De Rode Draad bestaat niet meer

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• De Rode Draad bestaat niet meer

do 02 okt 2008, 13:34

Belangenvereniging voor prostituees voorlopig gered

AMSTERDAM - De belangenvereniging voor prostituees De Rode Draad is voorlopig uit de financiële problemen. Zij heeft enkele geldschieters gevonden. Dat maakte woordvoerder Metje Blaak donderdag bekend.

De gemeente Amsterdam en het Amsterdamse stadsdeel Centrum geven elk een eenmalige bijdrage van 5000 euro. Ook krijgt de belangenvereniging een onbekend bedrag van BenT Coaching, een organisatie die zich richt op de begeleiding van mensen met psychosociale problemen.

Onlangs maakte De Rode Draad bekend in financieel zwaar weer te zitten. Oorzaak was dat de gemeente en het Rijk de afgelopen jaren steeds minder subsidie gaven. De organisatie had zelfs de huur van het eigen pand aan de Kloveniersburgwalin Amsterdam opgezegd, maar kan daar nu toch blijven.

De Rode Draad bestaat veelal uit ex-prostituees die vrouwen die nog in het vak zitten bijstaan en advies geven over bijvoorbeeld arbeidsrechten. De organisatie heeft een persoon in vaste dienst. Verder werken er momenteel zeven freelancers en drie vrijwilligers.

Bron: www.telegraaf.nl
    Dirty mind is a joy 4 ever!!!

Re: Belangenvereniging voor prostituees voorlopig gered

Kans op redding Rode Draad

Wethouder Marijke Vos (Zorg) gaat onderzoeken of De Rode Draad, de organisatie die de belangen van prostituees behartigt, gered kan worden.

De stichting houdt op te bestaan omdat overheidssubsidies en sponsorgelden wegvallen. Voor de medewerkers is ontslag aangevraagd. Vos wil weten wat er precies aan de hand is. Volgens haar is De Rode Draad "een belangrijke partner in de stad die mensen weet te bereiken die voor hulpverleners moeilijk zijn te bereiken." Ze wil echter nog geen geld toezeggen.

Overigens blijft de site van de Rode Draad bestaan. Om die te kunnen blijven bekostigen en het 25-jarige bestaan te herdenken, wordt een internetveiling gehouden.
    De Rode Draad wordt hoofdzakelijk gerund door enkele ex-prostituees.

Bron: Het Parool

Commentaar

Ik hoop dat ze kunnen blijven, ze doen echt goed werk als ik het zo hoor en lees en ze hebben zeker een goede en voorbeeldige rol gespeeld bij de moord op Berti.
      And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

Gelukkig.
        Denk dat een belangenvereniging er altijd zal moeten blijven.
        Net zo als prostitutie altijd zal blijven.

Commentaar

Reddingsactie Astrid Nijgh voor 'De Rode Draad'

Reddingsactie Astrid Nijgh voor 'De Rode Draad'

08 juli 2009

AMSTERDAM - Een remake van de jaren zeventig hitsingle 'Ik doe wat ik doe' moet stichting de Rode Draad van de ondergang gaan redden.

De belangenvereniging voor prostituees verkeert in financiele nood en moest vorige maand al drie medewerkers ontslaan.

Zangeres Astrid Nijgh trok zich het lot van de prostituees op de Wallen aan en dook de studio in om haar spraakmakende liedje nieuw leven in te blazen. Een twaalfkoppig koor genaamd 'De meisjes van plezier' zong met haar mee. De remake van het Astrid Nijgh's liedje 'Ik doe wat ik doe' ligt binnenkort in de winkel.

Bron: www.webregio.nl

Commentaar

Als je kijkt waar de overheid subsidies aan geeft (en ik weet het want ik werk bij de overheid) dan moet ze zich echt schamen dat ze de Rode Draad willen afsluiten voor subsidies. De grootste onzin initiatief krijg makkelijk een subsidie en een belangrijke vereniging als de Rode Draad krijgt niks!

Commentaar

De Rode Draad voorlopig gered

donderdag 16 juli 2009 15:57

De Rode Draad voorlopig gered

De belangenvereniging voor prostituees, De Rode Draad, kan voorlopig haar activiteiten voortzetten.

De gemeente heeft samen met stadsdeel Centrum een voorschot van 20.000 euro verstrekt zodat de stichting het werk in elk geval tot het einde van dit jaar kan blijven doen. Dat liet wethouder Marijke Vos donderdag weten.

Metje Blaak van De Rode Draad maakte vorige maand bekend dat de stichting alleen nog maar kon doorgaan als website. Een gebrek aan overheidssubsidies en sponsorgelden noodzaakte de organisatie ertoe het kantoor te sluiten. Volgens Vos heeft de belangenvereniging tot december de tijd om met een plan van aanpak te komen voor de toekomst.

Bron: www.at5.nl

Commentaar

De Rode Draad bestaat niet meer

De Rode Draad bestaat 25 jaar
                AMSTERDAM De Stichting de Rode Draad, de belangenorganisatie voor prostituees in Amsterdam, bestaat 25 jaar.

Om dit jubileum te vieren, is in het Amsterdams Historisch Museum van 3 tot en met 11 juli de documentaire De Rode Draad te zien, van voormalig prostituee Metje Blaak. Daarnaast is er een expositie van objecten, foto's en pikante kleding van Blaak. Ze zat zelf 25 jaar in het vak zat en heeft zich laten omscholen tot fotograaf en documentairemaakster.

De expositie hoort bij de tijdelijke tentoonstelling The ****engracht van Edward & Nancy Kienholz, die te zien is tot en met 29 augustus.

Overigens had De Rode Draad het jubileum bijna niet gehaald. Vorig jaar was er nog financiële steun nodig om de organisatie van de ondergang te redden.

bron www.rtvnh.nl

Laten we hopen dat de toekomst zonniger zal zijn dan de afgelopen jaren, want dat verdienen de dames wel.

Commentaar

Re: De Rode Draad bestaat 25 jaar

Op zich natuurlijk een zeer goede zaak dat er een Stichting/Vereniging is die opkomen voor de belangen van prostitutiees. Wat ik allemaal lees en hoor doen ze allemaal goede dingen dus ik vind dat ze wel wat meer subsidie mogen krijgen van VWS, zeker als je ziet aan wat voor onzin zaken VWS subsidie verstrekt.

Commentaar

Prostitutie mag wel legaal zijn in Nederland maar dat wil niet zeggen dat het moreel geaccepteerd is door de maatschappij inclusief overheid dus.

Commentaar

Het is natuurlijk wel heel makkelijk om af te geven op de Rode Draad en op Metje Blaak, maar zij is wel een van de weinige dames (samen met Mariska Majoor) die de nek durft uit te steken als het om belangenbehartiging gaat.
                      Van diverse dvp's hoor ik dat ze bij de Rode Draad goede voorlichting kregen toen ze in het vak begonnen.
                      Daar hoef je op het arbeidsbureau niet mee aan te komen.

Wat mij betreft: Rode Draad, GEFELICITEERD!

Adri

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
                        Prostitutie mag wel legaal zijn in Nederland maar dat wil niet zeggen dat het moreel geaccepteerd is door de maatschappij inclusief overheid dus.
                        Dat is zo maar het slecht nieuws is dat het nooit geaccepteerd zal worden.
                        Over sex in de slaapkamer word al zelden gesproken.
                        Net als homo sexualiteit zal het altijd het zelfde zijn.
                        lickmaster of the hookers universe

Commentaar

Hebben en Houwen

18 augustus 2010
                          Het Amsterdams Historisch Museum beheert de collectie van de stad Amsterdam. Al met al zijn dat zo'n 70.000 objecten. Van Middeleeuwse schoentjes tot schilderijen uit de Gouden Eeuw, van oude poppenhuizen tot een portret van Theo van Gogh. In 'Hebben en Houwen' staat iedere keer een ander object centraal uit de collectie van alle Amsterdammers.

De lingerie van een prostituee

Ter gelegenheid van de tentoonstelling The ****engracht (nog te zien tot 29 augustus) en het 25 jarig bestaan van De Rode Draad, vakbond voor prostituees, is in de zaal over de 20ste eeuw een vitrine te zien met de kleding van Metje Blaak. Metje heeft jarenlang gewerkt in de prostitutie. Ze werkte in Yab Yum en andere seksclubs en als kleine zelfstandige. Ze schreef over haar ervaringen het autobiografische boek Who the fuck is Daatje Smit? (1997). In 1998 verscheen De trukendoos, handboek voor ****en.

In 2001 vestigde zij zich in Amsterdam in de Nes 39. Daar richtte ze een studio in voor haar Metjemorfoses: fotorapportages van vrouwen, mooi opgemaakt en gekleed in haar vroegere prostitutiekleding. Ook maakt ze films over prostitutie en de veranderingen op de Wallen.

Als een van de weinige prostituees die openlijk uitkomen voor hun (vroegere) beroep is Metje Blaak het gezicht van de Rode Draad, belangenbehartigingsorganisatie voor prostituees, die dit jaar 25 jaar bestaat.

Het werkkapitaal van Metje Blaak was een uitgebreide garderode. Metje ontving haar klanten als politieagente, dienstmeisje, verpleegster of in een latex bodysuit. Soms brachten klanten zelf kleding of andere attributen mee. Zo kreeg zij een medische afbindschaar van een arts die haar als klant bezocht. Hij wilde dat zij het instrument bij hem aanbracht als tepelknijper.

Metje (ver)maakte veel kledingstukken zelf, zoals de jarretelles, het verpleegsterskapje en de politie agente-pet. Het zwart-leren maskertje met oog gaten maakte ze uit een thee-ei.

In de jaren tachtig van de 20ste eeuw gingen prostituees ervoor pleiten dat hun werk als arbeid gezien zou worden. In 1985 ontstond de Rode Draad, een organisatie die de belangen van prostituees ging behartigen. In het 25 jarig bestaan heeft de Rode Draad het niet gemakkelijk gehad. Veel vrouwen willen, voor de buitenwereld, verborgen houden dat ze dit werk doen en ze zullen zich niet snel aansluiten bij een organisatie. Bij de kleding en attributen van Metje zijn fragmenten te zien uit haar film over de geschiedenis van De Rode Draad.

Annemarie de Wildt, conservator

Bron www.echo.nl

Commentaar

De Rode Draad heeft – in samenwerking met Soa Aids en Meld Misdaad Anoniem – vorige week aan alle raamdames op de Wallen informatiepakketten uitgedeeld, bestaande uit vijf ansichtkaarten en een folder over gedwongen prostitutie (“Die laatste moet erbij van de gemeente”, werd gezegd...)

Ik kreeg een setje kaarten van een favoriete raamdame (de folder had ze helaas al weggegooid...).
                            In het logo rechtsonder zal 0-17 binnenkort wel worden vervangen door 0-20...

In mei komt De Rode Draad met een speciale glossy over prostitutie (tweetalig).

[IMG]www.hookers.nl/adimg/97/Rode_Draad_1.jpg[/IMG]

[IMG]www.hookers.nl/adimg/97/Rode_Draad_2.jpg[/IMG]

[IMG]www.hookers.nl/adimg/97/Rode_Draad_3.jpg[/IMG]

Commentaar

Metje Blaak is blijkbaar een nieuwe carrière begonnen, als vertolkster van het Nederlandse carnavalslied:

Afwas

Nou ja, altijd leuk om het muzikale genie Clous van Mechelen weer eens aan het werk te zien en te horen...

Commentaar

Deze mooie pictogrammen die de werkelijkheid zouden weergeven, hebben geen effect op de uitgebuite sexwerkers. Daar is meer voor nodig. Denk aan acceptatie van het fenomeen prositutie.

Groet, van een wandelaar.

Commentaar

Ik denk dat het goed is dat de Rode Draad er is, maar ik denk ook dat de organisatie niet professioneel is. Als je wil dat ambtenaren e.d. je als serieuze gesprekspartner zien, moet je niet op een openbare bijeenkomst aankomen zetten met levend kunstwerk Fabiola, die nogal wat ergernis kan oproepen. Dan kun je antwoorden dat mensen die zich aan Fabiola ergeren, bekrompen zijn, en vermoedelijk heb je dan gelijk, maar het gaat er niet om dat je gelijk hebt, maar dat je mensen overtuigt. Dat zijn twee dingen.

Een ander punt, Metje Blaak is niet heel handig. Ik herinner me een recent interview waarin ze iets zei over de verslechterende positie van vrouwen, dat ook gelezen kon worden als een aanmoediging aan mannen om die vrouwen slechter te gaan behandelen. (Nee, ik citeer niet wat; ik denk dat 99% van de lezers van dit forum volkomen integer is, maar die andere 1% baart me zorgen.)

Als ik De Rode Draad iets zou willen toewensen, dan is het: meer professionaliteit. Tot het zover is neem ik mijn hoed af voor Metje Blaak, die het ondankbare werk toch maar heeft gedaan.
                                  I spent most of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted. (George Best)

Commentaar

Ik vraag me serieus af wie van de vrouwen die in de seksindustrie werkzaam zijn,ooit iets hebben vernomen of bekend zijn met de rode draad.....
                                    Zéker buiten Amsterdam!
                                    Maar ach,is altijd leuk in de pers,een woordvoerder van de prostituees!
                                    Iemand moet toch in beeld het woord doen...

Commentaar

@ Jaques
                                      Daar vergis je je toch aardig in.
                                      Heel wat dames zijn via de Rode Draad bij mij terecht gekomen voor fiscaal advies, en dan met name dames buiten de randstad.

Commentaar

Bij deze stellen we u in kennis van de situatie van Stichting De Rode Draad.

Op dinsdag 28 augustus 2012 is het faillissement uitgesproken van de stichting 'Stichting De Rode Draad'.
                                        Mr. M.J. Tops van Fort Advocaten N.V is aangesteld als curator.
                                        Het kantoor van De Rode Draad is vanaf heden gesloten.

Bestuur van Stichting De Rode Draad

Bron: Persbericht Rode Draad

Commentaar

Re: De Rode Draad bestaat niet meer

Belangenvereniging voor prostituees De Rode Draad failliet

De Rode Draad, de belangenvereniging voor prostituees, is failliet. Het faillissement is deze week uitgesproken. Dat heeft Metje Blaak, ex-prostituee en woordvoerster van De Rode Draad, vrijdag laten weten.

De Rode Draad was afhankelijk van subsidies en donaties. Door de economische crisis zijn die volgens Blaak opgedroogd. Bij de Rode Draad waren een stuk of vijf mensen in vaste dienst en daarnaast veel mensen die op project- of vrijwillige basis werkten.

De Rode Draad zette zich de afgelopen jaren onder meer in voor de verbetering van de werkomstandigheden van prostituees en liet bijvoorbeeld van zich horen toen de gemeente Amsterdam de Wallen begon op te schonen. Ook zette de organisatie de situatie van vrouwen in erotische massagesalons op de kaart.

Blaak zegt dat ze zich op vrijwillige basis en persoonlijke titel voor prostituees zal blijven inzetten.

Bron: parool.nl

Zie ook: http://www.ombudsvrouwvoorsekswerkers.nl/

Commentaar

Re: De Rode Draad bestaat niet meer

Metje Blaak roept in nieuw boek Moskou aan de Amstel op tot debat over prostitutiebeleid

Fotografe, filmmaakster en schrijfster Metje Blaak doet in haar nieuwe boek Moskou aan de Amstel een dringende oproep aan politici tot een debat over misstanden in de prostitutie. De voormalig prostituee en ex-persvoorlichtster van De Rode Draad (belangenvereniging voor sekswerkers) erkent de problematiek van mensenhandel en gedwongen prostitutie, maar vindt dat er over de hoofden van de vrouwen heen wordt geregeerd. Volgens Blaak is een humaan beleid alleen mogelijk als alle partijen gekend worden: ‘Hoe politici er momenteel mee omgaan is gevaarlijk – een echte visie ontbreekt.’

Geen goede oplossingen
                                            In het spraakmakende boek met als ondertitel De ware verhalen over sekswerk en prostitutiepolitiek dat op 20 juni 2013 bij uitgeverij Vondel.parck Publishing verschijnt, wijst Blaak nadrukkelijk op de lacunes in het huidige en toekomstige prostitutiebeleid. Zo legt ze uit waarom de registratieplicht, het Zweeds model en leeftijdsverhoging geen goede oplossingen zijn tegen mensenhandel en ge