Documentatie over prostitutie.

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Documentatie over prostitutie.

Beste boekenlezers,

Het lijkt me leuk, handig en nuttig om elkaar middels dit topic te informeren over boeken die rechtstreeks of indirekt te maken hebben met prostitutie of aanverwante onderwerpen.

Ook kun je hier je mening geven over een boek dat je gelezen hebt of er over discusseren met elkaar.

Ik bijt hiermee de spits af met het volgende boek:

Titel: "Echte mannen eten geen kaas"
    Ondertitel: Vier jaar in handen van een loverboy.
    Schrijfster: Maria Mosterd (pseudoniem)
    ISBNnr: 9789055159048
    uitgeverij: Van Gennep, Amsterdam.
    1e druk: februari 2008
    21e druk: juli 2009
    Prijs (nieuw): ik heb er 14,95 euro voor betaald.

Inhoude ondertitel geeft al veel prijs over de inhoud van dit boek. Het meisje dat in handen is geweest van deze "loverboy" heeft dit boek zelf op haar achttiende geschreven. Vanuit haar gezichtspunt gezien, krijg je een goed inzicht in een relatie loverboy-slachtoffer. Het is geen zwaar boek, in die zin, dat het lekker vlot wegleest. Daarom lijkt mij dit boek ook voor mensen die nooit een boek lezen, maar wel in dit onderwerp geinteresseerd zijn, zeer goed leesbaar.

groet,

HL 69.
    In de beperking toont zich de meester!

Re: Boeken over prostitutie.

Dit topic: http://www.hookers.nl/showthread.php...ek#post1079713 kan hierheen verplaatst worden...

Edit: beter maar niet doen. Zal niet goed gaan met samenvoegen i.v.m. de tijd posting.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door ****eloper1969 Bekijk bericht
      Beste boekenlezers,
      Het lijkt me leuk, handig en nuttig om elkaar middels dit topic te informeren over boeken die rechtstreeks of indirekt te maken hebben met prostitutie of aanverwante onderwerpen.
      Wat een ontzettend goed idee, zo'n literaire wandelaarsrubriek!

Mijn boekencollectie valt natuurlijk helemaal in het niet bij die van bijvoorbeeld wijlen Boudewijn Buch en Michael Zeeman (lijkt net als of veel lezen ongezond/dodelijk is) maar ik kom toch een heel eind.

Ik heb volgens mij het boek al eens eerder onder de aandacht gebracht, maar bij deze andermaal:

Titel: TEGENGIF
      Schrijfster: Judith Visser
      ISBN: 90-5452-158-9
      Uitgeverij: Passage Groningen
      1e druk: 2006

Inhoud:

"Wanneer de negentienjarige Kim er achter komt dat haar grote liefde Edwin haar bedrogen heeft, neemt ze een dramatische beslissing: dit zal haar nooit meer gebeuren. Zij besluit zich voorgoed te wapenen tegen toekomstig hartzeer en gaat op zoek naar een walging zo sterk, dat die altijd werkzaam zal blijven als tegengif tegen de liefde.

Wat volgt is een ontluisterende tocht door de wereld van de betaalde seks. In een onthullende, nietsontziende stijl schrijft Judith Visser over de belevenissen en gevoelens van Kim.

Een uiterst realistisch geschreven page-turner!"

Het bovenstaande is afkomstig van de cover van het boek.

Ik heb begrepen dat het boek zich afspeelt in het privehuis Bergweg te Rotterdam, waar ik overigens nooit ben geweest.

Interessant boek, maar de meisjes/DVP's waar ik normaliter mee ga, staan toch wel wat meer positief in het leven. Kortom, interessant, maar niet perse realistisch.
      Als er geen vrouwen bestonden, had al het geld van de wereld geen betekenis. (Onassis)
      Voluptas ex omni quaeritur! (Seneca)

Commentaar

Echte mannen eten geen kaas vind ik niet echt een boek over prostitutie maar meer over kindermisbruik, dat kind was 12 toen ze begon.

Dan kun je Christianne F ook wel noemen.

Commentaar

hot marijke heeft vorig jaar haar biografie geschreven...

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door vlaamseREBECCA Bekijk bericht
            Precies, en dat boek cq deze debuut roman is uiteraard ook in mijn bezit

Titel: "Hot Marijke"
            Ondertitel: "This iSMy life"
            Schrijfster: Hot Marijke (opgetekend door Kristof Dalle)
            Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
            1e druk augustus 2008
            2e druk september 2008

Inhoud:

"Hot Marijke is een controversieel mediafenomeen uit de wereld van sm en betaalde seks. Met haar amper tweeëntwintig jaar is ze de jongste Meesteres uit de Lage Landen. Hot Marijke kent het klappen van de zweep als geen ander. Ze was twaalf jaar oud toen ze voor het eerst in aanraking kwam met de wereld van het sadomasochisme. Op haar negentiende zette de Antwerpse haar aangeboren dominantie, exhibitionisme en voorliefde voor seks om in een carriëre. Van webcammen, strippen en eroticabeurzen tot fetisjisme, erotische sm en priveontvangst. Het meisje dat ooit verpleegster wilde worden, heeft reeds honderden mannen en vrouwen over de vloer gekregen. Allen op zoek naar een snelle ontlading, een stevige portie billenkoek of het uitleven van een fetisjistische fantasie. Van hitsige zakenmannen, op plasseks beluste dokwerkers tot onkuise politici: Marijke nam ze allemaal onder handen. Niemand bewandelt de dunne grens tussen pijn en plezier als dominatrex Marijke.
            This iSMy life is geen tragisch verhaal over een in de prostitutie gedwongen tiener. Wel het ongegeneerde relaas van een zelfbewuste vrouw die vrijwillig koos voor een leven als Meesteres en h.o.e.r. Gestoffeerd met een karrenvracht anekdotes, soms choquerend, soms ronduit hilarisch, maar altijd opwindend en meeslepend.

Haar verhaal werd opgetekend door Kristoff Dalle, freelance journalist bij onder andere P-magazine en Dag Allemaal".
            Als er geen vrouwen bestonden, had al het geld van de wereld geen betekenis. (Onassis)
            Voluptas ex omni quaeritur! (Seneca)

Commentaar

Gegroet lezers,

zelf lees ik meer informatieve boeken dan romans.

Vandaar dat mijn keuze op het boek van Vincent Bakker is gevallen. De titel van zijn boek is: te bed op de wallen (1996).

Hij is financieel-economisch journalist van huis uit en schrijf als financieel-economisch journalist, en als ervaringsdeskundige over de prostitutie.

Dus geen melodramisch verhaal over een jonge prostituee met moeilijke jeugd die verleid is door een gemene lelijke buitenlander om voor hem in de prostitutie te gaan werken (ze is blind voor de situatie waarin ze leeft, neemt drugs en is erg depressief), en die gelukkig uit het vak is gekomen met behulp van een aardige en goed uitziende nederlandse dominee met wie ze later zou trouwen, en waarvan ze vele schatjes van kinderen van krijgt. Ja (!), ze heeft nu haarzelf weer gevonden, en ze leefden nog lang en gelukkig. Hiep Hoi Gefeliciteerd !!!

Een wat serieuzere boek dus, dat boek van Vincent.
              En het gaat ook over hem zelf als ervaringsdeskundige.
              Prostitutie als beroep, zakelijk te benaderen.
              En niet zozeer om emotie op te roepen, en vastgeroeste clichés te recyclen.

Zelf vond ik onder andere de volgende hoofdstukken leuk om te lezen en leerzaam:

- tien pregnante overeenkomsten met betaalde liefde
              - zes verschillen tussen betaalde en onbetaalde liefde

en de appendix

- handleiding bij de betaalde liefde
              - het vaste draaiboek in 13 taferelen
              - de 30 rosse etiquette-tips voor de betaalde liefde

Toen ik nog beginneling was heb ik aan dit boek veel gehad.
              Van tijd tot tijd lees ik bepaalde hoofdstukken nog 's.
              Ik vind het dus een aanrader.

Groeten duitser1969

Commentaar

Dit is ook een interessant boek om te lezen. Desondanks heb ik mijn exemplaar een aantal jaren terug aangeboden aan De Slegte. Enfin...

titel: Bureau Warmoesstraat
                ondertitel: de bewogen geschiedenis van een politiepost
                auteur: Cees Koning
                uitgever: Bzztoh
                1e druk: oktober 2000
                illustratie: zwart-wit foto's

beschrijving:

"Bureau Warmoesstraat, midden in het Amsterdamse wallengebied, 'de meest criminele vierkante kilometers van ons land'. Beroemd en berucht, zelfs tot ver buiten onze grenzen.Bureau Warmoesstraat is onlosmakelijk verbonden met prostitutie, drugs en gokken. Het stond centraal in ontelbare zaken die landelijk nieuws werden: de moord op Magere Josje en andere prostituees, de brand met dodelijke afloop in het sekspaleis Casa Rosso, de (drugs)rellen op de Zeedijk, de Chinezenoorlog in de jaren zeventig.

Bureau Warmoesstraat is een spannend geschreven documentaire over een politiepost die het mede het gezicht bepaalde van de Amsterdamse 'warme buurt'."

Commentaar

Vals Licht van Joost Zwagerman (Arbeiderspers, 1991)

"Simon Prins, student Nederlands, raakt gefascineerd door de wereld van de prostitutie. Hij gaat op zoek naar wetten en geheimen van het 'schaduwbestaan', zoals hij het hoe.renleven is gaan noemen. Tot het onvermijdelijke gebeurt: Simon raakt verliefd op een van de werkende meisjes. Vals licht is een aangrijpend verhaal over de onmogelijke liefde tussen twee mensen, een liefde in tijden van angst en paranoia."

Commentaar

Mijn suggestie is "Te Koop" van Eva de Bakker.

ISBN 90 5240 629 4
                    Houtekiet Antwerpen 2001

Ik heb het wel eens aan beginnende meiden laten lezen.

Het laat (als ik me goed herinner, er kan eventueel een tweede boek zijn waar ik het mee verwar) goed zien dat je als beginnend meisje rekening moet houden met hoe het je zelfbeeld kan veranderen.

Zo kun je een studente zijn die vanwege geldtekort tijdelijk bijklust, en veel plezier aan beleeft aan het stiekeme, spannende dubbelleven, en de verworven luxe van veel geld.
                    Dan zie je jezelf als een studente met een spannend geheim. Met één of twee avonden in de week kan dat best een paar jaar goed gaan.

Maar als je langere tijd in het vak zit, veel werkt, en het een te groot deel van je leven wordt, dan ga je jezelf zien als een prostituee die er ook nog bij studeert.

Het verschil is, dat de studente er niet aan mag denken dat haar familie en vrienden weten wat ze doet, terwijl de prostituee op een gegeven moment nog moeilijk kan leven met vrienden en kennissen die niét weten "wie" ze nou echt is. En de consequentie daaruit trekken.
                    Dat kost dan vaak veel vrienden en de relatie met de familie, óf door het te vertellen, óf door afstand te nemen.

Daar is helemaal niks mis mee, maar het is wel iets waar je je als beginneling in het vak bewust van zou moeten zijn, want het is wel een keuze die bepalend is voor de rest van je leven.

Dit staat allemaal niet in het boek hoor, het is er alleen een goede illustratie van.

Pokey

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door SimpleSimonSays Bekijk bericht
                      Echte mannen eten geen kaas vind ik niet echt een boek over prostitutie maar meer over kindermisbruik, dat kind was 12 toen ze begon.

Dan kun je Christianne F ook wel noemen.
                      Hoi SimpleSimonSays,

Ik begrijp heel goed dat dat boek bij jou (gevoelsmatig) in eerste instantie onder de noemer kindermisbruik valt, gezien de zeer jeugdige leeftijd van dat meisje en de mate van manipulatie en gedwongenheid waarin het verhaal zich afspeelt.

De zogenaamde "loverboy" verdient echter duidelijk geld aan haar. Het is dus zeker een vorm van (kinder)prostitutie dat zich in de illegaliteit afspeelt.

Vrije en illegale prostitutie komen in vele vormen voor. Er zijn zeker overlappingen met andere zaken.

Wie is Christianne F? Kun je daar misschien meer over vertellen?

groet,

HL 69.

Commentaar

Boeken over prostitutie.

Hoi allemaal,

Er zijn al aardig wat reakties in dit nieuwe topic! Reakties met titels van voor mij onbekende boeken, die mijn nieuwsgierigheid wel prikkelen! Ik hoop dat dat ook voor andere lezers geldt!

groet,

HL 69.

Commentaar

Yab Yum

Titel: Yab Yum.
                          Ondertitel: Een kijkje achter de deuren van Yab Yum, het beroemdste bordeel ter wereld.
                          Schrijver: Theo Heuft.
                          ISBNnr.: 9789048802333
                          uitgever: ?
                          1e druk: 01-10-2009.
                          Prijs (nieuw): 16,90 euro

Dit boek is een soort van autobiografie van het (zakelijke) leven van Theo Heuft. Er worden in het begin van het boek behoorlijk veel pagina's gewijd aan zijn achtergrond, jeugd en zijn eerste zakelijke akties voordat het boek begint te verhalen over Yab Yum.

Zoals hij zelf zei tijdens de presentatie van het boek, was en is hij altijd zeer discreet, en brengt het boek eigenlijk geen nieuws. Geen nieuws wat betreft klanten en dames, die ook niet met naam en toenaam in het boek genoemd worden. Ook geeft het boek niet echt smeuige details prijs over de vele onderwereldfiguren die bij hem in de zaak over de vloer kwamen.

Wel staat het boek vol met leuke en bijzondere gebeurtenissen, die zich in en rond Yab Yum afspeelden, en verder geeft het boek een goed inzicht met welke filosofie en op welke wijze Theo Heuft zijn zaak opgebouwd en gerund heeft.

Het is geen "zwaar" boek. Het leest gemakkelijk.

Veel leesplezier!

groet,

HL 69.
                          Laatst gewijzigd door hoereloper1969; 03-01-10, 13:58.

Commentaar

groet,

HL 69.
                            Wir kinder von bahnhof Zoo, gaat over een aan drugs verslaafde jongedame in Berlijn. Boek is al van ergens 2e helft jaren 70.
                            Dick31
                            EX-Moderator Alkmaar / Haarlem / Europa / SOA Hoekje

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door vlaamseREBECCA Bekijk bericht
                              Hoi vlaamseREBECCA,

Ik ben nooit bij "hot marijke" op bezoek geweest, maar ik ken wel haar advertenties. Haar boek heb ik niet gelezen, maar jij misschien wel?

Als dat zo is, kun je er dan wat meer over vertellen?

groet,

HL 69.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Dick31 Bekijk bericht
                                Wir kinder von bahnhof Zoo, gaat over een aan drugs verslaafde jongedame in Berlijn. Boek is al van ergens 2e helft jaren 70.

Yep. Als 14 jarige werd ze verslaafd en ging ze de prostitutie in met leeftijdsgenootjes. Is ook een heel aangrijpende film van.

Overigens staat hier meer info over Christinane: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christiane_Felscherinow

Wie echter het boek nog wil lezen of de film wil zien op korte termijn, dan bevat de wikipedia wel enkele spoilers.

Commentaar

Is deze al genoemd?

Gods Callgirl?
                                  http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...536/index.html

Commentaar

Hoi allemaal,

Er zijn al aardig wat reakties in dit nieuwe topic! Reakties met titels van voor mij onbekende boeken, die mijn nieuwsgierigheid wel prikkelen! Ik hoop dat dat ook voor andere lezers geldt!

groet,

HL 69.
                                    Ik ben er ook nieuwsgierig van geworden. Ga er zeker wel een aantal lezen.
                                    Alle boeken zijn ook te lenen bij de koninklijke bibliotheek (heb ff gecheckt).

Commentaar

Ischa Meijer: '****en'
                                      Paulo Coelho 'Elf minuten'
                                      Nelly Arcan '****' (erg goed, door een ex prostituee)
                                      Boudewijn van Houten "Erotisch dagboek'
                                      Boudewijn van Houten: '****enlopen'
                                      Joost Zwagerman 'Vals licht'
                                      Geerten Meijsing: 'Dood meisje'
                                      P.F. Thomese: 'J.Kessels, the novel'
                                      Laatst gewijzigd door hooked on hookers; 03-01-10, 15:49.

Commentaar

45 boeken over Prostitutie en de Amsterdamse Wallen
                                        Zie http://www.pic-amsterdam.com/boeken.html

Commentaar

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christiane_Felscherinow

Edit: iemand was me al voor.