Het is niet meer leuk in het Haagse huis van plezier

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Het is niet meer leuk in het Haagse huis van plezier

Het is niet meer leuk in het Haagse huis van plezier

De Haagse prostitutie staat onder druk. Legalisering heeft geleid tot aanslagen van de fiscus en een tekort aan meisjes. Sinds kort zit de wet Bibob de seksbranche dwars. Heimwee naar Blonde Dolly.

Alweer heibel in de Haagse h.oerenbuurt. En dat komt opnieuw door de ambtenaren en de geleerde types in de Tweede Kamer, die ‘problemen zien die alleen bestaan als je ervoor geleerd hebt.’

Vroeger, toen je nog zes weken tuchthuis kreeg voor de verkoop van condooms, toen de stad nog wemelde van de kleine bordeeltjes, toen drugs nog niet bestonden, en toen een buitenlander nog gewoon een diplomaat was, toen was het anders. Beter. Eenvoudiger.

Toen had nooit iemand gehoord van vrouwenhandel, witwassen en kinderprostitutie, zeggen exploitanten van Haagse seksbedrijven. Ze klagen steen en been over wetgeving, handhaving, de legalisering van het ****envak en de Haagse gemeente. Praten willen ze wel, klagen vooral, maar uitsluitend op voorwaarde van anonimiteit. ‘Anders gaan die ambtenaren weer naar ons happen. En die hebben scherpere tanden dan wij.’

De Haagse ****enbazen hebben er een nieuwe vijand bij. Dat is de integriteitswet Bibob, die de gemeente gebruikt om criminelen te weren uit het prostitutiebedrijf. Vorige week werd bekend dat de familie Rijntjes, die al enkele decennia in de Haagse raamverhuur zit, toch mag doorgaan met haar bedrijfjes. De familie schreef juridische geschiedenis door haar sluiting in 2004 tot bij de hoogste rechter aan te vechten. Het werd de eerste volledig uitgeprocedeerde zaak op grond van de Bibob.

De familie Rijntjes heeft pandjes in de Geleenstraat en Doubletstraat, twee van de straten waar de stad zijn prostitutie naar toe heeft verbannen. Rijntjes – vooral bekend onder firmanaam De Rode Lantaarn – verloor de slag met de gemeente bij de Raad van State. Maar nu krijgen ze toch hun vergunningen. In de Geleenstraat hangt alweer het bordje dat De Rode Lantaarn kamertjes te huur aanbiedt.

De gemeente heeft de familie inderdaad een vergunning mogen weigeren, stelden de rechters van de Raad van State. Er lagen immers verdenkingen van ernstige belastingfraude. En dochter Wilma was veroordeeld voor witwassen. Dus sluiting van het kleine imperium van de Rijntjes was legitiem. Precies voor dit soort zaken was de Bibob bedoeld, de wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

Terwijl de procedure nog liep, raakten de familie en de gemeente alsnog in gesprek. De verdenking van fiscale fraude was inmiddels komen te vervallen. En de witwaszaak van dochter Wilma leverde niet meer op dan een werkstrafje van 240 uur. Het was allemaal dus niet zo ernstig.

In september kreeg moeder Rijntjes haar vergunning terug. Een week geleden was het de beurt aan de dochter. Netjes dat de gemeente haar fouten rechtzet, zegt André van Dorst van de Vereniging van Exploitanten Relaxbedrijven. Een grote schande, heet het in de kleine kantoortjes van de Haagse collega’s. ‘Daar zijn ze nu al die tijd mee bezig geweest. Dat heeft ze wat gekost hoor, die sluiting. En wat dacht je dat er aan belastingcenten is weggesmeten?’

Burgemeester Deetman is bezig met een kruistocht tegen de prostitutie, weten de exploitanten. Eerst wil hij ze allemaal uitroken, om vervolgens op de puinhopen van het particulier initiatief een staatsbordeel te openen.

Deetman zelf houdt het bij monde van zijn woordvoerder op een ‘heel strak’ prostitutiebeleid. Den Haag wil de prostitutie zoveel mogelijk als een gewone bedrijfstak laten functioneren, aldus de woordvoerder. Bestrijding van onvrijwillige prostitutie, bescherming van minderjarigen tegen seksueel misbruik en het terugdringen van de illegale prostitutie zijn ‘speerpunten’. Deetman: ‘Met de wet Bibob in de hand kunnen we ervoor zorgen dat we alleen aan bonafide bedrijven een vergunning verstrekken.’

Zijn Haagse ondernemers zijn vooral verongelijkt. ‘De dames en de exploitanten worden nog steeds als viespeuken behandeld. Ze hebben de prostitutie dan wel legaal gemaakt, maar je wordt nog steeds als een illegale viespeuk bekeken. Ze accepteren je niet als een normale, professionele partij. Wil je een BV oprichten om je aansprakelijkheid een beetje binnen de perken te houden, dan hebben ze het meteen over duistere, ondoorzichtige bedrijfsvoering. Alleen omdat het gaat om prostitutie! Denk je dat een fietsenmaker daar last van heeft? Ze blijven gewoon spugen op het ****envak.’

Terwijl juist in Den Haag, zeggen de exploitanten, het ****endom vanouds een hechte relatie heeft met de gevestigde orde. ‘Wat zeg ik? Bij ons kwam de ambassadeur. Het waren altijd hóge hoeden die hier werden afgezet.’

Neem Haagse Dolly, die in 1959 gewurgd werd aangetroffen in haar peeskamertje. ‘Welke namen had die niet in d’r boekie staan? Gek wijf was dat. Als je eelt op je handen had, kreeg je korting, want je had hard voor je geld gewerkt.’

De moord op Haagse Dolly, die nooit werd opgehelderd, hield het land jaren in de greep. Dat kwam vooral door de geruchten dat zij het leven liet omdat ze te veel wist over hooggeplaatste klanten. De moord kreeg daarmee een plaats in de Haagse traditie van schandalen en schandaaltjes waarin afwisselend het corps diplomatique, inlichtingendiensten, politiek, politie en prostitutie een rol spelen.

Rond het begin van de vorige eeuw was er, staat te lezen in het boek Den Haag zoals het was, eens ophef over ene ‘Duitsche Greet’. Zij dreef een huis van plezier aan de Emmastraat, naar verluidt onder bescherming van hoge politieambtenaren. Een correspondent van dagblad Het Volk schreef er een reportage over, uit ‘sociaal gevoel’, want het was ‘heus niet voor ons plezier dat wij ploeterden in de vunzigheden, ons begaven in de poel van misdaad en zedeloosheid der haute volée. Vooral in Den Haag, weeldestad bij uitstek, kan veel het daglicht niet velen.’

Den Haag liep eerder voorop met de aanpak van de prostitutie. Eind negentiende eeuw was er al eens een offensief tegen buitenlandse en minderjarige prostituees. De eersten, vaak Duitse vrouwen, werden het land uitgezet. De meisjes gingen naar heropvoedingskampen. In 1905 vaardigde Den Haag zelfs een bordeelverbod uit, zes jaar vóór de nieuwe zedelijkheidswetgeving van 1911. De geschiedschrijver in Den Haag zoals het was over de ‘grote preutsheid’: ‘Deze had het averechtse gevolg, dat de prostitutie zich na de sluiting van de bordelen terugtrok in clandestiene gelegenheden.’

Dat doet ergens aan denken, zegt een van de huidige exploitanten. De legalisering heeft hetzelfde effect gehad als het bordeelverbod van toen. Veel ramen staan leeg, clubs hebben moeite om aan meisjes te komen, zeggen ze. De vraag is er wel, maar de meisjes willen niet in het officiële circuit. Allemaal door de controles, zoals die door de ‘dorre drooggeilers’ van de Belastingdienst, ‘die het liefst komen controleren als iedereen hier in jarretels rondloopt. Lopen ze bij een hartchirurg ook tijdens de operatie binnen? Dan schrijf je toch eerst netjes een briefje?’

Waarom zijn er zoveel Chinese kappers in Den Haag, is de vraag volgens de legale exploitanten. ‘Kunnen die Chinezen ineens zo goed knippen? Dat zijn gewoon sekshokken. Een massage met een rukkie eraan en een blaasje erop. En dan zit je haar weer helemaal goed.’ Hetzelfde zie je bij de Turkse theehuizen, zegt een exploitant. ‘Die hebben allemaal een kamertje boven met Bulgaarse of Roemeense meiden. Dát heeft de overheid bereikt met legaliseren.’

Het is ook logisch, zegt de oudste van drie. Natuurlijk willen die vrouwen niet geregistreerd staan of belasting betalen. ‘Prostitutie is een vreselijk beroep. Soms heb je medelijden met zo’n meisje. Die moet zich dan laten uitwonen door een Turk met groene bekspijkers en gele oksels. Als je het zo verdient, wil jij je centjes dan nog naar de belasting brengen?’

De Haagse prostitutie, althans het zichtbare deel, is nu nog vooral in handen van ‘Hollanders’, zeggen de exploitanten. Dat zijn voor een deel de representanten van de families die er al tientallen jaren zitten, soms als erfgenamen van een oude **** die een eerste pandje nog zelf bij elkaar had gepeesd. Daar zijn vervolgens Nederlandse eigenaren bijgekomen die zich uit het niets meteen inkochten, met groot geld ‘uit het bakpoeder’: cocaïne of andere drugs.

Dat is al een heel ander slag dan de oude pandenbazen, zo wordt verzekerd. ‘Vroeger had iedere vrouw een eigen vent, gewoon een pooier. Het hele systeem was gericht op de buitenwereld. Zij werd volgehangen met bont en goud, hij reed in een Amerikaanse bak. Dan kon zij weer zeggen: ‘Dat is míjn kerel’. Het was een clan. Bij problemen liep iedereen de straat op. Dan viel er een pestklap en was het over. Nu staat er een bikkertje van 18 met een pistool voor je neus.’

De toekomst van de Haagse prostitutie ligt in handen van Turken en Marokkanen, denken de exploitanten. ‘Die hebben zat rottig geld uit de drugs. Die Bibob-wet gaat dat heus niet tegenhouden. Als je een goed plaatje hebt, kom je daar zo omheen. Je zet een koffer met geld bij een bank in Zwitserland. De bank leent je dan het geld. Oom Achmed met zijn café en oom Ozman met zijn supermarktje staan zogenaamd garant. Dan ben je er toch al?’

Bron: www.volkskrant.nl
    Dirty mind is a joy 4 ever!!!

Re: Het is niet meer leuk in het Haagse huis van plezier

interessant om oude nieuwsberichten terug te lezen en tekijken hoe men er toen tegenover stond.

Natuurlijk preekt iedereen voor eigen parochie

Maar in dit stuk is goed te lezen dat de raamexploitanten in Den Haag juist erkennen dat er veel gedwongenheid is waar in Utrecht een kamerverhuurder juist beweert dat het meevalt omdat hem dat plaatje beter uitkomt

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Giovanni_Camminatore
      Een bijna drie jaar oud topic opdiepen, en proberen het in de context van de Utrechtse zandpad-perikelen te trekken. Wat moet Giovanni daar nu weer van denken?

G.C.
      heel simpel er zijn veel overeenkomsten en tegenstrijdige uitspraken dat maakt de discussie juist interessant naar mijn bescheiden mening

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Giovanni_Camminatore
        Een bijna drie jaar oud topic opdiepen, en proberen het in de context van de Utrechtse zandpad-perikelen te trekken. Wat moet Giovanni daar nu weer van denken?

G.C.
        Hoi Giovanni

dat er duidelijk sprake is van een trend waarbij prostitutie weer gezien wordt als een probleem dat bestreden en ingedamd moet worden.

Kortom, we zijn weer lekker terug naar de middeleeuwen.

Dat er nog nederlanders zijn die op de pvda willen stemmen is me een raadsel als ik het opportunisme zie van lieden zoals wallage, het gemankeerde pvda kamerlid die te licht bevonden werd voor minister of zelfs maar staatsecretaris en zo lekker door de fractie in utrecht werd uitgebraakt.

lang leve de democratie!

grt

aw

Commentaar

Ik voel me genoodzaakt een paralel te trekken met de drooglegging in de jaren 20/30 van de vorige eeuw in Amerika.

Drank was verboden. Kerkelijke herders, gezins berschermers, Kids tegen alcohol enz enz hadden de toenmalige regering opgeroepen om dit duivels vocht in de ban te doen. Heel Amerika ging droog.

In no time had de maffia smokkel routes naar canada, mexico opgezet. Illegale drank stokerijen en brouwerijn opgericht.
          En de drank vloeide rijkelijk en meer dan voor de drooglegging.
          Voor de maffia een goudmijn. En toen het eindelijk werd opgeheven, de drooglegging was he te laat. De maffia was te groot, te sterk en te rijk geworden en uitgegroeid tot een factor van formaat.

Ik zie de paralel met de hedendaagse bibob wetgeving.
          Heb je als ondernemer een vuiltje in het dossier dan kan je, je toko sluiten.
          Een beroeps mogelijkheid is er niet, bovendien mag je het dossier niet inzien. Dus wat het vuiltje dan is, kom je niet te weten.
          Het resultaat: dames gaan het ondergronds circuit in. Mensenhandel en uitbuiting van (minderjarige) dames gaat gewoon door. Nu volledig uit het zicht van de overheid.
          Er zijn ondernemers die zich met hand en tand verzet hebben tegen de uitspraak van het BIBOB onderzoek en met succes naar de raad van state of de rechter gingen.
          Ik heb begrepen dat - mede door de uitspraken van de raad van state en de diverse rechtbanken - de wet herzien gaat worden en dat men als ondernemer inzage in het dossier kan vragen en eventueel beroep tegen de BIBOB onderzoek kan indienen.

Ondertussen is de georganiseerde misdaad druk bezig met hun positie's te versterken. Meer vraag naar dames, minder aanbod van dames.........is mensenhandel en uitbuiting.
          Lang leven de Gristenen in de samenleving en landelijke politiek.
          Sex is net als bridgen, heb je geen goede partner, hoop dan op een goede hand.

Commentaar

gelukkig is sex niet verboden, maar worden er alleen wat ramen gesloten en wat openingstijden beperkt.

En minder vergunningen af gegeven maar gezien de leegstand van ramen in vele raambuurten is er ook marktwerking en is het nog niet eens zo ernstig.

Want de rijke jaren 90 hebben ook gezorgd voor een explosieve groei aanbod wat nu zeker gezien de recessie veel te veel is.

Dus zo slecht hebben wij het als wandelaar nog niet, ik heb nog zat keuze en door internet heb ik het idee dat ik nog altijd meer keuze heb dan 20 jaar geleden.

Het glas is halfvol, dat is mijn instelling

Commentaar

Nee, seks is nog net niet verboden. Maar in de regelgeving is het wel te merken dat er een christenunie in de regering zit. En dat leidt ook bij andere partijen tot het uit de riolen komen van de moraalridders.

Natuurlijk geldt ook hier de wet van vraag en aanbod. Lege ramen zijn daar een teken van. Maar lege ramen zijn ook een teken van de kortere lontjes van bestuurders als het over dvp's gaat. In de Amsterdamse situatie, die ik goed ken, geldt dat het bestuur alles van stal haalt om het de prostitutie moeilijk te maken.
              En mij gaat het hier uitsluitend om de positie van de meisjes/vrouwen die daar werken. Ik laat me dan niet leiden tot krantenartikelen die ook alleen maar een eigenwijsheid verkondigen. Ik luister het liefst naar vertegenwoordigers van de dvp's, zoals de Rode Draad. Zij heben goed onderbouwde verhalen hoe meisjes het de laatste jaren moeilijker hebben, hoe ze gedwongen zijn in de illegaliteit te gaan, met alle risico's van dien.

Prostitutie hoort gelegaliseerd te zijn. Maar het zal nooit een gewoon beroep zijn als anderen door de druk van de sociale omgeving op degenen die er werken. Op familiefeestjes is het niet normaal als je antwoord op de vraag: Wat doe je?, om te zeggen: Oh, ik werk van negen tot vijf op de Oudezijds.

Prostitutie is zo oud als de mensheid. Het zal er altijd zijn, wat de overheid ook voor maatregelen neemt. (Zie de krankzinnige wetgeving in het hedendaagse Zweden).
              Maar een verantwoorde overheid zou moeten zorgen dat de meisjes hun werk in veiligheid kunnen doen in een hygiënische omgeving.
              Gelukkig kan dat nog in Nederland. Maar het gaat wel de verkeerde kant op. De wet Bibop wordt gebruikt om de prostitutie uit de binnensteden te verwijderen. Maar dat heeft meer te maken met de waarde van de huizen in de omgeving, als met zorg om de dvp's.

En ja, wij als wandelaars hebben gelukkig nog keus zat. Maar dat vind ik wel een heel cynische manier om naar deze problematiek te kijken.
              Ik ben nu eenmaal zo'n wandelaar die vindt dat de kwaliteit van mijn plezier beter wordt als de dvp's op een goede, veilige en hygienische manier hun werk kunnen doen.
              Prostitutie moet niet in het verdomhoekje komen. In de openbaarheid kun je beter de pooiers, vrouwenhandelaars en al dat soort tuig aanpakken.

Commentaar

Vroeger had je op tv reclame over dat Den Haag bruist. Ben blij dat ze die niet meer uitzenden wat het was te genant voor woorden. Voor mij bruist Den Haag al lang niet meer sinds de sluiting van de Poeldijksestraat. Na sluiting van die straat is het voor mij nooit meer hetzelfde geworden!
                And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

als sluiting van 1 raamstraat de maat is dat een grote stad niet meer bruist dan vraag ik me af hoe klein je wereld is...

niet verkeerd bedoeld overigens, het komt botter over dan ik bedoel, maar als je zo in het leven staat, dan is het leven niet erg rooskleurig ben ik bang...

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
                    Vroeger had je op tv reclame over dat Den Haag bruist. Ben blij dat ze die niet meer uitzenden wat het was te genant voor woorden. Voor mij bruist Den Haag al lang niet meer sinds de sluiting van de Poeldijksestraat. Na sluiting van die straat is het voor mij nooit meer hetzelfde geworden!
                    Poeldijksestraat? daar wilde je nog niet dood gevonden worden,ben blij dat dat geen reclame is voor denhaag, als een stad het moet hebben van dat soort straten is het treurig gesteld met je stad.
                    wat niet kan is nog nooit gebeurd !!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door warf Bekijk bericht
                      Poeldijksestraat? daar wilde je nog niet dood gevonden worden,ben blij dat dat geen reclame is voor denhaag, als een stad het moet hebben van dat soort straten is het treurig gesteld met je stad.
                      Voor mij was dit gewoon DE wandelstraat!
                      Smaken verschillen,en deze straat had gewoon alles voor mij.
                      Groetjes Kale Bas.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Kale Bas Bekijk bericht
                        Groetjes Kale Bas.
                        ''Was'' een goede wandelstraat bedoel je! En met was praat je over tientallen jaren geleden toen je er nog normaal doorheen kon lopen zonder je onveilig te voelen en zonder al die junkies.De laatste jaren voor de sluiting was er weing meer over van die eens zo gezellige straat,compleet verpauperd en geen goede hond te vinden.Dit heeft niets met smaak te maken maar alles met hoe een buurt en straat verpest kan worden door types die er niets te zoeken hebben en het verpesten.Bovendien stonden door achterstallig onderhoud heel wat panden op instorten en werd het een armoedig uitziend zooitje.
                        De gemeente had geen andere keus en het werd het ze ook vrij makkelijk gemaakt.

Commentaar

Ik kwam in de jaren 90 regelmatig in de geleen en vond zelf dat het aanbod van mooie blonde dames waar ik het meest van houd erg groot was.
                          Ik ben er ook regelmatig naar binnen geweest want ik had keuze zat.
                          Maar eind jaren 90 vond ik toch wel dat het wat veranderde.
                          Of het er nu niet meer leuk is zou ik echt niet weten want ik ben er een tijd niet meer geweest
                          Misschien ga ik toch weer eens die kant op om te kijken.
                          lickmaster of the hookers universe

Commentaar

''Was'' een goede wandelstraat bedoel je! .
                            Dat staat er ook mn beste Warf.

En met was praat je over tientallen jaren geleden toen je er nog normaal doorheen kon lopen zonder je onveilig te voelen en zonder al die junkies.De laatste jaren voor de sluiting was er weing meer over van die eens zo gezellige straat,compleet verpauperd en geen goede hond te vinden.Dit heeft niets met smaak te maken maar alles met hoe een buurt en straat verpest kan worden door types die er niets te zoeken hebben en het verpesten.Bovendien stonden door achterstallig onderhoud heel wat panden op instorten en werd het een armoedig uitziend zooitje.
                            De gemeente had geen andere keus en het werd het ze ook vrij makkelijk gemaakt.
                            Ik heb in deze straat nooit last gehad,en heb mij daar nooit onveilig gevoeld.
                            Verder was er in de enige,maar toch erg grote passage beveiliging.
                            En ik heb in deze straat nooit ellende gezien.
                            Op het laatst waren er inderdaad enkele panden dichtgemetseld,en dat ziet er dan wat minder uit .
                            Groetjes Kale Bas.

Commentaar

Groetjes Kale Bas.
                              Precies, het was niet alleen wandelen voor mij daar, het was alles, sfeer en kaarten en drinken met je matties in Rosie's bar en eventueel om de hoek chinees eten in dat klein zaakje. In al die jaren heb ik me nooit onveilig gevoeld in de Poeldijksestraat.

Commentaar

er zijn vele bruisende steden en plaatsen zonder raambuurten, maar daarom zijn ze niet opeens niet bruisend meer, of je moet je hele bestaan laten afhangen van de aanwezigheid van zo'n buurt. Als dat zo is dan vraag ik mij af of je je sociale leven niet iets anders moet inrichten...

Commentaar

Dat staat er ook mn beste Warf.

Ik heb in deze straat nooit last gehad,en heb mij daar nooit onveilig gevoeld.
                                  Verder was er in de enige,maar toch erg grote passage beveiliging.
                                  En ik heb in deze straat nooit ellende gezien.
                                  Op het laatst waren er inderdaad enkele panden dichtgemetseld,en dat ziet er dan wat minder uit .
                                  Groetjes Kale Bas.
                                  Ben blij dat we allemaal verschillend zijn! Was absoluut niet bedoeld als aanval maar een mening van een (mijn) persoon

Commentaar

Weet ik Warf,no problem.
                                    Je kan allemaal een andere voorkeur hebben,smaken verschillen.
                                    Groetjes Kale Bas.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door frankkinky Bekijk bericht
                                      er zijn vele bruisende steden en plaatsen zonder raambuurten, maar daarom zijn ze niet opeens niet bruisend meer, of je moet je hele bestaan laten afhangen van de aanwezigheid van zo'n buurt. Als dat zo is dan vraag ik mij af of je je sociale leven niet iets anders moet inrichten...
                                      Welke sociale leven?

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door frankkinky Bekijk bericht
                                        Kom op Frank,jij leeft voor hookers en de dames.
                                        Wat zou jij zijn zonder de dames en deze site?
                                        Groetjes Kale Bas.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
                                          Welke sociale leven?
                                          AHA!

Kom op Frank,jij leeft voor hookers en de dames.
                                          Wat zou jij zijn zonder de dames en deze site?
                                          Groetjes Kale Bas.
                                          ik zie gelukkig nog andere dingen in de stad, terrasjes, bioscopen, theater, restaurants,

ik vind Den Haag bruisend zat, en ondanks dat mijn lievelingsraambuurt op 45 minuten rijden zit.