Cijfers risico's SOA?

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Cijfers risico's SOA?

wo 29 mrt 2006, 11:17

Een op vijf loopt geslachtziekte op

AMSTERDAM - Ruim een op de vijf Nederlanders (21 procent) heeft wel eens een geslachtsziekte opgelopen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO naar seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) in zes Europese landen. In het onderzoek werden ruim 1800 Nederlanders ondervraagd. Elk jaar lopen naar schatting 100.000 Nederlanders een soa op.

Vooral ouderen gaven in het onderzoek aan dat ze wel eens te maken hadden gehad met soa. Van de 55 plussers was dat 32 procent terwijl in de groep tot 35 jaar 13 procent ziek was geworden door seks.

De kennis over soa in Nederland is groot. Bijna alle ondervraagden (99 procent) waren bekend met de term. Vooral hiv en syfilis zijn bekend als geslachtziekten.

Vergeleken met andere landen laten Nederlanders en Britten zich het minst op aandoeningen controleren: 16 procent. In Frankrijk had bijna de helft (49 procent) van de ondervraagden ooit wel eens een test laten doen. Maar in dat land blijkt de angst voor een geslachtsziekte ook het grootst. Ruim vier op de tien Fransen (41 procent) is bang iets op te lopen terwijl het daadwerkelijke aantal getroffenen met zestien procent laag ligt.

Opvallende uitkomst in het onderzoek was dat onder Nederlanders die ontevreden zijn over zijn of haar seksleven, het aantal soa-gevallen hoger was dan onder de tevreden vrijers: 25 tegen 17 procent.

Bron: www.telegraaf.nl
    Dirty mind is a joy 4 ever!!!

Re: Een op vijf loopt geslachtziekte op

Oorspronkelijk geplaatst door ranzig
    wo 29 mrt 2006, 11:17

Een op vijf loopt geslachtziekte op

AMSTERDAM - Ruim een op de vijf Nederlanders (21 procent) heeft wel eens een geslachtsziekte opgelopen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO naar seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) in zes Europese landen. In het onderzoek werden ruim 1800 Nederlanders ondervraagd. Elk jaar lopen naar schatting 100.000 Nederlanders een soa op.

Vooral ouderen gaven in het onderzoek aan dat ze wel eens te maken hadden gehad met soa. Van de 55 plussers was dat 32 procent terwijl in de groep tot 35 jaar 13 procent ziek was geworden door seks.

De kennis over soa in Nederland is groot. Bijna alle ondervraagden (99 procent) waren bekend met de term. Vooral hiv en syfilis zijn bekend als geslachtziekten.

Vergeleken met andere landen laten Nederlanders en Britten zich het minst op aandoeningen controleren: 16 procent. In Frankrijk had bijna de helft (49 procent) van de ondervraagden ooit wel eens een test laten doen. Maar in dat land blijkt de angst voor een geslachtsziekte ook het grootst. Ruim vier op de tien Fransen (41 procent) is bang iets op te lopen terwijl het daadwerkelijke aantal getroffenen met zestien procent laag ligt.

Opvallende uitkomst in het onderzoek was dat onder Nederlanders die ontevreden zijn over zijn of haar seksleven, het aantal soa-gevallen hoger was dan onder de tevreden vrijers: 25 tegen 17 procent.

Bron: www.telegraaf.nl
    Hoeveel mensen in Nederland hebben ooit een soa gehad?

Op 29 maart 2006 kwam in het nieuws dat 21% van de Nederlanders ooit een soa heeft gehad. Dit bleek uit onderzoek van TNS/NIPO. Soa Aids Nederland noemt het een opmerkelijk hoog percentage en zet vraagtekens bij de representativiteit van dit onderzoek. Uit recente andere onderzoeken komen veel lagere percentages naar voren. We zetten hier enkele resultaten op een rij.

Onderzoeken naar ‘ooit een soa gehad?’

In het TNS/NIPO onderzoek werden 1800 Nederlanders ondervraagd over of ze ooit een soa hebben gehad. Van de jongeren onder de 35 jaar, gaf 13% aan ooit een soa te hebben gehad. Deze leeftijdsgroep pakken we er even uit omdat die meer in de buurt komt van de leeftijdsgroepen in de onderstaande onderzoeken.

Soa Aids Nederland heeft de vraag ‘ooit een soa gehad?’ bijvoorbeeld gesteld in het grote landelijke chlamydia-onderzoek onder jongeren van 15 tot en met 29 jaar in 2002. Hieruit kwam naar voren dat 5% van de ondervraagde 8500 jongeren ooit een soa heeft gehad. Uit een andere grote studie (NIVEL) in 2001 onder 10.000 mensen van 18 tot en met 44 jaar komt naar voren dat 4% ooit een soa heeft gehad.

Representatief?

Omdat uit meerdere grote onderzoeken een cijfer komt van rond de 5% ‘ooit een soa gehad’ voor leeftijdsgroepen tot 30/35 jaar, twijfelt Soa Aids Nederland aan de representativiteit van het TNS/NIPO onderzoek. De manier waarop vragen worden gesteld, heeft ook grote invloed op het eindresultaat. Hoe de vragen waren geformuleerd is op dit moment niet bekend.
    Frank ten Horn
    webmaster
    Soa Aids Nederland

Commentaar

Re: Een op vijf loopt geslachtziekte op

Onderzoeksbureau TNS NIPO heeft gisteren eerder gepresenteerde cijfers over seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) gecorrigeerd. Het had gemeld dat ruim een vijfde (21 procent) van de Nederlanders ooit een soa heeft gehad. Dat percentage geldt echter alleen voor de respondenten die zich ooit op een soa hebben laten testen. Van de totale Nederlandse bevolking heeft 5 procent ooit aan een soa geleden. Elk jaar lopen naar schatting 100.000 Nederlanders een soa op.
      Frank ten Horn
      webmaster
      Soa Aids Nederland

Commentaar

Cijfers risico's SOA?

Zijn er cijfers bekend hoe groot de kans is op een SOA bij:

- PZC
        - PMC
        - beffen zonder beflapje
        - beffen met beflapje

We weten wel dat bescherming veiliger is, maar hoeveel veiliger?

Commentaar

Re: Cijfers risico's SOA?

Oorspronkelijk geplaatst door Randy Bekijk bericht
          Zijn er cijfers bekend hoe groot de kans is op een SOA bij:

- PZC
          - PMC
          - beffen zonder beflapje
          - beffen met beflapje

We weten wel dat bescherming veiliger is, maar hoeveel veiliger?
          Beste Randy,

Ongetwijfeld zijn er verschillende onderzoeken wereldwijd waaruit cijfers gerold zijn hoe groot risico's zijn. De vraag is: wat heb jij als individu eraan?? Het advies betreffende seks hebben met een prostituee verandert er niet door. Je persoonlijke risico, dat wat jij doet, met de persoon met wie jij het doet, verandert er ook niet door.
          Algemene epidemiologische gegevens kun je nu eenmaal niet toepassen op je eigen individuele situatie. Het creëert een soort schijnveiligheid.
          Het advies van Soa Aids Nederland is: verschuil je niet achter cijfers, maar hou je aan de vrijveilig regels.

Die zijn wat prostitutiebezoek helder:
          -NMC, PMC, BML

Vriendelijke groet,
          piet soaaids
          Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Met alle respect, maar dat is wel een heel makkelijk antwoord.

Als ik jou adviseer om je geld te steken in een aandeel, wil je toch ook wel weten waarom ik dat adviseer? Wat de onderbouwing is?

Laat ik het dan anders vragen:

op welke feiten is dat advies van Soa Aids NL tot stand gekomen? Die vrij-veilig regels komen toch niet uit de lucht vallen? Ik hoop op basis van degelijke onderzoeken, die moeten dan toch zo op te hoesten zijn?

Vriendelijke groet,
            Randy

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Randy
              Ik heb nog geen antwoord gekregen?
              Dat krijg je ook niet.

De bond tegen het vloeken zal ook nooit toegeven dat het af en toe heel gezond kan zijn om je irritatie er eens in sterke bewoordingen uit te gooien!
              SOA instanties hebben hun doelstelling nou eenmaal en kunnen moeilijk gaan schipperen.
              PZC is een eerste stap richting onveilig gedrag, is niet 100% veilig, en dus keuren ze het af.

Je kent de grote groep Duitsland-gangers, waar iedereen doet aan PZC en BZL.
              De interactie is daarbij zó intensief (alle dames meer dan 10 mannen per dag, de mannen 2 tot 4 dames per dag, beiden brengen er vaak vele dagen per maand door) dat áls er een redelijk besmettingsrisico was, binnen de kortste keren iedereen besmet zou zijn.
              De vriendschappen binnen de groep mannen zijn dusdanig dat men elkaar zou waarschuwen bij besmetting. Heb jij ooit gehoord van een besmette klant?
              Hetzelfde geldt (zij het in statistisch mindere mate) voor de groep rond de Haagsche privéhuizen.

Toch zijn er bij de SOA artsen wel gevallen bekend van besmettingen door PZC en BZL. Over de kans op besmetting kun je dus zeggen dat die zéér laag is, maar niet geheel nul.

Hierbij is pijpen vóór in de mond véél minder riskant dan tot diep in de keel, eventueel met klaarkomen. Speeksel is namelijk zeer ontsmettend, dus in een vochtige mond is de kans besmetting zeer laag. Achter in de keel zit wel gevoelig slijmvlies, waar veel minder speeksel op zit. Daarbij levert deep-throat pijpen ook veel meer kans op beschadiging en kleine wondjes op. Dan stijgt opeens de besmettingskans enorm, met name voor de dame.

Het dilemma voor de SOA experts is zoenen.
              Dat is in principe gevaarlijker dan PZC en BZL, omdat zeer veel mensen last hebben van ontstoken standvlees, met bijbehorende bloedinkjes. Vers bloed op een bloeding levert de grootste besmettingskans op.
              Dus eigenlijk zou je zoenen veel meer moeten afraden dan PZC en BZL. Maar men snapt ook wel dat je geen SOA's kunt bestrijden als je daarmee intimiteit onmogelijk maakt. Daarbij blijkt uit de praktijk dat door het speeksel die kans op besmetting zelfs bij zoenen eigenlijk bijna te verwaarlozen is.

Dus mag je van de SOA experts een aids patiënt zoenen, maar een gezonde meid niet beffen. Begrijpelijk, maar eigenlijk volslagen onzin.

Voor de wandelaar heb ik de volgende drie regeltjes:

1. Pas op drooglopen
              Zelfs als een dame geil is, is ze soms toch niet altijd vochtig genoeg. Dat kan ook komen door speeksel tijdens het beffen, dat maakt de vagina droog.
              Een kapot condoom is altijd het gevolg van te droog neuken. En onder die omstandigheden zijn er al heel gauw kleine wondjes in de schede. Met dus een sterk verhoogde besmettingskans. Stel dus zélf voor om (een klein beetje) glijmiddel te gebruiken als je merkt dat het een beetje stroef gaat.

2. Let goed op mond, vagina en anus
              Herpes en genitale wratten zijn zéér besmettelijk, ongeneeslijk en kunnen enorm vervelende klachten geven. Gelukkig is er alleen gevaar bij actieve, open wratjes. Dus als er niets te zien is, is er geen risico.
              In slechte tenten of op straat kunnen dames de wratjes afplakken of dichtplamuren, dus let daar ook op.

3. Verzorg je tandvlees goed
              Regelmatig flossen is juist noodzakelijk als het pijn doet en bloedingen geeft.

(Dat je altijd neukt met condoom lijkt me duidelijk, dat vermeld ik niet eens!)

Commentaar

Met alle respect, Randy (niet voor je mening! ) maar ik denk dat er geen totaal cijferoverzicht voorhanden is.
                Wat Piet bedoeld is, dat het risico, dat je een SOA oploopt door PZC en BZL, groter is.
                Hoeveel groter dat risico is, dan wanneer je het beschermd doet, doet kennelijk dan niet meer terzake, hoewel ik dat laatste ook wel graag wil weten, uit welk onderzoek blijkt dat PZC en BZL onveiliger is dan beschermd.
                Groet, Jaccoone

Ps, ik zie dat Pokey (werk jij ook bij SOA-Nederland? ) al heeft geantwoord, bedankt daarvoor, maar er is nog steeds niet geantwoord, op de vraag waaruit blijkt waarom het advies PMC en BML is. Maw hoeveel groter is het risico.
                Laatst gewijzigd door jaccoone; 16-05-08, 11:54. Reden: toevoeging

Commentaar

> Ps, ik zie dat Pokey (werk jij ook bij SOA-Nederland? )

Nee, want dan zou ik dit niet zo mogen opschrijven.

> maar er is nog steeds niet geantwoord, op de vraag waaruit blijkt waarom het advies PMC en BML is.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar lees het nog maar eens, het staat er echt in.

> Maw hoeveel groter is het risico.

Dat is zo klein dat het statistisch niet meer aan te geven is.
                  Waarbij bloedend tandvlees, deep-thoat en verdachte plekjes op de huid wel extra risico betekenen.

Commentaar

Beste Randy,

Volledige precieze cijfers, waar jij en mede Hookers-bezoekers om vragen zijn niet voorhanden. Dat wil zeggen, ik heb me rotgezocht en op de relevante plekken navraag gedaan. De artikelen die er zijn, geven niet dat wat jij vraagt, namelijk exacte percentages over hoeveel meer risico het is als je oraal zonder doet dan met.

Je kunt op www.prostitutie.nl, in de portal voor de professionals of in die voor de studenten, onder het kopje documenten info over prostitutie vinden van de RIVM. Sowieso heeft de website van de RIVM veel informatie met getalletjes en grafieken. Voor de geïnteresserden.

Feit blijft dat het officiële advies is om met een prostituee, in welke tak van prostitutie dan ook, altijd een condoom te gebruiken.
                    Het klopt dat bij oraal het risico voor de man niet groot is, maar het IS er wel.
                    Het advies vanuit Soa Aids Nederland is ook met name gericht op de sekswerker zelf: zij heeft recht op een veilige en gezonde werkomgeving en werksituatie. Daar zijn bepaalde maatregelen voor nodig, voor haar, om zo lang mogelijk het werk te kunnen doen in goede gezondheid.
                    Een condoom is dus een zeer logische 'tool' om te zorgen dat dit gewaarborgd is en blijft. Zie het als een ARBOmaatregel: de bouwvakker draagt een helm, je stoel is ergonomisch afgesteld op je bureau (was het maar waar!!!) en een prostituee gebruikt een condoom.

Uiteindelijk kiest een ieder zelf wat hij of zij doet en iedereen heeft daar ook zijn of haar eigen redenering voor. De één kan leven met onzekerheden, de ander moet en zal alles precies willen weten, en alles wat daar tussenin zit.

Prettig weekend allen.

Vriendelijke groet,
                    piet soaaids

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door piet soaaids Bekijk bericht
                      Beste Randy,

Je kunt op www.prostitutie.nl, in de portal voor de professionals of in die voor de studenten, onder het kopje documenten info over prostitutie vinden van de RIVM. Sowieso heeft de website van de RIVM veel informatie met getalletjes en grafieken. Voor de geïnteresserden.

Vriendelijke groet,
                      piet soaaids
                      Het RIVM geeft totaalcijfers en niet over prostituees als aparte groep. Het jaarverslag 2006 van de GGD Amsterdam doet dat wel. Met heeft 150 raamdames en 150 sexclubs vrijwillig gecontroleerd. Daar kwamen 0 HIV besmettingen uit, 1 gonorrhoe en een stuk of 15 chlamydia gevallen.

Denk nu niet dat alle dames HIV vrij zijn. De incidentie bij SOA polikliniek bezoekers is 0,3% dus bij 300 dames zou je 1 geval kunnen verwachten maar 0 kan dan ook, hadden er ook 2 kunnen zijn. En de dames die zich hebben laten testen zijn misschien ook niet representatief.

Wat zeggen de cijfers dan wel? M.i. dat niks oplopen eerder zal voorkomen omdat de dame niks heeft dan omdat je handeling laagrisico is. Maar omdat het risico bestaat moet je een condoom gebruiken om dat uit te sluiten.

Groet
                      Vanzwol

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Pokey Bekijk bericht
                        ...
                        Je kent de grote groep Duitsland-gangers, waar iedereen doet aan PZC en BZL.
                        De interactie is daarbij zó intensief (alle dames meer dan 10 mannen per dag, de mannen 2 tot 4 dames per dag, beiden brengen er vaak vele dagen per maand door) dat áls er een redelijk besmettingsrisico was, binnen de kortste keren iedereen besmet zou zijn.
                        De vriendschappen binnen de groep mannen zijn dusdanig dat men elkaar zou waarschuwen bij besmetting. Heb jij ooit gehoord van een besmette klant?
                        ...
                        Ja, daar ben ik er ook 1 van . Overigens denk ik dat verreweg de meeste mannen er niet zo vaak komen, maar wat de dames betreft heb je gelijk.

Heel zelden is er een waarschuwing. Dat op zich zegt nog weinig over de frequentie van SOA's (niet alle mannen waarschuwen, en de DVPs al helemaal niet), maar als een SOA echt zeer besmettelijk is zouden er veel meer behandelingen moeten zijn. Ik ben ook benieuwd of in DLD gemiddeld meer SOA behandelingen zijn dan in bijv NL of BE.

...
                        Het dilemma voor de SOA experts is zoenen.
                        Dat is in principe gevaarlijker dan PZC en BZL, omdat zeer veel mensen last hebben van ontstoken standvlees, met bijbehorende bloedinkjes. Vers bloed op een bloeding levert de grootste besmettingskans op.
                        Dus eigenlijk zou je zoenen veel meer moeten afraden dan PZC en BZL. Maar men snapt ook wel dat je geen SOA's kunt bestrijden als je daarmee intimiteit onmogelijk maakt. Daarbij blijkt uit de praktijk dat door het speeksel die kans op besmetting zelfs bij zoenen eigenlijk bijna te verwaarlozen is.

Dus mag je van de SOA experts een aids patiënt zoenen, maar een gezonde meid niet beffen. Begrijpelijk, maar eigenlijk volslagen onzin.
                        ...
                        Briljant...

Dank voor je adviezen!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door piet soaaids Bekijk bericht
                          Volledige precieze cijfers, waar jij en mede Hookers-bezoekers om vragen zijn niet voorhanden. Dat wil zeggen, ik heb me rotgezocht en op de relevante plekken navraag gedaan. De artikelen die er zijn, geven niet dat wat jij vraagt, namelijk exacte percentages over hoeveel meer risico het is als je oraal zonder doet dan met.
                          Vandaar dat ik toch wat twijfel over hoe riskant sex met of zonder bescherming is... Het lijkt me ook lastig onderzoeken. Blijft de vraag hoe bijv SOAaids tot de adviezen komt die er nu gegeven worden. Niet dat de adviezen fout zijn, maar misschien meer aan de kant van 'better safe than sorry'.

Overigens wel bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

...
                          Het advies vanuit Soa Aids Nederland is ook met name gericht op de sekswerker zelf: zij heeft recht op een veilige en gezonde werkomgeving en werksituatie. Daar zijn bepaalde maatregelen voor nodig, voor haar, om zo lang mogelijk het werk te kunnen doen in goede gezondheid.
                          Een condoom is dus een zeer logische 'tool' om te zorgen dat dit gewaarborgd is en blijft. Zie het als een ARBOmaatregel: de bouwvakker draagt een helm, je stoel is ergonomisch afgesteld op je bureau (was het maar waar!!!) en een prostituee gebruikt een condoom.
                          ...
                          Helder verhaal.

Uiteindelijk kiest een ieder zelf wat hij of zij doet en iedereen heeft daar ook zijn of haar eigen redenering voor. De één kan leven met onzekerheden, de ander moet en zal alles precies willen weten, en alles wat daar tussenin zit.
                          ...
                          Ja, klopt. Ik ben meer het type wat niet alles voetstoots aanneemt.

Nogmaals dank!

Commentaar

Hiv-prevalentie transgender prostitutie wallen

Hoi Piet,

Ik lees verschillende prevalenties van hiv-besmetting onder transgender prostituee's. Een onderzoek dat hier vaker is aangehaald van het rivm zegt +-16%, in een ander topic zeg je dat op de wallen de prevalentie heel laag is. Zou je kunnen verwijzen naar een onderzoek dat de wallen of deze groep prostituee's aangaat, of resultaten hiervan?

Commentaar

Re: Hiv-prevalentie transgender prostitutie wallen

http://www.soaaidsmagazine.nl/artikel_preventie/535

Ik zit in ieder geval de aankomende weken in angst en beven te wachten tot ik een test kan laten doen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Almeetx Bekijk bericht
                                Hoi Piet,
                                Ik lees verschillende prevalenties van hiv-besmetting onder transgender prostituee's. Een onderzoek dat hier vaker is aangehaald van het rivm zegt +-16%, in een ander topic zeg je dat op de wallen de prevalentie heel laag is. Zou je kunnen verwijzen naar een onderzoek dat de wallen of deze groep prostituee's aangaat, of resultaten hiervan?
                                Beste Almeetx,

Kijk eens op de website van het RIVM. Daar staan meerdere surveys over de prevalentie in Nederland. Onder andere over 'hoog-risicogroepen'.

Waar het uiteindelijk om gaat, hoge prevalentie of niet, is dat je bij een prostituee, transgender of niet, altijd met een condoom neukt en je met condoom laat pijpen.

Vriendelijke groet,
                                piet soaaids

Commentaar

2 dingen:

ten eerste laat je na 6 weken testen = 99% zekerheid.

ten tweede hoge prevalentie betekent niet automatisch grote kans op overdracht.

In studies waarin de kans op overdracht van hiv in alle stadia werd geschat leek de kans op overdracht bij alle vormen van penetrale seks bij elkaar genomen .002 te zijn. Echter hielden deze studies geen rekening met het feit dat Mensen besmettelijker zijn in de vroege en late stadia. Volgens een studie die hier wel rekening meehield is de kans op overdracht in de vroege stadia en de late stadia ongeveer 10X hoger dan in de klinisch latent fase. KAns op overdracht is dan 2.5%.

DAt is echter alle vormen van penetratie bij elkaar. KAns op overdracht ibj anale seks in alle stadia is .005. ALs je zou extrapoleren op basis van de reslutaten van de voorgaande studie zou je dan uitkomen op een kans op overdracht van 5%. bij onveilige seks

Als je deze twee dingen als uitganspunt neemt is de kans op overdracht gegeven dat je niet weer of de DVP hiv besmet is gelijk aan: .05 X .16 = .0008. =.008%.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door De Markies Bekijk bericht
                                    2 dingen:
                                    ten eerste laat je na 6 weken testen = 99% zekerheid.
                                    Allen,

In Nederland is het advies wat betreft de hiv-test:
                                    Drie maanden na het risicocontact is de uitslag van de test betrouwbaar. Wanneer je de test eerder laat doen, is kun je niet zeker zijn van de uitslag.

De verwarring over de zes weken zit 'm in het feit dat je na zes weken hiv wel kunt vaststellen, maar je kunt het niet met zekerheid uitsluiten. Daarvoor zijn drie maanden nodig.

Verder hebben interessante rekensommetjes nog nooit gezorgd voor bescherming, een condoom wel. Laat je niet misleiden door statistieken, tabellen, percentages, en dergelijke. Daarmee kan er in het algemeen veel gezegd worden, maar niets over het individu en het gedrag van het individu.
                                    Het is uiteindelijk reuze simpel:
                                    - met condoom is veilig voor hiv
                                    - zonder condoom is onveilig voor hiv

Vriendelijke groet,
                                    piet soaaids

Commentaar

Cijfers over prostituees en geslachtsziekten?

Beste mensen,

Zijn er betrouwbare cijfers over hoeveel prostituees SOA's hebben, en welke?

Bedankt alvast.

Commentaar

Re: Cijfers over prostituees en geslachtsziekten?

Oorspronkelijk geplaatst door cavemann Bekijk bericht
                                        Zijn er betrouwbare cijfers over hoeveel prostituees SOA's hebben, en welke? Bedankt alvast.
                                        Beste cavemann,

Je bent als prostituee niet verplicht te melden dat je prostituee bent als je je laat testen. De onderzoeken die gedaan zijn (al vrij lang geleden en alleen bij straatprostituees) geven dus geen goed beeld.

Soa komen bij legaal werkende prostituees niet meer voor dan bij de 'algemene bevolking'. De top 5 van meest voorkomende soa ziet er ook hetzelfde uit bij beide groepen.

Je beschermt jezelf het beste door een condoom te gebruiken en eens per jaar een soa-onderzoek te doen. Getalletjes beschermen niet en zeggen uiteindelijk niets over de seks die jij gehad hebt.

Vriendelijke groet,
                                        piet soaaids

Commentaar

Re: Cijfers over prostituees en geslachtsziekten?

Piet, bedankt voor je reactie. Vond intussen deze cijfers over soa's onder prostituees.

http://www.rivm.nl/Images/DB%20Soaco...cm91-55992.pdf

- p. 4 en verder.

Als de link niet werkt, google dan op "soaconsult bij prostituees" en je vind het rapport.

Op p. 5 luidt de conclusie dat het percentage soa's lager is onder prostituees dan onder overige personen die zich laten testen.

(Hierop kan je natuurlijk afdingen dat veel prostituees zich standaard laten testen, en de overige bevolking eerder pas als ze klachten krijgen.)

Vanochtend bij een soa arts geweest, hij zei dat veel prostituees zich regelmatig laten testen, maar dat het probleem vooral illegale prostituees betrof. Tot voor kort konden die zich anoniem laten testen bij de GGD maar dat kan niet meer, wegens bezuinigingen (crisis), en zij willen per se niet geregistreerd staan omdat ze illegaal zijn.