Thailand - Anno 2018

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Op 3 oktober 2017 kreeg je 39,3 baht voor een euro, om even betweterig te doen... haha
    Kom ik gelijk bij een ander punt waar ik al een tijdje iets over wil vragen:
    Waarom nemen veel van jullie een hoop euro's mee om te wisselen???
    Ik ben 9 keer in Thailand geweest in de periode 2005-2011 en heb, op 1 keer 100 euro na, nog nooit euro's meegenomen.
    Ik trok alles uit de ATM's daar.

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door Farang4 Bekijk bericht
      Waarom nemen veel van jullie een hoop euro's mee om te wisselen???
      Heel simpel eigenlijk om 2 redenen. Wisselkantoren geven veel betere ratings dan een ATM, en je betaald altijd een 'fee' per transactie die je doet. Ik ga meestal 2 weken naar Pattaya en spendeer daar 8-9k per dag ongeveer. Als ik gebruik zou maken van ATM's ipv cash geld meenemen, ben ik minimaal €200/250 duurder uit. En dat is toch weer een dagje plezier

Als de koers rondt 37,5 baht schommelt, zul je dat ook krijgen bij een (goed) wisselkantoor. Via de ATM gok ik dat je een koers krijgt van 35-35,5. Misschien nog wel minder, lang geleden dat ik gepind heb in Thailand. Plus de fee (180 baht meen ik?) er ook nog bij.

Het is dus misschien goed opletten als je geld cash meeneemt, maar zeker de moeite. En zorgen dat je een kluisje in je hotelkamer hebt
      Sex is not the answer. Sex is the question. ''Yes'' is the answer.
      ~ Carpe Diem ~

Commentaar

• Die zogenaamde Full Moon parties zijn helemaal niet zo feestelijk. Ik ben er wel eens geweest en had een sterke neiging om te midden van het gevaarlijke gekkenhuis vooral nuchter te blijven, terwijl ik normaal gesproken echt niet kinderachtig ben wat dat betreft. Het was hysterische waanzin: knokpartijen, diefstal, steekwonden, verkrachtingen, gebroken glas, overdoses, geschreeuw, getier. Kortom: hartstikke leuk, maar voortaan zonder mij. Tegenwoordig schijnt het nog erger te zijn en ligt ook nog de politie op de loer (er valt wat voor ze te verdienen). Volgende maand wel weer naar Thailand, maar zeker niet naar Koh Phangang

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door Vale46 Bekijk bericht
          Als de koers rondt 37,5 baht schommelt, zul je dat ook krijgen bij een (goed) wisselkantoor. Via de ATM gok ik dat je een koers krijgt van 35-35,5.
          De koers bij een ATM is in mijn ervaring meestal iets tussen 0,5 en 1,5 baht lager dan bij een wisselkantoor. Hangt er vanaf bij welke bank je pint en naar welk wisselkantoor je gaat. Het is sowieso een beetje nattevingerwerk, omdat de koers de hele tijd op en neer gaat. Voor een scherpe vergelijking zou je eigenlijk kort achterelkaar geld moeten wisselen en geld moeten pinnen.
          De ATM is echter altijd een stuk duurder, omdat je zowel de Thaise bank als je eigen bank opnamekosten moet betalen. De Thaise bank tegenwoordig al 220 baht (misschien dat sommige nog 200 baht rekenen) en je eigen bank iets rond de € 3 (?). Ik zit bij de ABN en betaal € 2,75. (Ik weet niet hoe het in België zit.)

Een paar tips:
          Neem indien mogelijk nooit geld op met je credit card, want dat is nog duurder.

De wisselkantoortjes van Superrich hebben vaak een goede koers. Ze zitten in Bangkok o.a. op de BTS stations Phaya Thai, Asok en Nana. (Ik weet zo niet of ze ook in Pattaya zitten.) Neem grote coupures mee, want voor biljetten van 50, 100 en 200 Euro krijg je de beste koers.

En bij de ATMs van de Tanachart bank kun je 20.000 baht opnemen, i.t.t. veel andere banken waar je maximaal 10.000 kan opnemen. De opnamekosten zijn hetzelfde, dus je kunt twee keer zoveel opnemen tegen dezelfde kosten. Zorg trouwens wel dat je bij je eigen bank geregeld hebt dat je zo'n bedrag in één keer mag pinnen in het buitenland.
          In Bangkok zit er een Tanachart ATM op Sukhumvit Road tussen soi 3 en 5, en in Pattaya bijv. op Second Road dichtbij Soi Honey Inn en in Soi 13 naast de Whitehouse Condotel.

Commentaar

• Het makkelijkste en goedkoopste is om in Thailand een bankrekening te openen, daar (vanuit Nederland) wat geld op te zetten en dan ter plekke de ATM-kaarten van die bank te gebruiken.
            Zo doe ik het al jaren en het scheelt behoorlijk in extra administratie kosten.

Commentaar

• Dat klopt op zich, alleen is het niet zo makkelijk meer als vroeger om een bankrekening te openen in Thailand. En zeker niet als je er maar een paar weken per jaar bent met een toeristenvisum. De regels zijn behoorlijk aangescherpt.
              Maar: zoals wel met meer dingen daar worden de regels niet overal even consequent toegepast. Met andere woorden: TIT (This Is Thailand), dus je kan het altijd proberen.

https://www.thailandblog.nl/lezersvr...e-voorwaarden/

Commentaar

• Inderdaad, gewoon een paar keer proberen. Het verschilt sterk per bank en zelfs per kantoor of wie er toevallig aan de balie staat. Kijk wel uit, soms maken ze er bij de bank koppelverkoop van. Dan willen ze je alleen een bankrekening geven als je ook een levensverzekering neemt. Trap er niet in.

Commentaar

• Ik ga nu al zo'n 20 jaar richting Thailand op vakantie, om vrijwel exact te weten bij welke wisselkantoren je vrijwel de beste koers kunt krijgen, bij sommige goudwinkels kun je ook wisselen, zij geven altijd een betere koers dan menig wisselkantoor in Bangkok. Ik lees dit forum altijd aandachtig door voor de laatste tips, nu las ik ook iets over wisselkoersen e.d. Daarom wil ik graag het volgende met jullie delen.

Ik citeer:
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dr.Wu Bekijk bericht
                  Het makkelijkste en goedkoopste is om in Thailand een bankrekening te openen, daar (vanuit Nederland) wat geld op te zetten en dan ter plekke de ATM-kaarten van die bank te gebruiken. Zo doe ik het al jaren en het scheelt behoorlijk in extra administratie kosten.
                  Ik denk dat ik voor velen van jullie een GOUDEN tip heb om jullie heel veel geld te besparen, geheel gratis aan te vragen en super eenvoudig in gebruik.
                  Sinds nu bijna een jaar maak ik namelijk zelf ook gebruik van een multi-currency rekening. Voor de genen die hier niet bekend mee zijn zal ik het proberen hier eenvoudig uit te leggen met allereerst de grootste voordelen van deze rekening.

1. geheel GRATIS aan te vragen
                  2. Altijd betalen, geld opnemen tegen de online koers (koers op XE.com) niet de girale koers (welke banken hanteren)
                  3. Kosteloos geld opnemen elke maand tot £ 200, daarna enkel koersopslag, betalen in hotels of winkels GRATIS.
                  4. je kaart bevriezen en ontdooien wanneer jij hem wil gebruiken. (eenvoudig via de app)
                  5. tot 40 rekeningen toevoegen aan je kaart

Nu zal ik hier kort onder uitleggen wat hiervan jouw voordelen kunnen zijn.

Punt een oefent natuurlijk geen verdere uitleg. Echter bij de aanvraag dien je voor het verifiëren van je eigen bank account (het account waar je dan ook regelmatig geld van zal overmaken te verifiëren door een eenmalige storting van 20 $ (iets minder dan € 20).

Punt twee is wel even een aandachtspuntje! Je hebt je vast wel eens verbaasd over de koers die je krijgt na een opname bij je eigen bank t.o.v. de koers die je hebt gezien bij XE.com of Google. Dat klopt, dit komt doordat banken de girale koers hanteren en niet de online koers. Websites als xe.com laten je altijd de online koers zien, die koers zal je nooit en te nimmer krijgen bij Nederlandse banken. Nu zal het op een paar tientjes niet veel uitmaken maar voor iemand die meer dan € 500 uitgeeft (waarschijnlijk wij allemaal!) iets wat op ten duur veel geld kan schelen.

Punt drie vrijwel elke bank (voor velen van jullie waarschijnlijk zeer bekend) rekent voor een pin opname naast een koersopslag ook een standaard bedrag voor opname kosten in het buitenland. Voor Thailand is dit bij de ING in elk geval €2,25 per opname daarnaast betaal je ook nog 1,1% koersopslag over het op opgenomen bedrag. dit is terug te vinden op de eigen website van de ING zie hier. Dit geldt enkel voor betaalpassen, voor creditcards rekent in ieder geval de ING een hoger tarief. Daarnaast wordt door deze multi-currency rekening geen kosten extra in rekening gebracht, zodra je met je betaalpas je boodschappen, een nieuwe broek, een etentje of you name it betaald. De ING rekent voor elke betaling in het buitenland in elk geval een koers opslag van 1,1%.
                  Bron ING: https://www.ing.nl/particulier/betal...ven/index.html

Punt vier In tegenstelling tot andere banken kan je bij deze multi-currency rekening gebruik maken van een service die bij geen enkel andere bank nog heb gezien. je kaart bevriezen (indien je hem niet gebruikt en je kaart ontdooien op moment dat je ermee wil pinnen of gaan betalen. Het bevriezen en ontdooien kan gemakkelijk in de app van je telefoon of via de website. Zo kan je dus bij een eventueel verlies je kaart direct blokkeren, zonder dat je hiervoor eerst contact moet leggen met het calamiteiten nummer van je eigen bank, een nieuwe pas aanvragen is gratis, en wordt overal ter wereld bezorgd binnen +/- 1 week. LET OP! bij een geheel nieuwe aanvraag, kan het tot twee weken duren voor je je betaalpas ontvangt.

Punt vijf nu eigenlijk vrijwel alle voordelen van de kaart te hebben besproken nog even kort uitgelegd hoe een multi-currency in elkaar steekt. Als rekeninghouder van een multi-currency rekening heb je vier standaard bankaccounts die je direct kunt activeren, namelijk een USD, EUR, AUSD, GBP rekening. Van deze rekeningen kun je geld overmaken, geld bijschrijven en gebruiken als main rekening voor al je andere valuta waar je mee wil betalen. Als hoofdrekening gebruik ik momenteel mijn Europees account.

Op het moment dat jij naar Thailand, Indonesië, Marokko, Vietnam of tal van andere landen gaat kan je geld storten op je Europese rekening (gemakkelijk via Ideal, een banktransfer, vanaf je creditcard, Sofort en Trustly). Jouw multi-currency rekening zal op moment dat jij in Thailand Bath gaat opnemen, geld afschrijven van jouw Europese rekening (mits jij je Thaise rekening nog niet hebt geactiveerd en je nog geen THB op je account hebt staan) volgens de Online koers (XE/ Google). Echter op het moment dat je bijvoorbeeld besluit om over zes maanden naar Thailand te gaan, en de koers nu heel voordelig is om bijvoorbeeld al BATH in te kopen, kun je ook je Thaise rekening activeren, en dus bijvoorbeeld tegen een hogere koers je Bath inkopen.

Dit heeft namelijk het voordeel, dat je via Ideal of andere betaalmiddelen direct je buitenlandse valuta kunt kopen tegen de online koers, zodat op het moment jij in Thailand bent, en de koers al weer 1 bath per euro of meer is geslonken het eigenlijk alleen maar voordeliger wordt voor jou. Je hebt namelijk jouw Bath ingekocht tegen een voordeligere omwissel koers dan dat hij nu is. Zelf heb ik inmiddels al enkele USD en THB op mijn rekening staan, om zodra ik in Thailand en Cambodia het geld van mijn multi-currency rekening op te nemen.

Omdat ik met de emiraten vlieg en ik waarschijnlijk ook het e.e.a. op het vliegveld wil halen (koffie of snack) heb ik ook een UAE rekening met rond de € 20 hierop geactiveerd.
                  Mijn multi-currency rekening bestaat dus nu onder andere uit, Euro's, UAE Dollars, USD dollars en Thai Bath.

Het moment dat je bijvoorbeeld geen Thai Bath meer op je rekening meer hebt maar bijvoorbeeld enkel Euro's zal jouw multi-currency rekening dit bedrag voor jou omzetten naar Thai Bath.

Samenvatting
                  Kort samengevat is het voor de frequent reiziger (zie onder aan de post de landen die worden gedekt door deze multi-currency rekening), die eenvoud wil en tegen de beste koers geld wil pinnen en opnemen dit ideaal! Deze multi-currency rekening is o.a. in Nederland getest door de consumentenbond, en goed uit de test gekomen. Zelf maak ik er nu al iets langer dan 9 maanden gebruik van, en was ik een van de eersten die deze pas had. Ik heb hem uitvoerig getest en ik zou persoonlijk niet meer zonder kunnen. Je kunt pas van de pas gebruik maken, als je hier geld op hebt gestort. ROOD staan is dus niet van toepassing op de kaart.

Ik hoop dat mijn bijdrage (iets wat lang) jullie de komende jaren veel euro's kan schelen op vakantie en daarnaast ook gemak en eenvoud.

Mochten jullie nog vragen hebben dan kunnen jullie mij over dit onderwerp gewoon een PM sturen. Ik zou het voor de genomen moeite voor het delen van deze informatie in elk geval zeer waarderen als jullie je aanmelden via de volgende link; https://tinyurl.com/y7mwvh77 .

Daarnaast zou ik het waarderen om als jullie interesse hebben in het hebben van deze rekening, of het waarderen van deze post, het duimpje rechts onder aan in deze post te klikken, zodat ik kan zien of deze bijdragen aan het forum wordt gewaardeerd.

** Australia Bangladesh Brazil Bulgaria Canada Chile China Colombia Croatia Czech Republic Denmark Europe Georgia Hong Kong Hungary India Indonesia Israel Japan Kenya Malaysia Mexico Morocco Nepal New Zealand Nigeria Norway Pakistan Peru Philippines Poland Romania Russia Singapore South Africa South Korea Sri Lanka Sweden Switzerland and Liechtenstein Thailand Turkey Ukraine United Arab Emirates United Kingdom United States of America Vietnam Egypt Ghana **

Commentaar

• Zou een air bnb boeken in Thailand een goed idee zijn? In verband met de dames naar huis nemen bedoel ik

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door alexlefou Bekijk bericht
                      Zou een air bnb boeken in Thailand een goed idee zijn? In verband met de dames naar huis nemen bedoel ik
                      Hoezo zou je dat doen, vrijwel elk hotel is girlfriendly. Waarom zou je dan persee een BNB willen nemen. Dan loop je vgm meer risico en vgm zijn huurders van BNB's niet zo op het brengen van dames naar de woning. Staat toch altijd goed en duidelijk in de omschrijving van de huurder.

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door Gangbangwolf Bekijk bericht

Echter op het moment dat je bijvoorbeeld besluit om over zes maanden naar Thailand te gaan, en de koers nu heel voordelig is om bijvoorbeeld al BATH in te kopen, kun je ook je Thaise rekening activeren, en dus bijvoorbeeld tegen een hogere koers je Bath inkopen.
                        Het vervelende is alleen dat je nooit weet wat de koers over zes maanden zal zijn. Die kan ook lager zijn dan nu en dan ben je dus juist duurder uit.

Oorspronkelijk geplaatst door Gangbangwolf Bekijk bericht

Ik zou het voor de genomen moeite voor het delen van deze informatie in elk geval zeer waarderen als jullie je aanmelden via de volgende link;https://tinyurl.com/y7mwvh77.
                        Jammer dat je kennelijk een commercieel belang hebt met deze post. Het kan allemaal best waar zijn wat je schrijft, maar het komt nogal over als een ronkend positief commercieel verhaal waarin de nadelen/kosten niet worden belicht. De aanbieders van zo'n multi-currency rekening moeten tenslotte ook geld verdienen, dus er zullen vast wel wat addertjes onder het gras zitten.

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door alexlefou Bekijk bericht
                          Zou een air bnb boeken in Thailand een goed idee zijn? In verband met de dames naar huis nemen bedoel ik
                          Op de International Sex Guide staan een paar recente posts met positieve ervaringen met girl friendly airbnb appartementen.
                          En het is vaak goedkoper dan een hotel.

Commentaar

• Ik ben nu in Pattaya en ik neem ook altijd euros mee om ter plaatse te wisselen. Huidige koers 37,85. Veel betere koers dan mij ATM en geen fee. Verder is men nu in Pattaya bezig om de hele beach te renoveren. Geen overbodige luxe maar t wordt rigorous aangepakt. Elke korrel zand wordt afgegraven en ververst en zo te zien wordt t strand ook wat breder. Ziet er goed uit en men werkt er 24/7 aan.Ze zijn begonnen begin beachroad en zijn nu gevorderd tot hoogte soi8 ongeveer. Verder even ter info.. het schijnt verboden te zijn om te staan op de achtertrede van de 10 baht bus. Boete 3000 baht als de politie jou betrapt. Er schijnt een duitse toerist vanaf gevallen te zijn en verongelukt.

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door IthoughtIsawApussy Bekijk bericht

Het vervelende is alleen dat je nooit weet wat de koers over zes maanden zal zijn. Die kan ook lager zijn dan nu en dan ben je dus juist duurder uit.
                              Klopt volkomen dat je dat niet zeker weer. Via XE.com kan je tot 10jaar terugkijken wat de koers doet in de maanden dat je er bijvoorbeeld zelf zit. Dan kan je enigszins zelf "predicten" of de koers die je nu krijgt beter of slechter zal zijn op moment dat je er zit. Zo weeg ik het in elk geval een beetje af om vooraf THB in te kopen of niet.

Oorspronkelijk geplaatst door IthoughtIsawApussy Bekijk bericht
                              Jammer dat je kennelijk een commercieel belang hebt met deze post. Het kan allemaal best waar zijn wat je schrijft, maar het komt nogal over als een ronkend positief commercieel verhaal waarin de nadelen/kosten niet worden belicht. De aanbieders van zo'n multi-currency rekening moeten tenslotte ook geld verdienen, dus er zullen vast wel wat addertjes onder het gras zitten.
                              Ik heb geen enkel commercieel belang in het wel of niet hebben van een rekening van anderen. Ik kan voor mij in dit geval een beetje peilen anderen hier net zo enthousiast over zijn als ikzelf.

Dat een multi-currency bedrijf ook moet verdienen is toch absoluut geen geheim? Echter als jij als reiziger er beter van kunt worden (door KOSTELOOS geldopnames te doen, tegen de online koers en geen standaard fee die banken als bvb de ING rekenen), waarom zou je het dan niet overwegen?

Ik ben enthousiast, en ondanks ik er geen commercieel belang voor heb, vind ik het wel leuk als mijn posts in deze worden gewaardeerd door hem bvb te liken. Dat is voor mij namelijk ook weer een stimulans om in het vervolg een eventueel ander stuk of tip te delen op dit forum.

Het zouden velen hier op termijn veel geld kunnen schelen.

Commentaar

• Helemaal kosteloos is het niet volgens mij omdat de bank in Thailand waarschijnlijk wel gewoon een fee van 220 baht hanteert, omdat het een buitenlandse rekening betreft.

PS: liken is niet zo gebruikelijk op dit forum.

Commentaar

Helemaal kosteloos is het niet volgens mij omdat de bank in Thailand waarschijnlijk wel gewoon een fee van 220 baht hanteert, omdat het een buitenlandse rekening betreft.

PS: liken is niet zo gebruikelijk op dit forum.
                                  Zeker wel kosteloos. Met de multi-currency rekening pin je nl van een thaise rekening... Het lijkt daardoor dat je dus gewoon net als lokale Thai, cash opneemt van een lokale bank, geen fees meer!

Vandaar dat ik er ook expliciet naar verwijs in de post.

veel plezier met eventueel aanvragen!

> https://tinyurl.com/y7mwvh77

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door Gangbangwolf Bekijk bericht
                                    Zeker wel kosteloos.
                                    En die koersopslag dan, die je noemt in punt 3 in je eerste post? Hoe hoog is die?

3. Kosteloos geld opnemen elke maand tot £ 200, daarna enkel koersopslag

De meesten van ons zullen na 1 of 2 dagen al £ 200 uitgegeven hebben. (Is die £ een foutje trouwens of moet dat inderdaad Pond zijn en geen Euro's?)

Commentaar

En die koersopslag dan, die je noemt in punt 3 in je eerste post? Hoe hoog is die?

3. Kosteloos geld opnemen elke maand tot £ 200, daarna enkel koersopslag

De meesten van ons zullen na 1 of 2 dagen al £ 200 uitgegeven hebben. (Is die £ een foutje trouwens of moet dat inderdaad Pond zijn en geen Euro's?)
                                      De koersopslag voor geldopnamen in het buitenland na £200 bedraagt 2%, echter tegen de online koers. De £ is geen vergissing of foutje.

Als ik het goed begrijp zijn geldopnames met Nederlandse betaalpassen in Thailand dus als volgt;
                                      220 / 200 bath per transactie door de lokale bank
                                      2,25 - 2,75 per transactie door ING of ABN
                                      koersopslag van in elk geval 1,1% + tegen de girale koers.

De eerste 200£ zijn kosteloos, daarna heb je enkel een koersopslag van 2%. Echter bij winkels, restaurants, of andere plekken waar je met je kaart kunt betalen, rekenen zij helemaal geen extra kosten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ING, die over alle transacties 1,1% koersopslag rekent.

Doe er je voordeel mee!

Commentaar

• OK, duidelijk. Bedankt.
                                        De ABN rekent trouwens ook 2,25 voor geldopnames en niet 2,75 (sorry, mijn fout). Plus 1,2% valutakoersopslag.

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door nouri34 Bekijk bericht
                                          Verder is men nu in Pattaya bezig om de hele beach te renoveren. Geen overbodige luxe maar t wordt rigorous aangepakt. Elke korrel zand wordt afgegraven en ververst en zo te zien wordt t strand ook wat breder.
                                          Het strand vanaf Noord ptty tot aan Central road is al breder, zie de vlog vanaf 01:30.

Op ieder potje past een bathje.

Commentaar

• Ook als je een Thai bankrekening hebt kunnen er kosten voor opnames bijkomen. Dat hangt onder andere af van het filiaal waar de rekening loopt. Is dat bv. in Bangkok dan betaal je kosten bij geldopname in Pattaya en andersom. Veel is het niet, ongeveer 20 Baht bij een ATM. Voor ingewikkelder handelingen (zoals geld overmaken) worden aanzienlijk hogere kosten gerekend als het niet je eigen filiaal is.
                                            Verder is het zo dat iedere bank zijn eigen ATM's heeft. Loopt je rekening bij Siam Commercial bank, dan betaal je opnamekosten bij de ATM van andere banken als bijvoorbeeld Kasikorn of Krung Thai