Airlines & airports: belangrijk

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

  • Airlines & airports: belangrijk

    Meerdere malen mee gevlogen in business class, geen ervaring in toeristenclass. business was uitmuntend en raam plaatsen voelen aan als private suite. enigste minpunt voor my was de bedlengte van 1.80, moest een beetje gebogen slapen door mijn lengte.eten was fantastisch, beter dan het eten in first emirates.via frankfurt is oman een goed alternatief, grootste zit afstand in economie van alle maatschappijen.nieuwe vliegtuigen. business behoord tot top 3 alle maatschappijen. snel status in mijlen program, met na 2 keer vliegen in een jaar al een upgrade voucher. (2 juni 2011, 08:45 uur)
    Laatst gewijzigd door Benn0; 02-06-11, 09:31.

  • #2
    vliegvelden van Bangkok

    Houd in Azië rekening met een luchthavenbelasting, te betalen vlak voor de douane en maximaal ongeveer 15 euro. Kortom: wat cash op zak is aan te bevelen. Als luchthavenbelasting of een visum (ongeveer $ 20,00) moet worden betaald, zijn de ATM's zijn meestal onbereikbaar.

    Bangkok: twee vliegvelden
    - Survanabhumi (wel balies van Nok Air, 1-2-go, Air Asia in de vertrekhal waar de tickets kunnen worden gekocht tegen contante betaling. Luchthavenbelasting is afgeschaft. Als je aankomt kun je naar de vertrekhal gaan door vlak voor de uitgang één etage (twintig meter) hoger te gaan. De vliegveldcode voor Survanabhumi is BKK.
    - Don Muang: (oude vliegveld) Nok Air, 1-2-Go, taxi van Survanabhumi naar Don Muang kostte mij een keer 267 op de meter en 100 baht tol. De vliegveldcode voor Don Muang is DMG.
    Luchthavenbelasting hoeft op beide vliegvelden inmiddels niet meer bij vertrek apart te worden betaald.

    Buitenpost meldt dat AoT (Airports of Thailand) erkent dat diefstal van waardevolle zaken uit koffers regelmatig voorkomt op Suvarnabhumi. Hij neemt zijn weinige waardevolle spullen maar in zijn handbagage mee.

    Airporttrain van Survanabhumi naar centrum Bangkok:
    http://www.bangkokairporttrain.com/index.html
    http://www.bangkokairportonline.com/node/141
    http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=m...title&resnum=1
    http://wikimapia.org/4108311/SARL-Ma...y-Air-Terminal
    http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=m...title&resnum=1

    Deze lijn is in gebruik genomen en het kaartje voor de expresstrain is tot 1 januari 100 Baht. Aansluiting op de skytrain (bts) en de metro (mrts). Bagage kan worden overgeladen op de airporttrain. Het eindpunt Makassan is hemelsbreed ongeveer 1,5 - 2 km van Sukhumvit Road en daarom ongeveer 50 Baht met de taxi. "The SRT plans to collect a fare of 150 baht from passengers taking non-stop trains while those travelling on trains that stop at every station will pay between 15 and 45 baht" Als ik een sneltrein neem (150 Baht) en een taxi voor het laatste stuk (50 Baht) is totaal 200 Baht terwijl een taxi normaliter 300 - 350 Baht kost. De airporttrain is dan 3 euro goedkoper en wellicht sneller. Als je veel bagage hebt, zou ik het niet doen.

    Oorspronkelijk geplaatst door tim535
    Er word aangeraden met een grote boog om de tax free shops in suvarnabhumi-airport te lopen. Het zijn, hoewel van dezelfde keten, allemaal individuele zaakjes wat je niet kunt zien. Als je met een slof sigaretten of welk product dan ook over een denkbeeldige lijn stapt pleeg je al winkeldiefstal. Ook komt het voor dat er een extra product in je tasje word gestopt waarvan jij aanneemt dat het een geschenk is (zo kreeg iemand bij aankoop van een slof sigaretten een pakje extra en werd bij het verlaten van de shop opgepakt voor diefstal).
    (zie ook het bericht van 2 augustus van thaikenner).

    TIP 1: Er rijden ook twee bussen van Survanabhumi naar Pattaya. Ze zijn te vinden op level 1 bij door 7 en 8, ze rijden niet voor 8 uur en na 18:00 uur, je betaalt maar ongeveer 115 baht per rit. Taxi kost minimaal 1200 baht. [Bron: Johnnie001, Thailand: Pattaya, Vragen en niet-recensies, 16 augustus 2008, 10:51 uur, bericht 472]
    http://www.bangkokairportonline.com/node/14

    - Busservice Survanabhumi (internationale vliegveld Bangkok) -> Pattaya v.v.
    Het "kantoortje" hiervan is op Level 1 uitgang 7. Kosten < 150 baht.
    Bell Travel Service Co. LTD., Bangkok Tel : 0-2747-4675-6, Pattaya Tel: 038-370-055-6

    vliegveld S. -> Pattaya: Vertrektijden:
    8:00, 10:00, 12:00, 14:00, 16:00, 18:00
    Pattaya (noordelijke busstation) -> vliegveld S.: Vertrektijden:
    6:00, 9:00, 11:00, 13:00, 15:00, 17:00, 19:00

    - "Government Bus" "kantoortje" op / bij Level 1 uitgang 8,
    vliegveld S. -> Jomtien (3 stops in Pattaya, eerste stop op de kruising nabij het busstation) Eindpunt Jomtien is daar het vertrekpunt naar vliegveld S. maar stopt dan niet in Pattaya. Kosten 110 baht.

    vliegveld S. -> eindpunt Jomtien: Vertrektijden:
    6:45, 9:15, 13 :15, 17:15
    http://img150.imageshack.us/my.php?i...sc02083jh6.jpg

    http://www.belltravelservice.com/routes_rates.php#

    TIP 2: als het verkeer in de spits letterlijk stil staat, neem dan de Skytrain: (SNELLER) naar het eindpunt waar geen files staan.
    voor Survanabhumi: naar eindpunt On Nut nog 200 baht met de taxi
    voor Don Muang: naar eindpunt Mo Chit nog 120 baht met de taxi.

    TIP 3: Een reisbureau dat dezelfde prijzen aanhoudt als Cebu Air Pacific bevindt zich volgens Pussyjager in Sukhumvit Road, soi 22 rechts vooraan, ingericht als bar, direct rechts een bureautje waar je wordt geholpen.

    TIP 4: in Thailand loont het de moeite om op de bonnefooi naar het vliegveld te gaan en daar een ticket te kopen tegen contante betaling terwijl de website aangeeft dat er geen vluchten meer beschikbaar zijn.

    TIP 5: De tijd van landing en vertrek in Bangkok maakt mij eigenlijk niet uit omdat daar altijd wel taxi’s, hotels enzovoorts beschikbaar zijn. Als de bars om 2.00 uur sluiten, is er nog een Thermae en de parkeerplaats van Nana Hotel. Als om vijf uur 's ochtends ook daar de dames weg zijn is het tijd om te gaan slapen tot avivabkk.com om 10.00 uur 's ochtends weer open gaat.

    TIP 6: hotel vlakbij Survanabhumi om even te kunnen slapen:
    http://www.wotif.com/hotel/View?hote...1&viewType=all

    www.airportthai.co.th
    http://www2.airportthai.co.th/airportnew/main/index.asp?lang=en

    Tip 7: Voor gratis (wifi) internet op vliegveld Bangkok. Na de bagage controle links af lopen. Kom je bij een zuil van LG waar je alle electronica kunt opladen. Ga daar op de stoeltjes zitten en log gratis in op de Thai wifi van de business class lounge 1 verdieping lager. (mda JPA). de huidige wifi key voor Eva lounge: 021342531


    Oorspronkelijk geplaatst door Frosty Freezer
    Oorspronkelijk geplaatst door Aaf
    Ik kan inmiddels bevestigen dat bij Chang massage op het vliegveld (bij Pier G) na wat aandringen ook meer mogelijk is. Misschien omdat t rustig was (het was rond 9 's-avonds, en weinig gasten, ik zag verder niemand), maar de oil massage werd afgerond met een een prima handmassage. Kosten 700 Baht extra.
    Airport Express Bus: 124 Baht (1.5 hours to 2 hours duration) Vliegveld -> Pattaya
    Departure times: 7am, 9am, 11am, 1pm, 3pm, 5pm, 9pm
    Pick-up: 1st floor of Airport Building between Gate No. 7-8

    Goes to: Jomtien bus station, which is located directly in front of View Talay 1, right next to the Jomtien Food Mart, across the street from Pan Pan (makes the best pizza). This service is new this year in 2009. Bij Tammy Massages

    Look at the company web site for for more information and to confirm times: http://www.airportpattayabus.com/
    Laatst gewijzigd door Benn0; 20-05-13, 10:08.
    Big Benn0 is watching you!

    Commentaar


    • #3
      (Aziatische) vliegvelden

      Pattaya (Thailand):
      U-Tapao is een militair vliegveld dat door de Amerikanen is aangelegd en gebruikt voor B52 bommenwerpers. Het is 45 minuten rijden van Pattaya en wordt in noodgevallen ook gebruikt voor normaal luchtverkeer. Een 747 kan er makkelijk landen en opstijgen maar het vliegveld is verder niet ingericht op het verwerken van grote aantallen reizigers (o.a. slechts 2 scanners en 6 incheck balies etc).

      Chiang Mai:
      klein vliegveld heel dichtbij het centrum. Taxi bij de uitgang kost 120 Baht. Loop het terrein af (100 meter) en je hebt een tuktuk voor de helft.

      Udon Thani:
      klein vliegveld, verder van het centrum en erg weinig taxi's en vervoer. Ik betaalde 200 Baht aan een scharrelaar met een privé auto.

      Phnom Penh (Cambodja):
      . Visum klaar terwijl u wacht voor $ 20,00 gereed houden + $ 1 à 2 als je niet zo’n up-to-date geel Internationaal Bewijs van inenting of Profylaxe (inentingsboekje) hebt.
      . ATM is tegenwoordig voor de douane beschikbaar.
      . Airporttax $ 25,00 voor volwassen buitenlanders.
      . Toen ik een dag na mijn eigen aankomst iemand ging ophalen, kon ik bij de bagageband komen.
      . Al met al een aantal rijen waar je wellicht moet wachten
      . $ 9,00 met de taxi naar het centrum. $ 5,00 met de tuktuk net na de uitgang.

      Manila (Filippijnen): twee vliegvelden
      - Ninoy Aquino International Airport (NAIA): onder andere Cebu Pacific,
      . Het vliegveld ligt 7 km ten zuiden van Manila.
      . vanaf LA Café ongeveer 300 – 350 pesos.
      . tickets voor met name Cebu Pacific zijn te koop in een kantoortje in de shoppingmall dichtbij LA café. De tickets van de andere luchtvaartmaatschappijen zijn erg duur in de ticket-centers aan Roxas boulevard (op loopafstand van L.A. Café richting ‘strand’)
      http://www.worldairportguide.com/air...l-Airport.html
      - Clark: Air Asia (ver van het centrum: + uur met de bus, + 250 pesos voor de busrit
      . klein vliegveld, geen ATM of ticket-center gevonden (dichtbij Angeles City).

      Kuala Lumpur (Maleisië): twee vliegvelden
      - KLIA:
      - LCCT: Air Asia (uitsluitend?). Naar het centrum met de bus 9 Ringit, met de taxi 90 Ringit en het duurt zelfs met de taxi ongeveer een uur! Ticket-center Air Asia en ATM’s. (bedragen in Ringit door vijf delen voor een globale conversie naar euro’s).

      Singapore:
      - Changi Airport:
      http://www.changiairport.com/changi/en/index.html

      In Indonesië moet je je e-ticket kunnen tonen om in de incheckhal te worden toegelaten.

      Djakarta (Indonesië): Soekarno-Hatta International Airport
      . ATM is pas na de douane beschikbaar, dollars voor visum gereed houden.
      .Visum voor Nederlanders klaar terwijl u wacht.
      . De enige vlucht van Air Asia van Bangkok naar Djakarta komt om ongeveer twaalf uur ’s nachts aan.
      . De balie voor hotelkamers na de aankomsthal heeft geen goedkope kamers.
      . Het vliegveld bevindt zich op 20 km ten noordwesten of Djakarta. Ver van het centrum, ongeveer een uur met de taxi.
      .Groot vliegveld: het lijkt erop dat er verschillende vertrekhallen zijn voor internationale en nationale vluchten.

      Denpasar (Bali, Indonesië) Ngurah Rai Airport
      http://www.angkasapura1.co.id/eng/location/bali.htm
      . luchthavenbelasting te betalen vlak voor vertrek
      . ticket-centers aanwezig, zelfs een heel kleine van Air Asia
      . ATM’s aanwezig
      . Het vliegveld ligt 2,5 km ten zuiden van Kuta, bereikbaar over de weg maar ook door een wandeling over het strand.

      Düsseldorf:
      - snelle bagage-afhandeling,
      - vervoer: trein 19 euro enkeltje, bus 25 euro (enkeltje vanaf Arnhem) trein dus waarschijnlijk goedkoper én sneller.
      . voor de website van de Duitse spoorwegen:
      http://reiseauskunft.bahn.de/bin/que...tButton=Suchen
      . website voor busvervoer naar van Nederlandse steden naar Düsseldorf International Airport
      http://www.airportxpress.nl/
      http://www.telegraaf.nl/reiskrant/36...__.html?p=28,3
      - Er is vaak geen sprake was van douane controle.
      . Vanuit Nederland naar Duisburg HBf want dat is dichterbij Düsseldorf Flughafen, daarna met de Skytrain (echt waar) naar het vliegveld.

      Amsterdam:
      - er wordt steeds vaker melding gemaakt van een scherpe douane controle van de passagiers uit Bangkok.
      http://www.langparkerennabijschiphol.nl/
      informatie over laptop controle en douane:
      http://www.infodouane.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=870:d ouane-schiphol-doorzoekt-mobiele-telefoons-en-laptops&catid=68psporing-algemeen
      http://blog.iusmentis.com/2009/05/04...eren-niets-op/

      Op Schiphol kun je je bagage voor 7,50 euro laten sealen zodat er geen drugs ingedaan en kostbaarheden uitgehaald kunnen worden.
      http://www.schiphol.nl/OpSchiphol/Ba...agesealing.htm

      Frankfurt:
      - Als je de terugreis mist met de ICE moet je een nieuw ticket kopen en dat is dan veel duurder dan als je reserveert.

      JagVin adviseert: "Koop een DB kortingskaart en je hebt korting als je het treinkaartje koopt. Zo werd mij uitgelegd in Frankfurt en je speelt precies kiet bij je eerste kaartje."
      Laatst gewijzigd door Benn0; 20-05-13, 10:12.
      Big Benn0 is watching you!

      Commentaar


      • #4
        Inleiding.

        De prijs van een ticket van Amsterdam / Düsseldorf naar Bangkok is standaard tussen ongeveer 700 en 900 euro. Een ticketprijs van 775 euro vind ik niet interessant om te melden op het forum. Vooral in december zijn tickets (en de rest van de vakantie) het duurst: voor het ticket alleen kan het al meer dan 200 euro schelen.

        In de rubriek weblinks (http://www.hookers.nl/showthread.php?t=50946&page=1) staat in het tweede bericht van 25 juli 2005 een heel lijst met links naar websites van aanbieders van goedkope tickets.

        Airlines:
        Air Asia
        Air Berlin
        China Airlines
        Emirates
        Eva Air
        KLM
        Mahan Air
        Malaysian Air
        Laatst gewijzigd door Benn0; 13-05-11, 04:00.
        Big Benn0 is watching you!

        Commentaar


        • #5
          Air Asia

          http://www.airasia.com/th/en/home.html



          Voordelen:


          Nadelen:
          Laatst gewijzigd door Benn0; 12-05-11, 13:40.
          Big Benn0 is watching you!

          Commentaar


          • #6
            Air Berlin

            http://www.airberlin.com/prepage.php
            Laatst gewijzigd door Benn0; 12-05-11, 13:42.
            Big Benn0 is watching you!

            Commentaar


            • #7
              China Airlines

              http://www.china-airlines.nl/

              nl.wikipedia.org/wiki/China_Airlines
              Laatst gewijzigd door Benn0; 12-05-11, 13:45.
              Big Benn0 is watching you!

              Commentaar


              • #8
                Emirates

                www.emirates.com/nl

                nl.wikipedia.org/wiki/Emirates
                Laatst gewijzigd door Benn0; 12-05-11, 13:47.
                Big Benn0 is watching you!

                Commentaar


                • #9
                  Vervoer naar Duitse luchthavens / Frankfurt

                  www.bahn.de/
                  Laatst gewijzigd door Benn0; 12-05-11, 13:56.
                  Big Benn0 is watching you!

                  Commentaar


                  • #10
                    Wanneer is een vliegticket het goedkoopst?

                    ∏A = gUG + min(k - g, (1 - g)(1 - r)) geeft het magische antwoord.
                    Onderzoek heeft aangetoond dat je het best acht weken voor de afreisdatum je vliegticket kunt kopen.
                    Wanneer kun je je het best een vliegticket kopen? Dat is de hamvraag waarop elke reiziger het antwoord wil. Nu menen economen Makoto Watanabe en Marc Möller het antwoord te weten. Acht weken voor de afreisdatum is het beste moment. Volgens hun onderzoek zou een ticket dan het goedkoopst zijn. Bestel bij voorkeur in de voordeligere namiddag. Luchtvaartmaatschappijen gaan er immers van uit dat zakenlui hun tickets ’s morgens boeken. “Wanneer we weken op voorhand een vliegticket kopen, is de kans relatief groot dat we door onvoorziene omstandigheden niet kunnen vertrekken. Om de consument te overtuigen dit risico te nemen, bieden luchtvaartmaatschappijen hun tickets een stuk goedkoper aan. Naarmate de afreisdatum nadert, wordt deze kans kleiner en het ticket bijgevolg duurder”, aldus de verklaring van de twee economen. En zo ziet (een deel van) de formule eruit die tot het magische getal 8 leidt: ∏A = gUG + min(k - g, (1 - g)(1 - r)). Nu is wiskunde niet onze sterkste kant. De conclusie van Watanabe en Möller kunnen wij dus noch bevestigen, noch weerleggen. Maar zelfs als hun formule niet hét antwoord is voor alle vliegtuigreizen, schaadt het ook niet om acht weken voor je vertrek de prijs van het gewenste ticket even te checken.

                    http://hotels.be.msn.com/cgi-bin/rg/...utm_medium=rss
                    http://www.youtube.com/watch?v=W_fAeSEMjMc

                    Commentaar


                    • #11
                      Re: Airlines & airports

                      hallo,

                      hier kun je ook eens mooi rond kijken in de verschillende klasse van een
                      a380. het is er een van quantas.


                      http://www.a380delivery.com/qantas/panos/tour/tour


                      Om te bewegen de linker muisknop ingedrukt houden en met de muis bewegen.
                      De cockpit is ook indrukwekkend zelfs het plafond.

                      gr. hans855

                      Commentaar


                      • #12
                        Re: Vragen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Point Blank
                        Volgens de link hangt het van de klasse af. In Economy is GEEN power bij de stoelen, terwijl in the andere klassen AC aanwezig is (gewoonlijk is dat 115V) - dus geen 12 Volt adapter nodig zoals Bundie noemde.

                        Voor vragen over vliegtuig typen is SeatGuru een fantastische bron. Er kan alleen een probleem zijn als een maatschappij diverse versies van hetzelfde type heeft vliegen - gewoonlijk specificeert het vluchtschema niet welke versie vliegen zal.

                        Commentaar


                        • #13
                          fasttrack

                          Naar aanleiding van een bericht op Stickman over lange rijen op Survanabhumi komt er discussie over fasttrack.

                          Je kunt Fast Track ook apart boeken indien je er geen recht op hebt via je boekingsklasse of luchtvaartmaatschappij.

                          http://fasttrack.in.th/index.php


                          Oorspronkelijk geplaatst door Frosty Freezer
                          http://fasttrack.in.th/products.php
                          Prijzen in THB, vallen me nog mee, te betalen met Visa of Mastercard.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Sullivan Magnum IV
                          Nog een bedrijf gevonden dat "fast track" regelt op BKK:

                          http://www.thaifasttrack.com/

                          Iets goedkoper: 1200 baht, maar de website ziet er minder gelikt (minder professioneel) uit.

                          De vraag blijft natuurlijk of het het geld waard is. Als ik hiermee 1 uur wachten bespaar, dan vind ik het waard. Is het een kwartiertje, dan is het zonde van het geld... Denk dat ik het voor de aankomst eens ga proberen. Bevalt het, dan boek ik ook "departure" erbij... Ik vertrek in maart. Zal mijn bevindingen (als ik het niet vergeet) posten...
                          http://fasttrack.in.th/products.php
                          Laatst gewijzigd door Benn0; 01-02-11, 03:30.

                          Commentaar


                          • #14
                            Re: Airlines & airports

                            Oorspronkelijk geplaatst door eXplosief
                            Als jij niet op tijd aan de gate staat, halen ze vaak gewoon je bagage er weer uit en vertrekken ze zonder je.
                            Ik kan deze opmerking bevestigen en zou graag willen benadrukken dat je NOOIT moet verwachten dat een vliegtuig wel op je wacht. Mensen komen te laat aan de gate omdat ze te laat inchecken, te lang eten/drinken, te lang/veel tax free willen shoppen of omdat ze in slaap vallen op een bankje. En aan de redenen heeft de luchtvaartmaatschappij lak. Die laten echt geen 300 mensen wachten op een treuzelaar. Op drukke luchthavens speelt ook nog mee dat als een kist zijn slot mist, hij achteraan mag aansluiten, en dat kan een lange vertraging tot gevolg hebben.

                            Het is me zelf ooit overkomen omdat ik door airline personeel naar de verkeerde gate werd gestuurd, en het is geen leuke ervaring. In mij geval waren ze mijn koffer nog uit het ruim aan het halen, maar niemand kon het commando geven om die koffer maar weer terug te zetten. Als de deur dicht is, is het over (passagierslijst gesloten).
                            Normaal wordt je koffer via de normale bagage handeling verwerkt en komt het dus op de "arrivals" aan, alsof je je vlucht gecancelled hebt. Dan moet je dus door douane naar buiten en opnieuw inchecken voor je volgende vlucht. Op routes met veel vluchten kan je daardoor zelfs nog de volgende vlucht missen, zelfs als die nog ruimte had.

                            Commentaar


                            • #15
                              Re: Filipijnen: toeristische informatie-fee

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wammie Bekijk bericht
                              Het klopt dat die fee overal in de Filippijnen betaald moet worden bij het verlaten van een vliegveld en zelfs soms een eiland.
                              Voor alle duidelijkheid: Je betaalt overal wanneer je vertrekt een of meerdere bedragen, security charge, airport development charge, airport user charge ... de lijst namen is onuitputtelijk en vele luchthavens grijpen er meerdere in een keer. Vaak is er ook een "departure tax" hetgeen dan een belasting is van de regering.

                              Waar het verschil zit is dat bij de meeste luchthavens die fees en taxen direct met je ticket in rekening wordt gebracht (kijk maar eens naar alle codes onder "overige" op je specificatie) en dat af en toe die bedragen ter plaatse moeten worden betaald. En net als voor de poster kan dat een verrassing zijn. Zo moest ik zo'n 30 jaar geleden in Montreal mijn restantje US en CAN $$ bij elkaar schrapen en in die pre-credit card tijd was het best spannend of ik wel genoeg geld had aan het einde van mijn trip.

                              Een (bijna-Nederlandse) luchthaven waar naar mijn recente ervaring de departure tax/fee nog steeds ter plaatse betaald moet worden is SXM (Prinses Juliana op St Maarten), dus het is niet iets wat beperkt is tot exotische bestemmingen.

                              Als je geluk hebt (of een van de "betere" maatschappijen vliegt) dan krijg je het tax bonnetje met je boarding pass en hoef je niet nog een keer in de rij te staan (je hebt er uiteraard wel voor betaald).

                              Omdat het vaak niet duidelijk is dat deze fee bij vertrek moet worden betaald, is het erg nutting dat iemand dit soort zaken hier meldt.

                              Commentaar


                              • #16
                                Re: Airlines & airports

                                Net een berichtje van EVA air dat mn terugvlucht uit Bangkok is gecanceld ,wordt nu 2 dagen laten ...

                                Heb ik dan ook eventueel recht op een hotel door EVA betaald?

                                Commentaar


                                • #17
                                  Re: Airlines & airports

                                  Dat is een lastige.
                                  Dat zou je moeten kunnen vinden in hun voorwaarden.
                                  Als je dit overkomen was bij vertrek uit Nederland, dan hadden ze in ieder geval ondersteuning moeten verlenen volgens Europees Recht.
                                  Maar of ze dat nu ook zullen doen....
                                  Het is mij wel eens in de VS overkomen (niet 2 dagen later overigens) en toen kreeg ik alle hulp, een hotel, extra miles en zakgeld.
                                  Ik zou er in ieder geval op aandringen bij EVA, want veelal gaan dit soort bedrijven er vanuit dat 'wie niet klaagt, krijgt ook niks'
                                  Maar wellicht dat andere lezers hier het juiste advies weten.

                                  Commentaar


                                  • #18
                                    Re: Airlines & airports

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Point Blank
                                    Zal morgen wel wat horen.
                                    Ben benieuwd wat het antwoord is. Gebruikelijk is dat een airline je helpt als er onverwachte kosten zijn. Dus als je al op de luchthaven bent en de vlucht is vertraagd, dan moeten ze helpen. Maar als ze een week tevoren het schema aanpassen, dan kun je gewoon later (of vroeger!) naar de luchthaven gaan.

                                    Ik heb wel een aantal keren een hotel betaald gekregen wanneer de airline de vertrektijd naar een latere tijd verplaatste, omdat ik daardoor mijn aansluiting (op dezelfde airline, de laatste vlucht van de dag) niet kon halen. Dus moesten zij mijn tweede vlucht omboeken en een hotel regelen en betalen.

                                    De meeste airlines (alle die ik ken) hebben voorwaarden die schema wijzingen toelaten zonder andere compensatie dan dat je eventueel kostenloos kunt omboeken. Dit kan bv nodig zijn wanneer je niet later kunt terugreizen wegens werk of andere verplichtingen (niet genoeg wandel budget voor extra dagen), in dat geval kun je meestal een eerdere vlucht kiezen zonder boete te betalen, zelfs als je ticket niet flexibel is.

                                    Ze waarschuwen niet voor niks dat je altijd je vlucht(tijden) moet checken kort voor vertrek. Als ze jou niet te pakken kunnen krijgen, of je leest je email niet, dan ben je zelf verantwoordelijk dank zij die waarschuwing op je boekingbevestiging of op de website.

                                    Zoals gezegd, benieuwd hoe EVA dit oplost. Dat kan nog nuttig zijn voor andere wandelaars.

                                    Commentaar


                                    • #19
                                      Re: Airlines & airports

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Pants
                                      Als je dit overkomen was bij vertrek uit Nederland, dan hadden ze in ieder geval ondersteuning moeten verlenen volgens Europees Recht.
                                      Maar of ze dat nu ook zullen doen....
                                      Op dat Europesche Recht zou ik maar niet te veel vertrouwen. Meestal gaat het goed maar vaak is die Europesche regeling voor hulp aan luchtreizigers een lachertje, en sommige airlines nemen er een loopje mee. De low-cost airlines doen alles wat ze kunnen om er onderuit te komen, maar de "groten" kunnen er ook wat van.

                                      Wat dacht je van twee vluchten samenvoegen wanneer een vlucht zo vertraagd is dat ie vertrekt op de geplande tijd van de volgende vlucht? Door de eerste te cancellen en die passagiers over te boeken op de tweede, was het goedkoper dan wanneer die passagiers een lange vertraging hadden opgelopen (dat hadden ze wel, maar op papier niet).

                                      Air France beweerde eens dat ze niet hoefden te helpen omdat het probleem dat tot cancellen leidde "force majeure" was. Het was echter een gewoon technisch probleem met de kist waarvoor ze wel verantwoordelijk zijn. Waarom dan niet helpen? Omdat er een grote beurs was waardoor er binnen 50 km rond Charles de Gaulle geen kamer te krijgen was. Ik kreeg nog een kamer omdat ik niet wachtte tot de discussies tussen passagiers en airline personeel (die toch niets kunnen doen) over waren.

                                      Ik zou honderden Euros hebben moeten vangen over de jaren als compensatie, maar voor zover ik me kan herinneren is een lunchbon die te klein is voor een redelijke lunch zo omgeveer het beste bij een vertraging zonder overnachting. Hotels heb ik wel gehad, maar ik herinner me nog een gevalletje waar de kosten van het diner wel maar de drank erbij niet werd vergoed - terwijl de airline wel gratis drank in de business cabine serveerde.

                                      Commentaar


                                      • #20
                                        Re: Airlines & airports

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Renkoekoek
                                        in het ergste geval wordt er soms een repatriëring georganiseerd. Dit is echter geen standaardprocedure, noch een ‘recht van de burger’. Doorgaans wordt de reiziger in het ‘Reisadvies per land’ gewaarschuwd voor het bestaan van (grote) risico’s in bepaalde landen.
                                        Als deze discussie te ver afdwaalt dan kan ie misschien beter naar de beer bar verplaatst worden, maar ik wil nog even op de hele calamiteiten handel terugkomen, gezien de referenties naar de huidige situatie in Libie etc.

                                        Ik ben al te lang uit Nederland weg om me nog te herinneren wat het Calamiteiten Fonds nu wel of niet dekt. Maar als we praten over echte calamiteiten waarbij alle buitenlanders uit een land worden ge-evacueerd, dan lopen er hele andere zaken. Denk maar aan de huidige Midden-Oosten toestanden. Dan praten we niet meer over een reisorganisatie die een extra vlucht inlast. Dan worden door de verschillende landen acties ondernomen (door de overheid, uiteraard met hulp van airlines etc). Er wordt dan ook niet om tickets gevraagd.
                                        De bijstand aan gestrande reizigers is in het internationale recht geregeld en verschillende landen zullen dan samenwerken. Als bv NL een vliegtuig naar A stuurt, Belgie een naar B en de VS vliegt mensen per helicopter naar een schip, dan hoef je echt niet te reizen naar je eigen vervoermiddel. Ben je aan de kust, dan nemen de Amerikanen gewoon ook een Nederlander mee enz.
                                        Die hulpverlening kan niet geweigerd worden, of je het nu "verdient" of niet. Zo was er nog niet zo heel lang geleden een evacuatie uit Libanon. In Canada waren veel mensen kwaad dat mensen met een dubbele Libanese-Canadese nationaliteit, die gewoon in Libanon woonden, wel de boot namen, maar dan meteen weer terug gingen toen de paniek over was. "Het publiek" vond dat deze mensen achtergelaten hadden moeten worden. Echter, op grond van internationaal recht moet een regering zijn landgenoten een lift geven, zelfs als ze weten dat de vluchtelingen zo snel mogelijk terug willen.

                                        Zo'n evacuatie is inderdaad geen recht van de burger, in de zin dat hij er niet om kan vragen, maar als een regering beslist dat zij haar burgers moet beschermen, dan heb je wel recht om geholpen te worden binnen het kader van de geboden hulp (je kunt dus niet vragen om opgehaald te worden in je vakantiehuisje).

                                        Nu zijn er bij een evacuatie alle mogelijke kosten, behalve het organiseren van de vlucht. Je kunt spullen verliezen, duur betalen voor een rit naar een luchthaven, mensen moeten omkopen, en misschien moet je wel vanuit een veilige haven zelf naar huis zien te komen. Dat hoeft de regering niet te organiseren of te betalen. En verloren vakantiedagen worden uiteraard al helemaal niet vergoed.
                                        Het Calamiteiten Fonds kan daar helpen en anders je reisverzekering wel. Zo'n reisverzekering heb je ook nodig voor persoonlijke dramas, die geen Calamiteit met een grote C zijn, maar wel jouw vakantie in de puree sturen.

                                        Commentaar


                                        • #21
                                          Re: Airlines & airports

                                          [QUOTE=eindhoven1987;1369782]Ik wil graag in de kerstperiode gaan, maar zie allemaal prijzen rond de 800 euro? Is dit normaal voor de tijd van het jaar of kan het ook goedkoper?
                                          ================================================== =======

                                          25 december 2010 vetrokken met EVA-airways naar BKK (retourvlucht op 15 januari 2011) voor € 885,=
                                          Houdt rekening met de vakantieseizoenen!
                                          Om de vraag te voorkomen "wanneer zijn die dan?", adviseer ik je diverse data op onderstaande links zelf in te vullen.
                                          V.w.b. "december" kun je ervan uitgaan dat de duurdere periode ingaat rond 10 december (meestal op een vrijdag) Dat kan inderdaad meer dan € 200,= per retourticket schelen.

                                          Als je van googlen houdt:
                                          http://www.evaair.com/html/b2c/english/
                                          http://www.china-airlines.nl/Home/ta...0/Default.aspx
                                          http://www.klm.com/travel/nl_nl/index.htm

                                          Vul je keuze in en je weet alles!

                                          EVA-Airways
                                          China Airlines
                                          de KLM
                                          zijn de enige luchtvaartmaatschappijen die rechtstreeks op BKK vliegen; vanaf Schiphol dan natuurlijk!

                                          Vr.gr. Wammie, die zich dementerend afvraagt "dit al eerder gelezen te hebben"