SOA - Onderzoek bij GGD

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• SOA - Onderzoek bij GGD

Is het nu wel of niet mogelijk erachter te komen bij welke GGD locatie de urinetest i.p.v. een wattenstaaf in de pisbuis toegepast wordt?

Laatstgenoemde test doet op zich niet veel pijn maar plassen voor een paar dagen erna wel.

Re: SOA - Onderzoek bij GGD

Oorspronkelijk geplaatst door piet1232 Bekijk bericht
    Is het nu wel of niet mogelijk erachter te komen bij welke GGD locatie de urinetest i.p.v. een wattenstaaf in de pisbuis toegepast wordt?
    Je kunt ze toch opbellen en het vragen?

Bij de GGD Amstelland de Meerlanden is het in ieder geval een urinetest.

H.
    Ik ben niet getrouwd, want mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen

Commentaar

de laatste keer dat ik de standaard controle testen heb laten doen in Den Haag, westeinde ziekenhuis/soa kliniek, moest ik pissen en bloed prikken.
      dit was deze zomer

Ooit las ik ergens dat alleen als je klachten hebt ze er eventueel een staafje in plempen.

moet weer eens een afspraakje maken, kan ik gerust het nieuwe jaar in.
      --
      "Shhhhhhhhh. shhhhhhhhh. I'm telling you: your voice, my ears. A bad combination."

Commentaar

Sommige GGD-en doen een uitstrijkje uit de plasbuis én een urineonderzoek, anderen doen alleen een urineonderzoek. Inderdaad is het een kwestie van navragen bij de GGD bij jou in de buurt.

Tegenwoordig wordt alleen het urineonderzoek ook als betrouwbaar gezien om chlamydia en gonorroe te testen. Toch wil men nogal eens voor de gonorroe-test liever een uitstrijkje doen, of als er klachten zijn.
        Het gonorroe-uitstrijkje is minder heftig dan het chlamydia-uitstrijkje van vroeger. Het staafje hoeft niet zo diep de plasbuis meer in en er wordt ook minder heen en weer 'geschraapt'.

Vriendelijke groet,
        piet soaaids
        Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Better be sure...

Vandaag weer geweest bij de SOA-polikliniek van de Amsterdamse GGD aan het Weesperplein voor mijn halfjaarlijkse check-up. Niet vanwege klachten ofzo maar sinds ik wandel doe ik dit periodiek, om zekerheid te hebben en te houden over mijn gezondheid. Het is gewoon een inloopspreekuur en wanneer je op tijd bent en als een van de eersten naar binnen gaat, dan sta je binnen 5 kwartier weer buiten met de –voorlopige- uitslagen op zak, inclusief die van een HIV sneltest. Professioneel en efficient gerund centrum, ik heb er niets op aan te merken. Bovendien helemaal gratis en volledig anoniem.

Ik heb het uitgebreide testpakket genomen waarbij middels plasonderzoek, bloedonderzoek én een uitstrijkje uit de urinebuis specifiek gekeken wordt naar Chlamydia, HIV, Gonorroe, Hepatitis B, Syfilis, Trichomonas en Uretritis. Middels een optisch onderzoek van mijn kleine vriend is bovendien gekeken naar Herpes, een eventuele schimmelinfectie en genitale wratten. Ik weet niet of ik nu compleet ben, maar deze zaken zijn in elk geval genoemd door de onderzoekende arts.

Na een kort vragenrondje om mijn risioprofiel vast te stellen (spuit je drugs, heb je seks met mannen, bezoek je prostituees, heb je wel eens onveilige seks, heb je nu klachten, etc.) werden 2 buisjes bloed afgenomen en volgde het lichamelijke onderzoek (uitstrijkje, controle klieren liesstreek, controle balzak, optisch onderzoek eikelhuid). Hierna werd mij verzocht een plastic buisje met urine te vullen. Na een stief half uurtje wachten kreeg ik de voorlopige uitslagen: alles negatief. Met een persoonlijke inlogcode kan ik over 10 dagen mijn definitieve uitslagen via hun website vernemen. NB De HIV en de Syfilis test geven de stand van zaken in je lichaam weer van 3 maanden geleden, vanwege de incubatietijd.

Een prima gemeentelijk initiatief zo'n gratis testcentrum, ik heb geen enkele schroom er binnen te lopen. Ik kan iedere (regelmatige) wandelaar dan ook aanraden dit periodiek te doen, mocht je onverhoopt iets onder de leden hebben dan kan de behandeling snel worden ingezet!
          Steeds weer als je denkt dit is het einde, sta je op de grens van wat begint.

Commentaar

Anoniem laten testen, fluitje van o cent

Er zjn van die zaken waar je als een berg tegenop ziet. Een van die dingen – zo weet ik inmiddels -is een onderzoek naar SOA’s. Je wil het graag uitstellen. Je zet je sexleven even op het allerlaagste pitje. Maar je voelt dat het niet goed zit. Pijn bij het plassen. Branderig bij de eikel, maar eigenlijk is het de hele plasbuis die gevoelig is. Je probeert het te bagatelliseren: te hard getrokken. Maar na een week of twee geloof je daar niet meer in als oorzaak. Waar kan het vandaan komen. Hoe lang zit het er werkelijk al. Wat is het überhaupt?
            Waarschijnlijk was het enthousiasme van de Thaise dame niet alleen op mij van toepassing. Pijpen kan dus wel degelijk gevaarlijk zijn. Maar belangrijker dan die kennis, is de te ondernemen actie.
            De site hookers heeft een SO A hoekje. Die heb ik dus maar eens helemaal uitgeplozen. Alles wat ik daar las bevestigde alleen maar mijn vermoedens. Ik heb het. En dan? Naar de dokter. Jammer dat ik die nou echt voor geen meter vertrouw. Een anoniem onderzoek dan maar. Maar waar. En hoe anoniem is anoniem. Uitstel, en nog meer uitstel. Maar de pijn blijft. De angst ook.
            Eergisteren heb ik de eerste stap gezet naar een oplossing. Gebeld met de soa-poli van het medisch centrum in de buurt. Lastig, want daar kreeg ik via het onpersoonlijk voorkeuzemenu de digitale boodschap dat ik met Sense moest bellen via een 0900 nummer. Sense ben ik op mijn zoektocht wel tegengekomen maar leek mij meer voor jongeren. Het bleek toch de juiste weg al hebben mijns inziens overijverige ambtenaren in hun vernieuwingsdrang de drempel eerder verhoogd dan verlaagd. Direct werd mij een aantal tijden voor de volgende dag aangeboden. Als de teerling eenmaal geworpen is, waarom wachten? Ik kreeg nog (in overleg) een SMS-je ter bevestiging. Jammer dat daar wel heel erg groot in staat dat je voor een SOA onderzoek wordt verwacht. Leuk voor je collega’s om te lezen. Als er zou staan dat je een afspraak hebt, weet je toch al genoeg? Overigens kan het dan ook zijn dat je bijvoorbeeld vaccinaties moet halen voor je vakantie of zakenreis.
            Gisteren om 9.15 sta ik wat onwennig bij de poli dermatologie. Een ponskaart is niet nodig. Andere legitimatie wordt ook niet om gevraagd. Ik kom voor de GGD, vertel ik de dame aan de balie. Voor mijn gevoel priemen een tiental ogen in mijn rug. Het is er één, zo hoor ik ze denken. Ik ga nu verder als nummer.
            Na een 20 minuten wachten wordt ik opgehaald. Of de co-assistente ook mee mag. Waarom niet. De verpleegkundige vraagt of ik eerder een SOA onderzoek heb laten verrichten. Nee dus. Of ik het met mannen doe, of alleen met vrouwen of beide. Welke klachten ik heb, hoe lang ik ze heb en met hoeveel vrouwen ik het heb gedaan. Het gesprek is professioneel, vriendelijk en zonder oordeelsvorming. De verpleegkundige is gewoon een aardige vrouw, een leuk type, die goed uitlegt wat de stappen zijn. Dat ik wel wordt geacht de vrouwen waar ik wat mee heb gehad in te lichten of dat ik de keuze heb het aan hun over te laten om dat anoniem te doen. En nee, ik kan zeker geen extra pilletjes krijgen om ze stiekem door de jus d’orange te doen. Dat laatste is kennelijk een veel gestelde vraag.
            Op het formulier worden alle SOA’s even aangekruist. Er wordt hartelijk afscheid genomen en ik neem plaats in de wachtruimte, op naar de dermatoloog.
            Na nog eens 20 minuten wachten wordt ik naar de dermatoloog geleid. U heeft last? Even de broek laten zakken en met een Sonja Bakker versie van het wattenstaafje wordt in mijn plasbuis geprikt. Weinig ruimte en in de 2 seconden die dit ritueel duurt weet de dermatoloog mijn toch wat gevoelig lid pijnlijk in een te laten krimpen. Vervelend, maar niet zo erg als ik het mij had voorgesteld.
            Ik wordt de deur uitgebonjourd met een pakje en een bloedprikformulier.
            Bij het priklab sta ik in een behoorlijke rij, dus ik vrees het ergste. Als ik het formulier overhandig vraagt de dame van de balie: onder welke naam mogen we u oproepen want u bent anoniem. Bedankt. Ik geef mijn eigen naam op, tenslotte kan ook de buurman toevallig aanwezig zijn. Lullig als ik opeens een heel andere achternaam heb.
            Het bloedprikken gaat supersnel. Ik zit nog geen 5 minuten of ik hoor mijn naam. Ik neem plaats in de stoel en voel een klein venijnig prikje. Ik kijk weg, want ik weet dat ik onderuit kan gaan. Net als ik wil vragen wanneer de verpleger de buisjes voor het aftappen gaat plaatsen zegt hij dat ik weer mag gaan. Een compliment.
            Na zo’n twee uur verlaat ik het ziekenhuis, met in mijn binnenzak het briefje dat ik op 23 maart mag bellen voor de uitslag. Wordt ik voor die tijd op mijn mobiel gebeld, dan weet ik dat het echt mis is. Dan is het geen bacteriologische infectie maar is het HIV of Aids dat ik (erbij ) heb. Iets om nu al niet vrolijk van te worden en volgens mij ook niet echt een handige procedure. Voor veel mensen zal het klinken als Beethovens 5e in C Minor, opus 67. De kans dat paniek of angst de ongecontroleerd de overhand nemen is natuurlijk groot. Waarom niet gewoon de 23e, als ik bel voor de uitslag, mij uitnodigen voor een vervolgafspraak. Dan kan het alles nog zijn. Dat maakt het wel mogelijk om op locatie professioneel opgevangen te worden. Nu zien mijn collega’s mij in het ergste geval wit wegtrekken en flauwvallen.
            Hoe dan ook, eind maart hoop ik het vervolg te kunnen melden!

Commentaar

Re: Anoniem laten testen, fluitje van o cent

Oorspronkelijk geplaatst door hornymanager Bekijk bericht
              (...) Waarschijnlijk was het enthousiasme van de Thaise dame niet alleen op mij van toepassing. Pijpen kan dus wel degelijk gevaarlijk zijn. Maar belangrijker dan die kennis, is de te ondernemen actie.(...)
              Beste hornymanager,

Als jij alleen gepijpt bent, dan is er geen reden om je zorgen te maken over hiv. Een andere soa kan wel, als de dame in kwestie een soa in haar keel had.

Vriendelijke groet,
              piet soaaids

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door piet soaaids Bekijk bericht
                Beste hornymanager,

Als jij alleen gepijpt bent, dan is er geen reden om je zorgen te maken over hiv. Een andere soa kan wel, als de dame in kwestie een soa in haar keel had.

Vriendelijke groet,
                piet soaaids
                Hallo Piet,

Het waren de symptomen die mij tot een SOA test deden besluiten. Automatisch komt de HIV test erbij. Wat eerdere dames aan geschenken hebben meegegeven heb ik nog niet ontdekt. Sex: altijd spannend!

Commentaar

Wel, de uitslag was positief, of juist negatief. het ligt er maar aan vanuit welke kant je het bekijkt. Hoe dan ook, niks aan de hand. Geen van de tests leverde iets voor een vervolgafspraak op. Gelukkig, want het is toch niet iets waar je heel vrolijk van wordt. Even het gevoel gehad dat ik wat minder "Thais Roulette" moet gaan spelen.
                  Hoe dan ook, ik heb weer een behoorlijke appetite voor licht gebruinde schoonheden. Maar wellicht toch beter zoeken naar iets meer permanents?

Groet
                  Laatst gewijzigd door Dick31; 17-04-10, 21:55. Reden: Quote verwijderd

Commentaar

Voor het eerst een soa test

Beste wandelaars,

Laat maar voor het eerst een SOA test doen in Amsterdam volgende week. Heb in de laatste 7 jaar zo vaak mij laten pijpen zonder, dat ik gewoon eens wil weten of ik soa's heb. Vermoed zelf wellicht genitale wrat op mijn piemel te hebben, dus ik ben benieuwd naar het behandel plan. Ik ga liever naar de dermatoloog dan naar de huisarts. Er zijn div technieken, mijnes zijn denk ik niet heel groot. Ik dacht altijd het valt wel mee, maar wil nu een stap naar een genezing inzetten. Misschien valt het allemaal wel mee. Ook is het fijn als je gezond bent, dat me een goede soa test sommige dames van plezier nzc willen doen. Dus dat is ook een wens.

Pantani

Commentaar

Re: Voor het eerst een soa test

Oorspronkelijk geplaatst door pantani Bekijk bericht
                      (...) Ook is het fijn als je gezond bent, dat me een goede soa test sommige dames van plezier nzc willen doen. Dus dat is ook een wens. Pantani
                      Beste pantani,

Ook wanneer je een goede testuitslag hebt, blijft het belangrijjk een condoom te gebruiken als je seks hebt met een prostituee.

De richtlijnen voor safe sex in de prostitutie zijn:
                      * vaginaal en anaal neuken met een condoom
                      * gepijpt worden met condoom
                      * één keer per jaar een soa-onderzoek laten doen

Vriendelijke groet,
                      piet soaaids

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door pantani
                        Mijn hiv uitslag was negatief, dus dat was mooi ! Nu alleen nog wachten op de andere uitslagen. En voor mijn kleine genitale wratten heb ik verhuisbrief voor dermatoloog gehad. Kun je dan nu wel of niet je laten pijpen zonder als je genitale wratten heb?

Pantani
                        Dit zou ik zeker niet doen
                        Indien je het wel zou doen zeker met condoom anders ga je de dame
                        mogelijks besmetten.
                        Alsook belangrijk om weten is dat indien je reeds een SOA hebt je veel vatbaarder beny voor nog andere SOA's.
                        Dus beter effie onthouding of handje

Grtz,Dolfie

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door pantani
                          (...) En voor mijn kleine genitale wratten heb ik verhuisbrief voor dermatoloog gehad. Kun je dan nu wel of niet je laten pijpen zonder als je genitale wratten heb? Pantani
                          Beste Pantani,

Wanneer jij zichtbare genitale wratten hebt, is het advies om af te zien van alle seksuele handelingen. Dus niets doen, ook niet met condoom en niet masturberen.
                          Het is belangrijk voor de genezing om de wratten/het gebied rust te geven. Geen 'wrijving' dus. Daarmee kun je het virus verspreiden en dan is er de kans dat je op andere plekken nieuwe wratten krijgt. Wat de behandeling lastiger kan maken en langduriger.

Als je twee weken geen zichtbare wratten meer hebt, kun je weer seks hebben.

Vriendelijke groet,
                          piet soaaids

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door coralsea
                            Waar kun je anoniem laten testen? Bij de GGD niet meer toch?
                            Eerder dit jaar nog gedaan, anoniem.

H.
                            Ik ben niet getrouwd, want mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen

Commentaar

Geen enkel probleem, volgens mij bij elke GGD /SOA-polie.

Ze registreren je onder de naam die je zelf opgeeft, en je hoeft je niet te identificeren. Ook als je gewoon zegt dat het een nick name is, is dat geen probleem.

Mijn ervaring in Den Haag, en vandaag idem in Amsterdam. Ze vragen wel je geboortedatum, maar ook dat gaat zonder identificatie.

Groetjes,
                              ghost

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door coralsea
                                Dan hebben we elkaar mogelijk gezien vandaag.

Ik was vandaag ook in Amsterdam en daar wilden ze toch echt wat meer weten. Ik hoefde idd geen bewijs te overleggen - maar goed ik stond er al in van de vorige keer. Tegenwoordig staat er wel duidelijk dat er geen koppeling gaat plaats vinden met het elektronisch patiënten dossier.
                                Oh, dan was jij zeker die wandelaar (grapje)?

Ze vroegen verder ook naar het adres -of althans een postcode- óf een telefoonnummer. Maar dat was evenmin verplicht, was wenselijk om je eventueel te kunnen bereiken als iets over moet of zo. (Maar ik denk éigenlijk om je te kunnen benaderen als een test slecht uitvalt...).

Verder kon je deelnemen aan een wetenschappelijk onderzoek, wat ik om bepaalde private redenen niet wilde. Ook geen probleem.

Daarnaast natuurlijk de gebruikelijke vragen naar je gedrag etc, maar dat heeft niets met anonimiteit te maken.

Nogmaals, ze vragen weliswaar naar je naam als je bijvoorbeeld een afspraak maakt. Tijdens het consult vraagt de consulente ook je naam voor het registreren in de computer (beide zonder er meteen bij te vragen of je soms een valse naam wilt opgeven...). Maar zowel bij het maken van de afspraak als tijdens het consult was het geen enkel probleem dat het niet mijn echte naam was. Ik heb dat er ook gewoon direct gezegd.
                                Voorts vroeg men nog of ik verzekerd was (maar zonder verder te vragen waar). Dat was voor de statistiek, van hun of hun opdrachtgever. Kan ik me wel voorstellen.
                                Je krijgt vervolgens een PIN code gekoppeld aan die registratie, die je ook volgende keren behoudt.

Je maakt me nu toch wel nieuwsgierig welke privacygevoelige gegevens jou dan verder nog gevraagd werden...., kennelijk bij een herhalingsbezoek...

Commentaar

hehehe. Ik was me er gewoon niet van bewust dat je eenvoudig valse gegevens kon opgeven. Ik had één eerdere vermelding en dan lopen ze alles nog een keer na - dit ondanks de belofte van de vorige keer dat een gesloten dossier nooit meer geopend kon worden. Alles stond dus geregistreerd - daar voel ik me niet tof bij, maar daar verander ik niets meer aan. Bovendien zijn er per jaar 25-30.000 tests dus het gaat om heel wat gegevens.

Ik heb het onderzoekje wel gedaan - was niet anoniem omdat het gekoppeld kan worden aan je nummer. Verder geen spannende dingen, maar zaken als m'n e-mail hebben ze daar echt niet nodig.

Commentaar

Okee, dank je, dan valt het dus wel mee, mits je vooraf weet wat de mogelijkheden zijn... Maar in dat kader zouden ze er eigenlijk direct bij moeten zeggen dat je "een naam naar keuze" kunt opgeven!

Ik vermoed dat ze aan de ene kant graag een zo breed mogelijk deel van de risicogroep willen overhalen zich te laten testen, ook degenen die het alleen anoniem willen. Maar anderzijds anonimiteit ook niet extra willen stimuleren. Niet willen stimuleren dat mensen voor wie dat eigenlijk niet zó essentieel is automatisch hun gegevens gaan achterhouden omdat hun dat wordt gesuggeerd/aangeboden. Als hulpverlener zul je denk ik nerveus worden bij de gedachte dat iemand wél wat mankeert zonder dat je hem kunt bereiken of terugvinden... als hij niet zelf contact opneemt. Voor hemzelf en voor zijn omgeving wil je hem bereiken..... En het best te vinden zijn mensen toch met hun gewone, echte gegevens...

Het hoort niet, maar is wel voorstelbaar dat ze daarom niet vooraf zeggen: "welke naam wilt u kiezen?"

groetjes, ghost

Commentaar

Besten,

De term 'anoniem' is eigenlijk niet meer correct als je het over soa-onderzoek hebt. Omdat er inderdaad een aantal zaken aan je gevraagd worden en omdat de GGD's voor hun eigen registratie info nodig hebben. Of je dan zegt dat je Jantje Smit heet of Fransje Duits doet er niet zoveel toe. Ze moeten wel dingen terug kunnen vinden.
                                      Tegenwoordig kun je beter spreken van een 'vertrouwelijk'' onderzoek. In ieder geval gaat het feit dat je je laat testen en de uitslag niet naar derden (lees: partner, ouders, huisarts, verzekering, werkgever).
                                      Maar echt anoniem is het dus niet meer.

Vriendelijke groet,
                                      piet soaaids

Commentaar

Hoi Piet;

Ik denk dat je dat toch wat te donker ziet... Anonimiteit gaat volgens mij toch vooral om de vraag of je werkelijke, officiële identiteit (zeg maar je paspoortgegevens) traceerbaar is, en daardoor te koppelen is aan de gegevens die bij de GGD bekend zijn.
                                        Als je dat niet wilt hoef je dergelijke gegevens niet door te geven voor het SOA-onderzoek respectievelijk de registraties daaromheen.

Dat er voor een goed geneeskundig onderzoek en bijbehorend advies persoonlijk overkomende vragen nodig zijn is logisch. Voor het in stand kunnen houden van een voorziening en voor het verbeteren van de zorg en effectiviteit kunnen ook vragen relevant zijn die niet rechtstreeks voor het vaststellen of verhelpen van de SOA van een individuele klant nodig zijn. Al die gegevens samen geven de klant een "gezicht" en een zekere "identiteit" binnen de GGD. Maar dat is de identiteit en het gezicht die is gekoppeld aan de dossiernaam, die evengoed een nummer kan zijn.

Zolang er nergens staat dat dossier ghost gaat over de persoon die blijkens zijn paspoort Jan Klaassen uit Alkmaar is, tast dat mijn anonimiteit niet aan....

Het is ook best mogelijk dat als een Hookers lezer mijn doorgaans veel te lange stukjes toch vaak leest, hij langzamerhand het gevoel krijgt mij best wel goed te kennen. Ghost krijgt dan steeds meer een gezicht en identiteit... Zijn prive gedragingen en overpeinzingen liggen op straat.... We zeggen dan wel dat hij wat minder anoniem wordt.. Maar zijn feitelijke anonimiteit blijft tegenover die lezers toch echt wel gewaarborgd... Die wordt alleen bedreigd door de registratie bij Hookers, mailadres, IP nummer als hij online is, en meer van dat soort zaken.

De GGD heeft, als je daar op staat, zulke direct of indirect aan de burgerlijke stand koppelbare gegevens niet nodig. Maar je moet er wel zelf een beetje alert op zijn. (als je het echt belangrijk vindt, ikzelf dus niet zo heel erg).
                                        Een telefoonnummer geven als je gewoon in het telefoonboek staat is ook bij een nickname "hendrik jan de tuinman" niet echt een waarborg voor je anonimiteit. En een mailadres... ach, een hotmailadres is al weer wat meer waarborg dan je mailadres bij je provider, al zal dat niet waterdicht zijn.
                                        Maar de GGD zal er geen behoefte aan hebben je terug te gaan zoeken. Die willen je vooral graag kunnen terugvinden en bereiken als de persoon die in het dossier beschreven is en waarvan de testuitslag is dat....

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door ipek
                                          Als je je laat testen bij de GGD ben je dan verplicht om je op alles te laten testen. Als ik mijzelf alleen wil testen op chlamydia, gonoroe en syfilis maar niet op hepetatis b en hiv is dat dan ook mogelijk?
                                          Beste ipek,

In principe bieden GGD's tegenwoordig het hele pakket aan: chlamydia, gonorroe, hiv, syfilis en hepatitis B.
                                          Het hangt af van de 'strengheid' van de desbetreffende GGD of ze meegaan in verzoeken om gedeeltelijk testen.

Vraag het na als je de afspraak maakt; nee heb je, ja kun je krijgen.

Vriendelijke groet,
                                          piet soaaids