Schaatsen: algemeen

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Schaatsen: algemeen

Het schaatsseizoen is weer begonnen. Ik hoop dat het weer een leuk seizoen wordt en dat is vandaag al begonnen met een wereldprestatie van Erben Wennemars

WB Salt Lake City: Wennemars evenaart WR op 1.500m

Erben Wennemars heeft vrijdag bij de eerste wereldbekerwedstrijden van dit seizoen in Salt Lake City op de 1.500 meter het wereldrecord geëvenaard. De schaatser uit Dalfsen won in 1:42.32, een tijd die alleen door de Amerikaan Shani Davis al eens werd gereden. Davis werd deze keer derde in 1:42.92, achter de Canadees Denny Morrison (1:42.79).

Wennemars klokte zijn besttijd in een rechtstreeks duel met Davis en barstte bij het zien van de klok in tranen uit. "Eindelijk, een echt wereldrecord", sprak hij snikkend voor de camera van de NOS. "Dit had ik echt niet meer gedacht. Dit is echt geweldig."

Sven Kramer legde beslag op de zesde plaats met een tijd van 1:43.99. Simon Kuipers werd negende in 1:44.52 en bleef Mark Tuitert (1:44.62) één plek voor. Rhian Ket moest met 1:46.64 genoegen nemen met de 22ste positie.

1 Erben Wennemars NED 1:42.32 WR
    2 Denny Morrison CAN 1:42.79 PB
    3 Shani Davis USA 1:42.92 PSB
    4 Yevgeny Lalenkov RUS 1:43.16 PB
    5 Enrico Fabris ITA 1:43.67 PB
    6 Sven Kramer NED 1:43.99 PB

Het jaartje vrijaf vorig seizoen heeft schaatser Jeremy Wotherspoon goed gedaan, zo bleek vrijdag bij de eerste wereldbekerwedstrijd op de 500 meter in Salt Lake City. De Canadees reed in zijn rit tegen Weijiang An uit China een formidabel wereldrecord van 34.03. Het oude record van de Koreaan Kang-Seok Lee was 34.25.
    als oudje en sportgek, blijf ik doorgaan en lang leve het leven

Re: Schaatsen 2007-2008

Die gekte voor het schaatsen heeft bigbromby nooit begrepen, maar om er dan een topic van te maken??
    Nou goed, ieder zijn meug

Commentaar

Kramer rijdt fabuleus wereldrecord in historische race

Sven Kramer heeft in Calgary in een historische race tegen de Noor Havard Bokko zijn wereldrecord teruggepakt van Enrico Fabris, in een fabelachtig snelle tijd: 6:03.32. Fabris verbeterde vorige week zondag tijdens de wereldbekerwedstrijden in Salt Lake City het wereldrecord op de 5000 meter. De Italiaan reed toen 6.07.40 waarmee hij achthonderdste seconde van de oude mondiale toptijd van Sven Kramer reed.

Fabris probeerde in de laatste rit van de wereldbekerwedstrijd tegen Wouter Olde Heuvel de nieuwe mondiale toptijd van Kramer nog aan te vallen, maar moest al snel passen voor het Friese geweld: 6:06.42. Olde Heuvel reed tegen Fabris een persoonlijk record: 6:16.26.

Commentaar

Dark Hair benadrukt hier vooral de prestaties van de Nederlanders, maar laten we niet vergeten dat Jenny Wolf heeft bewezen de snelste dame op de 500m ooit tot nog toe te zijn. We zien heel snelle tijden tot nog toe, ben benieuwd wat er vanavond gebeurt.
        Dick31
        EX-Moderator Alkmaar / Haarlem / Europa / SOA Hoekje

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door bigbromby
          Die gekte voor het schaatsen heeft bigbromby nooit begrepen, maar om er dan een topic van te maken??
          Nou goed, ieder zijn meug
          Ik vind schaatsen een stuk leuker en interesanter om naar te kijken dan voetbal. Daar ga ik bijna van over mijn nek. Ik zie daar dus liever een topic van dan over voetbal.

Grz Sub

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Dick31
            Dark Hair benadrukt hier vooral de prestaties van de Nederlanders, maar laten we niet vergeten dat Jenny Wolf heeft bewezen de snelste dame op de 500m ooit tot nog toe te zijn. We zien heel snelle tijden tot nog toe, ben benieuwd wat er vanavond gebeurt.
            Ik hoopte ook eigenlijk dat anderen ook wat gingen posten, daarom heb ik alleen de Nederlandse successen vermeld.

En SUB, bedankt voor je bijval

Groet, Darky

Commentaar

Kuipers slachtoffer tijdmeting

Schaatser Simon Kuipers is zondag bij de wereldbekerwedstrijden in Calgary op de 1.000 meter alsnog teruggezet naar de vijfde plaats. De tijdmeting gaf in zijn race tegen de Amerikaan Shani Davis aan dat hij in 1:07.42 net na Davis (1:07.40) de finishlijn had gepasseerd. De camerabeelden gaven aan dat hij vóór Davis finishte.

De jury corrigeerde de uitslag en gaf Kuipers een tijd van 1:07.39. Kuipers stond vervolgens als derde op het podium, maar later draaide de jury dat weer terug. Kuipers zou niet met zijn voorste schaats op het ijs hebben gestaan toen hij de finishlijn passeerde. In de officiële uitslag zijn nu de Amerikaan Shani Davis en de Zuid-Koreaan Kyou-Hyuk Lee samen als derde geklasseerd (1.07,40).

"Dit is een schande. Die arbiters hebben blijkbaar wat problemen met hun ogen", reageerde een furieuze DSB-coach Jac Orie tegen het ANP. "Ieder normaal denkend mens ziet dat Simon met beide voeten op het ijs de streep passeert. Het is fysiologisch niet eens mogelijk om in die positie met je voet van het ijs te gaan. Dan lig je op je linkeroor." De Nederlandse schaatsbond KNSB heeft een officieel protest ingediend bij de internationale schaatsfederatie ISU. Overigens lijken er meerdere tijden niet te corresponderen met de TV-beelden. Ook Ireen Wüst en Margot Boer kregen langzamer tijden dan hun tegenstanders, terwijl zij eerder over de finish kwamen.

De Nederlandse schaatsbond heeft dinsdag bij de internationale schaatsunie ISU zoals aangekondigd protest aangetekend tegen de dubieuze uitslagen van de wereldbekerwedstrijden in Calgary. De KNSB dient een verzoek in voor een onderzoek naar het gebruikte tijdwaarnemingsysteem en wil in de toekomst meer controlemomenten inbouwen.

Simon Kuipers werd in Calgary op de 1.000 meter van de derde naar de vijfde plaats teruggezet. De tijdmeting na zijn race tegen Shani Davis gaf aan dat hij net na de Amerikaan was gefinisht. Op tv-beelden was echter te zien dat hij vóór Davis finishte. Kuipers zou niet met zijn voorste schaats op het ijs hebben gestaan, maar de tv-beelden bewezen opnieuw het tegendeel. De wedstrijdleiding bleef echter bij zijn besluit. Ook de tijden van Ireen Wüst en Margot Boer klopten niet.

"De verschillende genoemde eindtijden, de beelden van de NOS en de toepassing van de reglementen roepen vragen op bij de Topsport Commissie Langebaan", aldus de KNSB. "Een drievoudig uitgevoerd systeem bestaande uit optische waarneming (ogen op het ijs), fotofinish en transponderregistratie zou dit soort situaties kunnen uitsluiten."

Commentaar

De internationale schaatsunie ISU gaat een diepgaand onderzoek instellen naar de problemen met de tijdwaarneming bij de wereldbekerwedstrijden in Calgary, afgelopen weekeinde. Dat heeft ISU-bestuurslid Jan Dijkema gezegd.

Op tv-beelden was duidelijk waar te nemen dat Simon Kuipers zijn concurrent Shani Davis op de 1500 meter in een rechtstreeks duel versloeg, maar desondanks kreeg de Spaarndammer een langzamer tijd dan de Amerikaan. Dat kostte hem een bronzen plak.

Ook bij een race van Ireen Wüst werd een soortgelijke waarneming gedaan. De Brabantse schaatsster bereikte gelijktijdig de finish met haar Chinese opponente Fang Wei, maar werd 0,04 seconde langzamer geklokt.

„Ik heb een rapport uitgebracht aan de ISU en gevraagd om nader onderzoek”, zei Dijkema. „Vervolgens is mij verzekerd dat onder leiding van ISU-voorzitter Ottavio Cinquanta op uitermate gedegen wijze naar de gebeurtenissen wordt gekeken.”

Afgelopen zondag hield Dijkema zich nog op de vlakte door te stellen dat deze incidenten zouden worden gebruikt als lesmateriaal voor de scheidsrechters. Verdere consequenties wilde hij niet verbinden aan de kwestie en wees erop dat de beslissingen van de scheidsrechters niet kunnen worden aangevochten. Ook nu benadrukt Dijkema dat in de reglementen duidelijk staat omschreven dat een beslissing van een arbiter niet kan worden herroepen.

Commentaar

Sven Kramer heeft tijdens de wereldbekerwedstrijden in Thialf de 5000 meter gewonnen. Nadat hij gisteren al zegevierde op de 1500 was hij opnieuw duidelijk de sterkste. De Friese houder van het wereldrecord won in een tijd van 6.15,26.
                  Kramer, die op 17 november in Calgary de recordtijd van 6.03,32 realiseerde, reageerde na afloop rustig. "Ik ben nog niet in topvorm. Het is maar een paar procent wat ik mis hoor, maar die kunnen het wel net maken." Kramer is na Rintje Ritsma in 1999 de eerste die zowel de 5000 als 1500 wint tijdens een wereldbeker. "Dat is geen slechte om op te volgen", concludeerde de zelfverzekerde winnaar voor de camera van de NOS.

Op de tweede plek eindigde de Noor Havard Bøkko. De leider van het wereldbekerklassement was drie tellen langzamer dan de superieure Kramer, en finishte na 6.18,35. Het brons was voor Shani Davis, die drie seconden en één honderdste meer nodig had dan Bøkko. De jonge Wouter Olde Heuvel eindigde net naast het podium als vierde. Bob de Jong werd vijfde, Tom Prinsen werd laatste Nederlander met een tiende plaats.
                  @sporttribune.nl

Commentaar

Kuipers krijgt alsnog gelijk van ISU een bronzen plak

Simon Kuipers heeft alsnog een bronzen medaille ontvangen voor zijn optreden tijdens de weredlbekerwedstrijden in Calgary. De Nederlandse sprinter van DSB bleef in een rechtstreeks gevecht Shani Davis voor, maar toch gaf de tijdwaarneming aan dat de Amerikaan sneller zou zijn geweest. De televisiebeelden maakten alleen duidelijk dat de schaats van de Spaarndammer toch echt eerder de streep had gepasseerd.

Een heen en weer geruzie begon hiermee tussen de Nederlandse (KNSB) en Internationale schaatsbond (ISU). Deze gaf in eerste instantie de hoofdscheidsrechter Jim McClements gelijk. Die ontnam Kuipers zijn medaille, omdat hij z'n schaats niet op het ijs zou hebben gehad bij de finish. Daardoor zou zijn tweede schaats pas tellen. Ook dit werd ontkracht door de televisiebeelden. De ISU heeft vanmorgen dan ook besloten dat Kuipers alsnog zijn derde plaats heeft verdiend op de kilometer.

De bond gaf in de uitspraak aan dat er in de reglementen staat dat de tijd stopt zodra de punt van de schaats de finishlijn bereikt. Het gaat er dan niet om of deze op de grond is of een meter in de lucht hangt. De fotofinish zou vervolgens hebben aangegeven dat hierdoor Kuipers de snelste was.
                    @sporttribune.nl

Commentaar

Dat Kuipers zijn plak terug heeft is niet meer dan terecht en conform de reglementen. Wat dat betreft had de Nederlandse arbiter Jaques de Koning dit ook al min of meer aangegeven.
                      Dick31
                      EX-Moderator Alkmaar / Haarlem / Europa / SOA Hoekje

Commentaar

Dames NK:
                        Ireen Wüst is zondagmiddag opnieuw nationaal schaatskampioene bij de allrounders geworden. De schaatsster uit het Brabantse Goirle eindigde in het algemeen klassement voor Renate Groenewold. Paulien van Deutekom legde beslag op de derde plaats.

De vijfduizend meter werd gewonnen door Renate Groenewold. Wüst, die voor de tweede keer Nederlands kampioene werd, eindigde op de vijf kilometer als tweede. De derde plaats op de slotafstand was ook voor een TVM-rijdster. Paulien van Deutekom greep het brons.

De meeste aandacht ging evenwel uit naar de pas 18-jarige Marrit Leenstra. Na de zege op de 1500 meter eindigde ze als vierde op de vijfduizend meter, haar eerste vijf km ooit. Ook in het eindklassement werd Leenstra vierde.

Heren NK:
                        Sven Kramer was zoals verwacht ongenaakbaar op het NK allround in Groningen. De Fries won alle vier de afstanden en dus ook het eindklassement. In dat klassement werd Wouter Olde Heuvel tweede, voor Ben Jongejan. Het is de derde nationale allround-titel voor Kramer.

Ted-Jan Bloemen eindigde op de ijsbaan van Kardinge (Groningen) als vierde. Dit viertal zal normaal gesproken een deelnamebewijs voor het Europees kampioenschap in Kolomna (Rus) krijgen, 12-13 januari.

Kramer noteerde op de slotafstand, de 10 kilometer, een tijd van 13.41,31. Daarmee bleef hij Bloemen exact negen seconden voor. De DSB-schaatser stelde met zijn prima optreden op de 10.000 meter wel het ticket naar Kolomna veilig, aangezien hij in de eindstand vierde werd. Wouter Olde Heuvel sloot het NK af met gemengde gevoelens. De TVM-schaatser kreeg het zilver omgehangen, maar zijn 10 kilometer was niet groots: 13.54,87 (5e). Het brons ging naar de 22-jarige Ben Jongejan, die op de slotafstand zevende werd.

Het was 42 jaar geleden dat een schaatser bij een Nederlands kampioenschap allround op alle afstanden zegevierde. Op 26 en 27 december 1965 deed Kees Verkerk dat voor het laatst. Hij presteerde dat destijds op de ijsbaan van Deventer, waar hij zijn concurrent Ard Schenk aftroefde. Op ijsbaan Kardinge kreeg Verkerk een waardig opvolger.

Commentaar

En natuurlijk ook te lezen op nu.nl;
                          http://www.nu.nl/news/1372546/46/Kra...oundtitel.html

Commentaar

Marianne Timmer is zondag voor de tiende keer Nederlands kampioene sprint geworden. De Sappemeerse schaatster won op de tweede dag de 500 meter en hield op de afsluitende 1000 meter net genoeg over om Ireen Wüst voor te blijven. De Brabantse klokte op de laatste 1000 meter een geweldige tijd van 1.16.00, waarmee zij het Timmer bijzonder moeilijk leek te maken. In de slotrit klopte Timmer in een rechtstreeks duel Margot Boer, die in het eindklassement uiteindelijk derde werd.
                            Na de tweede 500 meter op zondag leek de titel al binnen handbereik voor Timmer. Als enige bleef zij onder de 39 seconden en vergrootte daarmee haar voorsprong in het algemeen klassement op Wüst en Boer aanzienlijk. Net als op zaterdag won Wüst vervolgens de 1000 meter, maar het was voor de Nederlandse recordhoudster op die afstand niet voldoende om Timmer van haar tiende nationale sprinttitel af te houden. Ook vorig jaar was de Sappemeerse de beste.

Jan Bos is er in geslaagd Nederlands kampioen sprint te worden. De 32-jarige Hierdenaar hield de schade op de 500 meter beperkt en won vervolgens de 1000 meter. Hierdoor had hij voldoende voorsprong over om zich voor de zesde keer te kronen tot nationaal kampioen. Het podium in Heerenveen bestond verder uit twee verrassende namen, te weten Jacques de Koning, die beide 500 meters won, en Lars Elgersma.
                            Achter het trio stelden Simon Kuipers, Erben Wennemars en Mark Tuitert teleur. Vooral titelverdediger Wennemars zal zich meer van dit NK voorgesteld hebben. Na de eerste dag stond de Zwollenaar al op grote achterstand, maar een goede tweede 500 meter vergrootte zijn kansen op het podium. Op de slotafstand kon Wennemars het laatste beetje verschil met Elgersma en De Koning niet meer goedmaken. Hierdoor mist hij het WK sprint, waarvoor de beste vier sprinters van dit NK worden uitgenodigd.
                            @Sporttribune.nl

Commentaar

Kramer prolongeert Europese titel

KOLOMNA - Sven Kramer heeft zondag in de Russische stad Kolomna zijn Europese titel geprolongeerd. De 21-jarige schaatser van TVM zegevierde op drie van de vier afstanden en bevestigde daarmee zijn suprematie op het allrounden.

De Noor Havard Bokko eindigde in de rangschikking als tweede, voor de Italiaan Enrico Fabris. Wouter Olde Heuvel belandde net naast het podium, als vierde. Ben Jongejan werd bij zijn eerste EK-deelname als zesde geklasseerd. De andere EK-debutant, Ted-Jan Bloemen, vond zijn naam terug op plek acht.

Kramer won de afsluitende 10.000 meter met een tijd van 13.03,30 en hield daarmee - in een direct duel - Bokko van zich af: 13.06,42. De kampioen wekte tijdens de race de indruk dat hij niet voluit ging op de 10 kilometer. Mede daarom kon de Noor lange tijd aanklampen. In de slotfase produceerde Kramer plots een ronde van 27,9 seconden en schaatste hij solo naar de zege.

Gevoel

Bokko werd tweede op de 10.000 meter, Fabris derde (13.14,22). Olde Heuvel eindigde als vierde met een tijd van 13.17,08, terwijl Jongejan als zesde werd geklasseerd: 13.24,76. Bloemen volbracht de afstand in 13.26,48.

“Een goed gevoel”, zei Kramer aan het evenement te hebben overgehouden. “Toen ik vorig jaar het EK won was dat eigenlijk mijn eerste grote titel. Daarna heb ik nog veel prijzen binnen gehaald. Nu moest ik mijn titel verdedigen, dat is toch anders. Het is niet gemakkelijk aan de top te blijven. Ik ben blij dat het is gelukt.”
                              (c)ANP

Commentaar

Bos sterkste op kilometer

Jan Bos heeft de 1000 meter tijdens het WK sprint in Thialf gewonnen. De Nederlander bleef in een rechtstreekse confrontatie 500-meter-winnaar Jeremy Wotherspoon voor. Bos staat nu tweede in het klassement, achter Wotherspoon.

Bos klokte een tijd van 1.09,13 en was daarmee ruim sneller dan de nummer twee, Simon Kuipers. De Spaarndammer kwam na 1.09,46 over de finishlijn en steeg daardoor naar de vierde plaats in het klassement. Klassementsleider Wotherspoon noteerde een tijd van 1.09,47. Titelverdediger Kyou-Hyuk Lee completeert de top-vier. De Zuid-Koreaan (zesde op de 1000 meter) staat derde.

De twee APPM-schaatsers Jacques de Koning en Lars Elgersma staan na de eerste dag in de middenmoot. De Koning klokte op de 1000 meter een tijd van 1.10,55 en vindt zijn naam nu terug op de achtste plek in de tussenstand. Elgersma volbracht de kilometer in 1.10,84 en staat zodoende 13e.

Gerritsen houdt zicht op brons

Annette Gerritsen staat na de eerste dag van het wereldkampioenschap sprint in Thialf op de derde plaats. De schaatsster van DSB moet na de 500 en 1000 meter alleen de Duitse vrouwen Jenny Wolf (1e) en Anni Friesinger (2e) voor zich dulden.

Gerritsen eindigde op de 1000 meter als achtste en verzuimde daardoor de achterstand op Wolf en Friesinger te verkleinen. De Ilpendamse rijdster voelt al de hete adem van landgenoten Marianne Timmer (4e) en Ireen Wüst (5e) in haar nek.
                                @telesport.nl

Commentaar

Van Velde stopt met schaatsen

Gerard van Velde stopt met schaatsen. De voormalig Olympisch kampioen maakte zijn besluit zaterdag tijdens het wereldkampioenschap sprint in Thialf bekend.

De 36-jarige Heerdenaar wist zich dit seizoen niet te plaatsen voor de mondiale titelstrijd. Dat was voor Van Velde de reden om zijn sportcarrière te beëindigen.

Hoogtepunt

De schaatser beleefde in 2002 zijn hoogtepunt toen hij in Salt Lake City de Olympische titel op de 1000 meter veroverde. Van Velde stopte in 1998 ook al met schaatsen, omdat hij niet overweg kon met de klapschaatsen.

Een jaar later maakte hij zijn comeback en hervond hij de aansluiting met de wereldtop.
                                  @NU.nl

Een groots schaatser, waar we vele momenten van hebben genoten, darky

Commentaar

Lee prolongeert sprinttitel

De Zuid-Koreaan Kyou-Hyuk Lee heeft zijn wereldtitel sprint met goed resultaat verdedigd in Thialf. Hij maakte in de afsluitende 1000 meter de halve seconde achterstand op concurrent Jeremy Wotherspoon ruimschoots goed. Eerder op de dag won Lee al de 500 meter.

Simon Kuipers kon geen gooi doen naar het podium. Hij liet het liggen op de laatste afstand en werd vierde. Jacques de Koning eindigde als achtste, Lars Elgersma als negende. Jan Bos viel door een val op de laatste 500 meter weg uit het klassement, maar revancheerde zich wel met een tweede tijd op de 1000 meter.

Wotherspoon leidde zondag na drie afstanden het klassement tijdens het WK sprint en had zijn voornaamste belager, Bos, zichzelf zien uitschakelen. Natuurlijk stond titelverdediger Lee nog wel in de buurt in het klassement, maar Wotherspoon had de titel voor het grijpen.

Totdat hij in de laatste bocht Lee in de binnenbaan zag passeren. "Ik deed mijn best, maar het was niet genoeg. Ik wist niet precies hoe veel ik mocht toegeven op hem, maar helaas bleek het net te veel.”

Lee gaf zaterdag op de 1000 meter veel tijd toe, hij werd zesde. Ook op de eerste 500 meter had Wotherspoon al een gaatje geslagen, van bijna tweetiende seconde. Zondag zette de Koreaan zijn mindere openingsdag recht door zowel de 500 als de 1000 meter te winnen. Op de slotafstand hield hij Bos van diens tweede dagzege af.

Voor Wotherspoon resteerde zilver, zijn vierde alweer op een WK sprint. "Ik beschouw dit niet als een verloren titel. Ik heb best een goed weekeinde gehad. Ach, uiteindelijk kan elke race wel ergens beter. Dan wens je dat je iets op een andere manier had gedaan. Maar het is positief dat ik tenminste wel kan aangeven wat die punten zijn.”
                                    @Telegraaf.nl

Commentaar

Carl Verheijen heeft zich woensdag als vierde Nederlander geplaatst voor het WK Allround, dat over twee weken in Berlijn gehouden wordt. De TVM-rijder klopte Erben Wennemars en Tom Prinsen in een skate-off en zal Sven Kramer, Wouter Olde Heuvel en Ben Jongejan vergezellen tijdens het mondiale toernooi.
                                      Op dinsdag had Wennemars nog de 1500 meter op zijn naam geschreven en bedroeg zijn voorsprong op zijn TVM-ploeggenoot Verheijen ruim acht seconden op de vijf kilometer. Tom Prinsen stond daar tussen met een achterstand van ruim drie seconden. Op de vijf kilometer zette Verheijen in een tijd van 6.26.57 de zaken vervolgens weer recht. De stayer, die door een blessure het EK Allround misliep, bleef Prinsen (6.33.90) en Wennemars (6.37.41) ruim voor. Na afloop reageerde Verheijen tegenover het ANP opgelucht. "Vooral omdat ik nu eindelijk een klein beetje resultaat zie van al het werk in de afgelopen zomer. Op een gegeven moment word je mentaal moe van al die pech. Natuurlijk ben ik niet ver genoeg om straks in Berlijn de strijd met Sven aan te gaan. Maar ik wil gewoon vier goede afstanden rijden, verder zie ik wel."

Wennemars eindigde in het totaalklassement nipt voor Prinsen en was dan ook niet ontevreden. "Het ging goed, alleen de laatste twee rondjes had ik niet meer de kracht goed door te gaan. Dat is me opgebroken. Het was een groot nadeel dat ik alleen moest rijden. Achteraf gezien heb ik waarschijnlijk een dag eerder op de 1500 meter nu net iets te veel laten liggen", aldus de Zwollenaar, die eerste reserve voor het WK is.
                                      @sporttribune.nl

Commentaar

Verheijen valt op 10.000 meter

Carl Verheijen beleeft een rampseizoen. De stayer van TVM stond zondag bij de wereldbekerwedstrijden in Hamar weer op het ijs voor de 10.000 meter. De pechvogel kwam echter ten val en zag zijn seizoen opnieuw in duigen vallen. Eerder gooide een enkelblessure na een val al roet in het eten van Verheijen. De Noor Havard Bøkko won de tien kilometer.

Bøkko kwam na 13:09.61 over de finish. De Amerikaan Chad Hedrick werd in 13:11.20 tweede en Bob de Jong eindigde in 13:12.71 als derde.
                                        @Sportweek.nl

Commentaar

WB Baselga: 5000 meter afgelast door slecht weer

De wereldbekerwedstrijd op de 5000 meter voor heren in Baselga di Piné is zaterdag vroegtijdig beëindigd wegens het slechte weer. Door de vele regen en sneeuw werd het onmogelijk om op het Italiaanse ijs een eerlijke competitie te houden.

Voor Mark Ooijevaar kwam de afgelasting niet goed uit. De Nederlander, die in de eerste rit had gereden, realiseerde een tijd van 6.49,76. In de volgende ritten moesten de schaatsers door de verslechterende weersomstandigheden veel tijd toegeven op Ooijevaar. Na vier ritten maakte de scheidsrechter een einde aan de wedstrijd.
                                          @sportweek.nl