Geen smartengeld voor Maria Mosterd

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Geen smartengeld voor Maria Mosterd

Geen smartengeld voor Maria Mosterd

06 januari 2010
    ZWOLLE - De Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle hoeft geen smartengeld noch schadevergoeding te betalen aan oud-leerling Maria Mosterd.Ze had bijna 74.000 euro geëist omdat de school leerlingen te weinig zou beschermen tegen pooiers die in en om de school actief waren. Maria kwam in handen van een loverboybende. Ze schreef daar twee boeken over waarvan de eerste wordt verfilmd.

Maria Mosterd, vier jaar in handen van een loverboy: "Als ik ruzie heb, wil ik ook op dat knopje drukken. Dan voel ik niets meer. Daar moet ik afstand van nemen. Anders blijf ik verstoppertje spelen. Ik wil geen robot zijn".

De rechtbank vindt dat de verplichting om zorg te dragen voor een minderjarig kind primair bij de ouders ligt. Een school moet zich er voor inspannen gevaarlijke situaties te voorkomen of op te heffen. Van die taak heeft de school zich volgens de rechtbank in dit geval voldoende gekweten.

De Deventer advocaat Ernst Muller voerde namens Maria aan dat de school onvoldoende heeft gezorgd voor een veilige leeromgeving en tekortschoot in het absentiebeleid. Daardoor kon het volgens de aanklacht gebeuren dat Maria op school werd geronseld en tijdens schooltijden door haar pooiers als prostituee werd ingezet.

Van meet af aan hebben Maria en haar moeder Lucy Mosterd aangegeven dat het ze niet om het geld ging, maar om het signaal, zodat scholen hun verantwoordelijkheid nemen. "Anders blijven er slachtoffers vallen."

De school voerde onder meer aan dat Maria niet op school in handen van een pooier is gevallen maar buiten schooltijden.

door Anne Boer

Bron: www.destentor.nl

Zie ook de uitspraak op Rechtspraak.nl
    Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 06-01-10, 19:36. Reden: Link toegevoegd

Re: Geen smartengeld voor Maria Mosterd

Schrikbarende rechtzaak! Natuurlijk is het zo dat een school een (zorg)taak heeft, maar de verantwoordelijkheid ligt toch hoofdzakelijk bij de opvoeding van de ouders. Doet me denken aan dit treffende filmpje.
    Beter een zieke geest in een gezond lichaam...

Commentaar

Ze vergeet alleen haar eigen rol als huppelkutje te noemen. Ze was er toch zelf bij toen het gebeurde? Ze was toch ook geen 12 jaar? Je moet niet met stoere jongens mee gaan als je al weet dat ze fout zijn. Veel meisjes doen dat omdat het spannend is en stoer tegenover je vriendinnetjes. Kijk eens die man rijdt al een Audi, neemt me overal mee naar toe, geeft cadeautjes. Wat ben ik goed en zijn jullie loosers en wie is er nou achteraf de echte looser geweest.

Gelukkig is ze er ondertussen wel uitgeraakt.

Commentaar

en ze is nu aan het cashen,althans dat probeert ze
        smartegeld eisen.. 2 boeken en een verfilming.. straks gaat ze nog wat ex-klanten en hookers aanklagen als ze kan.
        the king is dead

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door B-King Bekijk bericht
          Ze vergeet alleen haar eigen rol als huppelkutje te noemen. Ze was er toch zelf bij toen het gebeurde? Ze was toch ook geen 12 jaar? Je moet niet met stoere jongens mee gaan als je al weet dat ze fout zijn. Veel meisjes doen dat omdat het spannend is en stoer tegenover je vriendinnetjes. Kijk eens die man rijdt al een Audi, neemt me overal mee naar toe, geeft cadeautjes. Wat ben ik goed en zijn jullie loosers en wie is er nou achteraf de echte looser geweest.

Gelukkig is ze er ondertussen wel uitgeraakt.
          Hallo B-King,

Inhoudelijk heb ik absoluut geen commentaar op jouw bovenstaande reaktie, ik ben het er zelfs helemaal mee eens! Maar we hebben het hier wel over een kind van 12 jaar! Want zo oud was ze toen ze kennis maakte met die "loverboy".

Iedereen (lees:iedere volwassene) is verantwoordelijk voor zijn of haar daden in het leven en de eventuele positieve of negatieve gevolgen hiervan. Maar in hoeverre geldt dat ook voor een kind van 12? Vind jij dat zij gedeeltelijk of voor de volle 100% zelf aansprakelijk is voor wat er met haar is gebeurd in bovenstaande zaak?

groet,

HL 69.
          In de beperking toont zich de meester!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door ****eloper1969 Bekijk bericht
            Hallo B-King,

Inhoudelijk heb ik absoluut geen commentaar op jouw bovenstaande reaktie, ik ben het er zelfs helemaal mee eens! Maar we hebben het hier wel over een kind van 12 jaar! Want zo oud was ze toen ze kennis maakte met die "loverboy".

Iedereen (lees:iedere volwassene) is verantwoordelijk voor zijn of haar daden in het leven en de eventuele positieve of negatieve gevolgen hiervan. Maar in hoeverre geldt dat ook voor een kind van 12? Vind jij dat zij gedeeltelijk of voor de volle 100% zelf aansprakelijk is voor wat er met haar is gebeurd in bovenstaande zaak?

groet,

HL 69.
            12 jaar Daar heb ik dan overheen gelezen, dan ligt de zaak natuurlijk anders.
            Wist niet dat ze al zulke jonge slachtoffers zochten. Want je kan ze toch pas legaal aan het werk zetten vanaf 18.

Commentaar

Die Maria en consorten moeten zich doodschamen om over de ruggen van de werkelijke slachtoffers te proberen de zakken te vullen met dit soort kulverhaaltjes!
              Daarvoor is de materie écht te ernstig,lees alleen de vonnissen maar eens van die werkelijke loverboys!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door B-King Bekijk bericht
                12 jaar Daar heb ik dan overheen gelezen, dan ligt de zaak natuurlijk anders.
                Wist niet dat ze al zulke jonge slachtoffers zochten. Want je kan ze toch pas legaal aan het werk zetten vanaf 18.
                Hoi B-King,

Ik lees net je reaktie en ik begrijp dat we toch op één lijn zitten.

Wat betreft de werkwijze. De pooier van Maria mosterd was ook haar chauffeur. Haar "klanten" waren mannen uit zijn vrienden- en kennissenkring. Ook kreeg zij wel de opdracht om per fiets zo'n man te bezoeken. Zo staat het in ieder geval in het door haar geschreven boek.

groet,

HL 69.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Jaques Bekijk bericht
                  Die Maria en consorten moeten zich doodschamen om over de ruggen van de werkelijke slachtoffers te proberen de zakken te vullen met dit soort kulverhaaltjes!
                  Daarvoor is de materie écht te ernstig,lees alleen de vonnissen maar eens van die werkelijke loverboys!
                  Hoi Jaques,

Ik heb dat boek van Maria Mosterd gelezen en ik heb de zaak (gedeeltelijk)gevolgd in de media. Voor mij is er (voor als nog) geen reden om aan het waarheidgehalte van de verhalen van Maria Mosterd te twijfelen.

Jij denkt er blijkbaar anders over! Kun je mij uitleggen waarom? En kun je me ook vertellen hoe jij aan je informatie komt wat deze zaak betreft?

groet,

HL 69.

Commentaar

Hoi Jaques,

Ik heb dat boek van Maria Mosterd gelezen en ik heb de zaak (gedeeltelijk)gevolgd in de media. Voor mij is er (voor als nog) geen reden om aan het waarheidgehalte van de verhalen van Maria Mosterd te twijfelen.

Jij denkt er blijkbaar anders over! Kun je mij uitleggen waarom? En kun je me ook vertellen hoe jij aan je informatie komt wat deze zaak betreft?

groet,

HL 69.
                    Ook van deze zaak staat het vonnis online en het hele verhaal rammelt al van het begin af aan.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Jaques Bekijk bericht
                      Ook van deze zaak staat het vonnis online en het hele verhaal rammelt al van het begin af aan.
                      Hoi Jaques,

Ik heb even gegoogeld en ik zie in sommige berichten over haar boek en de rechtzaak dat er inderdaad aan haar geloofwaardigheid getwijfeld wordt door diverse journalisten.

Jij schrijft dat het vonnis in deze zaak on line staat. Ik kan het niet vinden... Kun je mij hiervoor een link geven? Bij voorbaat dank!

groet,

HL 69.

Commentaar

Hoi Jaques,

Ik heb even gegoogeld en ik zie in sommige berichten over haar boek en de rechtzaak dat er inderdaad aan haar geloofwaardigheid getwijfeld wordt door diverse journalisten.

Jij schrijft dat het vonnis in deze zaak on line staat. Ik kan het niet vinden... Kun je mij hiervoor een link geven? Bij voorbaat dank!

groet,

HL 69.
                        http://www.destentor.nl/multimedia/a...a_1334291a.pdf

Commentaar

Hoi Jaques,

Ik lees net op de site van H.J.Korterink (www.misdaadjournalist.web-log.nl) dat hij al een half jaar een onderzoek doet naar de zaak van Maria Mosterd.

Hij laat zich niet negatief en niet positief over Maria Mosterd uit. Verder zegt hij dat hij in mei 2010 een boek over dit onderzoek uitgeeft.

We zullen verder wel zien wat de media ons de komende tijd gaat brengen in deze zaak. Ik blijf het in ieder geval volgen.

groet,

HL 69.

Commentaar

Maria Mosterd was maar twaalf, maar zelf natuurlijk hartstikke fout. Je kan haar 'loverboy' héél veel verwijten, hij heeft absoluut zaken gedaan die niet door de beugel kunnen. Zelf heeft ze het echter wel opgezocht en meegedaan, staat in haar eigen boek te lezen.

Het boek van haar moeder heb ik niet gelezen. Uit het boek van Maria Mosterd zelf werd mij niet helemaal duidelijk waarom haar moeder niet heet ingegrepen. Ik vind het onvoostelbaar dat haar moeder pas zo laat wat gemerkt heeft. Je houdt een dochter van twaalf toch in de gaten? Wat heeft de opvoeding ingehouden, dat ze zo snel op ranzige jongens afgaat?

School lijkt mij niet zoveel te verwijten. Misschien hadden ze haar moeder wat eerder moeten informeren over het spijbelgedrag. Verder is een school ervoor om les te geven, niet om meisjes op te voeden. Dat is de taak van de ouders. In haar boek staat dat haar loverboy er wel voor zorgde dat ze minimaal vijven en zessen haalde. Vor school lijkt me er dan niet al te veel reden om in te grijpen.

Het kernprobleem lijkt me hier dat mensen niet meer accepteren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden. Maria Mosterd is zelf verantwoordelijk voor haar daden, haar moeder voor haar opvoeding, haar loverboy voor zijn misbruik.

Overigens is het boek van Maria Mosterd wel een erg goed boek om te lezen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door oortjes Bekijk bericht
                              Maria Mosterd was maar twaalf, maar zelf natuurlijk hartstikke fout. Je kan haar 'loverboy' héél veel verwijten, hij heeft absoluut zaken gedaan die niet door de beugel kunnen. Zelf heeft ze het echter wel opgezocht en meegedaan, staat in haar eigen boek te lezen.

Het boek van haar moeder heb ik niet gelezen. Uit het boek van Maria Mosterd zelf werd mij niet helemaal duidelijk waarom haar moeder niet heet ingegrepen. Ik vind het onvoostelbaar dat haar moeder pas zo laat wat gemerkt heeft. Je houdt een dochter van twaalf toch in de gaten? Wat heeft de opvoeding ingehouden, dat ze zo snel op ranzige jongens afgaat?

School lijkt mij niet zoveel te verwijten. Misschien hadden ze haar moeder wat eerder moeten informeren over het spijbelgedrag. Verder is een school ervoor om les te geven, niet om meisjes op te voeden. Dat is de taak van de ouders. In haar boek staat dat haar loverboy er wel voor zorgde dat ze minimaal vijven en zessen haalde. Vor school lijkt me er dan niet al te veel reden om in te grijpen.

Het kernprobleem lijkt me hier dat mensen niet meer accepteren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden. Maria Mosterd is zelf verantwoordelijk voor haar daden, haar moeder voor haar opvoeding, haar loverboy voor zijn misbruik.

Daarvoor is moeder Lucie ook schrijfster!
                              Het boek hangt werkelijk van onmogelijkheden aan elkaar die allemaal voor zoete koek werden geslikt maar die feitelijk gewoon onmogelijk zijn!
                              Tragische is dat in dezelfde periode dat de publiciteitsmachine voor die Mosterd volop draaide er maar heel weinig aandacht was voor de boeken van échte slachtoffers die wél een zinnig en kloppend boek schreven!
                              Zo werkt de media hier!Helaas!

Commentaar

Tja, de vraag of een verhaal waar is, is nu eenmaal niet van invloed op de leesbaarheid van een verhaal. Overigens denk ik dat het verhaal van Maria Mosterd in grote lijnen wel klopt. Het is alleen geen klassiek loverboyverhaal, maar het verhaal van een crimineel meisje dat de verkeerde man tegenkomt.

Boeken met verhalen over echte loverboys heb ik ook wel gelezen. Vaak zijn de boeken minder goed geschreven. Of die boeken veel zinniger zijn, vraag ik me af. Het zijn allemaal erg individuele verhalen, meestal met complexe schuldvragen.

Gelukkig zijn er ook mooie verhalen over prostitutie verkrijgbaar, waar prostituees heel wat positiever in beschreven worden

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door oortjes Bekijk bericht

Hoi Oortjes,

Ik kan het met jouw verhaal hierboven in grote lijnen eens zijn. Ook ik begrijp uit het door haar geschreven boek, dat zij zelf min of meer het eerste contact gelegd heeft met haar loverboy en zij heeft zeker meegewerkt en voldaan aan de wensen van die man. Maar er speelde zich wel een psychologisch spelletje af tussen dader en slachtoffer. Een kind van 12 werd geestelijk bespeeld door een volwassen man en met het door hem gewenste resultaat als gevolg. Het kind van 12 werd duidelijk "gekneed" en was daar ook duidelijk rijp voor. Dit misschien vanwege een slechte opvoeding of een gebrek aan inzicht en/of een gebrek aan opvoedkundige capaciteiten van de moeder? Maria's boek schept daar geen (volledige) duidelijkheid in. Misschien het boek van haar moeder wel, maar ook ik heb dat (nog) niet gelezen.

Over het door jou genoemde kernprobleem het volgende: Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn of haar daden in het leven en de gevolgen daarvan. Maar hier hebben we het over een kind van 12 jaar! En natuurlijk heeft ook een kind van 12 jaar een verantwoordelijkheid te nemen en af te leggen naar haar ouders (of opvoeders) toe, maar toch wil ik het kind niet de volle 100% van haar fouten toedichten. Ik vind dat de ouders (opvoeders) een gedeelte van de verantwoording van hun kind (lees, onvolwassen persoon) moeten dragen.

Het gedrag en handelen van een kind is het produkt van:

-1 opvoeding door de ouders.
                                  -2 invloed leefomgeving.
                                  -3 de psyge van het kind zelf.

Of het in het geval van Maria mis is gegaan op alle drie de punten is niet duidelijk.

groet,

HL 69.

Commentaar

Beste HL,

Volgens mij zijn we het 100% eens. Ik schrijf niet voor niets dat haar moeder verantwoordelijk is voor de opvoeding en haar loverboy voor zijn misbruik. Dat een psychologisch spel met een twaalfjarige onderdeel is van dat misbruik, lijkt mij ook.

Groet,
                                    Oortjes

Commentaar

Hoi oortjes,

Je hoeft het niet altijd eens te zijn of te worden als je aan het discusseren bent, maar als je het dan toch uiteindelijk met elkaar eens bent is dat toch altijd wel leuk!

Ik ben benieuwd hoe deze zaak zich verder gaat ontwikkelen, dus ik blijf het volgen.

groet,

HL 69.

Commentaar

Hoi allemaal,

Ik heb nu beide boeken van moeder (Lucie) en dochter (Maria) in bovenstaande zaak gelezen en ik kan er in grote lijnen niets in ontdekken dat aantoont dat één van de of beide dames niet geloofwaardig zou(den) zijn. Ik baseer me dan overigens met deze uitspraak wel op de inhoud van de boeken. Het laatste boek van de dochter met de titel ""Bindi" heb ik (nog) niet gelezen.

Lucie verdedigd zich in haar boek niet over de opvoeding van haar kind, maar wel geeft zij duidelijk uitleg hoe het zo heeft kunnen "lopen" en komen. De moeder heeft zeker gemerkt aan het gedrag van haar dochter dat er wat met haar aan de hand was met haar, maar zij zocht de oorzaak in de verkeerde richting(en).

Ik zeg niet dat ik het met lucie's uitleg eens ben, maar ik vind haar reaktie op het gedrag van haar dochter wel begrijpelijk, zeker als je de (persoonlijke) situatie van de alleenstaande moeder in ogenschouw neemt. Verder weet zij te melden dat het overgrote merendeel van het misbruik van haar dochter in schooltijd plaatsvond. "s-avonds en in het weekend was het kind meestal thuis. Zij neemt het de school dan ook zeer kwalijk dat zij zo'n slecht spijbelbeleid hebben gevoerd en daardoor niet op de hoogte was dat haar dochter zo vaak spijbelde.

Verder toont een, naar aanleiding van een politie-onderzoek genomen, psychologische test in een psychiatrisch ziekenhuis aan dat Maria een IQ heeft van 83 en dat valt onder de noemer "zwak begaaft". De moeder stelt het lage resultaat van deze test in twijfel, omdat haar dochter het onderzoek gemanipuleerd zou hebben. Dat manipulatieve gedrag zou zij gewoon zijn geworden door omgang met haar "loverboy".

Al met al is het een zeer triest en een voor mij vooralsnog geloofwaardig verhaal.

groet,

HL 69.

Commentaar

Ik zeg niet dat ik het met lucie's uitleg eens ben, maar ik vind deze wel begrijpelijk, zeker als je de (persoonlijke) situatie van de moeder in ogenschouw neemt. Verder weet zij te melden dat het overgrote merendeel van het misbruik van haar dochter in schooltijd plaatsvond. "s-avonds en in het weekend was het kind meestal thuis. Zij neemt het de school dan ook zeer kwalijk dat zij zo'n slecht spijbelbeleid hebben gevoerd en daardoor niet op de hoogte was dat haar dochter zo vaak spijbelde.
                                          De rechtbank zegt hierover dit: De school heeft verzuimlijsten en aantekeningen van mentoren getoond, waaruit blijkt dat de scholiere in het eerste leerjaar geen enkele keer ongeoorloofd afwezig was. In het tweede schooljaar is zij elf uur ongeoorloofd afwezig geweest waartegen de school is opgetreden. In het derde schooljaar heeft de school contact gezocht met de leerplichtambtenaar omdat de moeder van de scholiere uitermate moeilijk telefonisch te bereiken was op de dagen dat de scholiere ongeoorloofd niet op school was. De scholiere heeft tegen dat alles volgens de rechtbank te weinig ingebracht.

Bron: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultp...2&u_ljn=BK7412

Ik vind het allemaal maar tegenstrijdig. Tja, wie moeten we nou geloven?