Openbaar vervoer België

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Openbaar vervoer België

Als eerste, excuses - ik kan geen passend deel van het forum vinden waar ik dit kan plaatsen, hier leek mij de beste optie gezien de reden achter de vraag.

In ieder geval, helaas ben ik niet in het bezit van eigen vervoer. In het verlengde van mijn eerdere posts en gerelateerde zaken die nu serieuzere vormen aannemen, ben ik bereid 'verder' te reizen dan enkel mijn regio. Ik ben diverse advertenties, recensies e.d. aan het lezen en neig er sterk naar mij zelfs niet tot enkel Nederland te beperken. Sommige interessante dames zijn bijvoorbeeld Belgisch of ontvangen enkel over de grens (vanuit Nederland bekeken dan).

Ik ben natuurlijk bekend met het openbaar vervoer in Nederland; tickets kopen of zoals 'tegenwoordig' gewoon in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Hoe zit dat zodra ik de grens over wil? Ben nooit met het openbaar vervoer de grens over geweest. Moet ik bijvoorbeeld aparte tickets (of een retourticket?) kopen voor de trein naar België en terug op het station in Nederland? En kan ik dan voor de busrit in België bijvoorbeeld in de bus zelf terecht met contant geld, of moet ik daar van tevoren ook kaartjes voor kopen?

Mocht er iemand zijn die mij hier duidelijkheid over kan geven, hoor ik dat graag!

Hoi Strandom!

Als je vanuit Nederland vertrekt kan je het best een heen-en-terug ticket kopen (wij hebben hier geen in- en uitcheckpoortjes zoals bij jullie in NL) naar de plaats waar je naartoe gaat. Je kan dat gewoon vanuit NL doen (ga je bvb. naar Gent, dan vraag je in het station gewoon een retourtje Gent). Je kan dan gewoon rechtstreeks naar Gent met dat ticket, ook al zou je 3 tot 4 keer moeten overstappen. Makkelijkste is wel om je tickets gewoon online te kopen, doe ik altijd als ik vanuit Gent naar Rotterdam ga, kan je ook kiezen tussen Thalys en een gewone trein en je hebt ze onmiddellijk in je GSM staan. Aan de loketten is het vaak aanschuiven, maar uiteindelijk kies je dat nog altijd zelf.

Voor een busrit kan je het ticket gewoon op de bus zelf kopen (is wel vrij duur, zo'n € 3 geloof ik), een sms-ticket kopen (al weet ik niet of je dit ook met een buitenlandse nummer kunt doen) of een 10-beurtenkaart kopen (kan ook in het station). Je kan ook gewoon je kaartjes of biljet kopen in een lijnautomaat, al zijn deze niet overal te vinden. Dit is algemeen goedkoper dan gewoon te betalen op de bus.

Indien je toch liever je ticket op de bus koopt, raad ik je wel aan om gepast te betalen. Wisselgeld hebben ze wel, maar de chauffeurs vinden dit algemeen gesproken niet zo fijn als ze op briefjes moeten teruggeven lol.
    Pleasure is my business

Commentaar

Hoi Coco!

Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik had al zo'n vermoeden dat het inderdaad gewoon met een ticket gaat die op het station in kwestie gekocht wordt, maar gezien het gebrek aan ervaring kan het geen kwaad te vragen .

En top! Een retourkaartje lijkt mij dan inderdaad de beste optie, en via de telefoon is inderdaad wel handig! Dat komt denk ik wel goed als ik het online koop, volgens mij kan dit via de NS (Internationaal).

Wat betreft de busrit - dat kost hier inderdaad ook al gauw een paar Euro. Ik ga er een beetje van uit dat die prijs evenredig stijgt met de af te leggen afstand? Werken jullie ook met 'zones'? Als je een zone doorkruist, je voor die extra zone betaald, of je nu aan het begin of aan het einde van die zone uitstapt? En voor een verdere reis zal er bij die 10-beurtenkaart dan meerderen tegelijk worden afgestempeld? Korte reis is een enkele of een paar beurten en hoe verder de reis hoe meer er van die beurten worden verbruikt? Ik neem aan dat je geen lange afstanden kan reizen voor een enkele beurt van die 10-beurtenkaart.

Ik denk dat ik niet al te ingewikkeld wil doen tegen die tijd, dus dat ik gewoon de tickets op de bus koop - ik zal dan zeker zorgen dat ik gepast geld heb! Ik zoek dan wel op hoeveel de busreis ongeveer zal kosten, ik hoop dat deze informatie online wel ergens te vinden is?

In ieder geval, nogmaals bedankt voor je reactie!

Commentaar

als je vanuit Nederland naar Belgie of Duitsland of Frankrijk wil met de trein, moet je ook eens kijken op de site van de nationale vervoerder van dat land of je daar ook een ticket kunt kopen, vaak is dat goedkoper

Voorbeeld : een reis van Roosendaal naar Charleroi (morgen heen, overmorgen terug, 2e klas)

Kosten op de site van NS : € 57,60
        Kosten op de site van NMBS : € 43,20

Dus voor iedereen die met de trein wil gaan wandelen, doe er je voordeel mee

Commentaar

Aan het werk...
        X