Betrouwbaarheid testen

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Betrouwbaarheid testen

Weet er iemand of je een hiv zelftest kan kopen in de nederlandse apothekers?
    In Belgie is dit nog niet mogelijk.

Re: zelftest

Momenteel bij diverse pharmacy bedrijven op internet te koop, maar lees het goed, want de uitslag van zo'n test is niet altijd even betrouwbaar.
    Een test bij de GGD, is voor je eigen geruststelling nog altijd het beste.

http://www.soaaids.nl/hivaids_vervol...iv_hivzelftest

Er zijn tegenwoordig hiv-zelftests te koop waarbij je thuis zelf je bloed of speeksel kunt testen op hiv-antistoffen. De procedures van zo’n test zijn vrij ingewikkeld en daardoor bestaat de kans dat je fouten maakt bij de uitvoering van een zelftest. Om die reden is de uitslag hiervan niet altijd even betrouwbaar. In Nederland is het gebruik van de zelftest eigenlijk niet nodig: er is altijd wel een betrouwbare testplaats bij jou in de buurt. Mocht je toch voor deze testmethode kiezen, houd dan goed rekening met het volgende:

Je dient de bijsluiter zeer aandachtig te lezen;
    Ook voor de zelftest geldt dat er minstens drie maanden verstreken moeten zijn sinds het laatste risico op hiv-infectie;
    De zelftest is nooit 100% betrouwbaar. Daarom moet je een positieve testuitslag altijd laten bevestigen bij de GGD, via de huisarts of op de afdeling geslachtsziekten van het ziekenhuis;
    Kies het moment van testen altijd zodanig dat je bij een positieve uitslag voor steun en advies bij iemand aan kunt kloppen. Realiseer je daarbij dat de meeste instanties in het weekend gesloten zijn en dat die dagen om die reden wellicht niet zo geschikt zijn om de test uit te voeren.

Commentaar

Ik zou het nooit doen, ik was laatst bij mijn huisarts voor een soa en hiv testje(laat me iedere 3 mnd even testen) mijn huisarts zei al dat een doe het zelf test niet betrouwbaar is, tegenwoordig kan men al thuis een glamidia test zelf doen.
      Ga gewoon naar een ggd of naar een arts en laat je testen.
      groeten Mrs Isabel

Commentaar

Ik Heb sinds enkele maanden een nieuwe vriendin,
        Zij wilt enkel sex hebben zonder condoom als we ons laten testen op hiv.
        Nu ik heb geen zin om afspraken te maken met ziekenhuizen, verlof te nemen van mijn werk of tijdens mijn vrije tijd naart ziekenhuis te gaan. ik heb de laatste tijd al genoeg ziekenhuizen gezien...

Zo'n hiv zelftest lijkt me dus een goede oplossing, die euro's dat ik er mss meer voor moet betalen neem ik er graag bij.

In belgië is zo'n hiv test nog niet te koop, via het internet kan ik deze niet bestellen omdat ik niet beschik over een mastercard/visa.

Mijn vraag is dus simpelweg of deze vrij te verkrijgen zijn in de nederlandse apothekers....

Heel het gedoe dat deze tests niet veilig zijn, dat je jezelf beter laat testen bij officiele instanties...heb ik al vaak gehoord.

Ik heb besloten om het via deze weg te doen, Ik denk dat iedereen vrij is in zijn keuze. En beter wel testen dan helemaal niet te testen.

vriendelijke groeten en ik hoop dat er iemand een duidelijk antwoord heeft op men vraag.

Commentaar

Dit is waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen. Maar wel mijn eerlijke mening. Laat je toch maar testen bij een dokter. Ook een gewone huisdokter kan bloed nemen en dit opsturen naar een ziekenhuis (dan hoef je echt geen ziekenhuizen te zien). Verder begrijp ik niets van dat dagje verlof of je vrije tijd. Desnoods neem je een dagje ziekteverlof: jouw gezondheid en dat van jouw vriendin is meer waard dan je carrière (of niet?) en zeker meer waard dan de portefeuille van je werkgever.

Ik begrijp je vriendin enigszins wel dat ze bang is voor HIV. Anderzijds zouden jullie je best tegelijk grondig laten testen voor alle SOA. Eén doktersbezoekje en je bent er allebei van af.

Commentaar

http://www.mirates.nl/productgroup/88 bedoelt hij niet gewoon zoiets?

Commentaar

Toch ook nog een opmerking van mijn kant, ondanks dat je al gezegd hebt, hoe je erover denkt Snoopy.

Maar uit interesse heb ik zitten zoeken op internet en kan er alleen uit opmaken, dat Nederland nog niet zover is met deze testen vrij te verkopen via de apotheek.
              Dus misschien is dit meteen het antwoord op je vraag.

Dit omdat deze test dus niet voor 100% betrouwbaar is en ze opperen dan toch, dat er genoeg instellingen zijn waar je je goed kunt laten testen met een garantie van 100% zekerheid, zoals de GGD, ziekenhuis, huisarts.

Ook ik zal hier nooit gebruik van maken en laat me geregeld controleren via de huisarts.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door tamara_4you
                http://www.mirates.nl/productgroup/88 bedoelt hij niet gewoon zoiets?
                Klopt Tamara, maar hiervoor moet je betalen met b.v. een Visa card e.d.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Kitty-DenBosch
                  Klopt Tamara, maar hiervoor moet je betalen met b.v. een Visa card e.d.
                  Dat is niet juist. Je kan achteraf ook betalen via een (internationale) bank overschrijving... Ze versturen internationaal, dus het is een prima oplossing voor de topic starter.

Commentaar

[QUOTE=Kitty-DenBosch]Momenteel bij diverse pharmacy bedrijven op internet te koop, maar lees het goed, want de uitslag van zo'n test is niet altijd even betrouwbaar.
                    Een test bij de GGD, is voor je eigen geruststelling nog altijd het beste.

http://www.soaaids.nl/hivaids_vervol...iv_hivzelftest

QUOTE]

Dank je Kitty!
                    Zo staat het op onze site.

Er zijn tegenwoordig hiv-zelftests te koop waarbij je thuis zelf je bloed of speeksel kunt testen op hiv-antistoffen. De procedures van zo’n test zijn vrij ingewikkeld en daardoor bestaat de kans dat je fouten maakt bij de uitvoering van een zelftest. Om die reden is de uitslag hiervan niet altijd even betrouwbaar. In Nederland is het gebruik van de zelftest eigenlijk niet nodig: er is altijd wel een betrouwbare testplaats bij jou in de buurt. Mocht je toch voor deze testmethode kiezen, houd dan goed rekening met het volgende:

Je dient de bijsluiter zeer aandachtig te lezen;
                    Ook voor de zelftest geldt dat er minstens drie maanden verstreken moeten zijn sinds het laatste risico op hiv-infectie;
                    De zelftest is nooit 100% betrouwbaar. Daarom moet je een positieve testuitslag altijd laten bevestigen bij de GGD, via de huisarts of op de afdeling geslachtsziekten van het ziekenhuis;
                    Kies het moment van testen altijd zodanig dat je bij een positieve uitslag voor steun en advies bij iemand aan kunt kloppen. Realiseer je daarbij dat de meeste instanties in het weekend gesloten zijn en dat die dagen om die reden wellicht niet zo geschikt zijn om de test uit te voeren.

Als je geen twee weken (ongeveer) wilt wachten op de uitslag van de hiv test kan je ook naar één van de hiv sneltest plaatsen gaan:

die vind je op:
                    http://www.soaaids.nl/hiv_sneltest.html
                    Laatst gewijzigd door Frank-SoaAids; 25-05-07, 21:01.
                    Frank ten Horn
                    webmaster
                    Soa Aids Nederland

Commentaar

Betrouwbaarheid testen

Ik heb enkele maanden geleden onveilig contact gehad met een dvp.
                      Aangezien ik geen klachten had nadien, heb ik mezelf laten testen op chlamydia, dit was negatief.

Nu 3 maanden later heb ik een hiv zelftest uitgevoerd, deze toont aan dat ik hiv negatief ben!

Kan ik mezelf nu terug als volkomen "safe" beschouwen, of zijn er nog andere soa's die geen enkele syptomen vertonen (ben ingeënt tegen hepatitis)

Commentaar

Re: betrouwbaarheid hivzelftest

Oorspronkelijk geplaatst door snoopy2006
                        Ik heb enkele maanden geleden onveilig contact gehad met een dvp.
                        Aangezien ik geen klachten had nadien, heb ik mezelf laten testen op chlamydia, dit was negatief.

Nu 3 maanden later heb ik een hiv zelftest uitgevoerd, deze toont aan dat ik hiv negatief ben!

Kan ik mezelf nu terug als volkomen "safe" beschouwen, of zijn er nog andere soa's die geen enkele syptomen vertonen (ben ingeënt tegen hepatitis)
                        Hallo Snoopy,

De titel van je topic doet een andere vraag vermoeden. Maar afijn, als ik je berichten zo lees ben je een beetje het slachtoffer van de bangmakerij rondom SOA's. Of moet ik zeggen 'voorlichtingscampagnes'. Als je (als man)geen symptomen hebt, heb je in de regel ook geen SOA. Ga daar maar vanuit anders wordt je radeloos en de SOA klinieken overvol. Als je frequent onveilige sex hebt (gehad) en geen symptomen, ok kun je je voor de zekerheid laten testen op SOA's. Ga daarvoor naar een kliniek. Laat het daarna rusten en gebruik in jouw geval beter voortaan een condoom.

Groet
                        Vanzwol

Commentaar

Beste Snoopy,
                          Het verbaast me dat je alleen op chlamydia bent getest. Als je je laat testen in een soa-poli/ggd, testen zij je over het algemeen op vijf soa: chlamydia, hep. B, genitale wratten, herpes en gonorroe. Kun je dat nog nagaan?
                          groeten, Marianne
                          Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Ik heb mezelf ongeveer 2 weken na dit voorval laten testen bij het tropisch instituut van antwerpen.
                            Ik heb mijn situatie uitgelegd en er werd besloten om te testen op chlamydia. Tijdens deze 3.5 maand heb ik echter geen klachten opgemerkt.

Ik denk wel dat ik er nu vanuit kan gaan dat ik soa vrij ben?

Groeten snoopy

Commentaar

Over die zelftesten (betrouwbaarheid, ect) is al een topic, zie link:

http://www.hookers.nl/showthread.php?t=88066

XXX Kitty

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door snoopy2006
                                Ik heb mezelf ongeveer 2 weken na dit voorval laten testen bij het tropisch instituut van antwerpen.
                                Ik heb mijn situatie uitgelegd en er werd besloten om te testen op chlamydia. Tijdens deze 3.5 maand heb ik echter geen klachten opgemerkt.

Ik denk wel dat ik er nu vanuit kan gaan dat ik soa vrij ben?

Groeten snoopy
                                Je kunt er van uit gaan dat je chlamydia vrij bent.
                                Van de rest weet je niets want je hebt je daar niet op laten testen.
                                De Hiv zelftest is ook niet 100% betrouwbaar dus zelfs dat weet je niet.

Denk dat het allemaal wel mee zal vallen maar:

Nee, je kunt er niet van uit gaan dat je 100% SOA vrij bent!

Dat kan je alleen bereiken door alle tests uit te laten voeren door een arts.
                                Dit kan je ook anoniem laten doen en kan gratis. En omdat je in een vorig bericht het had over je vriendin die het niet zonder wil doen zonder test.
                                Ga samen dan weet je direct of het bij haar ook allemaal in orde is.
                                ©kuieren +

Het gebruik van de zoekfunctie op dit board kost niets en doet ook geen pijn!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door kuieren
                                  De Hiv zelftest is ook niet 100% betrouwbaar dus zelfs dat weet je niet.

.

Voordat een verkeerd beeld ontstaat, De Hiv-zelftest heeft dezelfde betrouwbaarheid als de eerste Hiv-test die bv de GGD gebruikt.
                                  Hij is eigenlijk te gevoelig waardoor er positieve uitslagen kunnnen voorkomen bij personen die geen HIV hebben. Om deze reden moet een positieve eerste Hiv-test eerst bevestigd worden door een andere (beter en duurder en moeilijker) Hiv-test. Alleen als de tweede ook positief is mag je constateren dat je HIV hebt.

Als je Hiv-zelftest een negatief resultaat geeft had elke andere test op dat moment ook een negatief resultaat gegeven!

PS. Onafhankelijk van de HIV-test geld dat er getest wordt op een stofje dat moet ontstaan nadat je met HIV besmet bent. De tijd die nodig is voor dat ontwikkeling van dat stofje is wisselend , bij 99% van de gevallen is dat wel gebeurt binnen 3 maanden na besmetting. Er bestaat dus altijd onzekerheid! De negatieve test bevestigd alleen dat je 3 maanden eerder niet HIV-besmet was. (en zelfs dat is niet 100%).

Commentaar

Deze poster is als ik het goed begrijp een Belg.

Misschien is deze link nuttig. Het staat weliswaar op een website die op homo's gericht is, maar uiteraard zijn de testcentra open voor iedereen.

Naast het ITG in Antwerpen heb je nog een andere plek in Antwerpen, en centra in Brussel, Gent, Leuven.

http://www.sensoa.be/mannenseks/inde...173&Itemid=191

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door paul22
                                      Voordat een verkeerd beeld ontstaat, De Hiv-zelftest heeft dezelfde betrouwbaarheid als de eerste Hiv-test die bv de GGD gebruikt.
                                      :
                                      Daarom doet de GGD bij een positieve uitslag een tweede test. Als die negatief is, was de eerste vals-positief. Geen HIV dus. Als die tweede test daarentegen ook weer positief is, is de uitslag bevestigd. Dat kun je bij de thuistest ook doen: indien hij de eerste keer positief is nog een keer testen.

Indien daarentegen de eerste uitslag negatief is (geen HIV), hoef je niet te herhalen.

Vanzwol

Commentaar

Origineel gepost door paul22
                                        Oorspronkelijk geplaatst door vanzwol
                                        Daarom doet de GGD bij een positieve uitslag een tweede test. Als die negatief is, was de eerste vals-positief. Geen HIV dus. Als die tweede test daarentegen ook weer positief is, is de uitslag bevestigd. Dat kun je bij de thuistest ook doen: indien hij de eerste keer positief is nog een keer testen.

Indien daarentegen de eerste uitslag negatief is (geen HIV), hoef je niet te herhalen.

Vanzwol
                                        Maar als je de test verkeerd wordt uitgevoerd is er dan een kans dat de test negatief aan geeft terwijl het positief hoort te zijn? Of erger juist uitgevoerd negatief als uitslag maar het hoort positief te zijn. Is de betrouwbaarheid van een zelftest net zo hoog als een Lab test?

Waarom maken ze van de GGD anders ophef over de zelftest?
                                        Lijkt mij een stuk goedkoper als mensen eerst zelf testen en pas bij een positief resultaat naar de GGD gaan.
                                        ©kuieren +

Het gebruik van de zoekfunctie op dit board kost niets en doet ook geen pijn!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door kuieren
                                          Maar als je de test verkeerd wordt uitgevoerd is er dan een kans dat de test negatief aan geeft terwijl het positief hoort te zijn? Of erger juist uitgevoerd negatief als uitslag maar het hoort positief te zijn. Is de betrouwbaarheid van een zelftest net zo hoog als een Lab test?

Waarom maken ze van de GGD anders ophef over de zelftest?
                                          Lijkt mij een stuk goedkoper als mensen eerst zelf testen en pas bij een positief resultaat naar de GGD gaan.
                                          Ophef over alles wat met HIV te maken heeft geschiedt om verschillende motieven. Misschien een interessant onderwerp voor een nieuwe topic?

Vals positieve resultaten zijn een probleem en vals negatieve resultaten niet. Dat hangt samen met de mate waarin een ziekte voorkomt binnen een populatie. Voor HIV is dit in Nederland 0,2%. Gesteld dat de test zich vergist in 1% van de gevallen. Dan zullen 1% van 99,8% van de mensen (die dus geen HIV hebben) onterecht een positieve uitslag krijgen. Dus 0,998%Herhaling sluit dit uit (binnen de gestelde normen), want de kans op een tweede vergissing is dan 1% van 0,998%= 0,00998%.
                                          Omgekeerd zullen 1% van 0.2% van de mensen (die dus wel HIV hebben) onterecht een negatieve uitslag krijgen. Dit is 0,002%. Herhaling is dan dus niet nodig binnen diezelfde gestelde normen.
                                          In beide gevallen kun je de testen net zo vaak herhalen als je wilt. De kans op onterechte uitslagen neemt steeds af met 1/100. Het is maar waar je de grens legt. 100% bereik je nooit. Met geen enkele test. Je wilt niet weten hoe deze cijfers liggen met zwangerschapstesten....

Groet
                                          Uw klinisch-chemicus Vanzwol