Prostitutie in Marokko rukt op

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Prostitutie in Marokko rukt op

Prostitutie in Marokko rukt op

Door Greta Riemersma
    gepubliceerd op 08 december 2008 17:17, bijgewerkt op 8 december 2008 17:40

RABAT - Studentes die bijverdienen door zich te laten betalen voor seks, kinderen die door toeristen worden misbruikt, een uittocht van vrouwen die in het Midden-Oosten eindigen als prostituee. Marokko lijkt in de voetsporen van Thailand te treden als het gaat om prostitutie. Armoede drijft de meeste prostituees, maar er zijn ook vrouwen bij wie het doen uit een behoefte aan luxe de achterliggende reden is. En dat in een land waar mannen het voor het zeggen hebben. ‘In bed worden al die kerels hondjes.’

De eerste keer dat Nadia (22) zich voor seks liet betalen, had te maken met een Mercedes. Nadia studeert journalistiek in Rabat. Ze was onderweg naar de universiteit, ze had de bus gemist en het regende. Toen stopte er een Mercedes voor haar. De bestuurder, een veertiger, leverde haar af bij de faculteit. Wat voelde Nadia zich stoer: zij stapte uit de Mercedes van een oudere man, en iedereen kon het zien.

Gemakkelijk
    Een aantal dagen later hadden ze seks en toen hij haar daarvoor betaalde, weigerde ze niet. Ze had al veel studiegenoten horen praten over deze manier van geld verdienen. Het was zo gemakkelijk, zeiden ze, je hoefde er bijna niets voor te doen. Zo werd Nadia ****, al weigert ze zichzelf dat etiket op te plakken. ‘Ik ben serieus bezig met mijn studie’, zegt ze. ‘Mannen pik ik alleen op als ik dat wil.’

Nadia doet voor Marokkaanse begrippen ook niets uitzonderlijks. Zoveel vrouwen laten zich voor seks betalen, en zoveel kinderen, dat de Marokkaanse vrouwenorganisatie Ligue Démocratique des Droits des Femmes (LDDF) spreekt van een probleem. ‘Het fenomeen van de prostitutie wordt elke dag erger’, zegt Bouchra Abdou van de LDDF.

Ook Marokkaanse media getuigen bijna dagelijks van de wantoestanden die in Marokko op het gebied van de prostitutie plaatsvinden. Vooral seks met kinderen leidt tot maatschappelijke beroering, zo blijkt. Verontruste burgers voeren actie onder het motto: Touche pas à mes enfants, raak mijn kinderen niet aan.

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwde Marokko onlangs, aldus de krant Al Massae, dat de kinderprostitutie oprukt en het sekstoerisme daarop in speelt. ‘Het zijn toeristen uit Europa die kinderen willen, een jongen of een meisje, dat maakt niet uit’, zegt Bouchra Abdou.

Seksindustrie
    Vorig jaar zijn 150 mensen voor de rechter verschenen vanwege dit feit. Ook dit jaar brengt de Marokkaanse politie voortdurend in het nieuws dat er weer een Fransman, Duitser of Engelsman is opgepakt omdat hij voor 200 dirham, 18 euro, een kind heeft misbruikt. Rachid Niny, de hoofdredacteur van Al Massae, vergeleek Marokko al met Thailand, dat bekendstaat om zijn seksindustrie.

Dat deed hij ook met het oog op een ander verschijnsel waarover in Marokko commotie is: de uittocht van Marokkaanse vrouwen richting het Midden-Oosten. Deze vrouwen reizen via Tunesië of Turkije, waar zij in contact komen met een tussenpersoon die hen verder begeleidt. Soms weten ze van tevoren dat ze in de prostitutie belanden, soms denken ze dat ze kapster of schoonmaakster worden maar eindigen ze evengoed als ****.

Volgens Al Massae hebben dit jaar al 89 duizend Marokkanen juist deze route en geen directe vlucht naar het Midden-Oosten genomen, wat doet vermoeden dat een groot deel van hen vrouw is. Een van hen is Nadia’s zus, die als prostituee in de Verenigde Arabische Emiraten werkt. Moet Nadia een hele nacht bij een klant blijven voor 100 euro, haar zus strijkt in diezelfde tijd drie keer zoveel op. ‘Maar die kerels zijn wel beesten, ze zijn niet aan vrouwen gewend’, hoort Nadia van haar zus.

Aangesproken
    Ook Libanon, Jordanië en Syrië zijn populaire bestemmingen onder Marokkaanse vrouwen omdat de prostitutie er zo goed betaalt. Bouchra Abdou werd in Libanon al aangesproken door een man. Zij was toch een Marokkaanse? Dan wilde ze toch wel met hem meegaan? ‘In het Midden-Oosten denken ze dat alle Marokkaanse vrouwen prostituees zijn. Dat is ernstig.’

Het opvallende is dat in Marokko de minste aandacht uitgaat naar de soort prostitutie die volgens de LDDF het meest toeneemt: die onder vrouwen als Nadia, die af en toe een klant scoren. ‘Ze steken elkaar aan’, zegt Bouchra Abdou. Studentes staan er in Marokko om bekend, maar ook andere vrouwen verkopen zichzelf. Het lijkt bijna bij het leven in Marokko te horen.

Het gaat hier niet om de beroepsgroep van ****en die fulltime werken en die toegeven dat ze **** zijn. Deze vrouwen heb je overal ter wereld en dus ook in Marokko – al staat er op prostitutie officieel een boete van 150 euro per keer. Beroemd zijn de dorpen in het Atlas-gebergte die één groot bordeel zijn, zoals Tizi. Er zijn ook steden met een speciale ****enwijk, zoals Khénifra.

Opwaardeerkaart

Wat vrouwen als Nadia doen, is meer verhuld. Zij verdienen wat bij met seks, maar ze noemen zich geen prostituee omdat zij in het dagelijks leven iets anders doen. Hun seksuele contacten laten zij uitbetalen in geld, maar het mag ook een nieuwe jurk, een opwaardeerkaart voor de mobiele telefoon, een treinabonnement, een maand huur of een bezoek aan de kapper zijn.

Volgens Aïcha Zaïmi Sakhri, hoofdredacteur van het vrouwenblad Femmes du Maroc, komt deze vorm van prostitutie in Marokko veel meer voor dan in westerse landen. Seks los van liefde en huwelijk kost in Marokko vaak wat, al bestaan er geen statistieken die dit aantonen. Wel hield Femmes du Maroc eerder dit jaar een enquête onder 501 vrouwen, van wie 33 procent zei begrip te hebben voor seks tegen betaling om de levensomstandigheden te verbeteren.

Armoede is wat de meeste prostituees drijft, wat verklaart waarom zoveel studentes zich voor seks laten betalen: ze kunnen onmogelijk rondkomen van de studiebeurs van maximaal 130 euro per drie maanden. Maar er zijn ook vrouwen die het doen uit een behoefte aan luxe, zoals Nadia, die een fotocamera, een nieuwe mobiele telefoon en boeken kocht.

Mogelijke verklaring

Femmes du Maroc gaf een mogelijke verklaring voor al deze vormen van ‘verkoop van het vrouwenlichaam’. In de islam mag seks officieel alleen binnen het huwelijk plaatsvinden en het huwelijk wordt voltrokken nadat de man zijn toekomstige vrouw een bruidsschat heeft gegeven. Zo kan het idee ontstaan dat seks moet worden betaald, aldus het blad.

En er lijkt nog iets mee te spelen. Sommige studentenprostituees hebben een naam voor de mannen met wie zij het bed delen: dat zijn geen klanten, dat zijn ‘slachtoffers’. Ook Nadia getuigt van zo’n houding, de mooie Nadia, die zoveel woede uitstraalt. Haar stiefvader vindt ze een ‘ezel’. Haar eerste vriendje, een Marokkaan uit Breda, liet na een vakantie vol beloften niets meer van zich horen.

En dan woont ze ook nog in een land waarin mannen de macht hebben. Althans? ‘Ze denken dat ze de macht hebben’, zegt Nadia. ‘Maar dat is niet zo. Mijn kut heeft de macht. In bed worden al die kerels hondjes.’

Bron: www.volkskrant.nl
    Dirty mind is a joy 4 ever!!!

Re: Prostitutie in Marokko rukt op

om even te mogen reageren hierop is dat ik het wel interesant vind dit nieuws.
    maar eigenlijk weten we dit toch? waarom zouden vrouwen zo verschillen als het om nationaliteiten gaat?
    het probleem is gewoon dat het in andere landen gewoon genegeerd word.
    waarom zouden mannen hier in het westen wel voor sex betalen en daar niet?
    het is alweer een bewijs dat wij mensen allemaal gewoon de zelde behoeftes hebben.
    als er geen politiek zou wezen,dan zouden er veel meer mensen vooruit durven komen dat zij voor sex betalen en dat heel veel vrouwen best bereid zijn om hun lichaam te verkopen.
    maar al hoewel vind ik het toch een goede zaak dat het besproken word.
    dan kunnen ze in de hele wereld zien dat niet enkelt in nederland prostutitie word bedreven.

stef de bef de happy hookerwalker
    lickmaster of the hookers universe

Commentaar

Het wordt beschreven alsof het een probleem is, terwijl mij dat even ontgaat. Zolang die vrouwen vrijwillig geld verdienen, is er toch helemaal geen probleem?

Commentaar

Bijverdienen als prostituee in Marokko

17 maart 2010
        Steeds meer meiden in Marokko zien in prostitutie een manier om wat bij te verdienen, ook studentes. Zij zien zichzelf niet als prostituees. 'Ik weiger mijzelf dat etiket op te plakken. Ik ben serieus bezig met mijn studie. Mannen pik ik alleen op als ik daar zin in heb.'

We spraken om 18.00 uur af voor het Kenzi hotel in Marrakech. Opeens komt er een grijze golf 5 aanscheuren en parkeert strak in het parkeervak. De paar mensen die voor het hotel staan draaien hun hoofden naar de auto. Er stapt een jonge meid met lang stijl zwart haar uit. Heel elegant op d’r hakken loopt ze richting het hotel. Samira? 'Ja, ik ben Samira', antwoordt ze op mijn vraag en we lopen het hotel binnen waar we een drankje nuttigen.

Samira Haddouch (23) is geboren en getogen in Marrakech. Ze studeert rechten en wil graag advocate worden. Op het eerste oog niks bijzonders, behalve dan misschien die splinternieuwe auto. 'Daar heb ik hard voor gewerkt', zegt ze glimlachend. Samira heeft sinds 2 jaar een lucratief bijbaantje. 'Als ik wil verdien ik 500 tot 1000 € per week.'

'Ik verwen mannen'

Samira is zoals steeds meer meiden in Marokko een ****. Al zal ze zichzelf nooit zo noemen. 'Ik weiger mijzelf dat etiket op te plakken. Ik ben serieus bezig met mijn studie. Mannen pik ik alleen op als ik daar zin in heb.' Hoe wil je het dan noemen wat je doet? 'Ik verwen mannen en word daar voor betaald. Het is geen liefde, dus kost het je geld.'

Samira doet voor Marokkaanse begrippen ook iets wat steeds minder uitzonderlijk wordt. Het aantal vrouwen dat zich voor seks laat betalen, neemt zo toe dat de Marokkaanse vrouwenorganisatie Ligue Démocratique des Droits des Femmes (LDDF) spreekt van een groot probleem. 'Het fenomeen van de prostitutie wordt elke dag erger', zegt Halima Bouchta van de LDDF.
        Armoede is wat de meeste prostituees drijft, maar ook studentes: hun studiebeurs is maximaal € 130 euro per 3 maanden. Maar er zijn ook vrouwen die het doen uit een behoefte aan luxe. In een Volkskrant-artikel in 2008 zei Aïcha Zaïmi Sakhri, hoofdredacteur van het vrouwenblad Femmes du Maroc, dat deze vorm van prostitutie in Marokko veel meer voor komt dan in westerse landen. Femmes du Maroc hield in 2008 een enquête onder 501 vrouwen, van wie 33% zei begrip te hebben voor seks tegen betaling om de levensomstandigheden te verbeteren.

Collegegeld

De eerste keer dat Samira zich voor seks liet betalen, had te maken met geldproblemen. Samira had moeite om haar collegegeld te betalen. Toentertijd had ze een vriendje en die stelde voor om het bedrag te betalen. Hij wilde er wel wat voor terug! En zo raakte Samira haar maagdelijkheid kwijt en rolde ze het vak in. 'Het ging daarna snel uit met die jongen en toen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en pikte ik mannen op in discotheken. Buitenlanders, Marokkanen met veel geld, Arabieren uit het Midden-Oosten, iedereen had blijkbaar goed geld over, voor een wilde nacht. Hoeveel ze betaalden? Dat verschilde van € 100 tot € 300. Je moet je huid zo duur mogelijk verkopen.'

Naast de opkomst van prostitutie in Marokko, zoeken ook veel Marokkaanse meiden dit ype werk in het Midden-Oosten. Zo ook de nicht van Samira. 'Mijn nicht zit nu ongeveer 6 maanden in Dubai en ze verdient daar echt veel geld. Ze verdient makkelijk € 300 per uur. Dat zijn topbedragen die je met normaal werk haast niet kan verdienen.' Samira praat er over alsof het de normaalste zaak is. Hoe zit het dan met het zelfrespect? De eigenwaarde? 'Joh, jij woont niet in Marokko. Jij hebt makkelijk praten. In Marokko ben je niks waard als je geen geld hebt of contacten hebt. Het leven is hier niet makkelijk, zeker niet voor een meisje zonder geld.'

Nadat we hebben gegeten mag ik na lang aandringen mee op stap. Ik mag op een afstandje zien hoe ze te werk gaat. 'Ik ga even mijn vriendinnen bellen. We pikken je op om 23.00 uur.' Ik ga naar mijn kamer en krijg opeens last van mijn geweten. Een prachtige mooie intelligente meid. In Nederland zou ze ieders droommeid zijn, maar hier….

Discotheek La Pacha
        Sms-je komt binnen.'We zijn over vijf minuten bij het hotel.” Ik loop naar beneden en stap de auto in. Ik stel me voor aan haar twee vriendinnen. Ook deze meiden zien er prachtig uit. Ik denk bij mezelf, echt zonde dat ze doen wat ze doen. 'Dus jij gaat over ons schrijven? Als je het maar niet in de Marokkaanse krant plaats en geen foto’s! Als mijn familie hier ooit lucht van krijgt, ben ik dood', vertelt de 20-jarige Lemia erg serieus. Ook de derde vriendin, die ik Lola (25) mag noemen, is als de dood dat ze ooit een neef of bekende tegenkomt. 'We leven altijd in spanning en onzekerheid, maar het geld maakt alles goed.'

En de angst voor Allah swt dan? Samira is moslima en dat zal ze altijd blijven. 'Nee, ik bid niet. Hoe kan ik en bidden en doen wat ik nu doe? Dat gaat niet samen. Ik zou mezelf en Allah voor de gek houden. Ooit inshaallah (met gods wil) wil ik een praktiserende moslima zijn. Ik hoop dat die periode eerder zal aanbreken dan de dood. Elke dag vraag ik Allah wel om vergiffenis. Het geloof zit in mijn hart en daar kan niemand iets tegen doen.'
        Het blijft eventjes stil. Islam blijkt een lastig onderwerp om daar open over te praten. Dan zie je de innerlijke pijn in ogen van de meiden verschijnen. Het conflict tussen het leven en je God.

Eenmaal aangekomen bij discotheek La Pacha worden de dames herkend door de beveiligers en het personeel. Het zijn bekende dames in deze tent. Binnen no time worden de meiden aangesproken door jongens. Ze worden uitgenodigd aan de VIP-tafel en de meiden gaan daar uiteraard op in. 'Deze mannen hebben geld en geld is ons drijfveer', vertelt Samira lachend.

Na een krap uurtje vertrekken de dames en heren. Samira kijkt opgetogen. 'Ze hebben een appartement gehuurd, dus gaan we daar verder ontspannen.' Ze schreeuwt me nog toe: 'It’s all about the money baby.'

Bron http://www.wereldjournalisten.nl/art...ie_in_marokko/

Commentaar

Dit Gebeurd Overal !!!

Overal heb je het zelfde hoor , dit nieuws uit Morrocco is niks nieuw , hier in nederland gebeurd het zelfde , ga maar eens een weekend stappen in een studente stad , geen probleem om een tegen te komen die wat extra centjes willen verdienen.

Greetz , Stealth

Commentaar

Idd. gebeurd het overal...Alleen in o.a. Marokko doet men (tamelijk) hysterisch, omdat het niet "des Islams" zou zijn.

Tja, van de Koran wordt zo'n vrouw niets wijzer...De Koran betaald de huur niet, haar eten, haar kleding enzovoorts!

Typsch ook om naar de vrouwen (en buitenlanders) te wijzen, maar over de Marokkaanse man geen woord...
            Koning, Keizer, Admiraal...neuken moeten ze allemaal!

Commentaar

Vraag me ook af of het woord loverboy daar ook voor komt

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door stef de bef Bekijk bericht

Ik denk dat ze het daar pooier noemen ...

Commentaar

Prostitutie word door de Marokaanse gemeeschap beter aanvaard in Marokko dan prostitutie in Belgie,Nederland enz..door diezelfde Marokaanse gemeenschap in onze Westerse landen.
                  Raar maar maar.

Grtz,Dolfie

Commentaar

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik van dit soort artikelen moet denken. Ik vind al deze reportages wel erg veel op elkaar lijken, en hoe komt de journalist aan het verhaal? Door Marrokaanse meisjes en vrouwen op straat aan te spreken? En een studente journalistiek, die in de prostitutie verzeild is geraakt? Als je als meisje in Marokko naar de universiteit gaat, dan kom je in de regel uit een milieu waarin het niet heel erg voor de hand ligt om uiteindelijk dat beroep uit te oefenen.

De opbouw van het artikel doet mij een beetje denken aan de vele artikelen die over Oost Europese dames zijn geschreven, en die volgens mij van a tot z verzonnen zijn. Vul maar een paar andere namen in en verander wat landen, met een beetje herschrijven heb je een kant en klare reportage over een meisje uit Slowakije of Wit Rusland, die in het Westen als prostituee de kost verdient.

Het boek 'Marokko achter de schermen' van Steven Adolf bevat informatie, die heel wat betrouwbaarder op mij overkomt. Hij schrijft dat veel prostituees daar eenvoudige meisjes zijn, die op jonge leeftijd als dienstmeisje in de stad gaan werken en dan al gauw bezwangerd worden door de heer of zoon des huizes. Ontslag volgt dan al gauw, en waar moet ze dan van leven? Precies.
                    Men have two emotions: Hungry and Horny.
                    If you see him without an erection, make him a sandwich.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door stef de bef Bekijk bericht
                      Volgens mij worden ze daar gemaakt en worden ze vervolgens naar Nederland geïmporteerd.

Ik heb wel iets met Marokkaanse meisjes maar lijkt me niks om een islamtisch land te bezoeken puur voor de prostitutie.
                      And lead us not into temptation, but deliver us from evil.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door The Sorrow Bekijk bericht
                        Volgens mij worden ze daar gemaakt en worden ze vervolgens naar Nederland geïmporteerd.

Ik heb wel iets met Marokkaanse meisjes maar lijkt me niks om een islamtisch land te bezoeken puur voor de prostitutie.
                        Nee mij ook niet, Marokkaanse meisjes bezoeken hier oke maar daar mij niet gezien

Commentaar

Marokko is gewoon een arm land dat in de wereld het 2°Thailand aan het worden is. Marrakesh is het paradijs voor de pedofielen en er zijn Marokkaanse moeders die hun eigen kinderen verkopen aan perverse mannen. Ook zie je jonge Marokkaanse straatjongens die alles doen om wat geld .

De laatste tijd is er een frisse wind gekomen om deze praktijken strenger aan te pakken.

Commentaar

Aan het werk...
                          X