Dodenherdenking: nog steeds noodzakelijk?

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Dodenherdenking: nog steeds noodzakelijk?

In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt alle burgers en militairen van het Koninkrijk der Nederlanden, die waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940) in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon of Bosnië) herdacht.

De nationale herdenking bestaat uit een plechtigheid, gevolgd door kransleggingen bij het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam door de koningin en vertegenwoordigers van de regering, de krijgsmacht, verzetsbeweging en allerlei organisaties en groeperingen in de maatschappij. Om acht uur 's avonds worden twee minuten stilte gehouden ter nagedachtenis aan degenen die in en vanwege een oorlog zijn omgekomen. Op 4 mei 1994 werden voor de eerste keer de vlaggen die voorheen halfstok hingen gehesen tijdens het spelen van het Wilhelmus.

Ook op andere plaatsen in Nederland worden soortgelijke plechtigheden gehouden en kransen en bloemen gelegd, zoals op de Waalsdorpervlakte in Scheveningen, de Grebbeberg in Rhenen en honderden andere plaatsen waar graven of monumenten aan de slachtoffers en de bezetting herinneren.

De twee minuten stilte gelden in het hele land, ook op plaatsen waar geen plechtigheid wordt gehouden. Treinen worden stilgezet en van iedereen wordt verwacht dat hij een moment van stilte in acht neemt.

Op 4 mei hoort de vlag van 6 uur 's avonds tot 10 minuten over 9 halfstok te hangen. Indien er bij de dodenherdenking een vlag halfstok hangt, wordt de vlag in top gehesen na het laten horen van het volkslied. Volgens het nieuwste protocol uit 2001 mag de vlag na het horen van het volkslied ook halfstok gelaten worden.

Een dag later, op 5 mei wordt de bevrijding van de Duitse bezetter (1940-1945) gevierd.

De eerste dodenherdenking werd gehouden op 9 mei 1945 op de Dam in Amsterdam. Het gemeentebestuur had daar de vorige dag over beslist. Er werd een minuut stilte gehouden om de gevallenen te herdenken, maar het spreekt vanzelf dat de stemming op dat moment niet uitsluitend treurig was.

bron Wikipedia

Ik ben blij om te zien dat zoveel jeugd op de dam stond. Ook veel dertigers. Ik ben blij dat het breder allemaal getrokken wordt naar nu en dat ook gevallenen in latere oorlogen herdenkt worden. Verder een mooi gedicht van een meisje wat goed voorgedragen werd.

Mijn ouders hebben sterk geleden on de tweede wereldoorlog. Was blij met de speech van burgemeester Cohen: hij verwees naar generaties later die er daarna ook nog last van ebben, omdat ouders toch ook veel verdriet hebben doorgegeven.

Laten we hopen dat 4 mei nog steeds intens herdacht mag worden, netzoals 5mei nog lang als een bevrijdingsdag gevierd mag worden van mij.

Re: Dodenherdenking: nog steeds noodzakelijk?

Oorspronkelijk geplaatst door Giovanni_Camminatore
    Was er niet zo blij mee. Hoorde tussen de regels door een protest tegen de oorlog in Afganistan en Irak. Vind het vrij respectloos om tijdens de nationale dodenherdenking politiek te bedrijven.

Ciao,
    Giovanni
    Niet gehoord, maar het kan welllicht kloppen. Kun jij aangeven waar?

Commentaar

Van mij mag het hele 4 mei-gebeuren direct afgeschaft worden, en wel vanwege drie redenen:

De tweede wereldoorlog is nu al meer dan zestig jaar geleden geëindigd. Dat is lang. Te lang geleden om daar nu nog uitgebreid bij stil te staan.

De dodenherdenking is als het ware gegijzeld door de propagandisten van de zogenoemde multiculturele samenleving en, vooral, de linkse politiek. In de jaren 80 begonnen ineens ochtonen op te duiken waarbij werd verteld dat de 4 mei-herdenking ook bedoeld was om allerlei vervolgingsslachtoffers van elders te herdenken, zoals bijv. in Koerdistan of Perzië. Terecht wijst Giovanni er op dat ook nu weer partijpolitiek wordt bedreven.

Maar de voornaamste reden is het gezwelg in eigen slachtofferschap, wat Nederland van een trotse natie, heersers over het tweede koloniale rijk ter wereld, razendsnel heeft veranderd in een stelletje huilebalken. Het is geen verdienste om slachtoffer te zijn, maar veel mensen denken daar wel zo over en dat is dankzij de 4 mei-cultus.
      Men have two emotions: Hungry and Horny.
      If you see him without an erection, make him a sandwich.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door knave88
        De tweede wereldoorlog is nu al meer dan zestig jaar geleden geëindigd. Dat is lang. Te lang geleden om daar nu nog uitgebreid bij stil te staan.
        Het is je misschien ontgaan, maar dodenherdenking gaat niet alleen maar over de Tweede Wereldoorlog. Het gaat om alle Nederlandse doden die sinds het uitbreken van WOII zijn gevallen, dus ook Indonesië, Korea, Libanon, Bosnië, Irak, Afghanistan. Van die missies kun je uiteraard van alles vinden, maar het zijn missies waar na een democratisch genomen besluit Nederlandse troepen heen gingen en waar Nederlanders uit naam van die democratische beslissing gesneuveld zijn. Daar mag je best bij stil blijven staan. De wereld is er na beeindiging van WOII helaas bepaald niet veiliger en vrediger op geworden.

De dodenherdenking is als het ware gegijzeld door de propagandisten van de zogenoemde multiculturele samenleving en, vooral, de linkse politiek.
        Dat kan best wezen (ik zie het overigens niet zo en ik ben bepaald niet links) maar je kunt best persoonlijk stilstaan bij de gevallenen zonder je iets aan te trekken van de politieke boodschap van anderen.

Maar de voornaamste reden is het gezwelg in eigen slachtofferschap, wat Nederland van een trotse natie, heersers over het tweede koloniale rijk ter wereld, razendsnel heeft veranderd in een stelletje huilebalken. Het is geen verdienste om slachtoffer te zijn, maar veel mensen denken daar wel zo over en dat is dankzij de 4 mei-cultus.
        4 mei is dodenherdenking, geen dodenviering. Volgens mij haal jij twee dingen door elkaar.

Overgens: de doden die wij op 4 mei herdenken, gevallen voor onze vrijheid, staan o.a. voor het feit dat jij vrij bent om dodenherdenking flauwekul te mogen vinden. Denk daar maar 'ns over na.

PIet (Bosnië-veteraan)

Commentaar

Dit is precies wat ik bedoel. De 4 mei-herdenking was bedoeld om onze doden uit de tweede wereldoorlog te herdenken. Dat gevallen Nederlandse militairen tijdens de politionele acties en de Korea-oorlog daarin ook een plaats kregen, vooruit. Maar sindsdien is de herdenking op hol geslagen en heeft tastbare herinnering plaats gemaakt voor een abstract soort stilstaan bij overledenen van wie niemand de naam nog weet. En omdat tastbare herinneringen aan de tweede wereldoorlog met het verstrijken der tijd steeds meer weg beginnen te ebben (wat normaal is) probeert men nu steeds meer onder te brengen bij deze herdenking, zoals bijvoorbeeld de volstrekt nutteloze VN-missies, om toch maar vooral de 4 mei-industrie in stand te kunnen houden.

En Piet, de doden die voor onze vrijheid zijn gevallen zijn Amerikaanse, Engelse, Canadese, Poolse en vooral Russische jongens geweest. Maar die herdenken we niet op 4 mei.

Commentaar

Ik sluit mij volledig bij PietGeniet aan!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door PietGeniet
              Maar je kunt best persoonlijk stilstaan bij de gevallenen zonder je iets aan te trekken van de politieke boodschap van anderen.
              4 mei is dodenherdenking, geen dodenviering.
              PIet (Bosnië-veteraan)
              Helemaal mee eens!!

Commentaar

Maar sindsdien is de herdenking op hol geslagen en heeft tastbare herinnering plaats gemaakt voor een abstract soort stilstaan bij overledenen van wie niemand de naam nog weet.
                Ik ondertekende niet voor niets met "Bosnië veteraan". Voor mij zijn bijvoorbeeld Jeffrey Broere (Simin Han, Bosnië, 29 maart 1995) en Raviv van Renssen (Srebrenica, Bosnië, 8 juli 1995) of recenter: Dave Steensma, (As-Samawah, Irak, 10 mei 2004), Jeroen Severs (ar-Rumaythah, Irak, 14 augustus 2004), Cor Strik (Helmand, Afghanistan, 20 april 2007) bepaald geen abstracte begrippen. En dan heb ik het alleen nog maar over de maten die bij gevechtshandelingen om het leven kwamen. Er zijn er veel meer (ongelukken, zelfmoorden).

om toch maar vooral de 4 mei-industrie in stand te kunnen houden.
                De term "4 mei-industrie" vind ik bepaald respectloos. Minstens net zo erg vind ik de onverschilligheid en de onwetendheid die uit je reactie spreekt.

En Piet, de doden die voor onze vrijheid zijn gevallen zijn Amerikaanse, Engelse, Canadese, Poolse en vooral Russische jongens geweest. Maar die herdenken we niet op 4 mei.
                Van http://www.4en5mei.nl:
                Op 4 mei om 20.00 uur zijn we 2 minuten stil. We staan dan stil bij iedereen die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog slachtoffer geworden is van oorlogsgeweld.
                Ik zie nergens staan dat Amerikanen, Engelsen, Canadezen, Polen en Russen daar niet bijhoren. En al helemaal niet dat je hun niet zou mogen herdenken.

PIet

Commentaar

Ik sluit me ook bij Piet geniet aan! Zorgwekkend de mening van Knave! Fijn dat ie in een wereld kan en mag leven waar hij dit mag zeggen!

Commentaar

Natuurlijk is dit nog steeds noodzakelijk!!!!
                    Ik ga ieder jaar op 4 mei nog steeds naar de Waalsdorpervlakte in Den Haag, weer of geen weer, het herdenken van alle gevallenen. En dus ook degenen die na de 2e WO zijn gesneuveld.

Diezelfde gevallenen hebben wel hun leven gegeven voor onze vrijheid!

Daarom vind ik het van belang dat we NOOIT mogen vergeten....

Commentaar

Kan niets meer toevoegen aan de woorden van Piet Geniet. Van mijn moeders kant is vrijwel de hele familie, vermoord (uitgeroeid)in W.O.2
                      Ik ga zelfs zover, dat 4 mei een verplichte vrije dag moet zijn.

Commentaar

Gekopieerd van de 4 en 5 mei website:

Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei worden in het hele land om 20:00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen. Door het jaar heen vinden herdenkingen plaats die verbonden zijn aan specifieke gebeurtenissen of groepen slachtoffers. Op 4 mei komen alle ervaringen en groepen in herinnering samen.

Het gaat dus enkel om Nederlanders. Dus wie is hier nu onwetend?

En Piet bevestigt - waarschijnlijk ongewild- nogmaals mijn stelling dat de de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog zodanig begint te vervagen, dat men iets nieuws nodig had om het sacrale ritueel dat op 4 mei plaatsvindt toch maar vooral in stand te houden. De toenemende ontkerkelijking in Nederland laat onverlet dat veel mensen toch gevoelens blijven hebben die niet anders dan als religieus zijn te bestempelen, zonder concreet in God of Jezus te geloven: de 4 mei-herdenking vertoont op dat vlak alle kenmerken van een eredienst.

Overigens vind ik dat de jongens die Piet noemt in de eerste plaats geofferd zijn op het altaar van Nederlandse symboolpolitiek, waarbij een beschaamd stilzwijgen van politici die hen op die missies hebben uitgezonden heel wat meer op z'n plaats zou zijn dan een officiële herdenking waar diezelfde politici aan deelnemen.

Commentaar

Iedereen die 4 mei wil herdenken moet daar de mogelijkheid toe krijgen,daar moet je respect voor hebben vind ik.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Seven
                            Iedereen die 4 mei wil herdenken moet daar de mogelijkheid toe krijgen,daar moet je respect voor hebben vind ik.
                            Sluit ik me helemaal bij aan, gelukkig heb ik een goede baas die mij daarvoor eerder vrij geef, zodat ik naar de dodenherdenking kan gaan. Zoals jullie al in een vorig bericht hebben gelezen, ligt dit nogal gevoelig voor mij.

Commentaar

Aangezien het vandaag 4 mei is, leek mij het nuttig deze topic even nieuw leven in te blazen.

Van de week hoorde ik dat men overweegt de 5 mei bevrijdingsdag breder te trekken naar dag van de vrijheid omdat veel mensen niets meer met de 2e Wereldoorlog voelen omdat deze nu 63 jaar geleden afgelopen was en dus nieuwe generaties die minder beleven.

Hoe zien jullie dat met de dodenherdenking? Handhaven en in dezelfde vorm?

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door frankkinky Bekijk bericht
                                Aangezien het vandaag 4 mei is, leek mij het nuttig deze topic even nieuw leven in te blazen.
                                Tja, ik weet niet wat je hier precies mee wilt. Alles wat ik hierover te zeggen heb, heb ik vorig jaar al gezegd. Wat mij betreft blijft dodenherdenking gewoon zoals het nu is, voor alle oorlogsslachtoffers.

PIet (die vanavond om 20:00 uur weer op de Waalsdorpervlakte te vinden zal zijn)

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door PietGeniet Bekijk bericht
                                  Tja, ik weet niet wat je hier precies mee wilt. Alles wat ik hierover te zeggen heb, heb ik vorig jaar al gezegd. Wat mij betreft blijft dodenherdenking gewoon zoals het nu is, voor alle oorlogsslachtoffers.

PIet (die vanavond om 20:00 uur weer op de Waalsdorpervlakte te vinden zal zijn)
                                  hoi, heel simpel, vorige x hebben 9 leden gereageerd en hebben velen dit topic misschien gemist mede omdat deze vorig jaar na 4 mei werd geopend en daarbij zijn er in die tussentijd ook weer veel leden bijgekomen.

Dus opnieuw de kans voor iedereen hun mening te geven en omdat er ieder jaar als het weer een jaar langer geleden is er een discussie ontstaat of we het moeten handhaven.

ik ben het overigens met jouw zienswijze betreffende dit onderwerp eens, nu eens kijken of meer leden hierover een mening hebben die nog niet gereageerd hebben of wellicht veranderd zijn in hun zienswijze

Commentaar

Net als PIet sta ik vanavond om 20:00 uur wederom, zoals ieder jaar, op de Waalsdorpervlakte en mijn mening is na vorig jaar ook nog steeds hetzelfde!

We mogen nooit vergeten, wij leven nog steeds in vrijheid doordat anderen hun leven hiervoor hebben gegeven...........!

Btw goed van je Franky dat je dit onderwerp vandaag weer naar voren hebt gehaald!

gr. Johan
                                    Laatst gewijzigd door johan122; 04-05-08, 12:24. Reden: spelfoutje

Commentaar

hoi, heel simpel, vorige x hebben 9 leden gereageerd en hebben velen dit topic misschien gemist mede omdat deze vorig jaar na 4 mei werd geopend en daarbij zijn er in die tussentijd ook weer veel leden bijgekomen.
                                      Dat er mensen bijgekomen zullen zijn die het nog niet gezien of nog niet gereageerd hebben, daar heb je natuurlijk gelijk in. Laat ik het dan zo zeggen: wat mij betreft is alles wat er over dit topic gezegd kon worden al gezegd. Maar wie verder nog wil reageren zal ik uiteraard geen stroobreed in de weg leggen. Mede door de reden waarom ieder jaar onze oorlogsdoden herdenken hebben wij gelukkig een vrij land waarin ieder (binnen redelijke grenzen) mag zeggen en doen wat hij wil :-)

Dus opnieuw de kans voor iedereen hun mening te geven en omdat er ieder jaar als het weer een jaar langer geleden is er een discussie ontstaat of we het moeten handhaven.
                                      Tja, die "discussie" is er elk jaar opnieuw weer, met precies dezelfde argumenten als het jaar daarvoor. Het is, zoals ik dat beleef, telkenmale een herhaling van zetten. Dat "langer geleden" slaat overigens alleen op de oorlogen en conflicten die al geweest zijn, maar er sneuvelen nog dagelijks militairen in bijvoorbeeld Afghanistan en elke nieuwe missie die onze regering verzint, dus wat dat betreft blijft het steeds actueel. Vergeet niet dat de dodenherdenking al lang niet alleen maar op WOII slaat...

ik ben het overigens met jouw zienswijze betreffende dit onderwerp eens, nu eens kijken of meer leden hierover een mening hebben die nog niet gereageerd hebben of wellicht veranderd zijn in hun zienswijze
                                      Okee, ik ben in ieder geval niet veranderd in zienswijze

Groeten,

PIet

Commentaar

4 mei is dodenherdenking. In beginsel de slachtoffers van WO2 en de Korea-oorlog, later ook voor de gevallenen in andere conflicten waar Nederland via allerlei uitzendingen bij betrokken is (geweest). Oorlog is helaas van alle tijden, en een gevolg van politieke en/of religieuze miskleunen. Zo lang er nog één nabestaande van deze slachtoffers rondloopt hebben we de plicht om de doden te herdenken en de mensen met de neus op de feiten te drukken. Zij die van mening zijn dat de dodenherdenking een door 'links' uitgebuit item is moeten eens bij zichzelf te rade gaan, of een vent zijn en dit tegen de nabestaanden van de uruzgan-doden gaan vertellen. O ja, de uruzgan-missie werd er toch door een centrum-rechts kabinet doorgedrukt ???

Commentaar

Handhaven natuurlijk, we moeten blijven beseffen waaraan we onze vrijheid te danken hebben en dat mensen daarvoor grote offers hebben gebracht.

Dan is een korte herdenking met 2 minuten stilte toch wel het minste wat we kunnen opbrengen.