Prostituees: maatregelen Zandpad zinloos

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Prostituees: maatregelen Zandpad zinloos

Zo’n drie kwart van de prostituees aan het Zandpad in Utrecht denkt dat de gemeentelijke maatregelen tegen mensenhandel zinloos zijn. Dat blijkt uit een enquête van raamexploitant Wegra, waaraan bijna alle huursters hebben meegedaan.

Utrecht kondigde onlangs aan dat de prostitutiebootjes aan het Zandpad ’s nachts tussen 02.00 uur en 08.00 uur dicht moeten. Vrouwen die er willen werken moeten zich verplicht laten registreren en vooraf een gesprek hebben met een medewerker van de GG & GD. Verder moet de kamerhuur minimaal een maand duren en mogen ze er maximaal negen uur per dag werken.

Van alle maatregelen krijgt alleen de uitbreiding van de hulpverlening op het Zandpad de handen van de prostituees op elkaar: 58% vindt dat een goede zaak. Op elk van de overige maatregelen oordeelt minstens 80% van de vrouwen negatief. Op de vraag of het gemeentebeleid vrouwenhandel en gedwongen prostitutie bestrijdt antwoordde 73% met nee.

Wegra voerde de enquête uit nadat ze 194 boze brieven had gekregen van vrouwen die het niet eens zijn met het beleid van de gemeente. De brieven en de 266 ingevuld enquêteformulieren zijn aan het college en de gemeenteraad aangeboden.

Bron: rtvutrecht
    Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 24-10-09, 16:41. Reden: Link aangepast...

Re: Prostituees: maatregelen Zandpad zinloos

Topic goedgekeurd, op voorwaarde dat er niet weer een oeverloze discussie ontstaat...

Zie http://www.hookers.nl/showthread.php?t=192238

Commentaar

Dit is typerend voor de huidige overheid: beleid ontwikkelen zonder de mensen te horen die het betreft of zich zelfs maar te verdiepen in hun behoeften. En dan is men verbaasd als de doelgroep het beleid als irrelevant ervaart...
      No bullshit!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Bollocks! Bekijk bericht
        Dit is typerend voor de huidige overheid: beleid ontwikkelen zonder de mensen te horen die het betreft of zich zelfs maar te verdiepen in hun behoeften. En dan is men verbaasd als de doelgroep het beleid als irrelevant ervaart...
        Dat komt doordat de beleidsmakers en beleidsbepalers veel te ver staan van de echte samenleving. Vanuit hun ivoren toren denken ze te weten hoe ze de zaken aan moeten pakken maar dat is pure schijn want er komen geen oplossingen en als ze er komen dan werken ze niet in de praktijk.
        And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

alleen jammer dat juist wegra die enquete verzorgde,is wel de grootste verhuurder maar zeker niet de beste! deze verhuurder heeft in het recente verleden geen beste reputatie op gebouwd dus vraag ik me af hoe eerlijk deze enquete is verlopen
          wat niet kan is nog nooit gebeurd !!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door warf Bekijk bericht
            alleen jammer dat juist wegra die enquete verzorgde,is wel de grootste verhuurder maar zeker niet de beste! deze verhuurder heeft in het recente verleden geen beste reputatie op gebouwd dus vraag ik me af hoe eerlijk deze enquete is verlopen
            exact, hoeveel jaren moesten de dames smeken om alarmsystemen
            bij andere verhuurders was dit in orde en hoorde je nooit verhalen over dames die om rare redenen hun kamer kwijt raakten

en nu de gemeente opeens bezig met maatregelen is de Wegra opeens zoete broodjes aan het bakken met nummering van de boten, alarmsystemen en regelen dat er dames in de raadszaal zitten.

en zegt de eigenaar dat er amper gedwongen prost is op het zandpad, dat laatste vind ik nog het meest lachwekkendst, en dat gaan ze nog aantonen ook met een eigen rapport, knap hoor, gaan die dames opschrijven ik ben niet gedwongen? ja dat zeggen ze nu ook, maar ondertussen weten we helaas wel beter.

is gewoon politiek spel puur voor eigen winstbejag, geeft niet, maar gezien verleden totaal niet overtuigend en dat zal het ook zeker niet zijn voor de gemeente en politie die al jaren klachten krijgen, maar goed het bekt lekker in de pers.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door warf Bekijk bericht
              Heel goed mogelijk dat je gelijk hebt, maar veel inzicht in de Utrechtse situatie heb ik niet, dus ik heb geen idee. Maar je zal toch met me eens zijn dat dit past in het arrogante gedragspatroon van de hedendaagse overheid.
              No bullshit!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Bollocks! Bekijk bericht
                Heel goed mogelijk dat je gelijk hebt, maar veel inzicht in de Utrechtse situatie heb ik niet, dus ik heb geen idee. Maar je zal toch met me eens zijn dat dit past in het arrogante gedragspatroon van de hedendaagse overheid.
                ik heb ook geen idee of die maatregelen zullen gaan helpen maar dat er wat moet gaan gebeuren staat voor mij wel vast!
                helaas zullen dan de goeden weer onder de kwaden moeten gaan lijden;so be it! de juiste waarheid over hoeveel dames gedwogen worden zullen we wel nooit te weten komen helaas

Commentaar

Ze komen er nooit uit,vergelijk gedwongen prostitutie bijvoorbeeld met file's daar hebben ze ook nog nooit een oplossing voor gevonden.
                  Wat ze ook willen en proberen die gasten zullen ze altijd een stap voor zijn.
                  Zelfs die camera's maken op het zandpad helemaal niks uit.
                  Schorrie morrie laat zich niet bangmaken en wegjagen.
                  Enkelt de dames en wandelaars zijn vaak de dupe van die zogenaamde slimme maatregelingen
                  lickmaster of the hookers universe

Commentaar

Een knappe prestatie van de WEGRA om zoveel enquêteformulieren ingevuld terug te krijgen. De onvrede leeft kennelijk wel. Zolang er geen berichten binnenkomen dat de enquête net zo verlopen is als de Afghaanse verkiezingen, moeten de critici alhier misschien eerst het onderzoek zelf lezen alvorens zo vernietigend te oordelen.
                    Het bericht vermeldt overigens geen percentages m.b.t. gedwongen prostitutie. Ik zie dan ook geen aanleiding reeds tientalen malen eerder verkondigde percentages over dwang aan het Zandpad te herhalen
                    Hou je van mensen, hou je van handel, probeer het dan eens in de mensenhandel!

Commentaar

Hoi allemaal,

Afgelopen zondagmorgen om vijf uur arriveerde ik op het zandpad. Ik was een half uurtje te vroeg voor mijn afspraak en "mijn date" had haar gordijnen dicht dus ging ik er van uit dat zij een klant had.

Er reden behoorlijk wat auto's over het pad, waarvan er sommigen hinderlijk lang op de rijweg bleven staan, terwijl de inzittenden "een soort van communicatie op afstand" met de raamdames onderhielden. Files, getoeter en gebler van de automobilisten (en mede inztttenden) tegen elkaar was het resultaat.

Voor mij een reden te meer om mijn auto te parkeren en een wandeling langs de bootjes te gaan maken. Ik ben niet bang van aard, maar de sfeer die het pad op dit nachtelijk uur uitstraalde dwong mij ertoe om wat minder ontspannen te kijken naar wat de dames te bieden hadden en mijn aandacht wat meer te richten op het in grote getallen aanwezige baldadige publiek.

Het viel mij op dat er weinig (of geen één) alleengaande waren maar dat de "klanten" meestal optrokken in groepjes van 2 tot 5 man. Voor het merendeel waren dit mensen van buitenlandse komaf (merendeel 20 tot 35 jaar) en dan verder nog wat groepjes Nederlandse jongeren (twintigers) waarvan de meeste, zo op het oog, in kennelijke staat waren.

Ik kreeg sterk de indruk dat de opgefoktheid van het publiek de raamdames schuw maakte. Hier en daar (een) potentiele klant(en) op het bruggetje, maar de communicatie verliep dan door een op een kleine kier geopende deur of via het glazen raam. Ik heb bijna geen wijd geopende (boven)deur gezien (de situatie waarop ik altijd communiceer met de dames op het pad). De keer dat ik deze avond een geopende deur zag, was toen een kerel bij schouders en nek naarbuiten geduwd zag worden door een DVP...

Na een wandeling van ongeveer 20 minuten heb ik "mijn meisje" gesmst dat ik gearriveerd was. Zij reageerde direkt met de boodschap dat ik welkom was.

Bij haar binnengelopen kreeg ik de indruk dat zij geslapen had. In haar reaktie daarop vertelde zij mij dat ze die nacht al twee keer ruzie had gehad met potentiele klanten die bij haar aan de deur hadden gestaan. Omdat het door de sfeer op straat een slechte avond was, had ze besloten om maar te gaan slapen.

"Het lijkt wel of het steeds erger wordt". "Ik kan er niets aan doen, maar ik begin echt een enorme hekel aan buitenlanders te krijgen": citeer ik enkele zinnen haar.

Afgelopen zaterdagnacht te vijf uur was nou niet de meest ideale situatie voor de raamdames om "hun handel te drijven" en ik als wandelaar zijnde prefereer natuurlijk liever een wat gemoedelijker sfeer om lekker ontspannen te kunnen wandelen. Wel moet ik nog even vermelden dat Ik geen idee heb of de situatie regelmatig zo is op het pad tijdens de nachtelijke (weekend???) uren, want zo'n situatie zoals hierboven omschreven is natuurlijk maar een "momentopname".

Als ik het goed begrepen heb dan hebben de plannen van de gemeente Utrecht ten aanzien van het zandpad niet alleen met de aanpak van gedwongen prostitutie te maken, maar ook met andere vormen van criminaliteit en overlast. Met het oog daarop schrijf ik dit verhaal over mijn ervaring van afgelopen weekend.

Ik wil graag een wat beter beeld krijgen van de situatie 's-nachts op het pad. En dan wel in het weekend als doordeweeks. Zijn er wandelaars die ook 's-nachts wandelen op het pad en wat zijn dan hun ervaringen?

groet,

HL 69.
                      In de beperking toont zich de meester!

Commentaar

klopt die nacht was ik er ook en een groep van ca 15 dronken en opgefokte Marokkanen waren onrustig en de survillanten van de verhuurders wisten geen raad ermee.

gelukkig bestaat er nog zoiets als de Politie die ik toen gebeld heb, of ze gekomen zijn weet ik niet, toen ik belde stond er een auto bij de Texaco, ik heb niet afgewacht omdat ik bang was dat het verkeerd zou gaan.

Overigens veel dames stonden open, weinig te verdienen, misschien is 2 uur sluiten niet eens zo'n gek idee

Commentaar

Vannacht was het rustig op het zandpad - dus het was gisteren meer uitzondering dan regelmatigheid zou ik denken. Het is waar dat een aantal vrouwen zegt dat de sfeer in de nacht onvriendelijker is geworden de afgelopen 5 jaar en het publiek inderdaad wat eenzijdig en minder populair. Maar ja, dat hoorde ik de dames 20 jaar geleden ook zeggen onder vergelijkbare omstandigheden. Het publiek was ook anders - maar niet braver, dat is altijd een gemeleerd publiek geweest. Overdag de zakenmannen en s nachts weer een ander soort zaken mannen.

En elk aanbod schept zijn eigen vraag is een klassieke regel van een bekend nederlands econoom. Het publiek zou er niet zijn als ze niet bij de dames welkom zijn. Ik zie regelmatig dit soort gastjes ook zeer geanimeerd met de dames aan de deur converseren. Soms zie ik wel eens twee jongens bij een dame naar binnen gaan en ruime tijd daar blijven. Er wordt vrolijk afscheid genomen. Wat ik hier mee betoog, dat voor elke negatieve waarneming er ook positieve waarnemingen zijn. Dat moeten we niet vergeten en niet zo kleinzerig doen over wat rumoerige jongelui. Kom op zeg, wie is er nou helemaal ooit fysiek letsel overkomen daar. Zou ik dan wel willen weten.

De maatregelen van Alleid c.s. zijn onnodig want niet gewenst door de primaire doelgroep. Mijn advies: overheid trekt u terug.

Allen veel en ongestoord wandelplezier!

Commentaar

Als je als alleengaande over het Zandpad wandelt is je eigen houding, lichaamstaal en uitstraling van belang of je wel of niet wordt lastig gevallen.
                            Wat het hoofd vergeet, moeten de benen dragen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Daffy Duck Bekijk bericht
                              Als je als alleengaande over het Zandpad wandelt is je eigen houding, lichaamstaal en uitstraling van belang of je wel of niet wordt lastig gevallen.
                              klopt, echter afgelopen zaterdag was er een vrij opgefokte groep die bij 2 seconde aankijken al fel naar je reageerde, daarom ben ik maar vertrokken.

verder gebeuren dit soort dingen overal wel een keer ook in andere raambuurten. Maar altijd in de nachtelijke uren als ze wat op hebben. Daarom werken veel dames ook liever overdags

Commentaar

Zal ik maar zegen ga dan zelf daar werken als bewaker en trouwens waar om maak je altijd slechte naam van deze bedrijf. Iedereen maken wel eens fout net als jij dan alemaal Frankie. En in elke bijna onderwerp schrijf je zelfde dingen. Jouw Favorite dame werkt weer op het Zandpad en mag ze ook weer werken bij EEN GROOTE KANTOOR. En in DEN HAAG werken ook meisjes welke gedwongen zijn. Misschien meer dan op het ZANDPAD. En als iemand niet tevreden is met het ZANDPAD dan wandeeld toch maar niet daar maar maakt de straat niet zwaart

Commentaar

Ik denke dat er moet gewardeerd worden dat ze doen hun uiteerste best om alles te reden dus wees jullie blij dat ze het doen. Het is niet zo makkelijk zo als somige van jullie denken. Jullie zien het soms aleen maar van een kant maar de andere kanten ziet bijna niemand.:

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door bibinkatje Bekijk bericht
                                    Zal ik maar zegen ga dan zelf daar werken als bewaker en trouwens waar om maak je altijd slechte naam van deze bedrijf. Iedereen maken wel eens fout net als jij dan alemaal Frankie. En in elke bijna onderwerp schrijf je zelfde dingen. Jouw Favorite dame werkt weer op het Zandpad en mag ze ook weer werken bij EEN GROOTE KANTOOR. En in DEN HAAG werken ook meisjes welke gedwongen zijn. Misschien meer dan op het ZANDPAD. En als iemand niet tevreden is met het ZANDPAD dan wandeeld toch maar niet daar maar maakt de straat niet zwaart
                                    ik maak het pad niet zwart, ik heb het altijd opgenomen voor het Zandpad, en vindt het nog steeds een goede raambuurt en nam het ook voor Wegra op pas nog omdat wandelaars klaagde over de hoge huren die ik juist laag vindt als je weet dat men in Amsterdam en Den Haag meer betaalt voor kleinere kamers en minder drukke raambuurt, dat is dus iets positiefs over de Wegra!

Verder had jij zelf ook eerder kritiek op andere verhuurders, remember Maar nu is het opeens iedereen tegen de Gemeente. Dat kan, maar ik hou me bij de feiten. Tot voor kort werd er niets aan alarmsystemen gedaan en wel bij de andere verhuurders.

Ik ben verder zeer tevreden over het Zandpad, maar er was een groep die heel agressief was, dat mag toch wel gezegd worden? Je moet goede en slechte dingen kunnen zeggen, en verder is gedwongen prostitutie overal zowel in Utrecht, Den Haag, Groningen en Amsterdam, en dat moeten ze overal aanpakken. In Den Haag gaat om 1 uur de straat dicht en weten de meisjes niet beter dan dat ze na 1 uur er niet meer kunnen werken.

Maar nogmaals, wat wij er ook van vinden, overheden luisteren niet naar een paar klanten of dames hier om hun plannen te wijzigen. Die doen gewoon wat ze vinden en daar hebben wij geen enkele invloed op wat we ook schrijven goed of slecht.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door frankkinky Bekijk bericht
                                      klopt, echter afgelopen zaterdag was er een vrij opgefokte groep die bij 2 seconde aankijken al fel naar je reageerde, daarom ben ik maar vertrokken.

verder gebeuren dit soort dingen overal wel een keer ook in andere raambuurten. Maar altijd in de nachtelijke uren als ze wat op hebben. Daarom werken veel dames ook liever overdags
                                      Dit gebeurt niet alleen in raambuurten, maar in elke plaats waar "hangplekken"
                                      zijn. Of bij uitgaancentra. Meestal kan je op een afstand al een inschatting maken, hoe de situatie er voor staat.
                                      Wat het hoofd vergeet, moeten de benen dragen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Daffy Duck Bekijk bericht
                                        moet toch niet gekker worden! als alleengaande hoef ik me houding toch niet aan te passen? dit is de omgekeerde wereld! niemand heeft het recht om mij lastig te vallen alleen omdat mijn houding of uitstraling niet goed zou zijn?
                                        dit is hetzelfde dat als er een dame verkracht wordt om haar de schuld te geven omdat ze misschien te uitdagend was!
                                        waar gaat dat heen?!!

Commentaar

Ik vind het triest dat ook klanten worden lastig gevallen. Ik ben van meening dat er moet wel iets aangedan worden. Ook aks klinkt het misschien niet leuk of anders om Dat er moeten boorden van beide kanten van ingang naar het Zandpad komen niet te hard rijen niet toeteren en niet lastig vallen of schreeuwen. Het is misschien een raare idee?