"Nieuwe liefde? Eerst een test"

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• "Nieuwe liefde? Eerst een test"

19-08-2008 | Door: DAG

http://www.dag.nl/1094631/NIEUWS/Art...t-een-test.htm

Jongeren maakt zich weleens zorgen over een soa. Maar weinig laten zich ook echt testen.
    Je weet hoe het gaat. Bij een nieuwe relatie – of een nieuw ‘contact’ zoals dat in jargon heet – doet bijna iedereen het veilig. Bijna 80 procent gebruikt bij een nieuwe liefde of een onenightstand een condoom. Maar na een paar maanden word je slordiger. En je gaat eens vragen naar iemands voorgeschiedenis. Heb je je wel eens laten testen? Hoeveel partners heb je sindsdien gehad? En wat waren dat voor types? En dan denk je al gauw: het kan wel. Ruim vier op de tien jongeren is binnen drie maanden gestopt met condoomgebruik. Terwijl er per jaar toch 100.000 nieuwe besmettingen met seksueel overdraagbare aandoeningen bijkomen, grotendeels bij jongeren.

‘Dat is de zogenoemde ‘risicoreductiestrategie’, zegt Filippo Zimbile, programmaleider van de nieuwe campagne van Soa Aids Nederland, die deze week van start gaat. ‘Je denkt: het valt wel mee. Het zal wel loslopen. De nieuwe liefde heeft maar twee relaties gehad sinds de laatste test. En dat waren geen players.’ Maar daar ontstaat juist het risico. Want hoe weet je zeker dat dat geen players waren? Of dat een van de scharrels van een van hen geen player was? ‘Dat weet je dus niet. Daarom moet je je gewoon allebei laten testen als je wilt stoppen met condooms.&rsquo
    Onvruchtbaar van chlamydia
    Niet alle soa komen even vaak voor, niet allemaal zijn ze even erg en de een is veel beter behandelbaar dan de andere. Chlamydia komt het vaakst voor: 60.000 keer per jaar in Nederland. ‘Het is niet zo’n erg hinderlijke ziekte’, zegt Margot Mulder van Soa Aids Nederland. ‘Je merkt zelfs vaak niet dat je het hebt. Maar dat is ook het verneukeratieve, want als je het langer hebt kun je er wel onvruchtbaar van worden. Terwijl het met antibiotica heel goed behandelbaar is.’

Hiv is natuurlijk veel ernstiger, maar komt ook veel minder vaak voor: zo’n 700 keer per jaar in Nederland. Een middenmoter is gonorroe (de druiper). Die kan voor heel vervelende klachten zorgen, van pijn bij het plassen en groenige pusachtige afscheiding bij mannen tot eileiderontsteking bij vrouwen. Per jaar komen er in Nederland zo’n 6000 nieuwe infecties voor.
    Mensen durven niet
    Waarom laten jongeren zich niet vaker testen, als ze zich wel zorgen maken? ‘Ze hebben vaak geen klachten’, zegt Mulder. ‘En dan denken ze dat ze niks hebben. Of ze denken dat ze geen risico hebben gelopen.’ Het gevaar met een aantal soa’s is juist dat je niet altijd duidelijke klachten hebt. ‘Klachten of niet, als de ziekte niet goed behandeld wordt, kunnen de gevolgen op de lange termijn behoorlijk ernstig zijn’, verzekert Harold Thiesbrummel, arts en hoofd van de soa-polikliniek van de GGD Amsterdam. ‘Mensen denken vaak: dat zal mij wel niet overkomen’. Thiesbrummel merkt ook nog regelmatig dat mensen te weinig kennis hebben over soa’s.

Mensen durven soms ook gewoon niet goed. Bij de GGD kan iedereen zich gratis en anoniem laten testen. ‘Op soa’s rust toch nog een taboe. Als je je hier laat testen hoef je niet bang te zijn dat het op het overzicht van je zorgverzekering staat’, zegt Thiesbrummel.
    De besmettingskans is trouwens niet één op één. Dat je seks hebt met iemand die chlamydia heeft, betekent niet dat je het automatisch krijgt. Maar de kans is wel groot: 70 procent. Bij de besmettingskans spelen een aantal factoren een rol. ‘Als je wondjes hebt, raak je sneller besmet’, vertelt Thiesbrummel. ‘Ook heeft je algemene weerstand invloed.’ Je kunt het vergelijken met de griep, soms krijg je het en soms niet.
    Wattenstaafje
    Een test is tegenwoordig heel eenvoudig. Een bloedonderzoek, en daarnaast een uitstrijkje voor vrouwen en urineonderzoek voor mannen. En dat uitstrijkje kun je zelf doen. Dan word je met een groot uitgevallen wattenstaafje naar de wc gestuurd. Wel moet je na onveilige seks een week wachten voor je een test doet, omdat de ziekte anders nog niet aantoonbaar is.

Vrouwen laten zich vaker testen dan mannen. ‘Vooral jongens zijn vaak nog steeds bang voor het uitstrijkje’, zegt Zimbile. ‘Terwijl dat tegenwoordig helemaal niet meer hoeft. Een urinemonster is in bijna alle gevallen genoeg. Zeg het er voor de zekerheid wel duidelijk bij, want niet alle huisartsen weten van die nieuwe richtlijnen.’

Onschuldige schimmel
    Cristina (24) heeft twee jaar geleden chlamydia gehad. ‘Ik liet me een keer testen, en toen bleek ik het al lang te hebben.’ Hoe lang, dat konden de artsen niet aangeven. ‘Maar waarschijnlijk al twee of drie jaar. Ik ben het gaan zeggen aan degene van wie ik het waarschijnlijk had. En hij bleek het inderdaad ook te hebben.’ In campagnes wordt vaak gezegd dat vrouwen onvruchtbaar kunnen worden van chlamydia. Dat komt bij zo’n 1000 vrouwen per jaar voor. ‘Ik schrok daar ontzettend van. Het stomme is, dat ze niet kunnen zeggen of ik inderdaad onvruchtbaar ben geworden. Daar kom ik dus pas achter als ik ooit kinderen probeer te krijgen.’ Is ze hier voorzichtiger door geworden? ‘Een beetje wel. Elk nieuw vriendje moet zich dus wel laten testen.’‘Je neukt iemands hele verleden’

Giel (28) heeft vaak wisselende contacten. Behoorlijk vaak. ‘Ongeveer een keer per week. En steeds met anderen ja.’ Laat hij zich wel eens testen? ‘Nee. Helemaal nooit. Ik doe het namelijk altijd veilig. Maar dan ook altijd. En dan loop je gewoon geen risico.’ Deed iedereen het maar zoals hij. Altijd een condoom, altijd goed voorbereid op pad, zoals hij zegt. ‘Kijk, als je met iemand neukt, dan neuk je eigenlijk iemands hele verleden. En dat is best wel ranzig.’ Heeft hij wel eens een iets langere relatie gehad? En wordt het dan niet anders? ‘Een paar keer heb ik wat langer iets met iemand gehad. Een jaar of zo. Dan vraag ik of die meisjes zich laten testen, want van mezelf ben ik heel zeker.’ En dat deden ze zonder morren? ‘Ja, dat deden ze altijd keurig.’

Diana (27) heeft zich ongeveer vijf keer laten testen. ‘Ik begin altijd veilig, maar dan na een keer of tien scheurt het condoom of gaat er iets anders mis en dan geef ik het op. Dan voelt het als een verloren zaak’. Voor de eerste keer testen was ze verschrikkelijk nerveus. ‘Zit je daar anoniem in een wachtkamer. Ik was vooral bang dat de artsen me een slet zouden vinden.’ Ze vraagt haar bedgenoten wel altijd of ze getest zijn. ‘Vaak is dat wel zo, zijn ze ooit een keer getest, maar hebben ze daarna een lange relatie gehad en wanen ze zich veilig. Vette onzin, want je weet nooit wat de ander heeft uitgespookt’. Eén keer was ze bang dat ze een soa had. ‘Toen had ik klachten, maar het bleek gelukkig maar een onschuldige schimmel. Dat was mijn strafmoment’.
Aan het werk...
X