Groningen: Dagelijks politierondje

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Groningen: Dagelijks politierondje

Dagelijks politierondje

Meteen naar binnen bij de nieuwe meisjes

Door: Merel van Leeuwen

H.oeren kunnen in Nederland legaal werken, maar de Groningse politie bestrijdt mensenhandel met man en macht. ‘Ik wil dit gedonder niet.’

‘Dat donkere meisje Bert, die is hier toch nieuw?’ Jan Smid, projectleider vreemdelingenpolitie, maakt met zijn collega het bijna dagelijkse politierondje door de prostitutiestraten van Groningen. Achter een van de ramen in de Muurstraat staan twee vrouwen. De ene kennen ze al langer, de ander niet. Reden voor politieman Bert Luchies om naar binnen te gaan. Luchies is voor alle prostituees een bekende. Behalve voor de nieuwe meisjes en die wil hij dan ook leren kennen. Shirley spreekt maar drie woorden Engels. Ze komt uit de Dominicaanse Republiek en heeft een Spaans paspoort. Ze is op vakantie, vertelt ze. En werkt een paar weken bij haar vriendin, daarna gaat ze terug naar Barcelona. Shirley, die 43 blijkt te zijn, geeft zonder morren haar paspoort af. Luchies legt uit dat hij die over een paar uur zal terugbrengen. Als hij haar telefoonnummer heeft, kunnen de dames weer aan het werk.

Zes jaar geleden besloot de politie Groningen om extra prioriteit te geven aan mensenhandel binnen de prostitutie. Smid: ‘Wij doen de meeste controles in het land en we registreren alles. Zo scannen we de paspoorten van alle prostituees in en noteren we alle verdachte handelingen die we zien rond de meiden. Sommige politiekorpsen vinden dat te veel gedoe, maar ons registratiesysteem krijgt landelijke navolging. Het is vooral in het begin veel werk, maar daarna is het een kwestie van bijhouden. We hebben er veel profijt van in de opsporingsonderzoeken.’

Groningen telt 150 prostitutieramen en de provincie achttien seksclubs. De prostituees komen vooral uit het Oostblok, met name uit Bulgarije en Tsjechië. Luchies en zijn vaste politiemaat controleren de ramen, twee anderen maken hun rondjes langs de sekshuizen in de provincie. Dat doen ze niet in uniform en in een politieauto, maar gewoon in burger. ‘Dat is plezieriger voor de meiden’, vertelt Smid, die een paar keer per maand meegaat.

Hoeveel prostituees in Groningen slachtoffer zijn van mensenhandel weet de politie niet precies. Ze krijgt jaarlijks ongeveer vijftig aangiftes, maar sinds de politie fors inzet op mensenhandel komen de problemen eerder aan het licht. Ze draaien vijf tot zeven mensenhandelonderzoeken per jaar met gemiddeld twee verdachten per zaak. ‘Je moet ervan uitgaan dat een vrouw bij een eerste controle nooit zegt slachtoffer te zijn. De drempel om dat toe te geven, is heel hoog. Wij proberen de slachtoffers van mensenhandel te herkennen en voor te lichten. En we proberen ze zover te krijgen dat ze hun verhaal willen doen’, licht Smid toe.

Minderjarig meisje
    Twee dagen geleden hadden ze nog beet. Smid: ‘We zagen een donker meisje dat we nog niet kenden. We gingen naar binnen, begonnen een gesprek en hadden meteen geen goed gevoel bij haar verhaal. Ze bleek Nigeriaanse en ze gaf ons niet haar paspoort, maar een verblijfsdocument.’ Dat document bleek niet in orde en ze moest mee naar het bureau. Na het afnemen van haar vingerafdrukken bleek de vrouw niet de persoon te zijn van het verblijfsdocument en ging ze in vreemdelingenbewaring. ‘Ze vertelde de vreemdelingenpolitie dat ze 17 was en geen 28. Een minderjarig meisje is per definitie slachtoffer en we hebben haar meteen uit de cel gehaald en overgedragen aan voogdij-instelling Nidos.’

Ze valt nu onder de zogenoemde B9-regeling waarbij slachtoffers van mensenhandel een tijdelijk legaal verblijf krijgen. De Nigeriaanse krijgt alle hulp en als ze aangifte doet of meewerkt aan het onderzoek, kan ze in aanmerking komen voor het Nederlanderschap. ‘Dit meisje heeft ons verteld dat ze door een blanke meneer is meegenomen naar Nederland en vier dagen in de prostitutie heeft gewerkt. We hebben haar er dus snel uit kunnen halen. Op haar kamer vonden we een briefje waarop ze haar betalingen moest bijhouden. Dat is een voorbeeld van slachtofferschap.’

Haar kamerverhuurder gelooft niet dat het meisje slachtoffer is. Hij is erop aangesproken dat hij een kamer heeft verhuurd aan een minderjarige, ook al kon hij dat op basis van de documenten, die het meisje liet zien, niet weten en is hem dus niets te verwijten. Maar hij is wel boos, omdat hij op een nette manier zaken probeert te doen. ‘Ik wil dit gedonder niet. De volgende keer als ik een nieuwe heb, bel ik meteen de politie of ze het meisje willen komen controleren.’

Tatoeages
    Mensenhandelaar Saban B., die vorig jaar tijdens een verlof naar Turkije wist te vluchten, is het schrikbeeld van een pooier die geen middel schuwde om de vrouwen aan zich te binden. Borstvergrotingen, tatoeages en zware mishandeling, verkrachting, zijn slachtoffers kregen er allemaal mee te maken. Het zijn kenmerken van mensenhandel waar Smid en zijn collega’s altijd op letten. Pooiers zien ze steeds minder in de prostitutiebuurt van Groningen. Ze hebben hun werkterrein verlegd sinds de politie intensief controleert.

Smid: ‘Dat is soms lastig, maar ook al is de afstand groter, er blijft altijd een vorm van verbinding tussen de pooier en het slachtoffer. Gelukkig hebben wij de middelen om die communicatie te onderscheppen. Ik ken een zaak waarbij sms-verkeer als bewijs heeft gediend. Die prostituee moest haar pooier alles laten weten, wanneer ze naar het toilet ging, wanneer er een nieuwe klant kwam, wat ze had verdiend. Het is prachtig als je dat kunt onderscheppen.’

Een ander middel om de pooier hard te raken, is hem financieel kaal plukken en ook daar zet de politie steeds meer op in. Smid: ‘We hebben een vrouw die in acht jaar tijd zo’n twee miljoen heeft verdiend voor haar pooier. We hebben voor een half miljoen beslag kunnen leggen op zijn vermogen en er bestaat een kans dat zijn slachtoffer dat krijgt.’

Een uurtje later in de auto zien Smid en Luchies in de Nieuwstad een meisje achter het raam dat ze nog niet kennen. De blondine klimt van haar kruk, legt haar joint neer en leidt de politiemannen de trap op naar haar kamer. Boven het bed hangen posters van een pin-up die op haar lijkt. Ze leunt ongemakkelijk tegen de muur als ze de vragen van Luchies beantwoordt. Hij is neergeknield bij een lampje in de donkere kamer om haar paspoort te kunnen bekijken. De 23-jarige Nancy uit Tsjechië vertelt in gebrekkig Engels dat ze juist vandaag in Groningen is aangekomen. Ja, ze heeft hier al eens eerder gewerkt, dat was een jaar geleden. Ze werkt alleen, vorig jaar was ze hier samen met een vriendin van wie ze alleen de werknaam nog weet. Maar Luchies vraagt door. ‘Heb je vorig jaar problemen gehad?’ Nancy geeft uiteindelijk toe, maar ze zegt er meteen bij dat die nu achter de rug zijn en dat ze er niet meer over wil praten.

‘Wij kunnen je helpen hè?’, zegt Luchies weer. Nancy knikt dat ze dat weet, maar dat het goed is zo. Dan vraagt hij naar de betekenis van haar tatoeages. Die op haar ene arm betekent ‘vecht voor je rechten’. En die op haar andere arm ‘kansen’. Luchies benadrukt nog een keer dat de politie haar kan helpen en dat ze ook haar familie in Tsjechië bescherming kunnen bieden. Ook kunnen ze haar geld dat ze is kwijtgeraakt, proberen terug te halen. Maar Nancy wil niet. Die rottijd is voorbij en het gaat goed met haar. Voordat de politiemannen weggaan, geeft Luchies haar nog zijn telefoonnummer, zodat ze hem altijd kan bellen.

Oude bekende
    Buiten zegt Luchies dat hij bijna zeker weet wie vorig jaar de pooier van het meisje was. En dat vermoeden wordt bevestigd als hij haar paspoortgegevens in het systeem invoert. Nancy blijkt namelijk al een bekende te zijn, die vorig jaar zomer uit Groningen is vertrokken nadat ze door haar pooier bont en blauw is geslagen. ‘Kijk’, zegt Smid, ‘dit is nou een goed voorbeeld van het belang van registratie. Omdat we alles zo goed vastleggen, kunnen we tot jaren terug informatie uit het systeem halen die van pas kan komen.’ Luchies en Smid spreken af om Nancy binnenkort uit te nodigen voor een gesprek op het bureau, in aanwezigheid van een tolk.

Spontane aangiftes
    Het komt in Groningen zo’n tien keer per jaar voor dat een slachtoffer van mensenhandel zich spontaan meldt bij de politie om haar verhaal te doen. ‘Laatst hadden we er nog een’, vertelt Smid. ‘Die vrouw had twee jaar in de Nieuwstad gewerkt, maar is inmiddels gelukkig met haar vriend en een kind. Toch zat ze nog met haar verleden. Ze was al een jaar uit het vak en pas toen was ze er klaar voor om erover te vertellen.’ Het is Smid en zijn collega’s vooral om de slachtoffers te doen. ‘Onze zaak is al 100 procent geslaagd als we een meisje uit handen van haar pooier weten te krijgen, ook al heb ik niemand kunnen aanhouden. Prostitutie is een moeilijk metier. De problemen lossen we niet op, maar we kunnen er wel zoveel mogelijk aan doen.’

Er komen nog steeds vrouwen uit het Oostblok hun geluk beproeven in Groningen. De armoede en de schrale leefomstandigheden in hun vaderland spelen daarbij een grote rol. ‘Ik moet dat goedvinden’, zegt Smid, ‘want een 18-jarige mag zelf weten of ze hier wil komen werken in de prostitutie, zo is de wetgeving in Nederland. Als ze maar wel weet dat het niet onder dwang hoeft en dat ze daar geen pooier voor hoeft en moet betalen. Vandaar dat wij zoveel controles uitvoeren en met hen in gesprek gaan.’

Bron: De Pers

Re: Groningen: Dagelijks politierondje

Al dat registreren zonder dat er een spoor van een misdrijf is zoals bij die Dominicaanse, is dat nu werkelijk nodig? Waarschijnlijk niet.
    In de jaren negentig hebben prostituees in Groningen nog met succes bij de rechter geprotesteerd tegen de registratieijver van de politie omdat die geen redelijk doel diende. Dat archief bevatte ook foto's of in ieder geval werden in die jaren dames gefotografeerd. Privacyoverwegingen tellen tegenwoordig niet meer en ondertussen lijkt hun succesvolle protest van toen tenietgedaan.

Net twee dagen geleden een minderjarige aangetroffen? Gezien de frequentie van ongeveer één geval per jaar is dat toevallig wel heel recent voor het journalistenbezoek waardoor de suggestie dat zoiets wekelijks gebeurt, gewekt wordt. Minderjarigheid hoort natuurlijk niet maar om een bijna volwassene dan per definitie slachtoffer te noemen, gaat eigenlijk wel ver. En wat zegt zo'n briefje nou? Eigenlijk hoogstens dat ze in dienstverband werkte maar is dat perse uitbuiting en dwang, en moet ze dan direct in zo'n B9-traject? Als het werk buiten de prostitutite betroffen had, dan was het bijhouden van inkomsten op de een of andere wijze geheel normaal gevonden. Maar ja, het is prostitutie, dus dan is alles en iedereen bijna (per definitie) verdacht.
    Misschien moet de politie de Groninger horeca ook maar dagelijks controleren. Misschien werken daar ook wel minderjarigen en mensen zonder geldige papier die hun inkomsten moeten bijhouden.

Als pluspunt moet ik inderdaad bevestigen dat de controles voor een pooierloze prostitutiebuurt hebben gezorgd.
    Hou je van mensen, hou je van handel, probeer het dan eens in de mensenhandel!

Commentaar

En waar was de politie nu?

Prostituee verkracht in peeskamer

GRONINGEN - Een prostituee zegt woensdagochtend rond half twaalf in haar peeskamer in de ****enbuurt Nieuwstad in Groningen te zijn verkracht.

De politie startte na haar alarmerende telefoontje een groot onderzoek in de ****enbuurt, meldt het Dagblad van het Noorden.

Voorafgaande aan de verkrachting zou de vrouw ook mishandeld zijn. Het onderzoek van de politie heeft nog geen resultaten opgeleverd.

bron: telegraaf.nl
      And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

En weer word er gezegd zonder deze dames zouden er meer verkrachtingen zijn en onze dochters niet veilig zijn

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8...__.html?p=15,1
        lickmaster of the hookers universe

Commentaar

Politie zoekt berover prostituee

GRONINGEN - De Groningse politie zoekt een man die in de Martinistad een prostituee beroofde. Mogelijk is de man ook landelijk actief en daarom roept de Groningse politie mensen op zich te melden die hem herkennen, liet het korps vrijdag weten.

De vrouw werd op tien februari in alle vroegte belaagd door een klant. Ze liet hem binnen en direct werd ze bedreigd. Ze kreeg een pistool tegen het hoofd en kon niks anders dan de weekopbrengst meegeven. De dader is weggerend en sindsdien spoorloos. Zijn slachtoffer raakte niet gewond, maar is natuurlijk wel zeer geschrokken door het nare gebeurde, aldus een politiezegsman.

De voortvluchtige wordt omschreven als een vermoedelijk Surinaamse man van ongeveer 30 jaar oud. Hij heeft een klein, zelfs iel te noemen postuur en is rond de 1,65 tot 1,70 meter lang. Hij was in het zwart gekleed. Hij droeg tijdens het incident een zwarte stoffen jas, type heupmodel, met op de rug de witte letters ’Replay’. Hij droeg een zwart Nike-petje met rood logo erop.

Het speciale roofcoördinatieteam haalt de laatste maanden met grote regelmaat overvallers van straat. De overval op de vrouw in de Groningse rosse buurt is een van de zaken waar de groep speurders zich mee bezighoudt en ze zien ook deze man het liefst vandaag nog achter de tralies. De politie vraagt mensen die de man herkennen te bellen met politienummer 0900-8844 of Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.

bron + foto: telegraaf.nl
          And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door STL Bekijk bericht
            Al dat registreren zonder dat er een spoor van een misdrijf is zoals bij die Dominicaanse, is dat nu werkelijk nodig? Waarschijnlijk niet.
            Preventief registreren doet men vooral bij voorwerpen waarbij de kans groot is dat ze gestolen worden, en in het criminele circuit terecht komen. Zo'n (preventief???) registratiesysteem voor prostituees reduceert mensen tot voorwerpen, louter vanwege het feit dat ze, net als sieraden, schilderijen en dure auto's, wel eens de interesse van het criminele gilde zouden kunnen wekken.

Verder word iedere dame die nieuw is in de Groningse warme buurten klakkeloos aangemerkt als potentieel verdacht. Vervolgens word de dame benaderd op een manier waarop normaliter verdachten van een misdrijf benaderd worden. Ongeacht of de dame nu vrijwillig werkt of niet: een dergelijke benadering wekt wantrouwen:

Dame: "Nee, agent, ik heb geen pooier, ik werk voor mezelf".

Agent: "Dat is mooi mevrouwtje, maar omdat ik daar geen zak van geloof neem ik toch even uw paspoort mee naar het bureau om te scannen, zodat ik u met naam, toenaam en foto in ons h.oerenregister op kan nemen."

Dame: "Nou agent, nu ben ik naast seksueel dienstverlener ook student rechten. Voor zover ik weet mag de politie persoonsgegevens niet opslaan wanneer er geen duidelijke aanwijzingen zijn voor een misdrijf. Is dat h.oerenregister van u eigenlijk wel aangemeld in het kader van de wet persoonsregistratie?"

Agent: "Dat weet ik allemaal niet mevrouwtje, zoals u ziet heb ik slechts 1 streep op m'n schouder. En al worden er van hogerhand vragen over gesteld, dan zeggen we gewoon dat het in het kader van de aanpak mensenhandel gebeurd. Daar zijn we al zo vaak mee weg gekomen."

Dame: "Op die manier. Ik ben net 3 dagen in dit vak werkzaam, en begrijp nu reeds waar dat wantrouwen van mijn collega's jegens uw organisatie vandaan komt. U vertrouwd ons niet op ons woord wanneer we zeggen dat we vrijwillig werken, maar verwacht wel dat we u en uw organisatie vertrouwen wanneer we zaken waarnemen die niet door de beugel kunnen. Is vertrouwen niet iets wat van twee kanten moet komen, meneer Agent, en zijn we dan niet volledig op de verkeerde voet begonnen?"

Agent: "Zucht...... Dat heb ik weer, zo'n studerende spraakwaterval. Waarom niet gewoon een Oostblokh.oertje dat maar drie woorden Engels spreekt. Dat intimideert een stuk makkelijker."

Dame: "Wat mompelt u daar allemaal, meneer agent?"

Agent: "Niets, we komen morgen wel even terug voor dat paspoort. Nog een prettige dag mevrouwtje".

Dame: "Insgelijks meneer agent."

Natuurlijk is bovenstaande fictief. Ik wil alleen aangeven dat de taskforce aanpak mensenhandel zich hoofdzakelijk concentreert op de prostituees, waaronder zich inderdaad een onbekend aantal slachtoffers van mensenhandel bevind, en de klanten. Maar zijn het niet de pooiers, loverboys en mensenhandelaren die de misdrijven plegen? Zijn zij dan niet diegene waar de politie zich op dient te concentreren. Is het niet beter om verdachten van mensenhandel lastig te vallen met impertinente vragen?

Natuurlijk zitten de verdachten van mensenhandel niet overzichtelijk uitgestald achter de ramen, of aan de bar van een seksclub. Of wandelen ze, bang om gezien te worden, door een h.oerenbuurt. Nee, de verdachten van mensenhandel bewegen zich achter de schermen, opereren internationaal, zijn soms gewapend met (semi-)automatische wapens, en laten zich niet makkelijk intimideren. Klaarblijkelijk is het te hoog gegrepen voor de politie om dergelijke lieden aan te pakken, en richten ze zich daarom op mensen die, gezien hun bezigheden (wandelen) makkelijker aan te pakken (lees: te intimideren) zijn.

SlowWalker

Commentaar

Re: Nieuws in de marge van de prostitutie

Zorgen over veiligheid prostituees in rossebuurt Groningen

De stichting Maatschappelijke en Juridische Dienstverlening maakt zich in toenemende mate zorgen over de veiligheid van de prostituees in de rossebuurt van Groningen.

Directe aanleiding is de moord op een 44-jarige Bulgaarse prostituee, vorige week dinsdag. Maar volgens de stichting voelen de prostituees, in met name de Muurstraat, Hoekstraat en de Vishoek, zich al veel langer onveilig.

De MJD heeft daarom bij de gemeente gepleit voor een aantal extra veiligheidsmaatregelen.

Bron: www.rtvnoord.nl

Commentaar

Re: Nieuws in de marge van de prostitutie

Het zou kunnen beginnen met het verbieden van de continue aanwezigheid van figuren die zich in het begin van de Hoekstraat ophouden en zich waarschijnlijk met drugszaken bezig houden.
                Persoonlijk voel ik me niet onveilig als ik daar passer maar ben wel extra attent en hou ze in de gaten.
                Ik vraag me af wat er uberhaupt juridisch mogelijk is.

Commentaar

Het is er zeker niet veilig in en rondom de Hoekstraat. Naast drugs bieden sommigen op de hoek ook vrouwen aan die niet een kamer huren. Weer anderen vinden de noodzaak om mensen te achtervolgen.

Een verbod voor sommigen of iedereen om ergens te mogen staan voorkomt nog niet alle onveiligheid. Ook het maatschappijbeeld dat prostituees over zich heen krijgen, waardoor wij ze klaarblijkelijk als Untermensch moeten zien speelt een rol.

Commentaar

in den haag heben ze in de dvp straat cammeras hangen mis is dat iets voor de muurstraat

Commentaar

Dus elke wandeling wordt zo geregistreerd in Den Haag....weg alle privacy...

Commentaar

Zo een dagelijks rondje vind ik zo gek niet. Natuurlijk is het nergens voor nodig iedereen te registreren. De insteek dat dames die vrijwillig komen hun gang kunnen gaan, spreekt mij echter zeer aan. Dat tegelijkertijd minderjarigen en illegalen uit de buurt gehaald worden, vind ik alleen maar goed. Ik wil geen sex met een minderjarige of gedwongen dame, ik wil sex met een dame die het zelf wil.

Camra's ophangen vind ik ook niet zo een geweldig alternatief, inderdaad is de privacy dan ver te zoeken....

Wordt het rondje niet meer gehouden, wordt er niet gelet op straathandel of is er een andere reden dat het toch onveilig is geworden?

Zo een moord is nooit helemaal te voorkomen, ook niet in andere omgevingen. Gespuis op straat lijkt me wel te voorkomen.

Commentaar

denk eens aan de veiligheid voor je zelf en de dames en stel ze hingen er al dan was de moordenaar van mariana al eerder gepakt en de overlast in de muurstraat zal oook stuken minder zijn , de cameras hangen er voor de wandelaars en de dames der veiligheid

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door damian37 Bekijk bericht
                            denk eens aan de veiligheid voor je zelf en de dames en stel ze hingen er al dan was de moordenaar van mariana al eerder gepakt en de overlast in de muurstraat zal oook stuken minder zijn , de cameras hangen er voor de wandelaars en de dames der veiligheid
                            Maar dan was de moord nog steeds niet voorkomen, en dat is toch het allerbelangrijkste. Je bent nergens 100% veilig, maar de dames in een buurt lopen een verhoogd risico. Ik heb het idee, dat hoe meer men iets probeert te voorkomen, hoe erger het terugkomt, Net of mensen zich dan opgejaagd voelen en hierdoor soms helemaal uit de band springen. bijv, verkeersovertredingen daar wordt ontzettend op gecontroleerd, en dan zie je soms iemand helemaal flippen in die programma,s daqt je denkt blijf nou rustig dan voorkom je narigheid.
                            Mijn toetsebor doe soms wat moeilij. vandaar da er af en to en leter mist. maar ik blijf nog steeds zo horney as hell.

Commentaar

klopt dan was de moord niet voor komen, maar heb zelf 30 jaar in den haag gewoond weet wel dat door de cameras de straat stukke rustiger is en veiliger, bedoel uiteraard rustiger met overlast

Commentaar

De moordenaar is alsnog vrij snel gepakt. Het verbaasde mijzelf. Het probleem is echter dat als ze je op camera vastleggen de vraag ontstaat wat er met de beelden gaat gebeuren? We leven overwegend in een wereld waar nogal neergekeken wordt met haat tegen prostituees en de klanten. Als het is vastgelegd dan kunnen de beelden voor je gebruikt worden ter bescherming of tegen je om je als een kwaad persoon neer te zetten.

Naast een mentaliteitsverandering kan meer blauw rondjes laten doen wel helpen.

Commentaar

denk eens aan de veiligheid voor je zelf en de dames en stel ze hingen er al dan was de moordenaar van mariana al eerder gepakt
                                  Nog sneller gepakt? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door oortjes Bekijk bericht
                                    Nog sneller gepakt? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
                                    stel er was een camera gericht rond haar kamer dan was de moordenaar sneler opgepakt toch???

Commentaar

nee dan was ze niet vermoord ? want dan kwam niemand meer daar ,want niemand wil op de camara ? of wel

Commentaar

stel er was een camera gericht rond haar kamer dan was de moordenaar sneler opgepakt toch???
                                        Dan had ze geen klanten gehad. Maar nu is de moordenaar gezien, herkend en op basis van signalement razendsnel opgepakt. Dat zal niet sneller gegaan zijn met camerabeelden, waarop vaak nog onduidelijk is wie wie is.

Commentaar

Hallo ik weet het niet hoor maar in alle roze buurten die ik bezoek hangen cameras.
                                          Noem maar op Alkmaar,zandpad,Amsterdam
                                          Volgens mij zijn jullie een van de weinige waar ze niet staan.
                                          Heb er nog nooit last van gehad.
                                          Maar wel veiliger lijkt me.

Alles