Hoe andere vragen aan GGD

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Hoe andere vragen aan GGD

Ik vroeg mij af of er ook een weg of adres is waarmee een klant zorgen over medische of psychische aspecten van een dame onder aandacht van GGD mensen kan brengen.

Bijvoorbeeld in Alkmaar is er een bij mijn weten goed geregeld spreekuur van de GGD voor de DVP 's.

Het zou soms zinvol kunnen zijn als klanten de medische voorlichters/adviseurs/hulpverleners (of hoe ook te noemen) kunnen tippen voor als een dame eens op bezoek komt of om eens 'zomaar langs te gaan' bij een dame.
    Tippen om eens op iets door te vragen of zo.

Dat kan zijn omdat de dame iets van klachten heeft geuit, die zouden kunnen wijzen op een SOA. Of overdreven riskant gedrag vertoont, waardoor je gaat denken dat ze wellicht onvoldoende geïnformeerd is (als dat nog kan in deze tijd...). Of -zoals in het hieronder geciteerde geval- omdat men zich afvraagt of een dame wellicht psychisch onder grote druk staat of dat wellicht misbruik wordt gemaakt van een meisje met een handicap of iemand die via drugs volledig van de wereld gehouden wordt.

Of dat voor deze Rosita het geval is weet ik gewoon niet, ik heb bij andere dames gemerkt dat het vrijwel niet spreken van een van "onze" talen ook al tot in de ogen van een klant heel vreemde reacties en gedragingen (qua communicatie) kan leiden. In reactie op een in haar taal geschreven brief bleek zo'n dame uitstekend bij zinnen en werden eerdere rare reacties heel begrijpelijk. Maar dat was dus niet deze Rosita.

Hoe dan ook, wel vaker horen twijfels niet zozeer thuis bij Meld Misdaad Anoniem, althans die kunnen er niets mee, maar eerder bij mensen met de ogen van een medisch hulpverlener. En voor SOA achtige zaken ligt dat sowieso voor de hand.

Een mailtje zomaar 'blind' aan de GGD-Alkmaar zul je als klant niet gauw doen!

Is daar iets op te vinden? Uiteraard spreekt vanzelf dat het niet de bedoeling is dat een melder 'terug-geïnformeerd' wordt, dat is privacy van de dame. Maar als klant wil je iets soms wel onder de aandacht kunnen brengen zonder de dame mogelijk meteen te beschadigen of te beledigen door zelf door te vragen.

Groetjes,

GHost
    Oorspronkelijk geplaatst door levkas
    Laten we het er op houden dat bevestigd werd dat hier sprake is van een meisje die in ieder geval niet beschikt over de volledige geestelijke vermogens en dat je mag betwijfelen of ze volledig door heeft wat ze allemaal met zich laat gebeuren.
    Oorspronkelijk geplaatst door barrie_55
    Ik ben van de week vanuit het Haagsche ook naar Alkmaar getogen om haar weer eens te bezoeken. Het viel me gelijk op dat ze aardig wat aangekomen was nadat ik had voor de laatste keer gezien had. Tevens gedroeg ze zich ook heel anders. Had ik de 1e keer nog de indruk dat ik te maken had met een verlegen en misschien wat naïef meisje, nu leek het er echt op dat ze volgens mij echt niet het volle verstand heeft om te begrijpen in wat voor situatie ze zit. Erg treurig als dit echt zo is. Ben er ook met een gemengd gevoel weggegaan.
    Oorspronkelijk geplaatst door crosby
    Nou, ik ben jullie voor geweest Heren! Deze dame is zo gek als het maar kan en is niet in staat om voor zichzelf op te komen / te zorgen.

Welke held informeert Meld Misdaad Anoniem?

Iemand maakt goed misbruik van dit meisje... of dachten jullie dat ze aan het sparen was voor een huisje in Litouwen? (...)

Re: Hoe andere vragen aan GGD

De bewuste dame blijkt sinds de dag dat ik bovenstaande schreef niet meer aanwezig, maar dat maakt mijn vraag niet minder relevant. Is er ook een soort anoniem GGD contactnummer denkbaar? Juist in Alkmaar zou dat nut kunnen hebben omdat in Alkmaar de contacten tussen de dames en de GGD goed zijn en het werkgebied bovendien zeer overzichtelijk is. Relatief makkelijk om contact te leggen ook als een dame niet het bezoekuur frequenteert...

Groetjes, ghost

Commentaar

Ik zou hier graag een algemeen antwoord op willen hebben en niet alleen specifiek over dame in kwestie en dan graag er als uitgangspunt dat ze niet gedwongen werkt maar uit eigen keus.
      And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

Allen,

In mijn IM heb ik ook al berichten ontvangen over deze dame in Alkmaar.
        Wij zullen vanuit het prostitutieteam van Soa Aids Nederland contact opnemen met de GGD-medewerkers van het prostitutie 'veld' in Alkmaar. Zodat zij er extra alert op zijn en mogelijk iets kunnen ondernemen.

Verder is het altijd zinvol om wél melding te maken bij Meld Misdaad Anoniem. Er kan dan een dossier opgebouwd worden. Als er aan een stuk door meldingen zijn van één bepaald gebied, of over één bepaalde vrouw, dan kunnen er mogelijk stappen gezet worden.
        Wel melden dus!

En ook hier op Hookers heeft het zin om zaken te melden waar je je vraagtekens bij hebt. In mijn IM of op het openbare forum. Wij kunnen dan met de desbetreffende GGD-medewerkers contact opnemen of eventueel met politie.

En dit alles in volstrekte vertrouwelijkheid en anonimiteit.

Vriendelijke groet,
        piet soaaids
        Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Het lastige is dat je bij MMA een misdaad moet aangeven. Dit geldt niet voor als wij denken dat de dame niet helemaal 100% is geestelijk. En wat gaat er vervolgens gebeuren als de GGD daar komt en de dame wil niet meewerken?

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
            En wat gaat er vervolgens gebeuren als de GGD daar komt en de dame wil niet meewerken?
            "Meewerken" waaraan? Mijn idee was juist dat de GGD vanuit een meer vertrouwelijke benadering iets voor de dame kan betekenen. Waarbij tips van klanten zouden kunnen helpen om ervoor te zorgen dat een dame waar wellicht iets mee aan de hand zou kunnen zijn (mogelijke SOA-klachten, ongeïnformeerdheid, geestelijke problemen, andere zaken op medisch vlak) even in aandacht komt. Een GGD of andere medische hulpverlener zal logischerwijs beter kunnen beoordelen of er wat (medisch of psychisch) aan de hand is met de dame vanuit vakkennis, maar ook omdat de drempel voor een dame om een beetje meer open te zijn waarschijnlijk lager is. In voorkomende gevallen zou dat er wellicht ook weleens toe kunnen leiden dat zo'n hulpverlener meer te weten komt of aanwijzingen krijgt over de omstandigheden waaronder de dame werkt. En daar wellicht weer andere instanties over kan inseinen, met meer gezag dan een klant.

Ik begrijp trouwens uit een elders geciteerde reactie vanuit SOAAIDS op de aankomende prostitutiewet dat zo'n soort samenwerking en uitwisseling tussen allerlei instanties die met de dames in contact komen ook al plaatsvindt, ondermeer in Amsterdam.

Oorspronkelijk geplaatst door Marty McFly Bekijk bericht
            (...)
            Soa Aids Nederland en het Aids Fonds geloven dat je alleen mensenhandel kunt bestrijden met een samenwerking tussen alle verantwoordelijke, hulpverlenende en handhavende organisaties. In Rotterdam en Amsterdam is er een succesvolle samenwerking tussen gezondheidszorg, maatschappelijk werk, de politie, justitie en de belastingdienst. In deze keten zijn alle partijen alert op signalen die duiden op mensenhandel en uitbuiting en spelen zij die signalen aan elkaar door. Hierop wordt dan meteen actie ondernomen. Dit samenwerkingsmodel zou in alle gemeenten ingevoerd moeten worden. (...)
            Bron: www.soaaids.nl

Maar een medisch hulpverlener mag natuurlijk nooit in de rol komen van een soort waakhond, een controleur die komt "binnenvallen" bij een dame om te kijken of ze soms niet onder dwang werkt of een SOA heeft. Dan is alle opgebouwde vertrouwen ook bij de overige dames zó weg.

Nee, juist het medische uitgangspunt (voorlichting en zorg/hulpverlening) kán een relatief makkelijke ingang naar een dame geven. Maar als een dame daar niets van wil weten, nooit op spreekuur komt en niets moet hebben van voorlichters die "toevallig" eens bij haar aankloppen in het kader van een "kennismakingsrondje" of zo, dan houdt die benaderingsweg gewoon op....

Dus "meewerken" van de dame zou ik hoogstens willen zien als vertrouwen hebben en zich een beetje bloot willen geven van de dame.

Commentaar

"Meewerken" waaraan?
              Stel je voor we sturen GGD naar haar toe maar ze geeft aan dat er niks aan de hand is en dat ze geen hulp nodig heeft. Dat bedoel ik met niet meewerken. Ik bedoel wij kunnen wel denken dat ze hulp nodig heeft maar als ze dat zelf niet wil dan kunnen wij verder niks doen.

Commentaar

Hoi The Sorrow, je bedoelt het goed, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat het waarschijnlijk sowieso viel moeizamer en omzichtiger moet gaan om tenminste iéts zicht te krijgen of er iets aan de hand is met een dame.

Een hulpverlener (of dat nu medisch is of een vorm van slachtofferhulp of de politie of wellicht -in Alkmaar- de burgemeester zelve) die naar een dame toegaat om te vragen of ze iets mankeert of wellicht onderdrukt of uitgezogen wordt, die zal bij voorbaat vrijwel altijd kunnen rekenen op nul op het rekest en eeuwige achterdocht daarna. Tenzij het gaat om gevallen die volledig wanhopig zijn maar geen enkele bewegingsvrijheid hebben om zelf hulp in te roepen. Omzichtig betekent kleine stapjes, vertrouwen winnen, vaak ook werken aan bewustwording van een dame dat iets helemaal niet normaal is, niet zo hoéft en ook anders kan en "hoort" (buitensporige SOA risico's nemen, jezelf te pletter werken buiten wat je geestelijk of lichamelijk aankunt, om iets te noemen op direct medisch terrein en voorlichting; buitensporig veel geld afdragen wegens een "contract" of "schuld" of om een vriendje te helpen, soms alleen maar wijzen op mogelijkheden voor hulp als soms ooit...als het gaat om anderen die met een dame in enig vertrouwelijk contact komen.

De mogelijkheid van tips van klanten ook als het primair om medische dingen gaat zonder een concrete misdaad-aanwijzing, zou kunnen helpen bepaalde dames een beetje meer in het zicht te krijgen, een beginnetje. Hogere verwachtingen moet je er niet van hebben. Maar alles wat kan helpen...

Maar ik denk dat we (ik?) teveel afdwalen van het onderwerp "SOA"... dus voordat Dick of Piet ingrijpt....

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door ghost005 Bekijk bericht
                  Maar ik denk dat we (ik?) teveel afdwalen van het onderwerp "SOA"... dus voordat Dick of Piet ingrijpt....
                  Inderdaad.

Blijft staan dat het zeker zinvol is om 'verdachte' zaken te melden. Het kan écht bij MMA (ik heb hiervoer contact met hen gehad) en uiteraard hier of in mijn IM.

Vriendelijke groet,
                  piet soaaids
                  Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Aan het werk...
                  X