Incubatietijd soa's

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Incubatietijd soa's

iemand een idee wat de maximum incubatie tijd is van de meeste soa's?
    ik zou mezelf graag eens testen... dit pas nadat ik weet dat alle soa's die ik eventueel heb opgelopen reeds vindbaar zijn.

thanks

be wise

Re: Incubatietijd soa's

Beste sosoa,

Je bedoelt waarschijnlijk de 'windowfase': dat is de tijd die ligt tussen het sekscontact en het moment dat je een test kunt doen.
    De incubatietijd is de tijd die ligt tussen het moment van infectie en het onstaan van de eerste klachten.

Chlamydia en gonorroe kun je na één à twee weken laten testen. Dit gebeurt over het algemeen met een urineonderzoek, maar soms wordt er een uitstrijkje uit de plasbuis gedaan.
    Hiv, syfilis en hepatitis B kan na drie maanden worden getest. Dan wordt er bloed afgenomen.

Door lichamelijk onderzoek (er wordt dan naar het geslachtsdeel gekeken) kunnen herpes en genitale wratten worden vastgesteld. Als er niets te zien is, weet je niet of je deze soa hebt. Dat weet je pas als je klachten krijgt.

Vriendelijke groet,
    piet soaaids
    Laatst gewijzigd door piet soaaids; 30-01-08, 10:53.
    Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Profiler1974
      Hallo Piet,

ik heb een vraag over de "incubatietijd" van HIV van 3 maanden.
      Waarom wordt er in nederland 3 maanden gehanteerd, terwijl ze in Belgie een
      incubatietijd van 6 weken hanteren ?

Alvast bedankt.

Gr,
      Profiler

HIV-sneltest uitslag is niet reactief

bij een Windowfase > 3 maanden
      - de testuitslag is negatief (dus geen besmetting)
      bij een Windowfase < 3 maanden
      - uitslag geeft geen uitsluitsel over besmetting
      - herhaling van de HIV-(snel)test is noodzakelijk ter uitsluiting van een mogelijkebesmetting met het HIV-virus
      indien:

HIV-sneltest uitslag is reactief

- de (voorlopige) test is positief
      - er dient een bevestigingstest uitgevoerd te worden om een definitieve uitslag te verkrijgen

Het heeft dus vrijwel geen zin om de Windowsfase van 6 weken te hanteren, omdat dat nog niet de ->zekerheid<- biedt dat je HIV hebt. Bij 3 maanden heb je dat dus wel.

Groet, Steigertje

Commentaar

Beste phea,

Het is bekend dat er in de medische wereld nu eenmaal verschillende opvattingen zijn over verschilende zaken. Zo ook over wanneer een hiv-test een betrouwbare uitslag geeft en over welke test een bepaalde testplaats (GGD dan wel ziekenhuis) wil gebruiken; de 'gewone' of de sneltest voor hiv.

Feit blijft dat het officiële en landelijke advies vanuit de overheid is dat een hiv-test (antistoffentest) een betrouwbare uitslag geeft na drie maanden.
        De sneltest wordt bij steeds meer GGD-en en andere testplaatsen ingezet. De reden om deze test wel of niet te gebruiken heeft binnen de GGD-en en soa-poli's van ziekenhuizen meer met logistiek en personele bezetting te maken dan met 'macht' willen hebben.

Het belangrijkst in dit alles is:
        Doe het met een condoom en als je bij prostitutiebezoek gepijpt wordt, zorg dan dat dat ook met een condoom gebeurt. Zo hoef je over hiv geen zorgen te hebben.

Met vriendelijke groet,
        piet soaaids

Commentaar

(primaire) HIV merk je ?

Beste Piet,

Ik wil je iets vragen. Angst is een slechte raadgever.

"In het verleden heb ik bij het wandelen al meer dan 1 keer gebroken condoom gehad, en maanden in angst geleefd hierover. Uiteindelijk was ik telkens gerust gesteld toen na 3 maanden de HIV test negatief bleek. "
          Het hiv virus is zelf niet dodelijk, maar het blijft een ziek makend virus en niet lang na de eerste infectie kun je zogenaamde 'primaire hiv' krijgen.
          Mezelf citerend : "als ik me na dat geknapt condoom over een paar weken nog net zo kiplekker voel als nu heb ik geen virusinfectie en dus ook geen hiv. Daar hoef ik geen drie maanden op te wachten voor een bloed test." Voor de zekerheid kan ik die test natuurlijk wel doen. Als ik geen ziekte verschijnselen hebt gehad kan ik de uitslag met vertrouwen tegemoed zien.
          Dus gewoon positief blijven denken, de kans op hiv is klein, angst maakt ziek.

graag je commentaar, bij voorbaat dank.

Ook als ik er zelf niet achteraan ga krijg ik eens in de zoveel jaar om wat voor reden dan ook toch wel een hiv test, dus ruim voordat het zich tot een aids ziektebeeld heeft kunnen ontwikkelen. Ik vind het belangrijkste van het kennen van mijn hiv status dat ik, indien nodig, maatregelen kan treffen om er zeker van te zijn dat ik verdere verspreiding voorkom.

Als ik een paar weken na een (onbedoeld) onbeschermd kontakt wel ziek ben kan ik naar de doktor en zeggen dat er kans op hiv bestaat. Eventueel valt er dan nog iets te doen tegen de schade die het hiv-virus zelf veroorzaakt.
          Laatst gewijzigd door ajel; 17-07-08, 13:04. Reden: naam van onderwerp veranderd

Commentaar

Re: (primaire) HIV merk je ?

Oorspronkelijk geplaatst door ajel Bekijk bericht
            (...) als ik me na dat geknapt condoom over een paar weken nog net zo kiplekker voel als nu heb ik geen virusinfectie en dus ook geen hiv. (...)
            Beste Ajel,

Je redenering klopt niet helemaal.
            Als jij je kiplekker voelt na een condoomongeluk, dan is dat natuurlijk mooi, maar geeft geen garantie dat je geen hiv hebt opgelopen.
            Het is namelijk zéker niet het geval dat iedereen altijd klachten ontwikkelt in de eerste periode na infectie. Die 'acute infectie'-klachten zijn bovendien vrij algemeen en zeggen dus niets over de oorzaak. Alleen maar dat er iets mis is, maar niet wat precies.

De enige manier om zekerheid te krijgen over hiv is een hiv-test doen. En die is betrouwbaar (wat betreft de negatieve uitslag) na drie maanden. Als je wél hiv opgelopen zou hebben en je hebt geen klachten, maar je laat je wel testen voor die drie maanden, dan is een positieve uitslag betrouwbaar.
            Dat is het verschil tussen 'uitsluiten' en 'vaststellen': je kunt wel vaststellen eerder dan drie maanden, maar je kunt niet uitsluiten.

Vriendelijke groet,
            piet soaaids

Commentaar

Re: Incubatietijd soa's /pijpen zonder condoom

Het is misschien goed aan de-gesloten- draad over pijpen zonder condoom nog het volgende citaat van het prikbord van de aids.startpagina.nl toe te voegen.

Auteur: Randy (---.unknown.uunet.be)
              Datum: 06-02-2009 17:06

Omdat ik er sterk van overtuigd ben dat ik hiv - positief ben.
              Heb me in Belgiê laten testen na drie maand, na drie en een halve maand en omdat ik het niet geloofde ook in Nederland bij GGD na vier maand. Telkens is het resultaat negatief wat ik moeilijk kan geloven.
              Daarom.

Groeten randy

Ik probeer tevens de link aan te geven, maar dat lijkt niet goed te werken:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=248&i=20755&t=20748

Het is hiermee wel duidelijk dat Randy iedereen aardig bezig gehouden heeft op basis van een irreële angsten, en wellicht gewetenswroeging. En daarbij gemakshalve ook maar positieve uitslagen verzonnen heeft om te kunnen blijven doorzaniken. Zonder dit bericht blijft er bij een hoop mensen misschien onnodig toch twijfel hangen of het misschien toch waar geweest zou kunnen zijn.
              Voor de liefhebber zijn behalve de bijdragen en vragen van Randy, ook de recente bijdragen van zijn alter ego Andy relevant. Zoeken op Andy -zoals Randy zelf ook al heeft gesuggereerd, maar met andere bedoeling...

Het is trouwens op zich jammer dat de draad "pijpen zonder condoom" gesloten is door zijn gezanik.

Grrrr Ghost

Commentaar

Indien je na dit risico dat nu al dateert sedert augustus, nog steeds extreme keelpijn, enorme vermoeidheid, spierpijnen, buik, maag, darm klachten hebt en vooral beschadigde slijmvliezen en branderige eikel en dit al vijf maand lang, en daarbij vele verhalen van de dokters niet overeenstemmen dan weet je toch dat er iets ernstig mis is. Er wordt ook geen enkele andere kwaal gevonden omdat ik al tal van onleuke onderzoeken heb ondergaan. De dokters spreken mekaar vaak tegen en de uitslagen zijn gesaboteerd. Zeker weten. En leest u het bericht op 10/09/08 op prikbord waarin John wel zegt dat er een klein risico bestaat wanneer u zich laat pijpen als de dame sperma in de mond heeft van een andere man net voor uzelf.

Groeten, ik zou veel liever een duidelijke uitslag krijgen en verder gaan met het leven , maar hier zijn duidelijk zaken die niet kloppen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Randy147 Bekijk bericht
                  ( ...) Groeten, ik zou veel liever een duidelijke uitslag krijgen en verder gaan met het leven , maar hier zijn duidelijk zaken die niet kloppen.
                  Beste Randy147,

Je hebt meerdere keren duidelijke uitslagen gekregen: geen hiv.
                  Je kunt dus verder met je leven, zoals ik je in de IM correspondentie ook meerdere malen heb geadviseerd.

Vriendelijke groet,
                  piet soaaids

Commentaar

incubatietijd hiv en syfilius vergeten ivm soa test

Ik heb SOA onderzoek gedaan ivm meerjarig wandelen. Dat was de big5 zoals jij dat noemt (hepatitis b niet ivm inenting) MAAR het was niet drie maanden na mijn laatste prostitutie bezoek. De poli heeft me niks uitgelegd over incubatietijd van 3 maanden. Dat is toch gek dat je daar geen voorlichting over krijgt? Eigenlijk wist ik het wel maar niet bij nagedacht. Punt zou voor mij niet zo spelen als ik toch door zou gaan met wandelen maar dat is het punt, ik deed de test omdat ik eigenlijk klaar ben met prostitutiebezoek en ik voor een echte relatie gewoon zeker wil weten of het safe is of niet.

Als ik de periode van 3 maanden meetel heb in die tijd nog iets van 6 dames bezocht. Die waren wat beffen betreft niet safe, oraal bij mij en vaginaal wel safe. Alhoewel, een keer ging voorspel met mijn penis en haar vagina zover dat het bijna penetratie was. Wat is wijsheid, terugkomen over 2 maanden en hertesten op syfilis en hiv?
                    En stel dat ik mijn wandelen toch niet los kan laten en ik beffen blijf doen, dan heeft die test over 2 maanden vast geen zin toch? en kan ik beter terugkomen over een half jaar tot een jaar (of met klachten) ?

(deze vraag stond ook in iemand anders zijn topic maar kreeg geen antwoord dus maak ik maar een eigen topic)
                    Smile because it happend not cry because it is over

Commentaar

Re: incubatietijd hiv en syfilius vergeten ivm soa test

Oorspronkelijk geplaatst door spooky986 Bekijk bericht
                      (...) Wat is wijsheid, terugkomen over 2 maanden en hertesten op syfilis en hiv? En stel dat ik mijn wandelen toch niet los kan laten en ik beffen blijf doen, dan heeft die test over 2 maanden vast geen zin toch? en kan ik beter terugkomen over een half jaar tot een jaar (of met klachten)? (...)
                      Beste spooky986,

De kans dat jij door beffen iets hebt opgelopen is klein en geen reden om opnieuw te testen.

Wat wijsheid is (en dit is ook het officiele advies), is om de eerste drie maanden met je nieuwe partner met een condoom te vrijen. Na deze periode van veilige seks laat je allebei een algemeen soa-onderzoek doen. Aan de hand van de uitslagen van de testen kun je samen met je partner besluiten of je het condoom voortaan weglaat of niet.

Je kunt een soa-onderzoek laten doen bij je eigen huisarts of bij een soa-centrum van de GGD. Hier kun je direct informatie opzoeken over de verschillende soa-centra.

Voor nu, in verband met het prostitutiebezoek, zou ik ervan uitgaan dat je de uitslagen van de testen kunt vertrouwen.

Vriendelijke groet,
                      piet soaaids

Commentaar

Re: incubatietijd hiv en syfilius vergeten ivm soa test

Dank voor het antwoord. Ja die richtlijn is natuurlijk het meest safe voor beide.

Wel stom dat ze je hierover niet informeren want dan had ik de soa test precies 3 maanden na mijn laatste dvp bezoek gepland. Je wordt best overvallen met die eerste test, dan denk je door zenuwen niet aan alles en dan vind ik dit wel zo'n punt dat de poli met je mee kan denken. Eigenlijk al vanaf het moment van opbellen en een afspraak maken.

Maar dus nogmaals dank, duidelijk antwoord.
                        Smile because it happend not cry because it is over

Commentaar

Aan het werk...
                        X