Zijn er al soa's die tegen anti biotica kunnen?

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Zijn er al soa's die tegen anti biotica kunnen?

Nu haal je vaak een prikje of een pilletje als je een soa oploopt. Na alle ehec discussies, zijn er al soa gesignaleerd die zich erg moeilijk of helemaal niet meer laten bestrijden door anti biotica.
    Maw kan het gebeuren dat ik een keer wat oploop en niets lijkt te werken? Zo ja hoe groot is die kans?
    Zou niet graag de rest van mn leven met een druiper rondlopen

ps als die er nu niet is is er dan kans dat die snel zal ontstaan?

Re: Zijn er al soa's die tegen anti biotica kunnen?

Beste B-King,

Moeilijk te zeggen, daar is nog niet echt iets over bekend.
    Maar vooralsnog hoef je je geen zorgen te maken. Voor elke soa zijn er in de regel verschillende medicatiemogelijkheden. Mocht bepaalde antibiotica/medicatie in de toekomst niet voldoende effect meer blijken te hebben, kan er altijd van medicatie gewijzigd worden.

Vriendelijke groet, Bart soaaids
    Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Nou het lijkt er op dat we ons toch zorgen moeten maken over SOA die tegen antibiotica bestand zijn gezien dit artikel van vandaag. Helemaal omdat gonorroe relatief makkelijk is over te dragen via bv de vagina <- hand -> penis.

Een nieuwe stam van de bacterie, die de seksueel overdraagbare aandoening gonorroe veroorzaakt, is resistent voor antibiotica. De bacterie heeft zich zo weten te muteren, dat behandeling met bepaalde antibiotica geen effect meer heeft.
      seks, soa, gonorroe, antibiotica, antibioticaresistentie, seksueel overdraagbare aandoening, veilig vrijen

Dit meldden Zweedse wetenschappers van het Swedisch Reference Laboratory op een conferentie over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) in Canada. De nieuwe bacteriestam is resistent voor cefalosporine. Dit antibioticum wordt gebruikt voor veel verschillende bacteriële infecties.

Resistentie
      Volgens onderzoeker Magnus Unema is deze ontdekking alarmerend, maar ook voorspelbaar. "Al sinds de jaren 40 vormen antibiotica de standaardbehandeling bij gonorroe. Aangezien de bacterie zich al eerder op indrukwekkende wijze heeft verweerd tegen medicijnen, konden we hierop wachten."

Het is nog onduidelijk hoe wijdverbreid de resistente bacterie is. De ervaring leert echter dat resistente bacteriën zich snel weten te verspreiden, tenzij er een nieuw medicijn of effectief behandelprogramma wordt ontwikkeld.

Commentaar

Hoi Piet welkom terug, als je weer een beetje bij bent gekomen zou ik graag antwoord op mijn vraag van een expert krijgen

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door B-King Bekijk bericht
          Hoi Piet welkom terug, als je weer een beetje bij bent gekomen zou ik graag antwoord op mijn vraag van een expert krijgen
          Beste B-King,

Van gonorroe is het al veel langer bekend dat dit een bacterie is die vrij makkelijk resistentie tegen antibiotica vormt.
          Ik zal je vraag en het krantenartikel bij mijn collega's neerleggen en kom er op terug.

Vriendelijke groet,
          piet soaaids

Commentaar

Beste B-King e.a.,

De resistentie van de gonorroe bacterie heeft de aandacht in de medische wereld; soa-artsen & verpleegkundigen, RIVM, de artsen werkzaam bij Soa Aids Nederland.

Je kunt er eigenlijk wel op wachten dat gonorroe resistent wordt tegen 3de generatie Cephalosporinen (de antibioticasoort die nu wordt gebruikt).
            Waarschijnlijk zal in de (nabije) toekomst overgegaan worden op zogenaamde dubbel-therapie, oftewel meerdere antibiotica tegelijk.
            Wanneer het behandelbeleid gaat veranderen is nog niet bekend. Maar dat zal niet al te lang meer duren.
            Als het gaat om gonorroe, zal er altijd rekening gehouden moeten worden met resistentie ontwikkeling.

Voor nu geldt:
            - testen op gonorroe gebeurt door een uitstrijkje en/of een urineonderzoek
            - behandelen met antibiotica per injectie (dus een andere behandeling dan chlamydia)
            - neuk met een condoom en laat je pijpen met een condoom
            - ga bij klachten naar je huisarts/GGD.

Hier een linkje naar het artikel waarnaar B-King refereert:
            http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3122416/

Vriendelijke groet,
            piet soaaids

Commentaar

Dit kan nog leuk worden in de toekomst, niemand staat te wachten op een onbehandelbare soa

De dreiging van onbehandelbare gonorroe wordt snel groter. Onderzoekers van de Amerikaanse Centers of Disease Control luiden hierover de noodklok in NEJM.

Volgens Gail Bolan e.a. worden er steeds vaker gonokokken gevonden die verminderd gevoelig zijn voor de laatste klasse antibiotica die nog tegen deze bacteriën werkt. Waar in 2006 nog 0,1 procent van alle gonokokken resistent was tegen de cefalosporine cefixime, was dat 1,7 procent in 2011, een 17-voudige stijging. Resistentie tegen ceftriaxone komt inmiddels 10 keer vaker voor dan in 2006 (van 0,05% naar 0,5%). De stijging werd voornamelijk gezien aan de Amerikaanse westkust en onder mannen die seks hebben met mannen.

Zodra vijf procent van alle bacteriën resistent is geworden, raadt het CDC gewoonlijk een andere behandeling aan. Maar in dit geval is er geen alternatief meer. De gonorroebacterie is al eerder resistent geworden tegen sulfanilamide (in 1940), tegen penicilline en tetracyclines (in de jaren tachtig) en tegen (fluor)chinolonen (in 2007).

Artsen moeten volgens Gail Bolan e.a. alert zijn op patiënten bij wie een behandeling met een derde generatie cefalosporine te weinig effect heeft. Daarnaast moeten er snelle tests komen om resistentie aan te tonen en een surveillancesysteem om het eerder op te merken.

Commentaar

Dit kan nog leuk worden in de toekomst, niemand staat te wachten op een onbehandelbare soa
                Beste B-King en anderen,

Des te meer reden om je niet zonder condoom te laten pijpen!!

Vriendelijke groet,
                piet soaaids

Commentaar

Ik krijg iedere keer wat meer bezoekers die zich niet meer willen laten pijpen zonder condoom, een goede zaak! Voor hen, maar ook voor mij natuurlijk. Het zou voor ons allemaal beter zijn als iedereen dit nou eens zou gaan laten doen, het scheelt thuis ook een hoop trammelant mocht je wat oplopen...

Enne..B-King..Hiv is ook een soa en die is ook nog steeds niet te genezen, je krijgt alleen uitstel met verschrikkelijke bijwerkingen...

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Joke ( van Cor) Bekijk bericht
                    Enne..B-King..Hiv is ook een soa en die is ook nog steeds niet te genezen, je krijgt alleen uitstel met verschrikkelijke bijwerkingen...
                    Yep en binnenkort ook via bloedtransfusie te krijgen

Commentaar

Yep en binnenkort ook via bloedtransfusie te krijgen
                      Ik ben hetro en kanhet ook hebben hoor.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door groentje1970 Bekijk bericht
                        Ik ben hetro en kanhet ook hebben hoor.
                        Het schijnt zo te zijn dat 'wij' als groep daarom ook niet mogen geven omdat wij betalen voor de seks.
                        Ik heb er vrede mee, zo'n dikke naald in mijn aders vindt ik geen pretje.

Het is natuurlijk een goede zaak dat pmc, ik heb liever pzc en in DL is dat ook eerder regel dan uitzondering, die kleine kans op wat jeuk ,schimmels, wratten neem ik op de koop toe.
                        Alleen als je wat oploopt dan zou je hopen dat je toen anders dacht alleen dat is dan toen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door nibor76 Bekijk bericht
                          (...) ik heb liever pzc (...) die kleine kans op wat jeuk ,schimmels, wratten neem ik op de koop toe. (...)
                          Beste nibor76 en anderen,

Denk verder dan je eigen hachje: je bent met z'n tweeën, dat betekent dat de ander ook risico kan lopen.
                          Aangezien de ander haar beroep uitoefent en zij recht heeft zichzelf te beschermen tegen beroepsrisico's en het aardig zou zijn als de klant dit zou respecteren, is het advies: je laat je pijpen met condoom.

Als je merkt en/of weet dat in een bepaalde club of privéhuis de dames de keuze niet kan of mag maken om zichzelf te beschermen, ga er dan niet heen en nog beter: ga in gesprek met de exploitant en wijs hem/haar op het Veilige Seks beleid dat gepaard gaat met het krijgen en behouden van een vergunning om een seksinrichting te runnen.

Denk na en neem geen dingen "op de koop toe".

Vriendelijke groet,
                          piet soaaids

Commentaar

Beste B-King en anderen,

Naar aanleiding van het berichtje van B-King over de behandeling van gonorroe, heb ik weer even navraag gedaan naar de stand van zaken betreffende dit onderwerp.

Vooralsnog is er niets gewijzigd in Nederland.
                            De resistentie van de gonorroe bacterie heeft actief de aandacht in de medische wereld; de artsen werkzaam bij Soa Aids Nederland, soa-artsen & verpleegkundigen, RIVM.

De behandeling zoals die nu wordt voorgeschreven bij gonorroe blijft vooralsnog hetzelfde.
                            Waarschijnlijk zal in de toekomst het behandelbeleid gaan veranderen, maar wanneer is nog niet bekend.

Als je gonorroe hebt en je bent behandeld met de 1ste keus behandeling (= éénmalig injectie met specifiek antibioticum Ceftriaxon) is een controlecheck niet noodzakelijk.

Doe wel een controlecheck als:
                            - je met pillen bent behandeld
                            - je klachten niet weg gaan
                            - je gonorroe in de keel hebt gehad
                            - je zwanger bent
                            - je opnieuw risico hebt gelopen met niet-behandelde partner.

Vriendelijke groet,
                            piet soaaids
                            Laatst gewijzigd door piet soaaids; 25-04-13, 10:00.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door brugman
                              Antibiotica is vrij verkrijgbaar via internet

Beste brugman en alle anderen,

Zeer, zéér onverstandig om een serieus medicijn als antibiotica via internet aan te schaffen!
                              Niet doen dus!!!
                              Gekloot met antibiotica werkt resistentie in de hand.

Altijd naar een arts toe gaan als je denkt dat je gonorroe hebt, of welke andere infectie dan ook.
                              Ga niet zelf dokteren.

Vriendelijke groet,
                              piet soaaids

Commentaar

Aan het werk...
                              X