Minimumleeftijd prostitutie 18 of 21 jaar?

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Minimumleeftijd prostitutie 18 of 21 jaar?

Overleg over verhoging leeftijdsgrens prostitutie

Gepubliceerd op donderdag 05 juli 2007

DEN HAAG (ANP) - Minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin gaat met zijn collega van Justitie Ernst Hirsch Ballin overleggen over verhoging van de leeftijd voor prostitutie van 18 naar 21 jaar.

Hij betoonde zich donderdag gevoelig voor een voorstel van PVV-Kamerlid Fleur Agema om op deze manier het werk van loverboys lastiger te maken.

Agema bracht in overleg met de minister naar voren dat veel slachtoffers van loverboys zich gaan prostitueren zodra ze 18 zijn. Beneden die leeftijd is prostitutie verboden. Door verhoging van de leeftijdsgrens wordt het voor loverboys moeilijker om meisjes te ronselen, verwacht Agema.

bron http://www.planet.nl/planet/show/id=...7661/sc=2ef348

De foto is overigens van de Achterdam
    Dick31
    EX-Moderator Alkmaar / Haarlem / Europa / SOA Hoekje

Re: Verhoging leeftijd prostitutie ?

Denk niet dat dit zal werken, hoeveel werken er al wel niet "ondergronds" of met valse papieren.

Betere voorlichting, strengere straffen (niet zoals nu een geldboete en met goed gedrag binnen 1,5 jaar weer vrij rond lopen). De meeste zijn daar nog trots op ook!! Zijn dan het mannetje.
    Waarom worden deze lieden niet veroordeeld tot TBS? Het herhalings gevaar is immers groot en ze hebben het leven van zo'n meid helemaal kapot gemaakt en pluk ze kaal, al het geld wat ze hebben is illegaal verkregen.
    Zijn ze ineens niet zo stoer meer als die nieuwe BMW of Audi opgehaald wordt door de deurwaarder terwijl al hun vrienden er bij zijn.

Shift
    Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 11-04-09, 13:39. Reden: Quote verwijderd
    Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen

Commentaar

Ik zie het toch allemaal anders, in mijn ogen zijn jongeren van 18 jaar nog steeds kinderen. Dat ze dan voor de wet meerderjarig zijn is een feit, eerder was dat 21 jaar.

Ouders blijven tot het kind de leeftijd van 23 jaar bereikt heeft verantwoordelijk ( hier in Belgie )
      Ben zelf altijd al tegen prostitutie geweest op zo'n jonge leeftijd.

En dat het christelijke cabinet chauvion het verhoogt kan ik alleen maar toejuichen.

Alleen de gedachte: dat er dan een vervolg op zou kunnen komen opdat prostitutie geheel aan de band word gelegd met regels en verplichtingen weerhoud mij er dan toch weer van om dit kabinet daarin te steunen.

Vind eerder dat er dan een goede begeleiding nodig is voor jonge dames die in het vak willen stappen ( en dan niet de loverboys ) maar lovergirls

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door hitsige man
        Natuurlijk zijn deze ministers voor verhoging van de leeftijd, maar dat is niet omdat ze bezorgd zijn over de invloed van loverboys. Ze zijn namelijk sowieso tegen prostitutie in het algemeen en ze zullen daarom elke kans aangrijpen om het verschijnsel zo ver mogelijk terug te dringen en te marginaliseren.
        Dit kan het begin zijn van een reeks maatregelen die dit christelijke kabinet nog zal willen nemen om onze hobby onmogelijk te maken.
        Ik zat eerlijk gezegd in de zelfde richting te denken, zeker wat betreft de motieven van dhr A Rouvoet. Echter het voorstel komt uit de hoek van de PVV van Fleur Agema en ik neem aan dat die oprecht het loverboy-probleem zal willen aanpakken.
        Als het hierbij blijft, (valse hoop waarschijnlijk) juig ik het voorstel toe.
        Groet Jaccoone

Ps, (Off-topic) @Maya, dat jij iemand van 18 als een kind ziet, heeft dat niet te maken met het feit dat je zelf kinderen in die leeftijd hebt?

Commentaar

Ik ben het gedeeltelijk met Maya eens. Ik vraag mij namelijk af of iemand van 18 nu wel echt volwassen is. ok een kind is het niet meer maar volwassen? denk het ook nog niet.

Daarbij komt dat een loverboy natuurlijk al eerder met zijn voorbereidende werkzaamheden begint. Als je nu de leeftijd verhoogt, zal dat betekenen dat een loverboy later met zijn werkzaamheden zal beginnen. de inversteringstermijn wordt anders te lang. En ik hoop dan maar, dat de meisjes al meer levenservaring hebben, om tegen deze vorm van uitbuiting bestant te zijn en zich hier tegen kunnen verweren.

Maya: zijn lovergirls niet een handlanger van de loverboys?

Groet Hennie
          Een echte wandelaar kan niet zonder Hookers.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Steigert
            Van 18 naar 21 jaar vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Zolang ze voor de rest maar er van af blijven. Meeste zijn wel 21 of erboven.. wie weet dat ze straks dit weer gaan opvoeren
            Ik vind 21 jr. inderdaad ook veel beter. (Ik was zelf nog een stukje ouder toen ik begon en had deze beslissing zeker niet eerder kunnen nemen). Het nadeel is alleen dat er jonge dames werken die tussen de 18 en 21 jaar oud zijn, voor wie je meteen het werk illegaal maakt. Dit zal niet snel een reden zijn om te stoppen, dus dwing je hen vanzelf de illegaliteit in. Het gevolg is dat het werken alleen maar gevaarlijker voor hen wordt.

Dat is iets om ook bij stil te staan..

Commentaar

Met dit voorstel wordt weer op een makkelijke manier een probleem ‘opgelost’. Leeftijd omhoog, dan hebben de loverboys geen kans meer. Zou het echt werken? De vraag naar de leeftijdscategorie 18-20 jaar blijft natuurlijk gewoon bestaan. Het illegale circuit wordt er alleen maar groter door. Criminelen en andere randfiguren reageren altijd veel sneller en slimmer dan de overheid.

Een algemene maatregel treft gelijk weer iedereen en is ook niet nodig. Ik heb hele goede gesprekken gevoerd met enkele meisjes in de leeftijd 19-20 jaar. Ze waren beslist niet onwetend, en ze kozen er bewust voor dit werk op jonge leeftijd te doen. Het was juist een voordeel, vonden ze, omdat ze dan na een paar jaar alsnog konden kiezen voor een ‘normale baan’ (jammer dat ik dit nog steeds zo moet noemen) zonder een al te groot gat in hun C.V.

De vraag ‘Wie ben ik, wie kan ik zijn?’ is ook na je 21e verjaardag nog lang niet beantwoord. Het uit de taboesfeer en de ‘oh-la-la’ sfeer halen van prostitutie zou mijns inziens veel meer bijdragen aan een bewuste keuze voor dit beroep.

Commentaar

Bij nader inzien ben ik om verschillende redenen tegen een verhoging van de leeftijd naar 21 jaar. In de eerste plaats vind ik dat prostitutie legaler moet worden en dus lijkt het mij niet wenselijk om een nieuwe categorie illegalen in het leven te roepen. Voor het bevorderen van de legaliteit moet zoveel mogelijk aansluiting worden gezocht bij andere reguliere arbeid. In feite is 18 jaar dus al een compromis, want bij de meeste andere banen mag je op jongere leeftijd beginnen. Prostitutie zou dan zo ongeveer de enige vorm van arbeid worden waarvoor zelfs meerderjarigheid niet voldoende is om het te mogen verrichten. Dat kan juridisch nog lastig worden. Dat iemand van 18 jaar een kind zou zijn, is behalve onzin ook onnodig betuttelend. De meesten kunnen best hun eigen keuzes maken en voor zichzelf opkomen. De wetgever heeft niet voor niets de grens van meerderjarigheid op 18 jaar gesteld.
                Je moet problemen oplossen daar waar ze vandaan komen. In deze situatie zou een grote groep dames die bewust voor het vak kiest - vaak maar als bijbaan naast een andere baan of een studie - de dupe worden van uitwassen waar ze part noch deel aan hebben en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
                Ook denk ik dat de groep van 18, 19 en 20-jarigen eigenlijk nog best groot is. Bij afwezigheid van deze dames zal het iedere wandelaar opvallen dat het aanbod terugloopt. Het geklaag over toenemende leegstand zal niet van de lucht zijn.
                Heel veel mannen zullen die jongste leeftijdscategorie trouwens niet willen missen. De natuur heeft er immers voor gezorgd dat er meestal meer aantrekkingskracht en opwinding is naarmate de vrouw jonger is.

Commentaar

Het is een vergissing. Veel slachtoffers van gedwongen prostitutie zijn ouder dan 21. Ik denk dat het probleem verschuift, de mensenhandelaren richten zich gewoon simpelweg op 21+ vrouwen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Steigert
                    Klopt meiden zijn eerder volwassen = zelfstandig, maar is toch weer net iets anders dan slim zijn
                    Intelligentie heeft weinig met leeftijd te maken. Ik heb slimme, zelfverzekerde dvp's van 18 jaar ontmoet, maar ook labiele types van 22, 23 jaar of ouder. Ook daarom is verhoging van de leeftijdsgrens nutteloos.

Commentaar

Denk niet dat verhoging van de leeftijd het probleem loverboys gaat op lossen.
                      Loverboy probleem los je op door ze op te pakken, flink te straffen, en ook bv door wie weet soort therapie over gedwongen prostitutie en wat dat voor schade bij iemand aanricht.
                      En dat de dames die slachtoffer zijn van loverboys meestal onder de 21 zijn is onzin, ook oudere dames kunnen slachtoffers worden, loverboys kiezen nl meisjes/dames met veel problemen, weinig eigen vertouwen en die wat geisoleerd leven of dat gemakkelijk kunnen worden.

Verhoging van leeftijd is eigenlijk gewoon een smoes van de overheid.
                      Overheid wil de prosititie hier in NL het liefste gewoon helemaal weg hebben.
                      En daar proberen ze vanalles voor.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door merel75
                        Denk niet dat verhoging van de leeftijd het probleem loverboys gaat op lossen.
                        Loverboy probleem los je op door ze op te pakken, flink te straffen, en ook bv door wie weet soort therapie over gedwongen prostitutie en wat dat voor schade bij iemand aanricht.
                        En dat de dames die slachtoffer zijn van loverboys meestal onder de 21 zijn is onzin, ook oudere dames kunnen slachtoffers worden, loverboys kiezen nl meisjes/dames met veel problemen, weinig eigen vertouwen en die wat geisoleerd leven of dat gemakkelijk kunnen worden.

Verhoging van leeftijd is eigenlijk gewoon een smoes van de overheid.
                        Overheid wil de prosititie hier in NL het liefste gewoon helemaal weg hebben.
                        En daar proberen ze vanalles voor.
                        Ok loverboys moeten ze gewoon oppakken en echt FLINK straffen , ben ik het mee eens.
                        Maar de leefdheid verhogen is zeker niet verkeerd , met alle respect maar het is geen beroep waar je zomaar instapt.
                        Deze keuze moet echt wel overwogen zijn , en een paar jaar ouder maakt wel degelijk uit !
                        Dames die dit werk gaan doen veranderen en gaan heel anders tegen de maatschappij aankijken.
                        Om terug te keren naar een ander beroep is door diverse redenen best moeilijk.
                        Het zijn vaak dingen die schuil achter dit beroep waar men weinig over spreekt.
                        Geld , vertrouwen , drugs , enz.
                        Dit geld niet voor iedere dame maar ook deze dingen mogen best is vermeld worden.
                        Ik heb niets tegen dames die dit werk doen , maar als een meisje mij vraagt welke keuze ze zal maken of dit werk of wat anders , hoop ik toch dat ze wat anders gaat doen.
                        Ik bezoek zelf ook dames , dus veroordeel niemand en ben zelf dus geen haar beter dan iemand anders.
                        Als een dame bewust deze keuze maakt , alle respect naar haar toe van mij uit.
                        Maar de leefdheid mogen ze van mij gerust naar boven schroeven.
                        Het gaat tenslotte om het geluk en toekomst van een persoon die net uit de pubertijd komt.
                        En achter de ramen euh garaniums zitten kun je ook nog als je bejaard bent. ( geintje )
                        Ik hoop dat ik niemand kwets met mijn stelling , maar net de dames zouden dit toch moeten begrijpen.
                        America.

Commentaar

Wij verwachten van onze jeugd dat men ver voor het 18e jaar keuzes maakt voor de toekomst. Nu het om prostitutie gaat zou iemand die keuze zelfs op 18-jarige leeftijd nog niet kunnen maken, omdat ze ineens te jong zouden zijn. Dat vind ik niet redelijk en niet consequent, want op die leeftijd ben je sowieso meerderjarig en dus volledig bevoegd. Daarin schuilt dus geen reden voor verhoging van de beginleeftijd.
                          Het tegengaan van gedwongen prostitutie is op zich ook weinig reden om de leeftijd te verhogen, nog los van de vraag of het veel verschil zou uitmaken, net zo min als het aantal verkeersslachtoffers aanleiding is om het autorijden te verbieden. Het gaat er volgens mij om voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Voor mij als liberaal ingesteld persoon weegt de keuzevrijheid van mensen heel zwaar. Ik ben geen voorstander van een maatschappij met al te veel ge- en verboden.

Commentaar

Minimumleeftijd prostitutie naar 21 jaar

Minimumleeftijd prostitutie naar 21’

Van onze verslaggeefster Karin Sitalsing

GRONINGEN - Prostituees mogen werken vanaf hun 18de. Dat is te jong, vindt de Friese vrouwenopvang Fier Fryslân in Leeuwarden. Fier bood woensdag CDA-Kamerlid Mirjam Sterk een petitie aan om te bereiken dat de minimumleeftijd wordt opgehoogd naar 21.

UitlegDeze wens betekent niet dat de prostitutie boven de 21 geen riskante sector meer is, zegt Karina Hellinga van Fier. ‘Maar het geeft de meisjes een paar jaar meer tijd om weerbaarder te worden. Als ze iets ouder zijn, kunnen ze beter een weloverwogen keus maken.’

Fier hoopt ook meer voet aan de grond te krijgen bij Jeugdzorg. In meisjes van 17,5 jaar wordt nu vaak niet geïnvesteerd, weet Hellinga – want die zijn toch bijna 18.

Nu hebben veel loverboys het gemunt op meisjes van een jaar of zestien. De eerste tijd wordt gebruikt om het meisje in te palmen, zodat ze op of kort na haar 18de verjaardag achter de ramen kan. Ook mikken de loverboys vaak op meisjes die op een lager niveau functioneren door een problematisch verleden.

Als de meisjes iets ouder zijn, kunnen ze gemakkelijker weerstand bieden aan loverboys, hoopt Hellinga – omdat ze dan minder kwetsbaar en beïnvloedbaar zijn. Ook kunnen ze dan de gevolgen van werken in de prostitutie beter inschatten.

‘De prostitutie is een heftig en crimineel milieu. De meiden krijgen met veel verschillende mannen en seksuele voorkeuren te maken’, zegt Hellinga. Bovendien heeft een baan in een bordeel een enorme impact. ‘Het is een moeilijke wereld om achter te laten; het blijft altijd bij je. Als je later nieuwe relaties aangaat, bijvoorbeeld.’

Bron: www.volkskrant.nl
                            Dirty mind is a joy 4 ever!!!

Commentaar

Re: Minimumleeftijd prostitutie naar 21 jaar

Oorspronkelijk geplaatst door sekerkiz
                              Klinkt prachtig hoor, "juridisch niet effectueerbaar", maar heb je daar ook steekhoudende juridische argumenten voor? Ben zeeeer benieuwd....

(Het nieuws is trouwens oud, dit voorstel duikt regelmatig op in de politiek).
                              Niet zo ingewikkeld als dat het klinkt, waarschijnlijk.
                              Voor de Nederlandse wet ben je op je 18e meerderjarig, en mag je prostitueren als je meerderjarig bent.
                              Dus zul je eerst een wetswijziging moeten doorvoeren, voordat je de minimum-leeftijd kunt verhogen, waarop dames als prostituee mogen gaan werken.
                              Overigens sta ik wel achter zo'n eventuele wijziging!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door jaccoone
                                Overigens sta ik wel achter zo'n eventuele wijziging!
                                Ik ook. Ik zie het als een manier om loverboys dwars te zitten. Het lijkt me dat het voor die types moeilijker is om vrouwen van 21 en ouder te manipuleren dan meisjes van 18.

H.
                                Ik ben niet getrouwd, want mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door jaccoone
                                  Dus zul je eerst een wetswijziging moeten doorvoeren
                                  Ja uiteraard moet je daarvoor een wetswijziging doorvoeren. Dat lijkt mij ook de opzet van het hele voorstel. De vraag is dan ook: waarom een wetswijziging juridisch niet effectueerbaar zou zijn.

Er zijn toch ook speciale leeftijdsgebonden regelingen waarbij de minimumleeftijd is opgehoogd tot minstens 21+, zoals voor bepaalde rijbewijzen (motorrijbewijs 48 pk), openbare functies, waarom dan niet voor prostitutie.

Dit is geen juridische, maar een politieke kwestie.

Commentaar

Als we willen dat prostitutie een legale bedrijfstak blijft, dan moeten we geen leeftijd verhogen. Natuurlijk zullen vooral christelijk georiënteerde mensen daar een voorstander van zijn, want het is toch maar "zondig" werk.
                                    Het is betuttelend om jongeren in hun legale beroepskeuze dwars te zitten. Ze moeten al wachten tot ze 18 jaar zijn. Verder is het een misverstand te denken dat iemand van 18 jaar bijna altijd gedwongen werkt en iemand van 21 niet. Het is ook niet waar dat een jonger iemand veel labieler is dan een ouder iemand. Dat heeft volgens mij weinig met leeftijd te maken. We gaan toch ook niet het autorijden voor 18 tot 21-jarigen voor hun eigen bestwil verbieden? En daarbij vallen heel wat meer slachtoffers dan met prostitutiewerk.

Commentaar

De prostitutie in Nederland is de laatste 10 jaar langzaam maar zeker veiliger geworden. Aan onnodig geexperimenteer met ondoordachte wetgeving waarvan men de gevolgen niet kan voorspellen, is dus geen enkele behoefte. Zeker niet als de aanzet hiertoe afkomstig is van hulpverleners die hun indrukken hoofdzakelijk baseren op contacten met een zeer beperkt (en meestal nogal labiel) deel van de sexwerkers. Dergelijke indrukken zijn volstrekt onvoldoende als deze niet gepaard gaan met grondige kennis van het milieu zelf. Hier ontbreekt hun het echter meestal aan.
                                      Hun waarde als hulpverlener is beperkt maar die als beleidsadviseur is bijna nul. Bovendien neigen ze er toe uit gewichtigdoenerij en goed begrepen eigen belang "onderzoeksresultaten" zwarter af te schilderen dan ze zijn.

Bij theoloog/kamerlid Mirjan Sterk valt het vrome initiatief van FF waarschijnlijk in hemelse modder. Demonstratief zuchten en kreunen over de misstanden in de prostitutitie doet het goed bij haar type kiezers. Met zekere regelmaat predikt zij ook de niet onderbouwde stelling dat de prostitutie met de afschaffing van het bordeelverbod onveiliger is geworden - volstrekt in tegenstelling met de feiten. Uit electoraal eigenbelang zal zij er zeker niet vies van zijn over de petitie een volstrekt nutteloze kamervraag aan de minister te stellen.
                                      Hou je van mensen, hou je van handel, probeer het dan eens in de mensenhandel!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door hitsige man
                                        We gaan toch ook niet het autorijden voor 18 tot 21-jarigen voor hun eigen bestwil verbieden? En daarbij vallen heel wat meer slachtoffers dan met prostitutiewerk.
                                        Er bestaat wel een variant op, het getrapte rijbewijs, waarbij jongeren, die inderdaad de meeste ongelukken in het verkeer veroorzaken, slechts geleidelijk aan een volwaardig rijbewijs krijgen (eerst alleen overdag rijden, dan 's nachts onder begeleiding, enz.). Dit systeem bestaat al in een aantal staten van de Verenigde Staten, Nieuw Zeeland, Canada en Australië en er gaan hier in Nederland ook steeds meer stemmen op om dit systeem hier in te voeren.

Die 3 jaar extra levenservaring kan een wereld van verschil maken. Als je 50 bent is 3 jaar niets, een zucht en het is voorbij, als je 18 bent is 3 jaar een groot deel van je "bewuste" leven.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door sekerkiz
                                          Die 3 jaar extra levenservaring kan een wereld van verschil maken. Als je 50 bent is 3 jaar niets, een zucht en het is voorbij, als je 18 bent is 3 jaar een groot deel van je "bewuste" leven.
                                          Ik vind niet dat wij het morele recht hebben om voor een meerderjarig persoon uit te maken wat goed voor hem of haar is. Je redeneert als een ouder die altijd precies weet wat goed voor haar kind is. Daarom lopen sommige pubers ook weg van huis. Ik heb ook dvp's bezocht die tot mijn verbazing pas 18 jaar bleken te zijn en die zelfverzekerd voor het vak hadden gekozen. Je kunt niet iedereen over één kam scheren.