Prostitutie een normaal beroep?

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Prostitutie een normaal beroep?

AMSTERDAM - Prostitutie is een normaal beroep waarvoor mensen uit vrije wil kunnen kiezen. Dat vindt 55 procent van de deelnemers aan een online enquête van feministisch maandblad Opzij.

Een kwart van de deelnemers wil dat het weer geheel strafbaar wordt. 41 Procent vindt dat alleen bepaalde vormen van prostitutie verboden moeten worden, zoals het tippelen van heroïne****tjes.

Opzij peilde de mening van haar lezers vooruitlopend op kabinetsplannen om misstanden in de prostitutie aan te pakken. Van de ondervraagden meent 77 procent dat klanten die seks hebben met slachtoffers van mensenhandel moeten worden vervolgd.

Bron: www.telegraaf.nl
    Dirty mind is a joy 4 ever!!!

Re: Prostitutie een normaal beroep?

Ik heb zo de indruk dat bepaalde beleidsmensen zich alleen maar focussen op de "uiteraard ontoelaatbare" mispraktijken in de prostitutie en spijtig genoeg de hele sector over dezelfde kam scheren.
    Deze mensen vergeten blijkbaar dat er ook in andere beroepen mispraktijken voorkomen maar daar durft men blijkbaar mindertyegen optreden vanwege belangen.

Grtz,Dolfie

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door ranzig Bekijk bericht
      [s

... Van de ondervraagden meent 77 procent dat klanten die seks hebben met slachtoffers van mensenhandel moeten worden vervolgd.
      Dit vind ik nou weer zo ondoordacht van de "ondervraagden".
      Er wordt vergeten, dat je in heel veel gevallen, als klant niet weet, of een dame gedwongen staat.
      Is al zo vaak overal gezegd: ze moeten de gasten aanpakken die dwingen, niet degene die onbewust gebruik maakt van een gedwongen dame.

Groet, Jaccoone

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door ranzig Bekijk bericht

Opzij peilde de mening van haar lezers vooruitlopend op kabinetsplannen om misstanden in de prostitutie aan te pakken. Van de ondervraagden meent 77 procent dat klanten die seks hebben met slachtoffers van mensenhandel moeten worden vervolgd.

Bron: www.telegraaf.nl
        Oorspronkelijk geplaatst door jaccoone Bekijk bericht
        Dit vind ik nou weer zo ondoordacht van de "ondervraagden".
        Er wordt vergeten, dat je in heel veel gevallen, als klant niet weet, of een dame gedwongen staat.
        Is al zo vaak overal gezegd: ze moeten de gasten aanpakken die dwingen, niet degene die onbewust gebruik maakt van een gedwongen dame.

Groet, Jaccoone
        Ik ga er vanuit beste Jacco dat de mensen die aan de enquête hebben mee gedaan bedoelen dat je pas strafbaar bent (vervolgbaar) als je weet dat de dame gedwongen staat te werken maar alsnog naar binnen gaat.

Greetz.

Commentaar

Mijn mening, zodra je belasting betaald is het een beroep.

Commentaar

Mijn mening, zodra je belasting betaalt over inkomen ben je verslaafd (tot slaaf verworden). Een beroep is iets leveren en daarvoor betaald worden, als zodanig is prostitutie dus een volkomen normaal beroep en daar verander het pirmaidespel spelende steeds meer fascistoide en communistische regime hier niks aan.

Commentaar

Wat is een normaal beroep? Ik zou het niet weten.

Ik vind het in ieder geval normaal dat er prostituees zijn en mensen dat vak uitoefenen.

Commentaar

aan wie is het om dat uit te maken?
                het is toch ook zo met de vraag wat is een gevaarlijk beroep?
                de 1 vind een gevaarlijk beroep niks,de andere zoekt de spanning en het gevaar juist op.
                dat is met prostitutie ook zo! buiten de gedwongen dames dan zijn er altijd vrouwen die zich er in thuis voelen en ook van hun hobby hun werk maken.
                het klinkt raar maar die zijn er.
                en wat de vraag betreft is het normaal? wat is eigenlijk normaal?
                dat is voor ieder persoon anders.
                het gaat er om wat voor soort bril je heen kijkt
                en ja deze vraag moet al duizenden jaren bestaan want het is het oudste beroep van de wereld toch?

stef de bef de happy hookerwalker
                lickmaster of the hookers universe

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Giovanni_Camminatore
                  Normaal is, zoals je al uit het word kan afleiden, iets wat aan de norm voldoet.

Norm (Wikipedia):
                  Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken. Het gaat hierbij om verwachtingen over het gedrag van de mens. Vaak zijn het regels en kun je ze uitvoeren. Ook hangen ze nauw samen met waarden.

Hier blijkt voor de zoveelste maal dat zeggen en doen in Nederland twee volledig verschillende dingen zijn. Wanneer gevraagd zal zo'n 70% van de bevolking antwoorden dat prostitutie de normaalste zaak van de wereld is. We zijn toch immers een tolerant land? Wanneer de vragensteller vervolgens vraagt of die persoon dan wel eens een prostituee bezoekt dan voelt hij zich toch enigszins ongemakkelijk. Dat zou niet het geval zijn wanneer hij WERKELIJK vind dat prostitutie de normaalste zaak van de wereld is?
                  Het beroep vuilnisman valt ook onder een normaal beroep maar of je dat voor de televisie, vrienden of geen vrienden.... je beroep in geuren en kleuren gaat vertellen dat lijkt mij eerlijk gezegd niet. Ik denk dat je dan toch wat ongemakkelijk voelt. Diegene die tegenover je staat zit dik in de centen want die heeft tenslotte Universiteit gehaald en staat met zijn beroep hoog op de maatschappelijke ladder! Daarom wil het nog niet zeggen dat vuilnisman niet aan de norm voldoet van Giovanni en dan het beroep ook niet normaal is.

Oorspronkelijk geplaatst door Giovanni_Camminatore
                  ****is dus niet de norm, en daarom niet normaal.****
                  Het is "abnormaal" om te zeggen dat als iets niet aan de norm voldoet het ook niet normaal is, oftewel abnormaal. Als we bijv. kijken naar het gedrag van mensen dan blijkt toch wel zeker dat 85% niet aan de zogenoemde norm voldoet en zou dat betekenen dat er maar weinig "normale" mensen zijn. Dit uiteraard volgens de norm.

Ook een norm moet wel eens aangepast worden om te voldoen aan de werkelijkheid. Een norm is eigenlijk niets anders dan dat je ergens een maatstaf voor neemt.

Groet, McFly

Commentaar

Prostituee is echt geen normaal vak

Binnenkort behandelt de Eerste Kamer de wet die prostitutie nog beter reguleert. Hoe wenselijk is dat, vraagt Simon Verduijn zich aan de hand van de Britse filosoof John Stuart Mill af. "Kent u een meisje dat droomde ooit een beroemd prostituee te worden?"

Simon Verduijn is bestuurskundige en onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen (Faculteit der Managementwetenschappen). Hij schreef dit essay op persoonlijke titel.

Bron: trouw.nl
                    Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 04-01-14, 20:39. Reden: Tekst valt onder auteursrecht

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Simon Verduijn Bekijk bericht
                      Prostituee is echt geen normaal vak

Wat opvalt aan het Nederlandse prostitutiebeleid is dat realisme en pragmatisme het uitgangspunt zijn; het normatieve aspect ontbreekt. De veronderstelling is dat er altijd vraag zal zijn naar betaalde seks en dat vrouwen zich daar altijd vrijwillig voor beschikbaar zullen blijven stellen. De vrije dynamiek van vraag en aanbod is leidend, zolang er - in lijn met Mills schadebeginsel - geen sprake is van dwang of fysieke schade. Het Zweedse beleid is expliciet over de normatieve uitgangspunten en stelt dat een samenleving waarin prostitutie genormaliseerd wordt, niet gewenst is.
                      In dit land hebben zelfs christelijke kwezels, in ieder geval die met verantwoordelijkheidsbesef, altijd ingezien dat realisme en pragmatisme bij prostitutiebeleid zwaarder moeten wegen dan het (eigen) "normatieve aspect". Bij het succesvol reguleren van prostitutie speelt ervaringskennis immers een cruciale rol.
                      Het tekent een groeiende groep jongeren, onder wie de schrijver, wier visie op de prostitutie voorkomt uit pedanterie en mediapulp dat een filosoof uit de Victoriaanse tijd hun in verdraagzaamheid verre achter zich laat.

In het artikel demonstreert de auteur duidelijk dat zijn kennis van de politiek even gebrekkig is als die van de prostutitie. De dubbele agende van de WRP ontgaat hem volledig en Opstelten ziet hij blijkbaar als een erfgenaam van Sorgdrager!
                      Laatst gewijzigd door OldAmsterdam; 02-05-11, 15:06. Reden: Quote aangepast
                      Hou je van mensen, hou je van handel, probeer het dan eens in de mensenhandel!

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Simon Verduijn
                        Hebt u ooit van iemand gehoord die prostituee wilde worden omdat ze daar als jong meisje altijd al over had gedroomd, of geïnspireerd werd door een groot of beroemd prostituee?
                        Nee daar heb ik nooit van gehoord. Wel hoor ik legio verhalen over jongetjes die er van dromen om stratenmaker te worden. Deze knaapjes zijn geïnspireerd door verhalen over stratenmakers waarbij op 40 jarige leeftijd de rug finaal kapot is. Het is dan ook een zeer prettig vooruitzicht om dag in dag uit gekweld te worden door helse pijnen aan de onderrug, en om tot aan je dood afhankelijk te zijn van pijnstillers om toch nog maar iets van een menswaardig bestaan te hebben.

Brandweerman, astronaut, piloot, popster, filmster: daar droom je als kind van. Kantoorslaaf, loodgieter, vuilnisman, aspergesteker: allemaal beroepen die zelden of nooit in kinderdromen voorkomen. En inderdaad: prostitue(e) kan in dat laatste rijtje toegevoegd worden. Dat maakt het nog niet tot een ongewenst of abnormaal beroep.

Normalisatie van seksarbeid zorgt ervoor dat de positie van de vrouw verzwakt, en legalisatie is vanuit deze benadering dan ook geen oplossing.
                        Nee, vrouwen diskwalifiseren als wezens die niet zelfstandig kunnen kiezen om een beroep uit te oefenen doet wonderen voor de positie van de vrouw.

Als iemand zichzelf als slaaf verkoopt, geeft hij daarmee zijn vrijheid op - dan kan hij niet meer over zijn eigen vrijheid beschikken. Zweden beschouwt het daarom als een criminele daad van de man om te betalen voor prostitutie omdat hij er hiermee voor zorgt dat de vrouw haar vrijheid wordt ontnomen. Hieraan is de klant, de man, schuldig en dus strafbaar.
                        Wanneer ik een overeenkomst sluit met een stucadoor om bij mij thuis een muur op te knappen dan is er geen zinnig mens die mij beticht van het ontnemen van de vrijheid van de goede man. Dit ondanks het feit dat de overeenkomst de stucadoor verplicht om enkele uren aan mijn muur te werken.

Het is raar dat hier anders tegenaan gekeken word wanneer ik een overeenkomst sluit voor het verlenen van seksuele diensten. Toch is dit zo, en dat is de enige reden dat prostitutie geen normaal beroep is: er word raar tegenaan gekeken door de maatschappij.

En dat mensen seks kopen van andere mensen gaat tegen de menselijke waardigheid in.
                        Dat is ook weer zo'n rariteit. Er word geen seks (of lichaam) verkocht. Er word zelfs helemaal niks verkocht. Er word tegen betaling een dienst verleend.

Wanneer ik iemand inhuur voor financieel advies dan koop ik toch ook niet de mentale capaciteiten van die persoon!!!! Is het niet raar dat dit anders is wanneer bij het verlenen van de dienst de primaire en secundaire geslachtskenmerken betrokken zijn in plaats van alleen de hersenen en handen?

Hieruit kan je afleiden dat seks het grote issue is, en niet de maatschappelijke positie van de prostituee. Dat word slechts, zoals vrijwel altijd, gebruikt als excuus om seks buiten de echtelijke sponde te wraken.

Diep van binnen is onze eigen houding ook dat we niemand, laat staan onze eigen vrouw of dochter, een baan in de prostitutie gunnen.
                        Nee, wat dat betreft was Jezus Christus een uitzondering.

Echter, de reden dat ik dat niet zou willen is dat mijn vrouw/dochter maatschappelijk gezien als een rariteit beschouwd zou worden, niet vanwege wat het beroep van prostituee inhoudt.

Lieden als Simon Verduijn bepleiten dat seks/prostitutie een rariteit moet blijven. Ze gruwelen bij de gedachte dat de maatschappij op een normale manier tegen seks en prostitutie aan gaan kijken.

In principe hebben ze in onze vrije maatschappij het recht om er zo over te denken. Echter, hun manier van denken is wel schadelijk voor de seksuele vrijheid van anderen. Volgens de veel aangehaalde filosoof John Stuart Mill houd vrijheid op daar waar je anderen schade toebrengt. Ik ben het daar, als liberaal, wel mee eens..........

SlowWalker

Commentaar

Sekswerk is ook werk

http://youtu.be/ecs5I2Kn4Eg

Verrassende video "Gelijke Rechten", gemaakt door “Indoors”, een samenwerking van negen Europese organisaties die de rechten van sekswerkers ondersteunen. De video is leverbaar in 17 talen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door OldAmsterdam Bekijk bericht
                            Verrassende video "Gelijke Rechten".....
                            Een vrouw komt de wachtkamer van de dokter binnen. Terwijl ze op haar beurt wacht praat ze wat met de overige patiënten. Op een gegeven moment laat ze ontvallen dat haar beroep seksueel dienstverleenster is. Een pijnlijke stilte valt, en de vrouw ondervindt aan levende lijve waar de uitdrukking 'als blikken konden doden' vandaan komt.

Weer een andere vrouw is net verhuist. Ze maakt kennis met de buren, waarbij uiteraard haar beroep, te weten seksueel dienstverleenster, ter sprake komt. Wanneer de vrouw die avond thuis komt van haar werk is haar voordeur onder geklad. In niet mis te verstane bewoordingen maken de teksten op de voordeur de vrouw duidelijk dat het verspilde moeite is om de verhuisdozen verder uit te pakken.

Formeel gezien zijn de rechten van prostituees net zo goed geregeld als voor iedere andere beroepsgroep. In de praktijk kan een prostituee onmogelijk eerlijk zeggen wat voor werk ze doet zonder ogenblikkelijk als een maatschappelijke paria behandeld te worden. En dat is waar de schoen wringt.

Sekswerk is inderdaad ook gewoon werk. Alleen daar koop je weinig voor zolang (een deel van) de maatschappij dit anders ziet.

SlowWalker

Commentaar

Normaal... raar woord eigenlijk, wat is normaal?

Het is in ieder geval geen gebruikelijk beroep, en ook geen beroep waar de meeste dames over vertellen in hun omgeving dat ze dat uitoefenen. Hoeveel beroepen zijn er waarbij je dat niet vertelt als je op een feestje staat met semi-vrienden/kennissen.

En ik denk ook niet dat het een jeugddroom is van iemand om de prostitutie in te gaan. Dat neemt niet weg dat er volgens mij genoeg DVP's zijn die er nog best wat leuks van weten te maken voor zichzelf. Maar voor velen zal het ook gedwongen zijn. Niet eens door loverboys, maar gedwongen door de situatie waar ze in terecht komen.

Commentaar

het is zo als slowwalker zegt, een (groot)deel van de maatschappij veroordeeld het beroep van de dvp.
                                zo zitten parkeerwachters, stadstoezicht enz ook met dit probleem nu denk ik als je de maatschappij laat kiezen tussen een dvp en een parkeerwachter wie dan de meeste afkeuring krijgt, dan zal de dvp het winnen.
                                hier ben ik het zelf niet mee eens, ik zal zelf voor geen van beide beroepen kiezen, maar in hoevere kan men kiezen er moet toch brood op de plank en als men dat op legale wijze en vrije keuze kan doen, wie ben ik om dat te (ver)oordelen

have fun

Commentaar

Het is vooral de conservatief-benepen burgerij die een probleem heeft met prostitutie. Ik heb me er nooit druk over gemaakt, ook toen ik nog niet wandelde. Leven en laten leven is het credo (tot op zekere hoogte uiteraard). Het zal te maken hebben met het dominee-verleden van Nederland dat we zo hard oordelen over prostitutie en aanverwante zaken. Zo is iemand die een coffeeshop runt in de ogen van vele burgers ook niet helemaal koosjer. Het heeft allemaal te maken met angst voor het onbekende, en diep ingesleten vooroordelen. Economisch gezien is het een volstrekt normaal beroep. Er is immers vraag en aanbod naar een dienst (neuken in dit geval). Door de taboeïsering van betaalde sex wordt gedaan alsof het niet normaal is. "je lichaam verkopen is toch niet normaal" en "sex kopen is immoreel" zijn bekende (christelijke) uitspraken die de prostitutie geen goed doen. Als Nederland wat luchtiger gaat denken over deze onderwerpen komt het beroep misschien in een wat beter daglicht te staan. Hopelijk kan een nieuwe regering na 12/9 wat doen aan het taboe op drugs en sex, wat er in NL toch nog steeds is, gezien het conservatieve beleid van de liberale (uche uche) VVD....

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Scuderia77 Bekijk bericht
                                    Normaal... raar woord eigenlijk, wat is normaal?
                                    Normaal houdt in: Datgene wat aan de norm voldoet. De norm qua seksualiteit is een monogame relatie tussen twee personen. Prostitutie past niet echt in dat plaatje. Niet normaal dus.

SlowWalker

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door SlowWalker Bekijk bericht
                                      Normaal houdt in: Datgene wat aan de norm voldoet. De norm qua seksualiteit is een monogame relatie tussen twee personen. Prostitutie past niet echt in dat plaatje. Niet normaal dus.

SlowWalker
                                      Nee, normaal is je op een bepaalde tijd je eigen woning verlaten en naar een armetierige buurt gaan met smalle steegjes en daar in een piepklein kamertje voor een raam in je een blote kont op een wankel krukje uren lang op hitsige kerels te wachten.

Commentaar

Met norm refereer ik naar de algemeen geldende maatschappelijke normen en waarden. Het staat een persoon vrij om andere normen en waarden te hebben dan de algemeen geldende. Wanneer het binnen iemand haar normen en waarden past om in haar blote reet in een steeg op hitsige kerels te wachten dan is daar niets mis mee. Ze doet er immers geen vlieg kwaad mee.

Het is niet juist om haar de algemeen geldende maatschappelijke normen en waarden op te dringen. Normen en waarden zijn namelijk zeer persoonlijk. Daar waar normen en waarden door moralisten opgedrongen worden sterft de vrijheid.

SlowWalker

Commentaar

Uit eigen doos, vrij vertaald:

echtgenoot belt, ze neemt op in het bijzijn van een klant en zegt hem dat het haar echtgenoot is. Ja, ik ben getrouwd zegt ze, hier werk ik en betaal jij mij voor het leveren van een dienst.

Of dat nou zo slim was weet ik niet maar voor haar was het dus normaal. De norm? Dat is een relatief begrip.