Rol van soa bij hiv-infectie ontdekt

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Rol van soa bij hiv-infectie ontdekt

AMSTERDAM - Onderzoekers van het Amsterdamse VU Medisch Centrum hebben ontdekt hoe het komt dat geslachtsziekten, soa's, de kans op een hiv-infectie vergroten. Hun bevindingen zijn donderdag gepubliceerd in het vakblad The Journal of Clinical Investigations.
    ANP

De wetenschappers ontdekten via onderzoek op menselijk weefsel dat specifieke immuuncellen - de Langerhans cellen - 'gezonde' mensen beschermen tegen hiv.

Als in het lichaam echter een geslachtsziekte actief is, zoals gonorroe of chlamydia, veranderen de cellen echter van rol. In plaats van beschermers worden ze dan verspreiders van het hiv-virus. De kans op een hiv-infectie wordt dan sterk verhoogd, aldus het onderzoeksteam.

De onderzoekers benadrukken het belang van vroege opsporing van geslachtsziekten zodat de medische behandeling snel kan worden ingezet.

Re: Rol van soa bij hiv-infectie ontdekt

Dit klopt volledig..als je een SOA hebt is de kans op HIV erg groot bij bepaalde risicovolle handelingen.

Grtz,Dofie
    Laatst gewijzigd door Dick31; 17-10-09, 12:00. Reden: quote verwijderd

Commentaar

Hm dus extra reden om vaak je te laten controleren. Alhoewel die behoefte pas heb zodra ik klachten heb, zo'n wattestaafje 5 cm je eikel indouwen is niet iets waar ik warm voor loop.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door B-King Bekijk bericht
        Hm dus extra reden om vaak je te laten controleren. Alhoewel die behoefte pas heb zodra ik klachten heb, zo'n wattestaafje 5 cm je eikel indouwen is niet iets waar ik warm voor loop.
        Er zijn inmiddels vriendelijkere methodes zonder wattenstaafje voorhanden maar niet iedere instelling heeft dit of wil het gebruiken vanwege kosten en/of andere apparatuur.
        Je kunt altijd informeren hoe men soa`s opspoort en of je dus wel of niet een wattenstokje zult krijgen.
        Groetjes,
        Erasmusmc

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door B-King Bekijk bericht
          Beste B-king,

Tegenwoordig gaat het uitstrijkje uit de plasbuis niet meer zo diep, zeker geen 5 cm.! Vroeger wel. Een urineonderzoek volstaat als test voor chlamydia en gonorroe (bij mannen). Er zijn testplaatsen die voor gonorroe nog wel een uitstrijkje doen, maar dat gaat dus niet meer zo diep en er wordt (in principe) ook niet meer zo geschraapt als vroeger.

Vriendelijke groet,
          piet soaaids
          Programma Prostitutie Soa Aids Nederland

Commentaar

Aan het werk...
          X