Amsterdam - korte berichten

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Amsterdam - korte berichten

di 13 feb 2007, 15:16

'Aanpak Wallengebied de goede kant op'

AMSTERDAM - Amsterdam is tevreden over de metamorfose die de roemruchte h.oerenbuurt de Wallen momenteel ondergaat. Criminaliteit wordt de kop ingedrukt door extra cameratoezicht, een speciale veelplegersaanpak en beter contact tussen politie, stadsdeel Centrum, ondernemers en bewoners.

Ook krijgt de buurt een flinke opknapbeurt, die eind 2008 klaar moet zijn. Dat maakte het stadsdeel Centrum dinsdag bekend.

De gemeente is al twee jaar bezig van de Wallen weer een prettig leefgebied te maken. De winkelstraten hebben een ondernemersvereniging gekregen met een zogeheten straatmanager. Ook zijn er handhavingsacties geweest die zich richtten op het naleven van vergunningen en veiligheidsregels en controle op illegale arbeid, voedsel- en consumentenproducten en het voldoen aan administratieve verplichtingen.

De gemeente heeft verder in het bestemmingsplan vastgelegd dat uitbreiding van horeca-, seks- en drugszaken vrijwel niet meer mogelijk is. De Wallen zijn bovendien sinds maart vorig jaar niet langer toegankelijk voor auto's.

Stadsdeelvoorzitter Els Iping toont zich blij met de stand van zaken tot nu toe maar realiseert zich dat er nog veel moet gebeuren. Een van de prioriteiten op dit moment is de aanpak van overlast op straat, liet ze weten. Maar ook de infrastructuur blijft een punt van aandacht.

Bron: www.telegraaf.nl
    Dirty mind is a joy 4 ever!!!

Re: 'Aanpak Wallengebied de goede kant op'

Oorspronkelijk geplaatst door ranzig

AMSTERDAM - Amsterdam is tevreden over de metamorfose die de roemruchte h.oerenbuurt de Wallen momenteel ondergaat. Criminaliteit wordt de kop ingedrukt door extra cameratoezicht, een speciale veelplegersaanpak en beter contact tussen politie, stadsdeel Centrum, ondernemers en bewoners.

Het is weer niet te geloven!! Het belangrijkste verbeterde contact wat er zou moeten zijn, met de dames, wordt gewoon weer vergeten. Triest, maar hieraan zie je maar weer eens waar de prioriteiten liggen.
    Niet bij de dames in ieder geval, terwijl zij degenen zijn die de buurt kleur geven en bovendien het meest kwetsbaar zijn, wat betreft criminaliteit. Ik heb een beetje nare bijsmaak bij dit bericht
    Groet Jaccoone

Commentaar

Re: 'Aanpak Wallengebied de goede kant op'

Oorspronkelijk geplaatst door ranzig

We leven zo'n kleine vier maanden na dit PR-bericht. Wie zijn ogen en oren open houdt weet dat het helemaal niet zo lekker gaat. In maart was er een kortstondige influx van Bulgaarse criminelen. De agenten (in opleiding) hadden de instructie gekregen om ze te hinderen....met het "samenscholingsverbod" als juridisch instrument. Buitengewoon effectief zou ik zeggen.... .

Er zijn veel nieuwe, erg jonge dames uit de nieuwe lidstaten ingevlogen. Die doen dat vast allemaal uit vrije wil. Ik sprak een tijdje terug met een zeer jonge Roemeense. Die is via de Duitslandroute gekomen. Daar was ze in eerste instantie gedwongen tot het "werk". Met een ander meisje is ze aan de pooier ontsnapt. Via omzwervingen is ze in Amsterdam terechtgekomen. Doet hier het werk volledig legaal (en zonder dwang) maar haar jonge leven is toch behoorlijk ontwricht om niet te zeggen....naar de klote.

Het zal me niet verbazen als we verder in dit jaar de nodige Chinese meisjes ingevlogen krijgen. De situatie in sommige Oostbloklanden nodigt immers uit om als transithaven te dienen....

Gelukkig is de situatie in de andere kleinschaliger hoofstedelijke wandelgebieden een stuk stabieler. Daar werken over het algemeen nog steeds de dames die er al lang zijn, de vaste waarden waar ik zonder schroom of achterdocht naar binnen kan.

Ach, 'Aanpak Wallengebied de goede kant op'........het zal wel weer aan mij liggen. Het leven kabbelt rustig verder.......
      Maatwerk is de maat der dingen................

Commentaar

Amsterdam: Prostituee bedreigd door klant

Prostituee bedreigd door klant

Amsterdam - De politie heeft een 29-jarige man die een prostituee met een vuurwapen had bedreigd in verzekering gesteld. In de nacht van zaterdag 25 augustus op zondag 26 augustus zag de prostituee dat de verdachte tijdens het aankleden een vuurwapen in zijn broeksband deed. Maandag 27 augustus maakte de politie dit bekend.

Toen de man haar voor bewezen diensten wilde betalen trok hij plotseling een vuurwapen en verliet het bordeel. Gewaarschuwde agenten zagen via de toezichtcamera’s dat de verdachte bij een café in de Molensteeg naar binnen ging.

Toen hij rond halftwee naar buiten kwam, werd hij direct gearresteerd en werd het vuurwapen in zijn broeksband aangetroffen. De politie onderzoekt de zaak.

Bron: www.blikopnieuws.nl

Commentaar

Zorgen bij GroenLinks over prostituees op Wallen

dinsdag 29 april 2008

Zorgen bij GroenLinks over prostituees op Wallen

AMSTERDAM - De hoofdstedelijke afdeling van GroenLinks maakt zich zorgen over de prostituees op de Wallen, nu het opkopen van raambordelen sneller gaat dan verwacht.
          De partij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders, liet ze dinsdag weten.

De ontwikkelingen leiden tot onrust en onzekerheid bij de dames van lichte zeden die hun werkplek dreigen kwijt te raken, aldus raadslid Marieke van Doorninck. Zij vraagt zich af wat er met deze vrouwen gebeurt en hoe het college er voor gaat zorgen dat zij niet in het illegale circuit belanden.

(ANP)

Commentaar

'Amsterdam één grote tippelzone'

door Richard van de Crommert
            AMSTERDAM - De Amsterdamse Wallen 'verplaatsen' zich. Terwijl het 'red light district' door de gemeente wordt uitgekamd, zoeken veel prostituees op andere locaties in de stad hun heil. Op de Spuistraat is geen raam meer te krijgen.

Een week geleden was er nog wat werkruimte te huur voor prostituees in de Amsterdamse Spuistraat. Inmiddels zou alles bezet zijn.
            Foto: de telegraaf

Ook kroegen worden bezocht op zoek naar klanten. "Door het beleid van de gemeente is de hele stad één tippelzone geworden", zegt Metje Blaak van De Rode Draad, belangenorganisatie voor prostituees. Op de Spuistraat is de verplaatsing van de Wallen het meest zichtbaar. Was tot enkele maanden geleden het aantal ramen nog beperkt, nu zijn de panden volledig verhuurd. Niet alleen de begane grond en de eerste etage, maar ook de verdiepingen erboven zijn bezet.

"De vraag naar onze diensten blijft gewoon overeind", zegt een prostituee op de Spuistraat. Ze betreurt de komst van meer prostituees. " Het is allemaal extra concurrentie", vindt ze.

Maar het is niet de enige plek waar uitbreiding van het aanbod wordt geconstateerd. "Steeds meer dames animeren in bars en pikken daar klanten op", weet Blaak. "En ook op straat wordt meer getippeld dan voorheen. Het beleid van om ramen op de Wallen te sluiten, begrijpt ze niet. "Nu gaat een groot deel van de handel ondergronds door." De Amsterdamse wethouder Marijke Vos (GroenLinks) vindt dat prostitutie een 'aanvaardbare vorm van arbeid' moet worden. Morgen lanceert zij plannen om dit te bereiken.
            MAYA 4 EVER

Commentaar

Re: Geouwezwam

Bekijk dit filmpje http://nl.youtube.com/watch?v=OhE-NgXbwM4 eens.

Ik vond het vanochtend op Youtube.
              Er zijn gelukkig nog meer mensen bezig om de wallen open te houden!

Commentaar

Amsterdam: Man vernielt ruiten van prostituees

ma 26 jan 2009, 11:20

Man vernielt ruiten van prostituees

AMSTERDAM - Een 37-jarige man heeft in de nacht van zaterdag op zondag op de Ruysdaelkade in Amsterdam zeker tien ruiten van prostituees vernield. Hij deed dat met een kettingslot, maakte de politie maandag bekend.

Een getuige hield de man aan en pakte de ketting van hem af. Hij droeg de verdachte vervolgens over aan de politie. De man, die geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, zit nog vast.

Commentaar

'Prostituees terug achter de ramen'

donderdag 07 mei 2009 17:59

'Prostituees terug achter de ramen'

Groen Links wil dat er op de Wallen ramen terugkomen voor prostituees met nette exploitanten.

De laatste twee jaar is de gemeente juist bezig om de raamprostitutie terug te dringen. Door sluiting van de ramen zijn veel prostituees aan het zwerven geslagen. Ook zouden de huurprijzen van de ramen gestegen zijn.

De uitspraak is opvallend omdat Groen Links samen met de PvdA in de coalitie zit. Die wil juist de prostitutie op de Wallen aanpakken. Wethouder Asscher (Economische Zaken) laat weten dat hij het niet zitten als de gemeente zelf in de branche gaat zitten.

Bron: www.at5.nl

Commentaar

Re: 'Prostituees terug achter de ramen'

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow
                    Wallen is er inderdaad zwaar op achteruit gegaan nu ik vaker die paspoppen achter die ramen zie :-(
                    Naar verluidt loopt het contract met de paspoppen deze maand af.
                    Wat ervoor in de plaats komt is nog niet bekend...
                    De gemeente zal zeker willen voorkomen dat de panden gekraakt gaan worden.

Commentaar

Groen links heeft hier ook goede argumenten voor: de macht van de raamexploitanten is intussen aanzienlijk toegenomen. En die 'kunstzinnige' etalages, is dat nu echt een aanwinst voor de stad?
                      Men have two emotions: Hungry and Horny.
                      If you see him without an erection, make him a sandwich.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door OldAmsterdam Bekijk bericht
                        Naar verluidt loopt het contract met de paspoppen deze maand af.
                        Wat ervoor in de plaats komt is nog niet bekend...
                        De gemeente zal zeker willen voorkomen dat de panden gekraakt gaan worden.
                        Er is toch wel eens geopperd om het Oudkerkplein te sluiten, en dan de dames daarvan te huisvesten in die "mode"-ramen ? Is daar nog iets meer van bekend ?

Het is maar wat dan fijner wordt om te wandelen. Die plaspoppen loop je rustig voorbij, bij fanatieke ramentikkers is het daarmee gedaan. Aan het begin van de OZA zitten 's middags enkele dames met een hoog Oudekerksplein-gehalte, die ramen hebben daar heel wat te verduren

Commentaar

'Mannen van de Wallen' in beeld

'Mannen van de Wallen' in beeld

Iedere donderdag komen ze bijeen in café De Ster op de Martelaarsgracht in Amsterdam: de 'Mannen van de Wallen'. De oudere generatie exploitanten en boodschappenjongens die de roemruchte h.oerenbuurt nog heeft meegemaakt "toen het nog leuk was".

Metje Blaak, voormalig prostituee en woordvoerster van de belangenvereniging van prostituees De Rode Draad, heeft hen geportretteerd. De veertien foto's zijn de komende weken te zien in twee peeskamers op de Oudezijds Achterburgwal.

De mannen stralen allemaal iets treurigs uit, vindt Blaak. "Toen ik ze daarnaar vroeg, zeiden ze dat dat komt omdat de Wallen op de schop gaan. Ze willen liever dat alles bij het oude blijft en denken: wat gebeurt er met mijn buurtje?" Ze doelt daarmee op de aanpak van de gemeente, die de helft van het aantal prostitutieramen en 26 coffeeshops sluit om misstanden in de h.oerenbuurt tegen te gaan. De plannen hebben tot grote onrust geleid bij de ondernemers en dames van lichte zeden.

Onder de geportretteerden is ook 'Bollen Bakker', de oudste exploitant die al over de tachtig jaar oud is, weet Blaak. "Hij heeft Haring Arie en Mien nog gekend." In het café worden volgens haar veel herinneringen opgehaald aan vroegere tijden. "Bollen Bakker had in de jaren vijftig al twee ramen. Alles was toen nog vrolijk. Het is nog steeds een rokkenjager." Ook praten de mannen nog altijd over de moord op Magere Josje, die nog altijd in nevelen is gehuld.

Behalve foto's van (oud-)exploitanten en boodschappenjongens hangen in de peeskamers ook afbeeldingen van h.oerenlopers en de voormalig wijkagent. Belangstellenden kunnen via de website van Blaak (www.metjeblaak.nl) een afspraak maken voor een rondleiding.

Bron: De Pers

Commentaar

Re: 'Mannen van de Wallen' in beeld

Zo zo, mevrouw timmert nog steeds aan de weg. Programmamaakster, fotograaf, schrijfster, persvoorlichter, geeft rondleidingen en lezingen. Ja, ze zal de buitenwereld een boel te vertellen hebben. Is het niet over haar jeugd waarin ze seksueel is misbruikt en door haar meervoudige persoonlijkheidsstoornis daardoor in het vak is beland, dan wel over h.oerenlopers die aan hun telgang te herkennen zijn, een afwijking die zij voorheen alleen kende van doorgefokte honden. Die Metje toch, ze weet haar kernachtige uitlatingen altijd weer met humor te doorspekken.

Ben benieuwd naar de foto's. Het zullen wel geen kleurloze foto's zijn, haar kennende. Ik zal me maar niet opgeven voor de rondleiding want ik schiet spontaan in de lach bij het horen van zoveel onzin in niet-accentloos Nederlands. Wat een portret!

Commentaar

Rond 1970 had ik mijn werk als vertegenwoordiger in Amsterdam, de tijd dat je met wat durf en behendigheid o.a. via de trambanen binnen 5 minuten vanaf het Olympische Stadion je auto op de wallen had geparkeerd.
                              Meestal wandelde ik dan, na een uitgebreide inspectie van het Wallengebied, nog even naar het Singelgebied en liep dan een paar keer heen en weer door de Oude Nieuwstraat.
                              In die tijd, ik was toen rond de 25, zat er een in mijn ogen al een stokoude DVP halverwege de straat rechts, gerekend vanaf de
                              Korstjespoortsteeg, zeker al dik over de 50.
                              Ik ben nooit bij haar naar binnen gegaan, maar later las ik in een of ander krantje een interview met haar.
                              Ze was de oudste prostituee aldaar, vertelde ze, en had al veel dingen meegemaakt in het leven.
                              Omdat ze al vroeg zitting hield (vanaf 7.00 'morgens) had ze veel klandizie aan de "broodzakkies" zoals zij dat noemde, wandelaars die vóór hun werk nog even van bil moesten en hun pakkie brood nog bij zich droegen.
                              Wat wij tegenwoordig netjes "doggiestijl" noemen, noemde zij "even achterom de poepdoos"! Zo had zij nog een aantal uitdrukkingen en anekdotes, waar wij hier tegenwoordig nog van genoten zouden hebben.
                              Helaas weet ik niet meer om welke krant of tijdschrift het ging, zelfs de naam van de bewuste dame ben ik vergeten, maar misschien zijn er nog "oudjes" op dit forum die er meer van weten dan ik.

Omdat ik vanwege zaken (die jullie niet aangaan) afgelopen vrijdagmiddag in Amsterdam moest zijn, loop ik dus traditioneel even mijn rondje en doe daarbij ook even de Oude Nieuwstraat aan.
                              Wie schetst mijn verbijstering, toen ik lopende vanaf de Korstjespoortsteeg zo ongeveer het derde raam links, oog in oog kom te staan met de door mij hierboven genoemde dame!
                              Even ben ik perplex blijven staan, ik herkende haar duidelijk, al zag ze er als een zombie uit, maar ben ik van pure schrik toch maar snel door gelopen.
                              Ik had nog niks gedronken, dus heb ik me niet vergist, maar volgens mijn kille berekening moet deze dame de 90 al ruimschoots zijn gepasseerd!
                              Achteraf heb ik spijt, dat ik niet even een praatje met haar heb gemaakt, al was het maar om zekerheid te hebben over de persoon, die ik dacht voor me te hebben, maar wie weet ooit een mooi item voor onze gewaardeerde vaste columnschrijver.

Dus voor de necrofielen onder ons, grijp je kans, alsook voor de jongeren onder ons, zoals mijn opa altijd zei: "op een oude fiets moet je het leren"!

Groet,

Gerrit.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Dekzeil Bekijk bericht
                                ... Ik had nog niks gedronken, dus heb ik me niet vergist, maar volgens mijn kille berekening moet deze dame de 90 al ruimschoots zijn gepasseerd! ...
                                Een leuk verhaal, dat geef ik toe. Ga er nog 's langs en maak een foto met je mobieltje. Als ze toen 'dik over de 50' was, is ze nu tegen de 100 (gatverdamme zeg ). Bovendien is ze dan te oud om het je na je fotoshot lastig te maken.
                                Jammer dat je niet gevraagd hebt of de dame die je zag de 'dochter van' was, maar zelfs een dochter zal nu te oud zijn voor dit werk, misschien de 'kleindochter van' ?
                                Sommigen (of velen) van ons gaan natuurlijk wel kijken, nieuwsgierig als we zijn
                                Laatst gewijzigd door Randy; 26-09-09, 20:16.

Commentaar

ik weet wel wie Gerrit bedoelt - da's nog een echte ouwe temeier maar ik kan haar ff niet vinden in het archief - ik heb het wel geweten ...
                                  Mr. Goodbar gaat er altijd in ....

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Randy
                                    'Zal wel 'n temeier weze', zong Tol Hansse (Hans van Tol) destijds al in 'Big City' ('77).
                                    .....
                                    Een dezer dagen ga ik 's ochtends naar mijn tandarts in de Wolvenstraat, kijk ik meteen even in de ONS
                                    Vanochtend dus even na 09:00 door die ONS. Wat me opviel was dat (behalve op nr 6)
                                    bij alle ramen, ook Teerketelsteeg, de gordijnen open waren, en alle rode lichten buiten en rode TL's binnen brandden, maar dat er in geen een kamer ook maar één levende ziel te bespeuren was, terwijl alles vol in bedrijf leek.
                                    De enig zichtbare persoon in de hele straat was toevallig ongeveer waar Gerrit D aangaf, in een vertrek achter zo'n kamer, maar niet de betreffende ouwe temeier. Ik kon niet goed zien of dat nou de schoonmaakster was of een snol
                                    .

Commentaar

Re: Amsterdam - korte berichten

Echt mooie wijven zijn er niet te zien op de Wallen.
                                      Soms zie ik overdag heel af en toe iets wat de moeite waard is.
                                      Nikky uit Venezuela is daarbij een geweldig voorbeeld.
                                      Zij staat tegenover Sexyland.
                                      In de avond is er helemaal niks te beleven.
                                      Een uur geleden wilde zelfs Heidi van OZA 56 niet eens met mij wippen voor 100 euro.
                                      Ik heb geen idee hoe zij aan haar klanten komt, maar 100 euro is best veel voor een wip.
                                      Heeft de Wallen de sluiting van veel ramen niet indirect aan dit soort gedrag te danken?
                                      Het gedrag van Heidi maakte op mij in ieder geval een verwende indruk.
                                      Aan de andere kant heb je Sarah die wel actief op zoek is naar klanten.
                                      Naar haar ben ik dan ook geweest voor een buitengewone gevoel.
                                      Zij weet wel klantjes geld uit de zakken te kloppen.
                                      Haar dienstverlening is er dan ook naar.
                                      Toevallig weet ik dat zij goed in bed is, maar haar tegenwoordige naturel look is eigenlijk niet geschikt voor de ramen.
                                      Het zij haar vergeven.
                                      Voor de rest heb je nog een aantal Spaanse h##ren die er een beetje uitzien.
                                      Je moet wel erg veel fantasie hebben om de rest van de raambezetting te kunnen waarderen.
                                      Met dit team worden de Wallen vanzelf weggeveegd als prostitutiecentrum.
                                      Heidi kan best als eerste in aanmerking komen om van de lijst te verdwijnen.
                                      Je moet toch ergens beginnen.

Commentaar

Prostituees leggen eigen werkomgeving vast

In galerie Vriend van Bavink op de Geldersekade zijn vanaf vrijdag foto's te zien van twaalf Amsterdamse prostituees. Zij legden hun eigen werkplek vast.

Met ruim vijftig foto's op canvas geven de prostituees een kijkje in hun leven. ''De foto's laten zien waar ze werken, wat ze dragen en welke attributen ze gebruiken,'' zegt Metje Blaak van stichting De Rode Draad. Blaak, zelf ex-prostituee, kwam op het idee van de foto-expositie nadat ze eerder dit jaar een cursus fotografie voor de vrouwen had gegeven.

Sommige prostituees fotografeerden hun lakleren schoenen, het bed of de seksspeeltjes. Andere kozen voor een foto van hun peeskamer. ''In sommige gevallen leverde het een foto op van een simpele flat, gemaakt door een thuiswerker.''

Behalve net gemaakte foto's zullen ook foto's uit de jaren zeventig en tachtig te zien zijn. Dat was volgens Blaak een geheel andere tijd. ''Je ziet de vrouwen in mooie avondjurken, terwijl ze met de mannen dansen of gezellig aan de bar hangen met een sigaretje en drankje. De sfeer was een stuk beter en je ziet: de man had veel meer respect voor de vrouw.''

Dit alles staat in schril contrast met de huidige omstandigheden voor prostituees, zegt Blaak. De strenge regels en 'de moordende concurrentie' van internetseks maken het werk moeilijk voor de vrouwen. Het is dan ook tekenend dat een aantal van de gefotografeerde peeskamers zal verdwijnen, vindt Blaak. ''De foto's laten de vergankelijkheid van het werk zien. Je ziet het aan de werkplekken: witte tegeltjes aan de muur en in de toekomst moeten zelfs de sfeervolle lampjes verdwijnen om aan alle eisen te voldoen.''

Blaak gaat de komende tijd door met de fotocursussen. ''De vrouwen waren meteen nieuwsgierig toen we voor het eerst langs de ramen gingen met foldertjes. Vergeet niet, deze vrouwen zitten op een eilandje, leiden vaak een dubbelleven. De cursus brengt ze samen. En je merkt dat hun zelfvertrouwen toeneemt als je ze met een foto complimenteert.''

Tot 27 november zijn de foto's te zien. (MEREL STRAATHOF)

Bron: parool.nl

In beeld: Prostituees leggen eigen werkomgeving vast

Commentaar

Iemand interesse?