De Wallen na 18 juni 2009

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• De Wallen na 18 juni 2009

Donderdag 18 juni a.s. vindt de lang verwachte vergadering plaats, waarin de Amsterdamse Gemeenteraad wordt gevraagd “In te stemmen met de Strategienota 1012 en Toekomstbeeld 1012 en met de hierin geformuleerde doelstellingen”.

Wat dit voor de prostitutie op de Wallen betekent is al langer bekend: vermindering van de huidige 482 naar 259 ramen: alléén nog op de Oudezijds Achterburgwal (met de zijstraten). Het gebied rond de Sint Annendwarsstraat wordt gesloten. De vrijgekomen plaatsen op de Oudezijds Achterburgwal (Geertspanden, thans modeateliers) zullen 'ruilplekken' blijven. d.w.z. mogelijk hun bestemming als raambordeel terugkrijgen.

Op de website van de Gemeente Amsterdam
    http://zoeken.amsterdam.raadsinforma...=punt/id=94456
    is een twaalftal raadsstukken als Pdf te downloaden. Boeiend om te lezen zijn de Verslagen van de in maart gehouden inspraakavonden (bijlage - 06 Zienswijzen pdf 267 pagina's in drie delen), met reacties van bewoners en exploitanten, uiteenlopend van zeer positief tot uiterst negatief.

Okay, de gemeente zal na 18 juni haar gang kunnen gaan. Wel dient men (citaat) “Kennis te nemen van de verwachting dat met de uitvoering van het Coalitieproject 1012 een periode van circa 10 jaar gemoeid zal zijn.” Want er zal nog wel de nodige tegenwerking komen...

Vermeldenswaard is wat NRC Handelsblad berichtte op 8 juni. D’66 – kleine oppositiepartij in Amsterdam – heeft altijd kritiek gehad op de plannen van de Gemeente, maar had weinig invloed. De Europese verkiezingen hebben echter de verhoudingen op hun kop gezet in Amsterdam: D’66 is met 21,2 procent nu de grootste partij.

“De wethouders nemen ons al langer serieus, al sinds we in de peilingen stijgen”, zegt Ivar Manuel, fractievoorzitter van D’66. Hij noemt de discussie over de Wallen, waar wethouder Lodewijk Asscher (Financiën, PvdA) de bezem door wil halen. “Asscher heeft achter de schermen veel met me gepraat en is ons op punten tegemoetgekomen.”
    We zullen zien...

Donderdag 18 juni 2009. Locatie: Boekmanzaal, Stadhuis
    Aanvang: 13:30 tot 17.00 uur en zo nodig s' avonds vanaf 19.30 uur tot 22.30 uur

Re: De Wallen na 18 juni 2009

Ik heb e.e.a. gelezen, het is veel en de meningen zijn nogal verdeelt. Als ik het allemaal een beetje inschat gaat het niet worden zoals de gemeente voor ogen heeft, beperken van overlast e.d.
    Succes is een keuze!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door OldAmsterdam Bekijk bericht
      Het gebied rond de Sint Annendwarsstraat wordt gesloten.
      Vanaf wanneer is dat definitief gesloten dan? Dat zal een hoop narigheid betekenen voor de dames.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door bluestreak Bekijk bericht
        Vanaf wanneer is dat definitief gesloten dan? Dat zal een hoop narigheid betekenen voor de dames.
        Ja, dat weten we dus niet. Kan nog best een tijdje duren, maar ooit...

Het zal eerst wel een (langdurige) zaak voor de diverse advocaten worden.

Commentaar

Ze hebben de Wallen enorm uitgekleed en teruggebracht qua sfeer en gezelligheid. Als ze nog meer gaan sluiten dan zal dit zeker niet ten goede komen aan alles wat de Wallen juist zo gezellig maakt! En het gaat wel erg druk worden bij wat er over zal blijven. Nu kun je nog ruim rond lopen maar straks niet meer
          And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

De gemeente wil aan het gebied een andere invulling geven. Daar kunnen we lang en breed over discussiëren maar dat gaat hoe dan ook toch gebeuren. Als voorbeeld wordt Soho in London genoemd hetgeen ook met succes werd omgeturnd. Andere tijden, andere stad. Niet langer vrijheid blijheid wordt gepropageerd, maar thans gaat de voorkeur uit naar een rustig provinciestadje waar zelfs de koopzondag al ter discussie wordt gesteld. Het moet niet gekker worden!

In het Singelgebied ondervinden de omwonenden overlast. Kan me er iets bij voorstellen. Maar zonder die vraagstelling hoor je veel minder negatieve geluiden. Zou je een zelfde soort onderzoek houden naar het autoverkeer in de stad, dan is de uitkomst eveneens vrijwel negatief. Het een werkt het ander in de hand.

Bij het Wallengebied is dit veel minder. Dit gebied is van oudsher de plek van seks en vertier, dit in tegenstelling tot het Singelgebied. Ga je hier wonen dan moet je achteraf niet zeuren.
            Inkrimpen van het gebied om misstanden tegen te gaan is lariekoek. De gemeente wil dit (oudste) gedeelte van de binnenstad als een soort entree voor de stad maken. Prostitutie hoort daar niet langer in thuis is de heersende mening van de beleidsmakers anno 2009.

En de gewone man? Die heeft weer het nakijken, zoals gewoonlijk. Die moet zich maar weer aanpassen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
              Ze hebben de Wallen enorm uitgekleed en teruggebracht qua sfeer en gezelligheid. Als ze nog meer gaan sluiten dan zal dit zeker niet ten goede komen aan alles wat de Wallen juist zo gezellig maakt! En het gaat wel erg druk worden bij wat er over zal blijven. Nu kun je nog ruim rond lopen maar straks niet meer
              ik vind het juist stiller worden op de Wallen ook qua bezoekers, daarbij staan er nog steeds ramen te huur, het is erg tegenstrijdig allemaal...

Commentaar

Het klopt dat het minder druk is dan jaren geleden, kan niet alleen aan de kredietcrisis liggen. Ondernemers Wallen zijn ieder geval boos op de gemeente: http://www.spitsnieuws.nl/archives/p...os_op_gem.html
                And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
                  Het klopt dat het minder druk is dan jaren geleden, kan niet alleen aan de kredietcrisis liggen. Ondernemers Wallen zijn ieder geval boos op de gemeente: http://www.spitsnieuws.nl/archives/p...os_op_gem.html
                  vind je het gek dat ze boos zijn,ze zijn mijn geboorte stad naar de verdommenis aan het helpen
                  zien die sukkels nou nog niet in dat niemand zit te wachten op een halvering van het gezelligste en bekendste redlicht district van de wereld.
                  het moet gewoon weer zo worden als het was!
                  lickmaster of the hookers universe

Commentaar

Ik was er gisteren om eens te kijken wat er van over is op dit moment...
                    was er vroeger vaak te vinden maar ben er al jaren niet meer geweest. Wat ik aantrof bevestigde mijn vermoedens al en deed mij mijmeren over vroeger en hoe het toen was...en vroeger is in mijn beleving een aantal jaren geleden.
                    Veel ramen zijn dicht en waar de mooiste meiden zaten hangt kleding van kunstenaars, in een enkel raam cq. atelier zit een kunstenaar voor zich uit te staren, te niksen. Hetzelfde beeld bij de ramen waar nog wel vrouwen zitten..de agressieve manier om klanten binnen te lokken haat ik en de vele toeristen die hun nek breken om alles (nou ja, alles...weten zij veel) op de foto vast te leggen haat ik ook. Om mij heen alle talen gehoord, behalve Nederlands. Na een aantal rondjes te hebben gelopen heb ik heus wel wat mooie meiden zien zitten, maar er sprak er geen een Nederlands. Tja, die zullen er heus wel zijn, maar in vergelijking lijkt het op niets meer van hoe het was. De wel aanwezige meiden hadden het ook niet druk, al heeft de crisis daar volgens mij niks mee te maken. Na 2 rondjes zag ik steeds dezelfde meiden die zaten te niksen, een enkel gordijn was dicht. Het lukt de gemeente dus aardig om de wereldberoemde Wallen om zeep te helpen...hulde! Ik zoek mijn vertier wel in Utrecht voortaan!

Commentaar

Prostitutie zal in Amsterdam niet verdwijnen, daar ben ik rotsvast van overtuigd. Alleen moet iedereen inzien dat de tijden echt wel veranderd zijn. Twintig jaar geleden was er nog geen internet terwijl vandaag een heel groot deel van de sexbusiness via dit medium gebeurt... de eigenaars van deze site zullen me wel niet tegenspreken! De vergelijkingen met 'vroeger' zijn dan ook niet correct. Vandaag zijn er nu eenmaal veel dvp's die hun diensten aanbieden via het internet, vandaar wellicht de vele lege ramen. Ik kan dan ook best begrijpen dat men het prostitutiegebied wil inkrimpen. Het is immers veel gezelliger (en veiliger) te kunnen wandelen in een klein doch druk bezet gebied dan in tientallen straten met veel leegstand. In Antwerpen heeft men min of meer hetzelfde gedaan een jaar of acht geleden en dat is een succes gebleken.
                      Hoeren, zien en zwijgen.

Commentaar

Er valt nog genoeg te verbeteren op de Wallen. Maar zolang de gemeente de ramen beschouwt als “criminogene, economisch laagwaardige en/of overlastgevende functies” (citaat Raadsvoordracht) heb ik er weinig vertrouwen in.

De gemeente legt maar wat graag de nadruk op criminaliteit als het om prostitutie gaat. Toen vorig jaar de Schelling-panden in de Singelbuurt werden aangekocht, plaatste de gemeente op haar website direct een persbericht dat hiermee “een zware slag was toegebracht in de strijd tegen criminaliteit en vrouwenhandel”. En dat terwijl Willem Schelling helemaal niet als crimineel kon worden beschouwd, hij had zijn panden vrijwillig verkocht. Eén telefoontje van diens advocaat was dan ook voldoende om het persbericht van de website te laten verwijderen.

Oorspronkelijk geplaatst door De (S)Loper Bekijk bericht
                        Om mij heen alle talen gehoord, behalve Nederlands. Na een aantal rondjes te hebben gelopen heb ik heus wel wat mooie meiden zien zitten, maar er sprak er geen een Nederlands.
                        Ook de gemeente beweert graag dat er op de Wallen geen Nederlandse dames meer zouden werken. Nou, die zijn er nog genoeg, ik bezoek voornamelijk Nederlandse dames. Maar de meesten hebben geen zin om zes dagen per week een vaste kamer te huren. Ik ben blij dat er hier en daar nog wat leegstand is, zodat zij een plaatsje kunnen vinden voor twee of drie dagen werk.

Als er straks veel minder werkplekken zullen zijn, is dat vooral in het voordeel van de Oost-Europese dames, die – om allerlei redenen – veel minder moeite hebben met zes dagen per week werken. De Nederlandse dames zullen dan noodgedwongen afhaken. Zo krijgt de gemeente alsnog gelijk. Ik vind dat erg jammer...

Commentaar

Men bekijkt het allemaal veel te negatief volgens mij. Kijk, goktenten, pitabars en dergelijke zijn er elders genoeg. Ook de sextheaters hebben hun beste tijd wel gehad. Als deze dingen zouden verdwijnen op de Wallen komt er vanzelf wel meer ruimte voor meer ramen. Met andere woorden : op korte termijn zal het een beetje een chaos worden maar op lange termijn komt het heus wel weer goed.
                          Hoeren, zien en zwijgen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door mechelen Bekijk bericht
                            In Antwerpen heeft men min of meer hetzelfde gedaan een jaar of acht geleden en dat is een succes gebleken.
                            mechelen, we hebben deze discussie al gehad, een paar maanden geleden in "Raamprostitutie Antwerpen Geouwezwam". Het verschil is dat in Antwerpen, de gemeente richtte haar pijlen op de misstanden en niet op de prostitutie in het algemeen. De omvang van het gebied werd inderdaad verkleind maar het aantal ramen bleef pakweg hetzelfde (meer ramen per gerenoveerd pand) terwijl de kwaliteit van de werkkamers qua hygiëne e.d. werd drastisch verbeterd d.m.v.strenge voorwaarden voor vergunningen. Heel anders. (Vergelijkingen zijn een beetje mank ook omdat Antwerpen minder problemen heeft met bepaalde soorten toeristen...)
                            Thalysman
                            Dans le jardin de plezier il y a une belle rose...

Commentaar

Mja, Amsterdam is Antwerpen niet, dat is zo. Toch blijf ik erbij dat de ingreep van de overheid nuttig kan zijn : als heel het gebied beter overzichtbaar wordt, kan er wellicht ook beter opgetreden worden tegen mistoestanden (drugshandel, uitbuiting...). Ik ben ervan overtuigd dat het zal meevallen én dat op langere termijn het aantal ramen weer omhoog kan, weliswaar in een kleiner gebied. O ja nog dit : burgemeester Cohen is enkele jaren geleden in Antwerpen in het Schipperskwartier op werkbezoek geweest, om te kijken hoe men in A'pen tewerk gegaan is...
                              Hoeren, zien en zwijgen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door thalysman Bekijk bericht
                                ...we hebben deze discussie al gehad, een paar maanden geleden in "Raamprostitutie Antwerpen Geouwezwam".
                                Nuttige tip, genoemd topic had ik tot op heden nog niet eerder bezocht, mijn excuses...

Gelukkig is de discussie nog bewaard en heb ik alsnog kunnen lezen hoe het SKW is aangepakt en – na enige aarzeling – lijkt te zijn verbeterd. Ik weet dat een delegatie van het Amsterdamse gemeentebestuur in Antwerpen is gaan kijken hoe men de zaken daar heeft aangepakt. In de Raadsvoordracht is daar echter weinig van terug te vinden. We weten natuurlijk niet wat de ambtenaren achter de schermen al in voorbereiding hebben...

Positief van aard als ik ben, ga ik er ook niet van uit dat (een meerderheid van) de Amsterdamse gemeente de prostitutie helemaal weg wil hebben. Dat men méér ramen zou willen toestaan, lijkt echter uitgesloten.
                                Jammer is bovendien dat men juist de – qua kamers en dames – ‘betere’ buurt wil sluiten: de Sint Annenbuurt. Dit gebied is toch een voorbeeld van hoe het zou kunnen zijn...
                                Wat men wil behouden (Oudezijds Achterburgwal en bijv. Molensteeg) heeft – vooral overdag – duidelijk een geheel andere uitstraling (let wel, van mij hoeft dit ook niet weg). Misschien heeft men een upgrade van dat gebied voor ogen, maar ook dan gaat toch de veelzijdigheid en kleurrijke sfeer van de Wallen verloren.

Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik zelf nog nooit in het SKW ben geweest.
                                Juist deze week sprak ik er met een van mijn zeer gewaardeerde vaste (Nederlandse) dames over, dat ik niets geef om een uitgebreide vakantie. Ze gaf me toen de suggestie: “Je kan eens een dagje naar Antwerpen gaan, om te zien hoe het er daar uitziet”. Ze heeft me al vaker goede tips gegeven. Misschien ga ik haar advies deze zomer maar eens opvolgen...
                                Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 20-06-09, 15:38.

Commentaar

Als gemeenteraadsleden iets beslissen heb je er als buitenstaander toch niets aan te veranderen; raadsleden worden verkozen door mensen die er wonen en niet door mensen die er alleen komen werken of de toerist uithangen...
                                  Bovendien, als de plannen echt uitgevoerd worden zullen de leegekomen panden, indien gerenoveerd, als woning/kantoorruimte/winkel... wellicht veel geld waard zijn. Wees maar zeker dat dat ook meespeelt! Ik kan de fans van De Wallen alleen maar adviseren er het beste van te maken en hun favoriete 'speeltuin' niet te laten vallen.
                                  Hoeren, zien en zwijgen.

Commentaar

...
                                    Bovendien, als de plannen echt uitgevoerd worden zullen de leegekomen panden, indien gerenoveerd, als woning/kantoorruimte/winkel... wellicht veel geld waard zijn. Wees maar zeker dat dat ook meespeelt! ...
                                    Dat vraag ik u af. De gemeente A'dam heeft aan Geurts gemiddeld een half miljoen € betaald per raam. Dat is doorgaans niet meer dan een deur met een paar vierkante meter daar achter. Zoveel geld kan het nooit waard zijn of worden.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Randy Bekijk bericht
                                      Dat vraag ik u af. De gemeente A'dam heeft aan Geurts gemiddeld een half miljoen € betaald per raam. Dat is doorgaans niet meer dan een deur met een paar vierkante meter daar achter. Zoveel geld kan het nooit waard zijn of worden.
                                      De aangekochte huizen zijn groter dan het gedeelte dat als 'werkruimte' werd gebruikt. Het zijn trouwens prachtige, vaak goed onderhouden panden – kijk maar eens naar de gevels.

Maar daar gaat het niet om. De gemeente hoeft het aan Geerts betaalde bedrag helemaal niet terug te krijgen. De upgrade van het gebied mag natuurlijk best wat kosten – alles voor 'de goede zaak'...
                                      Bovendien zijn de Geerts-panden op de OZA voor de gemeente waardevol als ruilobject, om de ramen in andere gebieden weg te krijgen.

En het is een project met toekomstvisie... Als over tien jaar de Noord-Zuidlijn gereed is, en de Sint Annenbuurt tegen die tijd is omgetoverd in een blok luxe appartementen, afgewisseld met garages en hoogwaardige horeca, komt de investering dubbel en dwars terug...

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door OldAmsterdam Bekijk bericht

En het is een project met toekomstvisie... Als over tien jaar de Noord-Zuidlijn gereed is, en de Sint Annenbuurt tegen die tijd is omgetoverd in een blok luxe appartementen, afgewisseld met garages en hoogwaardige horeca, komt de investering dubbel en dwars terug...
                                        Wellicht wil de stad hiermee een bepaald type inwoner (= kiezer!) aantrekken...
                                        Hoeren, zien en zwijgen.

Commentaar

Wellicht wil de stad hiermee een bepaald type inwoner (= kiezer!) aantrekken...
                                          Volgens de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad de zogeheten 'creatieve klasse':

De woonhuizen op de grachten en de winkel-woonhuizen in de radiaalstraten lenen zich bovendien goed voor een combinatie van wonen en werken waardoor een herstel van de woonfunctie ook nieuwe kansen biedt voor de creatieve klasse. De opkomst van de creatieve klasse is beschreven door de
                                          Amerikaan Richard Florida in zijn succesvolle boek The Rise of the Creative Class (2002). Er is een nieuwe economie ontstaan, een kenniseconomie, die gevoed wordt door hoog opgeleide creatieve mensen. Deze vaak zelfstandig werkende en werkgelegenheid creërende mensen werken in een sociaal netwerkverband en hebben voor hun bedrijfsmatige werkzaamheden vaak voldoende aan een laptopcomputer en een internetverbinding. Zij willen wonen in leuke steden met een aantrekkelijke openbare ruimte waarin zij elkaar op straat en op terrasjes kunnen ontmoeten om zaken te doen.