Amsterdam: tips twintig jaar oude moord

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Amsterdam: tips twintig jaar oude moord

Zeventien tips over twintig jaar oude moord

AMSTERDAM - De politie heeft zeventien tips binnengekregen over de twintig jaar oude moord op een jonge Franse prostituee in Amsterdam. Dat liet een woordvoerder woensdag weten.

In een ultieme poging de moord op te lossen, besteedde het tv-programma Opsporing Verzocht dinsdag aandacht aan de zaak. De bruikbaarheid van de tips wordt nog onderzocht.

De 18-jarige Marie Christine Jonas, die onder de naam Luna in een peeskamertje in het centrum van Amsterdam werkte, werd in de nacht van 24 op 25 november 1989 met een groot aantal messteken om het leven gebracht. De dader bleef onvindbaar.

Marie Christine Jonas was de helft van een eeneiige tweeling. Op 14-jarige leeftijd liep zij weg van haar ouderlijk huis in het Noord-Franse dorp Denain. Zij liet twee jaar lang niets van zich horen. Toen zij weer contact opnam met haar familie, verbleef ze inmiddels in Amsterdam. Daarna hoorde haar familie slechts incidenteel iets van haar.

Marie Christine zou in Amsterdam aan cocaïne verslaafd zijn geraakt. Om hierin te voorzien ging zij tippelen, om vervolgens in de Spuistraat achter het raam te belanden. Het betreffende peeskamertje bevond zich in het souterrain van een pand in de Spuistraat, waar meerdere prostituees werkzaam waren. In de bewuste nacht werd het meisje tussen drie uur en kwart over zeven neergestoken. Zij probeerde nog hulp te zoeken, maar zakte in het halletje van het pand in elkaar.

Het Review en Cold Case Team van de politie hoopt dat mensen die destijds niet konden of wilden praten zich nu alsnog melden. (ANP)

bron: Parool 29-09-10

Nadere informatie: Opsporing Verzocht

Re: Amsterdam: tips twintig jaar oude moord

Hier de filmreportage over de moord op Marie Christine Jonas alias Luna.
    Hou je van mensen, hou je van handel, probeer het dan eens in de mensenhandel!

Commentaar

Ik zag de beelden op tv vreselijk wat een schofterige moord. Het leken wel foto's uit een horrorfilm. Ik kreeg er wel een vreemd gevoel bij want in die tijd woonden ik nog in Amsterdam en liep veel in het weekend langs die ramen daar en praten wel eens met de dames daar. Het zou prachtig zijn om deze bizarre moord op te lossen maar ik denk niet dat dat ooit nog zal gebeuren.
      lickmaster of the hookers universe

Commentaar

Bruikbare tips in zaak 'Luna'

De politie heeft inmiddels 27 tips binnengekregen over de twintig jaar oude moord op een jonge Franse prostituee in Amsterdam. Een aantal daarvan levert het onderzoeksteam bruikbare informatie op. Dat liet een woordvoerder donderdag weten.

Bron: Het Parool

Commentaar

Je zult het niet geloven maar vandaag was in Amsterdam en liep door de Spuistraat heen en ineens stond ik oog in oog met het kamertje van Luna
          Ik kreeg er een heel vreemd en naar gevoel bij en ook omdat alles er zo vredig uitzag.
          Ik vraag me af of zo'n kamertje gewoon weer normaal beschikbaar gesteld word voor het werk want ik kan me niet voorstellen dat je daar als dvp wilt werken of je moet het natuurlijk niet weten. Zelf zou ik er niet aan moeten denken om daar sex te hebben met het idee wat zich daar allemaal vroeger heeft afgespeeld. Net als een woning waar iemand vermoord is en nieuwe bewoners er niet willen wonen. Ik ben benieuwd of de tips wat op gaan leveren.

Commentaar

Ik vraag me af of zo'n kamertje gewoon weer normaal beschikbaar gesteld word voor het werk want ik kan me niet voorstellen dat je daar als dvp wilt werken of je moet het natuurlijk niet weten.
            Tja, hoe snel was Berti's kamer weer te huur?
            And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
              Tja, hoe snel was Berti's kamer weer te huur?
              Is wel zo maar dat keldertje ziet er zo verlaten uit en op de alfabetische volgorde komt het nummer niet overheen dus dan denk je daar word niet meer in gewerkt.

Commentaar

Nou ik heb die uitzending van Opsporing Verzocht gezien en ik kreeg echt weer een klote gevoel want ik moest gelijk aan Berti denken en dat haar moordenaar ook zo vrij rond loopt. Maar die kamerbeelden van Luna waren echt verschrikkelijk, overal bloed en een mes die helemaal gebogen was.....je vraagt je af wat voor soort monsters zijn in staat om zoiets te doen. Tja een moord na 20 jaar nog oplossen, uiteraard hoop je op succes maar hoe groot is de kans vraag ik me af.
                And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

Ze dachten eerst aan een afrekening in het drugsmilieu, maar geen afrekening is zo bizar als deze dus dat denk ik niet. Wat ik vreemd vind is welke moordenaar laat zijn mes nou op de trap achter Vreemde zaak is dit en zal het denk ik wel zo blijven.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
                    Nou ik heb die uitzending van Opsporing Verzocht gezien en ik kreeg echt weer een klote gevoel want ik moest gelijk aan Berti denken en dat haar moordenaar ook zo vrij rond loopt. Maar die kamerbeelden van Luna waren echt verschrikkelijk, overal bloed en een mes die helemaal gebogen was.....je vraagt je af wat voor soort monsters zijn in staat om zoiets te doen. Tja een moord na 20 jaar nog oplossen, uiteraard hoop je op succes maar hoe groot is de kans vraag ik me af.
                    Ook bij de Zaanse paskamer moord, was eerst de verkeerde dader veroordeeld en heeft lange tijd in de gevangenis gezeten. Na lange tijd en (DNA) - onderzoek werd de juiste dader gevonden, maar die was inmiddels overleden. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.
                    Wat het hoofd vergeet, moeten de benen dragen.

Commentaar

Gisteren zag in ik opsporing wel dat ze veel tips over de moord hadden gekregen misschien komt er toch nog wat naar boven.

Commentaar

Aan het werk...
                      X