Prostitueemoorden opnieuw bekeken

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Prostitueemoorden opnieuw bekeken

Prostitueemoorden opnieuw bekeken

16 mrt 2010
    ROTTERDAM - Het coldcaseteam van de Rotterdamse politie gaat een aantal brute moorden op Rotterdamse prostituees tegen het licht houden. Het gaat om lugubere delicten die de Maasstad in de jaren tachtig en negentig in zijn greep hield.

In die tijd werd een aantal Rotterdamse prostituees die toen op de tippelzone aan de G.J. de Jonghweg werkten, opgepikt, vermoord en in de omgeving van hun werkgebied gedumpt. Deze moorden of doodslagen zijn nooit opgelost. Het Rotterdamse team, dat zich specifiek bezighoudt met onopgeloste ernstige delicten, gaat nu bekijken of de nieuwste onderzoekstechnieken, onder meer met de jongste dna-methoden, de zaken alsnog kunnen oplossen.

Eerder al vroeg het speciale onderzoeksteam op de website van de politie Rotterdam-Rijnmond om informatie over de moord op de jonge vrouw Maria Francisca Garcia Hofland. Het stoffelijk overschot van deze tippelaarster werd op 18 juni 1991 aan de Westzeedijk, ter hoogte van het Erasmus Medisch Centrum (toen nog Dijkzigtziekenhuis), in Rotterdam gevonden.

Overeenkomsten
    In de jaren tachtig en negentig werden zeker acht publieke dames, die allen tippelden op de G.J. de Jonghweg, om het leven gebracht. De 'Slachter van de G.J. de Jonghweg', zoals de moordenaar destijds werd genoemd, werd echter niet gevonden. Overigens is het nooit duidelijk geworden of er een verband is tussen de zaken, of dat er meerdere daders achter de reeks prostitutiemoorden zaten. Wel bleek dat een aantal moorden in de Maasstad opvallende overeenkomsten met elkaar had.

In het onderzoek naar de dader(s) loopt het coldcaseteam tegen moeilijkheden op. Zo ontlopen de verdachte(n) van twee gedode prostituees mogelijk straf als de rechter stelt dat er sprake is van doodslag en niet van moord. Daders van doodslag ontspringen namelijk na twintig jaar de dans. Het OM kan deze verdachten alleen veroordeeld krijgen als er sprake is van moord.

Het Rotterdamse OM pleit er dan ook voor dat de verjaringstermijn van doodslag op de schop gaat.

Bron http://www.telegraaf.nl/binnenland/6...er_loep__.html

Re: Prostitueemoorden opnieuw bekeken

'Ik denk nog elke dag aan moorden op prostituees'

19 maart 2010
    Het cold caseteam van de Rotterdamse recherche besloot eerder deze week het onderzoek naar de moorden op prostituees in de jaren tachtig te heropenen. “Dat is fantastisch, beter laat dan nooit”, zegt Piet Kamper. Hij was destijds werkzaam bij de Stichting de Bulldog, die verslaafde prostituees opving en begeleidde.

De prostituees waren actief op de GJ de Jonghweg in Rotterdam. Piet Kamper (65) maakte al het leed mee op de tippelzone. Een rauwe, vreselijke tijd. “Er gaat geen dag voorbij of ik denk aan de moorden van toen”.

Hij omschrijft de tippelzone als ‘een jungle’. “Ik heb regelmatig ****enlopers van de vrouwen afgehaald. Dan was hij bezig zo’n meisje te wurgen. Het waren perverse idioten. Het geweld was aan de orde van de dag”. Kamper hield de prostituees goed in de gaten. “Ik noteerde de kentekens van de klanten en sprak af met de prostituee waar zij gingen afwerken. Als zij na 20 minuten nog niet terug was, ging ik kijken”.

Kentekens genoteerd

De hulpverlener heeft de duizenden kentekens die hij had verzameld aan de politie aangeboden, toen de zone werd opgeschrikt door een golf van moorden. “Maar ze hadden geen interesse. Ik denk dat het komt, omdat er ook mensen in hogere functies tussen de ****enlopers zaten. Hun belangen telden zwaarder dan het lot van de vrouwen”.

Piet Kamper zegt nooit het gevoel te hebben gehad, dat de politie in die tijd alles op alles heeft gezet om de moorden op te lossen. “Rotterdam gaf ook niet om die prostituees. De meeste mensen veegden er hun achterwerk mee af”.

De prostituees gingen destijds ‘gewoon’ door met hun werk, ondanks de moorden. Volgens Kamper hadden de vrouwen het idee dat ze geen andere keus hadden. “Ik zei dan tegen ze: jij kan het volgende slachtoffer zijn. Maar dan zie je wat drugs doen met een mens. Ze moesten geld voor de dope en ze wisten dat ze een gevaarlijk beroep hadden”.

Prostituees werden bedreigd
    De vrouwen werden ook geïntimideerd en bedreigd, om geen verklaringen af te leggen. “Ik heb een keer zo’n vent zo afgetuigd dat hij, laat ik het zo zeggen, een paar dagen minder goed kon functioneren”.

Hij is blij dat het cold caseteam de draad van het onderzoek nu weer oppakt. “Hier heb ik al die jaren op gewacht. Die kentekens heb ik niet meer, die heb ik bewust verbrand. Het zou anders levensbedreigend voor mij kunnen zijn, want er zullen altijd mensen zijn die denken: hij heeft mijn kenteken, dan ga ik even verhaal halen”.

Kamper is wel bereid mee te werken aan een nieuw politieonderzoek. “Ik ben elke seconde van de dag bereid te vertellen wat ik weet over de tippelzone”.

Foto's: Piet Kamper nu en destijds bij de Bulldog

Bron http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieu...op+prostituees

Hij is ook bekend onder de naam Popeye Kamper op youtube en hyves, waar hij zijn eigen liedjes zingt.
    http://www.youtube.com/PopeyesJokes?gl=NL&hl=nl
    http://popeye-fansite.hyves.nl/

Commentaar

In dit interview klinkt Piet Kamper (treffende achternaam) consistenter, krachtiger en slimmer dan in het artikel. Zijn betrokkenheid en inzet voor de veiligheid voor straatprostituees is absoluut te loven. Hij lijkt me echter wel door te draven in zijn negatieve perceptie van klanten.
      Opmerkelijk is zijn inschatting van risico's voor hemzelf. Zo gaf hij wel een kapitein op de grote vaart een pak rammel omdat deze tippelaarsters bedreigde en chanteerde - om wat wordt niet duidelijk - en bevrijdde hij een vrouw die op het punt stond op een afwerkplek door een klant gewurgd te worden. Maar aan de andere kant is hij zo bevreesd voor het m.i. volkomen theoretische risico dat de vroegere houder van een mogelijk door Piet genoteerd kenteken hem iets zou willen aan doen, dat hij alle genoteerde kentekens - het meest waardevolle dat hij het cold-case-team kon geven - heeft verbrand. Misschien zijn de heroïeke wapenfeiten achteraf toch wat overdreven.
      Veel bloemrijk verwoorde passie met de nodige overdrijving maar weinig feitelijkheid. Zou die wurger nog als mogelijke dader in beeld zijn geweest?
      Om welke acht vermoorden vrouwen gaat het overigens? Op internet is hierover bijna niets te vinden. In een al eerder aangehaald artikel op de site van Peter R. de Vries komt deze serie moorden ook aan de orde. De schrijver noemt zes namen.

Alle 8 moorden onopgelost is wel een hele slechte score.
      Hou je van mensen, hou je van handel, probeer het dan eens in de mensenhandel!

Commentaar

Cold caseteam vermoedt seriemoordenaar achter tientallen moorden op prostituees

bron: nieuwsbrief van tv-programma Nieuwsuur

Cold caseteam vermoedt seriemoordenaar achter tientallen moorden op prostituees

Honderden onopgeloste moordzaken liggen er bij justitie nog op de plank. En dat aantal groeit nog ieder jaar. Politie en justitie proberen met zogenaamde cold caseteams de moorden alsnog op te lossen. In Nieuwsuur de eerste resultaten en een gesprek met Marc van Nimwegen van het OM.

Seriemoordenaar?
        In Rotterdam bekijkt een landelijk speciaal team van de politie 85 moorden op prostituees. Ze zijn de afgelopen 30 jaar in Nederland vermoord, maar de daders zijn nooit gevonden. In Nieuwsuur vanavond de eerste resultaten van dat onderzoek en antwoord op de vraag of er een seriemoordenaar actief is geweest.

Doorbraak
        Het team heeft mogelijk een doorbraak in een aantal zaken. Het team ziet overeenkomsten in vijf Rotterdamse zaken. Het betreft de zaken van Beppie Michels, Mientje van Balkom, Beredina Stijger, Francis Garcia-Hofland en Jeanet Sip. Kijk voor meer informatie over deze zaken in de blokken naast dit artikel.

Limburg
        De 85 moorden die het landelijke cold caseteam onderzoekt, zijn niet alleen in Rotterdam gepleegd. Zo wordt ook de moord op de 20-jarige Simone Riedel onderzocht. De Duitse prostituee werd in 1997 gevonden in een bietenveld in Heerlen. Ze was doodgestoken. Nieuwsuur spreekt in de uitzending met de moeder van Riedel. Een overzicht van andere zaken uit Limburg die het team onderzoekt, ziet u een blok naast dit artikel.

Dna-onderzoek
        Veel nieuw bewijs komt naar voren uit nieuw dna-onderzoek. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat moordzaken jaren na dato alsnog opgelost kunnen worden, maar ook, maar ook bijvoorbeeld serieverkrachters gepakt kunnen worden. Het bekendste voorbeeld is wel de zaak Marianne Vaatstra. Duizenden mannen uit de omgeving van Zwaag Westeinde stonden dna af en dat leverde uiteindelijk een dader op.

Marc van Nimwegen
        Maar de mogelijkheden voor dergelijk grootschalig zijn beperkt. In de studio een gesprek met Marc van Nimwegen, procureur generaal bij het Openbaar Ministerie. Hij vertelt onder meer over hoe het OM de zaken die nog op de plank liggen wil aanpakken.

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/509097...zaken-aan.html

Nieuwsuur Nederland 2
        Ma t/m vr: 22.00-22.52
        Zaterdag: 22.00-22.30
        Herhaling na middernacht
        Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 21-05-13, 17:41. Reden: Opmaak

Commentaar

HL69: Op de website ( www.misdaadjournalist.nl ) van misdaadjournalist "Hendrik Jan Korterink" verscheen vandaag het onderstaande artikel ter reaktie op het eerder deze week verspreide nieuws inzake het cold caseteam dat een seriemoordenaar vermoedt achter tientallen moorden op prostituees.

De kinky krochten van Rotjeknor

Wat is een seriemoordenaar? In de tijd dat ik me daar mee bezighield, jaar of twintig geleden, hanteerde de FBI als norm: tenminste drie slachtoffers, met een zekere tussenpoze, In het op verschijnen staande boek van crimesite, over seriemoordenaars in Nederland, worden ‘meer dan twintig’ seriemoordenaars tegen het licht gehouden. Leek mij wat veel, maar inmiddels is de norm aangepast: minimaal twee personen is al genoeg. Plus ‘lustbeleving’. Anders heb je er geen twintig, maar tweeduizend. Dan valt Jeroen Denis er ook onder en dat is toch echt een andere categorie. Ik vind die aanpassing naar twee in plaats van drie overigens niet zo vreemd. Zoals ik al aangaf: het gaat meer om de drijfveer, het motief, dan om het aantal. Ik denk dat er ook heel wat figuren zijn die maar één moord hebben gepleegd, maar die zomaar seriemoordenaar hadden kunnen worden als ze niet op tijd waren opgepakt.

Ik kreeg nog een reactie van iemand op dat bericht over de Rotterdamse seriemoordenaar.

“Waarschijnlijk zal er heel wat naar boven komen tijdens het nieuwe onderzoek naar de vermoord gevonden ****tjes en wat er tegenaan schurkt. Het ging er in de jaren negentig heftig aan toe in het Rotterdamse”circuit” van seks, drugs, drank, coke en ****en. Zo bestond er in die tijd een hele speciale kring van mensen met ”bepaalde wensen” op seksgebied in combinatie met coke.

En dat waren niet de gemakkelijkste jongens,veel kwamen er uit Rotterdam en omstreken maar ook vanuit België en Frankrijk brachten veel gangsters de nacht door in de clubs op de ‘s Gravendijkwal, het schipperskwartier en natuurlijk de omgeving van de Binnenweg.

Een groot geheim in die tijd waren de catacomben onder ”club Buttterfly” op de ‘s Gravendijkwal. Als buitenstaander kwam je er nooit in, maar toen ik eens door een klant van mijn café mee werd getroond naar die club en geheel van het pad van van alles mijn kompaan door een deur zag verdwijnen, strompelde ik nietsvermoedend maar achter hem aan.

Toen de man in de gaten kreeg dat ik achter hem aan was gekomen schrok ie zoals ik hem nooit gezien had en stormde er direct een portier op ons af. Ik was geen bekende en hoe kwam ik daar terecht? Mijn kompaan had heel wat uit te leggen, maar met een doos poeier ging dat vrij vlotjes. Het was ineens de fout van de portier, hij had gewoon achter die deur moeten staan,en het werd al gauw weer gezellig.

Wat ik daar gezien heb ga ik niet opschrijven maar ik zal het nooit vergeten.

Doorgesnoven topgangsters deden zich tegoed aan op het oog niet zo frisse ****tjes op de meest uiteenlopende gebieden van perversiteiten. Je kon eigenlijk op je boerenklompen wel aanvoelen dat daar af en toe wel eens een ****tje met haar voeten vooruit de deur uitging, gezien de mensen en apparaten die daar beneden aanwezig waren.

De kit liep in die tijd niet zo hard, dus ging dat jaren goed. Ik heb zelfs vernomen dat er ook wel eens snuffmovies gemaakt werden, waar je in die tijd vaker van hoorde in die kringen. De meiden werden altijd van buiten de club gehaald door een speciaal leverancier. De gewone ****en wisten niets en gingen gewoon met hun normale klanten naar boven, de ”specials” werden vaak na vijven in de ochtend bezorgd. Zelf vaak al helemaal uitgewoond en doorgesnoven,en zeg nu eerlijk,wie mist er nu een oostblok****tje uit Tatabanja?

Het gros van die mensen is al dood of verdwenen,ik wens de heren veel succes met die oude moorden. Hun collega’s uit de jaren negentig waren er te beroerd voor, maar voor de familie is het misschien wel goed om te weten dat er in ieder geval nog eens naar gekeken word, al is de kans van slagen miniem.”

Aldus onze reageerder
          In de beperking toont zich de meester!

Commentaar

de betreffende Nieuwsuur-uitzending op Uitzending Gemist:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1346488

Commentaar

Het Rotterdamse coldcaseteam onderzoekt ook of er een verband is met de moord (1995) op de Groningse prostituee "Antoinette de Bont".

HL69: Het is oud nieuws, maar ik vond het volgende toch wel een vermelding in dit topic waard. In het bericht van misdaadjournalist "Mick van Wely" van d.d. 13 mei 2013 (dat ik plaatste in het topic "Nieuws in de marge van de Prostitutie") valt te lezen dat het Rotterdamse coldcaseteam ook onderzoekt of er een verband is met de moord op de Groningse prostituee "Antoinette de Bont" (1995). Zie onderstaande tekst en klik op de volgende link voor het gehele artikel: http://www.hookers.nl/showthread.php...nt#post1660325

"Het dossier Bont wordt ook bekeken door een speciaal team in Rotterdam dat 60 onopgeloste prostitutiemoorden in Nederland opnieuw tegen het licht houdt. Het team vergelijkt alle zaken met elkaar om te kijken of er overeenkomsten zijn. Loopt er nog een seriemoordenaar rond die niet is opgepakt? (dit onderzoek loopt nog)"

Commentaar

Herstel: Antoinette Bont

Herstel: In het bericht hierboven schreef ik over "Antoinette de Bont", maar dit moet "Antoinette Bont" zijn.

Commentaar

“Ipswich Killer” aanleiding Cold Case onderzoek

HL69: Al surfend op het world wide web, kwam ik het onderstaande (enigszins gedateerde) artikel tegen, dat een direkte link heeft naar het onderwerp van dit topic. Als je op de onderstaande link klikt, dan kom je onderaan het artikel een ongeveer 45 minuten durende video rapportage tegen die handelt over de seriemoorden op prostituees in Ipswich (U.K.)

Link naar artikel en video: http://www.camilleri.nl/2013/10/ipsw...ase-onderzoek/

Bron: www.camilleri.nl Geplaatst op: 13 oktober 2013 om 13:22 door Annet ten Brinke Updated: 13 oktober 2013 om 17:10

“Ipswich Killer” aanleiding Cold Case onderzoek

Landelijk Cold Caseteam onderzoekt 85 onopgeloste moorden

ROTTERDAM (ZH) – ‘Raak je snel van je stuk, Starling?’ ‘Tot nu toe niet.’ ‘Weet je, we hebben geprobeerd alle tweeëndertig seriemoordenaars die we in hechtenis hebben te ondervragen en te testen om een database op te bouwen die bij onopgeloste zaken voor een psychologische profielschets kan zorgen. De meesten van hen hebben eraan meegewerkt, velen waarschijnlijk om indruk te maken. Zevenentwintig toonden zich bereidwillig. Vier zitten in een cel voor terdoodveroordeelden, in afwachting van hun hoger beroep, en hebben om begrijpelijke redenen geweigerd iets te zeggen. Maar degene die voor ons het belangrijkst is, weigert elke medewerking. Ik wil dat jij morgen met hem in de inrichting gaat praten.’ Starling voelde hoe haar borst zwol van vreugde, hoewel ook een vage angst zich van haar meester maakte. ’Om wie gaat het?’ ‘Dr. Hannibal Lecter, de psychiater,’ zei Crawford. Zoals altijd wanneer fatsoenlijke mensen bij elkaar waren, viel er ook nu een stilte na het noemen van die naam. Starling keek Crawford strak aan. Ze zweeg, evenals hij. ‘Hannibal de Kannibaal,’ zei ze toen. ‘Ja.’ ‘Juist… eh… nu, goed dan… Ik ben natuurlijk blij met deze kans, maar u zult ongetwijfeld begrijpen dat ik me afvraag… Waarom hebt u mij gekozen?’‘Voornamelijk omdat je beschikbaar bent,’ antwoordde Crawford. ‘Ik verwacht niet dat hij zal meewerken.’

Het vormt de start van de jacht op seriemoordenaar Jame Gumb, alias Buffalo Bill in de Amerikaanse film ‘The Silence of the Lambs’, gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas Harris. Alleen fictie? Voor de inwoners van een kleine stad ten oosten van Engeland wordt het in de winter van 2006 een angstaanjagende werkelijkheid.

Stad geterroriseerd
                  Op 30 oktober zijn er veel jonge vrouwen aan het werk in de tippelzone van Ipswich. Eén van hen is de 19-jarige Tania Nicol, die al meer dan een jaar werkzaam is op straat. Als zij die avond rond 23:00 uur haar huis verlaat om te gaan werken, heeft ze geen idee wat haar te wachten staat. Als Tania die avond niet thuiskomt, slaat haar omgeving alarm. De grote zoektocht die volgt levert weinig op en als het nieuws langzaam naar de achtergrond verdwijnt, dient een nieuwe vermissing zich aan. De 25-jarige Gemma Adams, ruim twee jaar werkzaam in hetzelfde district als Tania, verdwijnt in de nacht van 14 op 15 november. De politie staat met de twee vermissingen voor een raadsel en schakelt de hulp in van de lokale bevolking. Honderden mensen worden ondervraagd en er worden flyers verspreid. De hoop op een teken van leven wordt met het verstrijken van de dagen steeds kleiner. Enkele weken later, op 3 december, vindt de politie het ontzielde lichaam van de verdwenen Gemma onderaan een brug. Gemma ligt in koud stromend water… ze is vermoord. Het koude water bemoeilijkt het sporenonderzoek en de onrust onder de prostituees wordt groter: wie is de volgende? Het antwoord op die vraag komt op 6 december als het lichaam van de inmiddels ruim vier weken vermiste Tania wordt gevonden. Ook zij ligt in koud stromend water en ook zij is vermoord.

De twijfel of beide moorden verband houden met elkaar, verdwijnt wanneer op 10 december een derde lichaam wordt aangetroffen: het is de 24-jarige Anneli Alderton. Evenals Gemma en Tania was ook Anneli werkzaam in hetzelfde district. Toch is er wel een verschil met de eerdere vondsten; het lichaam van Anneli ligt op het droge, wat de kans op het ontdekken van sporen vergroot. Het zit de recherche echter niet mee, tijdens het onderzoek regent het onophoudelijk, waardoor het sporenonderzoek alsnog bemoeilijkt wordt. Ondertussen houdt een ander team zich bezig met de laatste gangen van Anneli vóór haar verdwijning. Zij vinden videobeelden waarop te zien is hoe Anneli met de trein richting Ipswich reist, om daar te gaan werken. Het zijn de laatste beelden waarop Anneli Alderton levend te zien is. De beelden zijn geregistreerd op 3 december, de dag dat ook het lichaam van Gemma Adams is gevonden. Dit doet de recherche vermoeden dat de moordenaar vlak onder hun neus aan het opereren is. De vindplaats van Anneli wordt minutieus uitgekamd, op zoek naar aanwijzingen. Die worden gevonden, maar er wordt ook méér gevonden: de recherche treft een vierde lichaam aan. Zij wordt geïdentificeerd als de 24-jarige Paula Clenell. Ook zij is werkzaam in hetzelfde district, ook zij blijkt te zijn vermoord. Er wordt een helikopter ingezet om het gebied van bovenaf te onderzoeken. Tijdens dit onderzoek wordt een volgende schokkende ontdekking gedaan: de helikopter lokaliseert het lichaam van de 29-jarige Annette Nicolls. Ze ligt op slechts tientallen meters afstand van Anneli.

Tien dagen, vijf lichamen, één dader. Het houdt de normaal zo rustige gemeenschap in Ipswich volledig in zijn greep. De recherche – die onder grote druk staat – schakelt de hulp in van de familie van de overleden slachtoffers. De ouders van Tania doen via de televisie een oproep voor informatie die leidt naar de moordenaar. De oproep blijft niet zonder gevolgen: de telefoon staat roodgloeiend en de recherche kan niet anders dan alle tips één voor één zorgvuldig natrekken. Een naam die daarbij herhaaldelijk wordt genoemd is die van de 37-jarige supermarktmedewerker Tom Stevens. Tom, een bekende in de tippelzone, lijkt er alles aan te doen om zichzelf in beeld te brengen. Hij trekt de aandacht van verschillende journalisten die het verhaal willen vastleggen. Hoewel hij iedere betrokkenheid bij de moorden ontkent, vestigt hij de aandacht op zichzelf: “Ik zou alle mogelijkheden hebben gehad, de meisjes vertrouwen mij volledig”, aldus Tom tegen een journalist. Het duurt daarna niet lang voordat de politie overgaat tot de arrestatie van Tom Stevens.

DNA
                  Op drie van de lichamen wordt DNA veiliggesteld dat afkomstig is van één en dezelfde persoon. Als dit wordt vergeleken met het DNA van de gearresteerde Tom, blijkt er géén sprake van een match. Stevens wordt niet lang daarna weer op vrije voeten gesteld. Wanneer de recherche het gevonden DNA materiaal door de databank haalt, is er wél sprake van een match: het gaat om de 48-jarige Steve Wright. Steve is pasgeleden met zijn vrouw Pam Wright naar Ipswich verhuisd en woont in het hartje van de tippelzone. Alle reden voor de politie om gerichter op Steve te rechercheren, zeker ook gezien het feit dat zijn vrouw veel nachtdiensten draait en hij daardoor veel mogelijkheden heeft. Kort na de arrestatie en vrijlating van Tom Stevens, gaat de politie over tot de arrestatie van de tweede verdachte: Steve Wright. Hoewel het nieuws van de arrestatie een grote opluchting betekent voor de inwoners van Ipswich, is de zaak voor de recherche daarmee niet rond. Wright ontkent betrokkenheid bij de moorden en weigert iedere medewerking aan het proces. Zijn regelmatige bezoek aan verschillende prostituees kan het aangetroffen DNA-materiaal verklaren, en daarom is aanvullend bewijsmateriaal nodig om aan te tonen dat Steve Wright verantwoordelijk is voor de moord op vijf jonge vrouwen.

Levenslang
                  Al het beeldmateriaal in de tippelzone wordt zorgvuldig nagetrokken, op zoek naar aanvullend bewijs. Vier van de vijf meisjes worden kort voor hun vermissing op beeld getraceerd. Via automatische nummerbordherkenning wordt ook de auto van Wright gelokaliseerd. Op verschillende punten in de stad wordt zijn auto door het systeem herkend en zodoende is hij te linken aan drie vermissingen. Het forensisch team – dat eerder DNA heeft veiliggesteld – zit daarnaast ook niet stil. Door een minutieus onderzoek in het haar van één van de slachtoffers uit te voeren, wordt een nylon vezel gevonden, afkomstig uit vloerbedekking. Wanneer dit wordt vergeleken met de vloerbedekking in de auto van Steve, is er sprake van een match. Een grote doorbraak in het onderzoek, want dit betekent dat er contact is geweest tussen het hoofd van Tania en de vloerbedekking in de auto van Steve. Het net rondom Steve sluit zich steeds meer: er wordt bloed van één van de slachtoffers op zijn lichtgevende jas en handschoenen gevonden. Daarnaast vindt de recherche vezels op vier van de vijf lichamen, afkomstig uit het huis van Wright.

Steve Wright wordt schuldig bevonden aan de moord op vijf jonge vrouwen en op 22 februari 2008 wordt hij veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. En hoewel de inwoners van Ipswich, na de veroordeling van Wright, het normale leven weer proberen op te pakken, blijft het voor zijn vader moeilijk te accepteren dat zijn zoon een seriemoordenaar is. Om de waarheid boven tafel te krijgen, schrijft hij nog één brief met de afsluitende woorden: “Steve, als ik niets meer van je hoor, ga ik er vanuit dat je me daarmee iets vertelt dat ik liever niet hoor.” Steve schrijft niet terug….

85 onopgeloste moorden
                  De ‘Ipswich killer’ is voor de Rotterdamse recherche aanleiding geweest om een vijftal moorden op vrouwen nog eens onder de loep te nemen. “Wij dachten: kan dat ook in Nederland?”, zei teamleider van het landelijke cold caseteam in Rotterdam Rene Bergwerff, die het werk van een seriemoordenaar ook hier niet uitsluit. Er is sprake van een aantal overeenkomsten. Bij alle vrouwen zijn gelijksoortige seksuele handelingen verricht, bij vier van de vijf vrouwen werd de keel doorgesneden en de slachtoffers waren afgedekt met op de vindplaats aangetroffen materialen. Het landelijk cold caseteam is nog steeds bezig met het onderzoek naar 85 onopgeloste moorden op voornamelijk prostituees.

Commentaar

Jack the Ripper

HL69: Een Cold Case Team in Rotterdam doet inmiddels al weer een paar jaar onderzoek naar de moorden op prostituees in onder andere Rotterdam, waarvan men de mogelijkheid niet uitsluit dat dit “het werk” van een seriemoordenaar betreft. Seriemoordenaars vermoorden niet uitsluitend prostituees, maar er zijn wel seriemoordenaars die zich voornamelijk/uitsluitend richten op prostituees om hun “honger” te stillen.

In een ander topic schreef ik al eerder een bijdrage (posting 46) aan prostitutiemoorden
                    (link: http://www.hookers.nl/showthread.php...og#post1727852 ) en in dit topic plaatste ik in dit verband al eerder informatie over de “Ipswich Killer” die in 2006 in de stad Ipswich (United Kingdom) 5 prostituees vermoordde. Gisteren verscheen er in het “Algemeen Dagblad” een artikel over “Jack the Ripper” dat mijns inziens, ook wel het vermelden waard is in dit topic.

De “Jack the Ripper” moorden van 1888 (Londen, United Kingdom) behoren tot de eerst gedocumenteerde gevallen en is ook een serie van moorden op prostituees. Seriemoorden waren toendertijd een betrekkelijk nieuw fenomeen en het stond dan ook wereldwijd in de belangstelling. Hieronder voor de geintresseerden een tweetal artikelen over “Jack the Ripper”.

Eerste artikel

Bron: www.wikipedia.org

Link naar artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jack_the_Ripper

Jack the Ripper

Jack the Ripper is de naam die gegeven is aan een seriemoordenaar die in de tweede helft van 1888 in Londen prostituees verminkte en vermoordde. De naam komt uit een brief van iemand die beweerde de moordenaar te zijn, verstuurd naar de politie ten tijde van de moorden. De schrijver ervan kende details die alleen de moordenaar kon weten (daderkennis). De identiteit van Jack the Ripper is echter altijd onbekend gebleven.

Vijf moorden werden op loopafstand van elkaar gepleegd waarbij de slachtoffers gruwelijk toegetakeld werden. Deze worden toegeschreven aan de nog altijd onbekende seriemoordenaar Jack the Ripper. De slachtoffers waren allen vrouwen die inkomsten verkregen uit prostitutie en zijn bekend geworden als the canonical five. Daarnaast zijn in Whitechapel van 1888 tot 1891 nog vijf, mogelijk zes vrouwen vermoord waarvan niet volkomen duidelijk is of ze door dezelfde dader omgebracht zijn.

Waarom de vrouwen vermoord zijn, en wat de identiteit is van hun moordenaar, is al meer dan honderd jaar onderwerp van gissingen. Er zijn veel theorieën (zoals de Royal Conspiracy Theory) maar geen enkele daarvan wordt in brede kring aangehangen. De mythe die de Ripper-moorden omringt, vindt zijn oorzaak in een combinatie van geschiedkundig onderzoek, samenzweringstheorieën en folkloristische verzinsels. Door de beperkte feitenkennis over de moordenaar werd de verbeelding van velen in de loop der tijd zodanig gestimuleerd, dat naar tal van mensen met een beschuldigende vinger werd gewezen.

(HL69: De bovenstaande tekst is slechts een gedeelte van het artikel. Als je op de bovenstaande link klikt, kun je de rest ook lezen op wikipedia)

Tweede artikel

Bron: www.ad.nl , door: redactie 29-11-13 - 14:56 bron: ANP

Link naar artikel: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenla...trafelen.dhtml
                    Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 04-01-14, 20:43. Reden: Tekst valt onder auteursrecht

Commentaar

De Rotterdamse seriemoordenaar

HL69: Het onderstaande artikel is van bijna een jaar geleden (24 mei 2013), maar het is wel een zeer goede aanvulling op dit topic.

De Rotterdamse seriemoordenaar

In Rotterdam dwaalde in de jaren tachtig en negentig naar alle waarschijnlijkheid een seriemoordenaar rond, berichtte Nieuwsuur nadat ze met het cold-caseteam op pad zijn gegaan. Zijn doelwit? Dakloze vrouwen, veel van hen werkzaam in de prostitutie. Een makkelijk doelwit, maar wat verbindt deze vrouwen nog meer? Waarom koos de moordenaar deze slachtoffers uit?

Klik op onderstaande link voor het gehele artikel:

http://www.plaatsdelict.org/de-rotte...riemoordenaar/

Commentaar

Re: Nieuws in de marge van de prostitutie

OM: 'onderzoek relatie moorden uit 1995'.

Bron: dvhn.nl – 14 oktober 2014

GRONINGEN - Justitie heeft bevestigd dat het lichaam van de in 1995 vermoorde coffeeshophouder Harry Roo is opgegraven, om onderzoek te doen naar een mogelijke relatie met de moord op Antoinette Bont uit hetzelfde jaar.
                        Dagblad van het Noorden meldde zaterdag al dat het de vermoedelijke reden was voor de opgraving in Staphorst. Forensisch experts kijken of de botten van Roo op dezelfde manier en met hetzelfde voorwerp zijn bewerkt. Dat gebeurt met nieuwe technieken.
                        Van zowel Roo als de prostituee Bont werden de lichaamsdelen op verschillende plekken gevonden. Beide waren doodgeschoten. De moord op Roo is opgelost. Die op Bont niet.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door A. Sanderus Bekijk bericht
                          OM: 'onderzoek relatie moorden uit 1995'.

[Dagblad van het Noorden meldde zaterdag al dat het de vermoedelijke reden was voor de opgraving in Staphorst. Forensisch experts kijken of de botten van Roo op dezelfde manier en met hetzelfde voorwerp zijn bewerkt.
                          Onderstaand een artikel van Mick van Wely dat nog wat extra informatie geeft over bovenstaande zaak.

Lichaam vermoorde coffeeshophouder opgegraven (update)

Mick 10 oktober 2014 Misdaad Actueel

Justitie heeft de lichaamsresten van de in 1995 doodgeschoten coffeeshophouder Harry Roo uit Groningen laten opgraven. Dit in verband met ‘forensisch onderzoek’.

De opgraving gebeurde deze week in Staphorst, waar Roo ligt begraven. Hij is hier geboren. Politie en justitie bevestigen dat het lichaam is opgegraven voor forensisch onderzoek, om het met nieuwe technieken te onderzoeken. Over de reden voor het onderzoek wordt niets gezegd.

Het is opmerkelijk dat het stoffelijk overschot van Roo is opgegraven. Voor de moord is de Groninger Henk E. kort na de moord opgepakt en uiteindelijk in hoger beroep ook veroordeeld. Mogelijk wordt opnieuw gekeken naar een mogelijke link met de moord op de straatprostituee Antoinette Bont. Die werd in dezelfde week waarin het lichaam van Roo werd gevonden, dood aangetroffen.

http://mickvanwely.nl/lichaam-vermoo...er-opgegraven/

Commentaar

HL69: Vandaag verscheen er op de website van journalist Mick van Wely een artikel waarin onder andere dieper wordt ingegaan op de moord op de straatprostituee Antoinette Bont (juli 1995). Het artikel verwijst naar een artikel in het Dagblad van het Noorden van 24 oktober 2014 en dat artikel verwijst vervolgens naar een betaalartikel. Zie hieronder.

Het moordmysterie Roo/Bont: tweeluik

Mick 25 oktober 2014 Misdaad Actueel

In juli 1995 werden in Groningen de coffeeshophouder Harry Roo en de straatprostituee Antoinette Bont omgebracht. De lichamen van de twee werden in delen teruggevonden. De moord op Roo werd deels opgelost, die op Bont niet. Er zijn veel overeenkomsten tussen de zaken. Was er een verband?

Onlangs werden de botten van Roo opgegraven voor nieuw onderzoek. Het Nederlands Forensisch Instituut wil kijken of er overeenkomsten zijn tussen de wijze waarop ze zijn bewerkt. De sleutel tot het oplossen van de moord op Bont ligt mogelijk in de botten van Roo.

De advocaat van de voor doodslag op Roo veroordeelde Henk E. bereidt naar aanleiding van het opgraven van de botten een herzieningsverzoek voor.

Wat zou de link kunnen zijn tussen de twee moorden? Lees hier deel1 van een tweeluik (link onderaan bericht).

'Proces moord Roo moet over'

19DVHN | Gepubliceerd op 24 oktober 2014, 13:59 Laatst bijgewerkt op 25 oktober 2014, 09:39

GRONINGEN - De advocaat van de man die in 1995 werd veroordeeld voor de spraakmakende moord op de coffeeshophouder Harry Roo, werkt aan een herzieningsverzoek. De advocaat ziet kansen nu het lichaam van Roo is opgegraven voor nieuw onderzoek.

De zaak Roo is vooral bekend vanwege de later verboden 'Zaanse verhoormethode' en de manier waarop de Groninger aan zijn einde kwam.

De Groninger Roo werd in de zomer van 1995 doodgeschoten, waarna compagnons van hem een ontvoering in scène zetten en losgeld eisten. Henk E. werd in hoger beroep veroordeeld op basis van de verklaring van twee gevangenismedewerkers aan wie E. over het doden van Roo zou hebben verteld.

Twee weken geleden werden in Staphorst de botten van Roo opgegraven door justitie. Die deed dat om te kijken naar een mogelijk verband tussen de onopgeloste moord op de Groninger Antoinette Bont, die in dezelfde week werd vermoord en van wie het lichaam op identieke wijze in delen werd teruggevonden.

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/...-11822723.html

Commentaar

Moord op Monique Roossien nog steeds onopgelost.

Bron: hartvannederland.nl - 02 december 2014

Dinsdag werd een uitgebreide reportage in Hart van Nederland uitgezonden over deze dame.

Al elf jaar loopt de moordenaar van Monique Roossien vrij rond. In 2003 wordt prostituee Monique naakt en in een foetushouding dood gevonden in het water aan de Uitdammerdijk in Amsterdam-Noord. Ze is vreselijk toegetakeld, weegt nog geen 40 kilo en is nauwelijks herkenbaar.

Monique’s zus Linda wil graag aandacht voor de zaak en vraagt iedereen die informatie heeft, zich te melden. Een beloning van 20.000 euro leverde tot nu toe geen bruikbare tips op. De familie van Monique wil graag aandacht voor de zaak zodat de moord eindelijk opgelost kan worden.

Commentaar

Heropende onderzoek naar Antoinette Bont levert niets op.

Het onderzoek naar de moord op de prostituee Antoinette Bont uit Groningen, dat drie jaar geleden als cold case werd heropend, heeft niets opgeleverd.

http://www.nu.nl/groningen/4311530/h...rt-niets-.html

Commentaar

Nederlander na 26 jaar gearresteerd voor moorden op prostituees :

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...stituees.dhtml
                                  Hoeren, zien en zwijgen.

Commentaar

Ook in de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...gepakt___.html
                                    Wat het hoofd vergeet, moeten de benen dragen.

Commentaar

Slachtte Albert B. (58) prostituees af?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...ees_af___.html
                                      http://www.gelderlander.nl/nijmegen-...erug~a241ebb3/

Commentaar

De 59-jarige Albert B., verdacht van de moord op twee vrouwen in Rotterdam ruim 25 jaar geleden, kan strafrechtelijk worden vervolgd. Dat bepaalde de rechtbank in Rotterdam woensdag. 
                                        Wat het hoofd vergeet, moeten de benen dragen.

Commentaar

Aan het werk...
                                        X