Laos Recensies

Inklappen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

• Laos Recensies

Oorspronkelijk geplaatst door stinkvinger
    fuck, dat klinkt niet veelbelovend voor laos :'(
    Alles is er te vinden, alleen minder zichtbaar dan in Thailand. Probeer eens een lokale disco te vinden. Verwacht geen disco als hier, kan veranderd zijn sinds ik er geweest ben, maar meer iets met lao en thai bands. De karaoke is ook populair, goeie manier om de aandacht op je te vestigen.
    In een stadje in het noorden van het land ooit eens geprobeerd geld te wisselen in een hotel. Rond de receptie zaten een aantal jonge dames die het jammer vonden dat we niet een kamer zochten. Het hotel deed aan roomservice, alleen discreet. Geen idee wat het moest kosten.
    Tip: Neem een phrasebook mee, zowiezo handig, samen dicht bij elkaar in het boekje bladeren om, onschuldig het ijs te breken en haar van dichtbij te inspecteren. Verwacht niet al te veel engels. Het gros komt niet verder dan Hellooo, how are you?

Zoals beloofd een update over laos.
    In Vientiane heb ik 's avonds in de straat die achter het nieuwe culural palace loopt meisjes zien tippelen, maar geen idee van de prijzen (zagen er niet echt goed uit). Bovendien staan er zeer strenge straffen op als ze je in laos met een hoertje betrappen, en ook de hotels zijn hier heel streng op.
    niets bijzonders dus dit betreft.
    wel een mooi land.

Commentaar

Vientiene,
      Tja dit wordt een verhaaltjemet verschillende kanten.
      Allereerst alles is er, maar net alshierboven staat wat meer verborgen (zoals wel meer ook in thailand) alhoewel na welgeteld 10 minuten lopen en toe aan mijn bietje willekeurig ergens neergestreken ... bingo. (plaats: aan de rivier barretje zonder naam maar vlak naast (links) een bar met de naam cote d`azur)
      Eerst de Laotaanse vrouw: natuurlijk gelijkend op de thaise maar misschien net iets ronder/voller, een cupje meer en net iets meer "kont" en ik denk ook ietje groter want ze dragen niet die waanzinnige plateau zolen.
      Prachtige vrouwen! (hiermee niets ten nadele gezegd hebbende over thaise vrouwen)
      Dus in bars mogelijkheden, er lopen freelancers genoeg (maar pas op laotanen zijn erg vriendelijk de titel Land of Smile hebben de thaien van Laos gestolen), en er zijn " disco`s (ik heb bij het rondlopen zeker drie geteld) waar de vrouwen je worden aangeboden. Prijzen ongeveer zoals in thailand (dus, vreemd om te schrijven, relatief duur want Laos is echt veel goedkoper dan Thailand).
      Nu de " catch": je kan ze niet mee nemen naar je hotel! Het is verboden en de hotels zijn als de dood voor politiecontrole. Het schijnt wel te kunnen in de hotels waar een disco onder zit. (zoals het Anou hotel)
      Zelf een dame opgepikt was niet eens een " working girl" na een erg leuke dag wilde ik haar meenemen naar mijn hotel: no way. Ze wist wel een plekje (dus toch een " working girl" ?) voor 5 dollar een nacht bleek een weles ware schone kamer te zijn maar brr de nacht door brengen ik dacht het niet!
      Met de dame was overigens alles mogelijk! met of zonder en welke ingang dan ook. Ik heb de veilige weg gekozen (na haar uitgelegd waarom en niet omdat ik niet van haar hield ) en ook de achteringang is niet mijn " ding" , Maar voor anderen: hier is het te doen.
      Mijn schade: 5 dollar voor de kamer (uiteidenlijk 2,5 uur gebruikt) ongeveer 5 dollar aan drinken en eten en ik heb haar 20 dollar gegeven (was niet om gevraagd).

Kortom: kom niet naar Laos voor de sex blijf in Thailand.
      Maar als je er toch bent.....

mocht ik nog in andere plaatsen iets " opmerkelijk" voor jullie mee maak dan breng ik rapport uit.

Commentaar

Ben 2 jaar geleden op doorreis een weekje in Laos geweest. In Vientiane zijn diverse barretjes (vlakbij de Mekong River en enkele straattjes erachter) die je nightclubs kunt noemen. Achter de deur dus. Aan de verlichting van die winkels kun je zien dat er binnen "wat te doen is". Verder lopen meiden en transen te tippelen.
        Om een meisje mee te nemen naar je kamer....... dat wordt een probleem en dat zal je dus stiekum moeten doen. Kies daarom een makkelijk en "onzichtbaar te bereiken" kamer bij het inchecken.
        Voor een long time heb ik op 2 verschillende avonden 1000 Bath betaald (jawel, want de Laotiaanse Kip is niks waard; beter betalen in Baht of U.S.-dollar). Kijk dat je niet ontdekt wordt, dan heb je ECHT een probleem!!!!
        Love the life you live,
        live your dream,
        don't dream your life
        and live the life you love !

Commentaar

moet toch terug komen op mijn vorige bericht.

Liep in Luang Prabang nietsvermoedend een disco binnen onder het Muangsua hotel.
          (niet echt een disco een bandje speelt muziek en er staan allemaal banken etc omheen)
          Na ongeveer 1 minuut zitten vroeg de ober wat ik wilde drinken en of ik " lady" wilde.
          Ach voor het gezelschap altijd goed.
          Komt daar het snoepje van de week, zelfs voor Laotaanse begrippen een uitzonderlijke schoonheid.
          Blijkt te studeren en sprak erg goed Engels, alleen haar naam was even moeilijk (ik denk dat ze deze ter plekke verzon) Alles goed en aardig, en ik wist dat ik een geusthoudse had met neutrale ingang, haar meegenomen.
          Nou dat had veel slechter kunnen uitpakken; we hebben er een lange nacht van gemaakt waarbij alles kon en mocht en zij genoot er zo van dat e buren vroegen of er iemand bij op de kamer was (nee! naast mij geen oog dicht gedaan! ;D)
          Condooms kennen ze hier niet (?) dus als je ze wil gebruiken moet je dat zelf aangeven.
          Het hele grapje heeft mij 1000 baht gekost (hier ga ik niet over ondehandelen maar ik dank dat het voor minder kon) (in Laos kan je ook met baht of dollar betalen)
          Ik weet al wat ik vannacht ga doen

Commentaar

During his recent travels in SE Asia, DoIt made a number of new friends, including a pleasant young lady in Vientiane. Feeling very tired after doing nothing all day. DoIt decided that an oil massage might act as a pick me up. He went to the Lotus massage on Pangkham Rd. A lady of the establishment introduced herself and said that an oil massage cost 20000 kip (about 2 euros) for an hour. DoIt thought, hell I am on holiday. Don’t worry about the cost. This very expensive lady was quite attractive and 26 years old. She was rather dark skinned and similar to the Thai ladies from Issan.

During the massage, she was stroking DoIt’s thighs very gently and DoIt did not want to appear unfriendly so he started to stroke hers as well. Then she must have made a mistake and used too much oil because her hand slipped and she was holding DoIt’s dick. DoIt knew that she must be feeling very embarrassed. To make her feel better he put his hand down the front of her trousers. He then discovered that massaging must be very hard work as her pussy was sweating and was very wet. DoIt is a very loving person and was worried that she might be sick. He then decided to take her body temperature and put his finger into her pussy. Her temperature seemed to be normal (but she also sweating inside very much) so he started to remove his finger but she put it back in again. DoIt is sometimes very slow but he suddenly realized what the problem was and suggested that he put something else into her pussy. She said that she did not have condom. However DoIt used to be a boy scout and not only does he always have a Swiss army knife, a piece of rope and a whistle with him but also condoms. She still seemed to be a little bit reluctant but DoIt used all his charms and then played his trump card and showed her 20 euros. This did the trick. DoIt knew that sexual relations between Laotians and foreigners are forbidden unless the relationship is first registered but he was afraid that if he waited too long this might have serious consequences for the lady’s health. So he broke the law.

Actually it was a fairly standard fuck, the excitement being that it is punishable with a heavy fine, deportation, life imprisonment, public execution or all four.

The master criminal DoIt

Commentaar

Re: Laos: Ervaringen

Het Muang sua (of Mueng Sua) in Luang Prabang is een dancing vol met lokale bevolking, en sluit heel vroeg, rond 23 uur. Daarna gaan de meesten een beetje verder naar Dalfa dancing (of Danfa, sorry hoor, namen stonden er in het Lao op...). En nog later heb je ook nog Vietnam Bar, maar dit is eigenlijk een omgebouwde shop die ze afsluiten omdat er op dat moment niks meer mag geopend zijn. Tuk tuks kennen ze alle 3, veel meer is hier ook niet.
              Voor de gay guys hier, heb je nog de Lao Lao bar, ligt wat meer in het centrum.

In het mueng sua (vragen aan tuk tuk, want de dancing zelf ligt ACHTER het hotel en is vanaf de straat zo goed als onzichtbaar als je het niet weet) heb je een klein podium en dansvloer, maar het dansen hier is... hmm... nog een beetje op z'n Laos waarbij ze in 2 rijen rechtover elkaar staan en met de handjes in de lucht wat rondjes staan te draaien. Beetje grappig om zien.
              Je kunt in de zeteltjes ervoor plaats nemen, het gezelschap komt vanzelf wanneer ze zien dat je falang bent

Had meteen 2 dames bij me, maar van wat ze uitkraamden had ik geen bal begrepen, behalve "sleep" en "boom boom". Uiteindelijk allebei meegenomen naar mijn guesthouse (Xayana, iets nieuw vlakbij de post office, in een straatje dat de hoofdstraat verbindt met de straat langs de Mekong).

Xayana wordt uitgebaat door een jongedame, Mon genaamd, samen met haar broer. Na 23 uur wordt het hek gesloten maar moet je op de deur kloppen, en de broer ligt dan meestal op een matras aan de receptie te slapen om open te doen.

Meegenomen op de kamer, zogezegd voor een drankje en allebei een beurt gegeven, neuken wel met condoom (daar vroegen ze niet eens naar maar Butterfly wil ook in de toekomst nog een beetje kunnen fladderen...). Ongeveer 1000 baht gegeven samen, en daar waren ze blij mee. Ze zijn ook niet de hele nacht gebleven, maar dat leek me ook best gezien de wetgeving dat dit eigenlijk wel verboden is, maar ja. Ik heb enkel een drankje met ze gehad waarbij mijn paling even is uitgegleden

Laos is het land waar niets mag, maar alles blijkbaar kan....
              Het stikt hier ook van de drugs die je door elke tuk tuk worden aangeboden, 15 USD/1 gram opium, maar dit is niet mijn ding...

Commentaar

toen ik in Luang Prabang was (alweer 2 jaar terug ) reden er ook og alwat dames rond op brommertjes: praatje, afspraak over de prijs, achterop en dan daad(je). Is wel een gok: waar kom je terecht. Zoals hierboven butterfly ook opmerkt zijn ze in Laos nog niet echt doordrongen van HIV besmetting (en andere SOA`s) gevaar dus (indien je zelf wel negatief wil blijven) zelf condooms mee en erop letten dat ze gebruikt worden (zelf doen).
                Laos gangers veel plezier (ben jalours)

Commentaar

Betalen kan je in Laos overal met Thaïse baht of dollars, of dat nu in een klein shopje is of restaurant of hotel maakt niks uit. Euros worden niet direct aanvaard maar kun je in Luang Prabang of Vientiane wel wisselen in een kantoor voor de Laos Kip (1 dollar is ongeveer 10000 kip). Zelf had ik met 2 kipjes genoeg

Commentaar

De munteenheid in Laos is Kip. Je krijgt ongeveer 260.000 Kip voor 1000 Thaise Baht. Dat is een hele stapel papiergeld en het is erg gebruiksonvriendelijk. Bij het afrekenen zit je je suf te tellen met briefjes van 500, 1000, 2000, 5000, 10.000 en 20.000 Kip. Bijna overal in wat grotere steden (Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang) kun je ook met Thai Baht betalen en wisselgeld terugvragen in Thai Baht. (zelf even om- en uitrekenen hoeveel natuurlijk).
                    Ook kun je op veel plaatsen met U.S. $ betalen. Het blijft een hoop rekenwerk.
                    Als je de Kip overhoudt en wilt terugwisselen in Thai Baht ...... daar zijn ze niet erg happig op. De Thai Baht wordt koersvaster gezien dan de Kip.
                    Love the life you live,
                    live your dream,
                    don't dream your life

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door horseback
                      Ga eind november 2 weken naar Laos. Vlieg van BKK naar Udon Thani. Aankomst 17.15 pm. Kan iemand me vertellen of het mogelijk is nog dezelfde avond door te reizen naar Vientiane? Ik lees verschillende berichten over sluitingstijden Friendshipbridge en afhandeling douane en visaverstrekking.
                      De grens met Laos gaat om 20.00 dicht! (zomer 2006)

Ik ga er vanuit, dat je per bus reist.
                      De duur van de trip van het vliegveld van Udon Thani naar het busstation ken ik niet.
                      Vanaf Udon Thani moet je nog doorreizen naar Nong Kai, de grensplaats. Dat kost je zeker een uur per bus. Vanaf het bussation van Nong Kai kun je per tuk-tuk naar de friendshipsbridge (klein half uur)
                      Het oponthoud om een visum te krijgen misschien een 15 minuten.

Kortom: het zal erg moeilijk worden om dat in een uur of 2 á 2,5 te doen (een taxi van U.T. naar N.K. levert je misschien 1 uur tijdswinst op)

Vr.gr. Wammie.
                      Love the life you live,
                      live your dream,
                      don't dream your life

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door Wammie
                        De grens met Laos gaat om 20.00 dicht! (zomer 2006)

Ik ga er vanuit, dat je per bus reist.
                        De duur van de trip van het vliegveld van Udon Thani naar het busstation ken ik niet.
                        Vanaf Udon Thani moet je nog doorreizen naar Nong Kai, de grensplaats. Dat kost je zeker een uur per bus. Vanaf het bussation van Nong Kai kun je per tuk-tuk naar de friendshipsbridge (klein half uur)
                        Het oponthoud om een visum te krijgen misschien een 15 minuten.

Kortom: het zal erg moeilijk worden om dat in een uur of 2 á 2,5 te doen (een taxi van U.T. naar N.K. levert je misschien 1 uur tijdswinst op)

Vr.gr. Wammie.
                        Udon is geen drukke luchthaven. Bij aankomst van een vlucht staan er altijd mini busjes klaar die naar Nong Kai vertrekken. Reken op vertrek zo'n 30 minuten na aankomst en dan duurt het een uur voordat je in NK bent. Vraag de chauffeur om je bij de grens ipv busstation af te zetten. Doet hij zeker daar de service is om iedereen bij een gewenst guesthouse in NK af te zetten.
                        Ik ben wel bang dat er uitsluitend een taxi aan de Lao kant voorhanden zal zijn. En in zo'n barrel wil je in het donker, op de weg naar Vientiane echt niet zitten. Ik zou een guesthouse in NK nemen en me daar 's avonds voor werkelijk een habbekrats laten verwennen met een goede massage of zoiets. Want als je doorreist kom je dusdanig laat aan dat je hooguit nog wat street action rond het fontein bij die Scandinavian Bakery aan zult treffen.

Commentaar

Oorspronkelijk geplaatst door buzz_129
                          Ik zou een guesthouse in NK nemen en me daar 's avonds voor werkelijk een habbekrats laten verwennen met een goede massage of zoiets. Want als je doorreist kom je dusdanig laat aan dat je hooguit nog wat street action rond het fontein bij die Scandinavian Bakery aan zult treffen.
                          Als je dat toch al doet ga dan naar de busterminal in het centrum van NK.
                          Pak hier de bus naar Vientienne: passeer je veel makkelijker de grens (je moet toch al een visum hebben) Overigens ook als je met de rein aankomt: neem een tuktuk naar de busterminal.
                          Ooit heeft een Thai, die voor zijn werk veel de grens overstak,me hierop gewezen en inderdaad veel Thaien doen het zo.

Commentaar

Re: Thailand: Geouwezwam en vragen

Oorspronkelijk geplaatst door tompiet
                            heb een vraagje ivm mijn visum, dat verloopt anemlijk op 20 november. nu dacht ik eraan om een vliegticket te nemen van bangkok naar udon thani, daar een dagje te verblijven, en dan met de bus naar vientiane - de hoofdstad van laos - te gaan om daar wat te bezichtigen. is daarmee mijn visa probleem dan ook opgelost? en zijn er nog die dit gedaan hebben? hoe is vientiane? alle tips zijn welkom!!
                            Ik ga dus niet enkel naar laos om mijn visa te verlengen, ik wil er gewoon ook enkele dagen verblijven om dan terug te keren... alvast bedankt voor de hulp!
                            Geen probleem!
                            Ik ben 2X via Thailand in Laos geweest (Nong Khai naar Vientiane) en 1X via Vietnam (Lao Bao naar Savannakhet)

Via Nong Khai (busstation) kun je eenvoudig een tuk-tuk naar de Friendshipsbridge (grens) nemen en bij de office een Laos-visum kopen voor 15 dagen. Kosten plm $ 20,=.
                            Je kunt niet op eigen kracht de Friendshipsbridge (grens Mehkong-river) oversteken. Dat gaat per bus voor een paar bahtjes.
                            Aan de Laotiaanse kant wordt je overvallen door de taxi- en tuktuk-mafia, die je "voor weinig" een rit aanbieden naar de hoofdstad van Laos, Vientiane.
                            Die rit duurt ruim 30 minuten. Zoek van tevoren een bestemming/lokatie uit.

In Vientiane zijn verschillende bezienswaardigheden, maar ook een (meerdaagse) trip naar Vang Vieng (4 uur) en verder door naar Luang Phrabang (nog eens 6 uur) zijn toeristisch gezien erg leuk. Zo'n trip is te boeken in elke (hotel)accomodatie. Houdt er rekening mee, dat je ook weer terug moet, want vanuit Luang Phrabang is Thailand verder ALLEEN per vliegtuig te bereiken (BKK en Chiang Mai). Per bus moet je dus 4 + 6 uur terug!

Zodra je weer terugkeert in Thailand (Nong Khai of Chiang Mai of BKK) krijg je weer een stempel/visum voor 30 dagen.

Kortom: Makkiie dus!

Tenslotte: Misschien een beetje lang verhaal voor "geouwezwam", maar wegens het ontbreken van privé-ervaring met het "wandelgedeelte" is het openen van een toeristisch Laos-topic overbodig op dit forum.
                            (In Vientiane wel wat mogelijkheden gezien, maar geen ervaring)

Vr.gr. Wammie, die je deze tip graag geeft, maar ook eens "iets" van je ervaringen op het forum terug zou lezen; volgens de laatste berichten ben je al 3X in Thailand geweest zonder daar wat over te vermelden
                            Love the life you live,
                            live your dream,
                            don't dream your life

Commentaar

Re: Thailand: Geouwezwam en vragen

Visum via Laos:

Eind vorig jaar naar Vientiane gevlogen.
                              Er waren voor verschillende landen verschillende tarieven. Voor personen uit Schengenlanden was het $ 30,--/pp.

Voor meisje met Thais paspoort was het gratis.
                              Bij verblijf van meerdere dagen moeten ook Thai een geldig paspoort hebben.

Ik heb er niet speciaal op gelet, maar weinig gezien op het gebied van "wandelen".

Als je vindt dat in Thailand alles langzaam gaat, dan NOOOOOIT naar Laos gaan.

Groet,
                              Buitenpost
                              iedereen zijn plezier op zijn manier.

Commentaar

Re: Laos

Ik heb in december jl. Laos bezocht.
                                Alle informatie over dit land waarschuwt voor het gevaar om je in te laten met vrouwen van plezier. Ondanks dat het verleidelijk is heb ik me er niet mee ingelaten.
                                Dat betekent echter niet dat er geen mogelijkheden zijn. M'n eerste avond in Vientiane werd ik op weg naar m'n hotel op Setthathirath Road aangesproken door een dame die mij voorstelde met haar mee te gaan voor US$ 20. Toen ik dat niet wilde was zij ook bereid in m'n hotel te komen. Dus blijkt het toch wel mogelijk zelfs in het Novotel blijkbaar.

Later werd ik op zondagmiddag op de Boulevard Fa Ngum aangesproken door twee dames die mij ook gezelschap wilde houden. Één van hen gaf mij een telefoonnummer om een afspraak te maken.
                                In Luan Pradang werd ik niet door vrouwen zelf benaderd maar wel werd ik twee keer door een TukTuk chauffeur gevraagd of ik behoefte had aan een mooie jonge vrouw. Hij kon mij er wel heenbrengen. Ondanks het strenge regime op wandelgebied blijken er dus toch wel mogelijkheden te zijn.

Commentaar

Re: Laos: toeristische informatie

reis naar Ventiane:
                                  AirAsia vliegt alleen Kuala Lumpur - Ventiane of Bangkok - Udon Thani (ongeveer 1 uur). Een enkele reis ticket vanuit Ventiane naar Bangkok kost volgens opgave $ 125,00

De busreis van Bangkok naar Udon Thani kost 320 Baht en duurt 11 uur. Udon Thani is 's ochtends vroeg koud (in ieder geval in de 'winter'). Op de busstations van Udon Thani en Nongkai heb ik geen mogelijkheid gevonden om een visum voor Laos aan te vragen. Vanuit Nongkai een tuktuk gedeeld met een Amerikaanse naar de Friendship Bridge (ieder 50 Baht). Vanaf de Thaise grens voor 15 Baht in een minibus naar de Laotiaanse grens.

visum on arrival is duur(der):
                                  Bij de Laotiaanse grens kan een visum on arrival worden aangevraagd. 1500 Baht betalen, formulieren ophalen, invullen, inleveren met pasfoto en paspoort, half uurtje wachten en klaar. Het visum is zo'n mooie sticker in je paspoort. Pas later zie ik dat het aantal dagen toegestaan verblijf niet is ingevuld, nog later zie ik dat er een bladzijde terug in mijn paspoort nog een datum is gestempeld met daarop wél de datum van vertrek (een maand later). Bij een tweede bezoek moet ik $ 36,00 betalen! De volgende keer ga ik naar de ambassade in Bangkok.

Ik heb tijdens het wachten met een Duitser aangepapt en kon met hem meerijden (heel terecht pas na de douane controle). Duitser beweerde dat het visum bij de ambassade in Bangkok 700 Baht kost. Bij de grens stonden minder taxi's en tuktuks enzovoorts dan ik had verwacht. Vanaf de grens naar het busstation in Ventiane is het ongeveer drie kwartier rijden.

aanvragen van een toeristenvisum bij de Thaise ambassade in Ventiane:
                                  - neem twee pasfoto's mee;
                                  - ga vroeg anders moet je heel lang wachten als het druk is; 09:00 uur 's ochtends voor het indienen van je aanvraag, 13:00 's middags voor het ophalen van je paspoort met je nieuwe visum.
                                  - trek eerst een nummertje bij de automaat links van de loketten, vul dan pas je aanvraagformulier in;
                                  - laat op de eerste verdieping kopieën maken van je paspoort (verplicht voor je aanvraag, 2000 Kip)
                                  - je moet 2.000 Baht betalen na het inleveren van je aanvraag (je mag geen equivalent betalen in Kip of dollars). Als ze denken dat je geen 2.000 Baht bij je hebt, krijg je paspoort terug en mag je terugkomen als je hebt gewisseld.

geld & simcards:
                                  Op het busstation in Ventiane kon ik al een Laotiaanse simcard (provider: Tigo) kopen voor 40 Baht. Met die simcard kon ik ook internetten via GPRS wat voldoende is voor email e.d. Beltegoed van 10k, 20k en 50k. Internationaal bellen gaat niet met 00 maar met 177 voor landennummers als 31 of 66. SMS-en naar Thailand is mij nog niet gelukt.

Ik heb ook een Tigo simcard in mijn i-mobile U3501 usb (modem) stick gedaan waarmee ik ook goed met mijn laptop kan internetten. Vond ik wel een uitkomst omdat de internet café's buiten de toeristische wijken moeilijker te vinden zijn dan in Thailand.

100.000 Laotiaanse Kip is ongeveer 8 euro. Eerst delen door 100.000 en dan maal 8. Het omrekenen went snel. De biljetten van 1k, 2k en 10k zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Goed naar de getallen kijken dus.

ik pin ALLEEN bij ANZ Bank:
                                  Ik heb bij een groot aantal banken proberen te pinnen wat niet is gelukt. Volgens de LAO - Viet Bank en BFI had ik een pincode nodig van zes cijfers. De Indo China Bank accepteerde mijn pincode maar er kwam alleen geen geld uit. Gelukkig was dat maar een testopname van 100.000 LAK (Lao Kip). ATM's van andere banken accepteerden mijn pincode maar gaven een foutmelding dat de service niet beschikbaar was.

De enige bank die tot nu toe betrouwbaar bleek te zijn was de ANZ Bank die ik nog kende uit Cambodja maar wel met 40.000 LAK (3,20 euro) kosten per opname. Twee Amerikaanse medewerksters van human rights organisaties bevestigen dat ANZ de enige bank was waar zij konden pinnen. Ze betwijfelden of ANZ op het platteland ATM's heeft zodat ik net 4 miljoen heb opgenomen om de eerste weken door te komen.

neem gewoon voldoende Baht mee:
                                  Er is sprake van een groot meningsverschil met jfx die aangeeft geen problemen te hebben met het pinnen in Laos. Bij een tweede bezoek heb ik wéér problemen en pin voortaan alleen nog maar met een Nederlandse pinpas bij de ANZ Bank. Bij pinpogingen met mijn Thaise pas kreeg ik zelfs mijn naam een beeld maar wel een foutmelding en geen geld. Ik was al blij dat er geen sprake was van 'spookopnames'. Een ander gaf mijns inziens terecht het advies om voldoende Thaise Baht mee te nemen. De Baht wordt vooral in de toeristische gebieden graag aangenomen en je omzeilt het hele pinprobleem. Bovendien moet je die 2.000 Baht voor een verlenging van je toeristenvisum in Baht betalen. De meesten zullen niet zo heel lang in Laos blijven.

Net als in Phnom Pen zijn in Ventiane de Franse culturele aspecten terug te vinden: een kloon van de Arc de triomphe, brede boulevards en avenues, Franse villa's etc.
                                  In de buurt van de riverside (rue Francois Ngin) zijn de meeste westerse restaurantjes, internetcafé's (100 LAK per minuut met een minimum van 1.000 LAK) en mogelijkheden om busreizen te boeken.

Laundry 10k tot 30k. Kamers bij de riverside vanaf 80k met fan. Bij de riverside lopen verreweg de meeste farangs maar heel weinig Laos dames die contact zoeken. Bij een tweede bezoek word ik wel regelmatig benaderd door dames op brommers langs de riverside. Rue François Njin (spreek uit: Jin) is een goede bestemming om op te geven aan de tuktuk chauffeur als je naar de riverside wilt. De tuktuks zijn duur: ik schat 2x zo duur als een brommertaxi in Thailand. Voor een ritje van tien minuten moet ik steeds 30.000 Kip betalen.

bars
                                  Bars heb ik nog niet kunnen vinden in Ventiane maar ik heb er ook niet heel erg naar gezocht. Een Belg van vijftien jaar ouder vertelt me dat als ik een vrouw wilde ik dat kon vertellen aan de eigenaresse van het guesthouse en dat zij wel even een vriendin belt. Heb ik niet geprobeerd. Vanmorgen kreeg ik wel een serieus klinkend aanbod voor introducties bij Laos ladies. In mijn eerst guesthouse hing wel een waarschuwing dat de aanwezigheid van Laos ladies die niet mijn echtgenoten waren niet was toegestaan. Dat soort waarschuwingen hingen ook in mijn hotelkamer in Cambodja waar ik prompt allerlei dames had zonder problemen te ondervinden. Volgens mijn Thaise kennissen hoef ik dat niet serieus te nemen en kan ik gewoon boom boom als ik wil. Anderen waarschuwen er voor. Kortom: ik ben er nog niet helemaal uit.

basiswoordenschat Laos:
                                  sabaïdee: hallo
                                  khop chai: dank u wel
                                  kaloona: aub
                                  la khon: dag (bij afscheid)
                                  bo pen yang: geen probleem
                                  kin kao: eten
                                  nam: water
                                  nam kon: ijs
                                  kin nam: drinken
                                  doy, tiao: ja
                                  bo: nee
                                  khao: rijst
                                  yoo sai: waar
                                  thai dai: hoeveel
                                  pheng: duur
                                  lot mae: bus
                                  than mo: dokter
                                  hong hem: hotel
                                  hong nam: w.c.
                                  poisanee: postkantoor
                                  Laatst gewijzigd door Benn0; 07-09-11, 06:27.
                                  Big Benn0 is watching you!

Commentaar

Re: Laos

in de 3 jaar dat ik naar Laos reis heb ik nooit problemen gehad bij een ATM om geld te pinnen. Gebruik van maestro is daar toch goed?
                                    Wel een probleem dat je bij de meeste banken enkel 2 miljoen kan afhalen (wat toch een beetje weining is)

Tip, haal in thailand gewoon genoeg Thai Bath af, ze zijn in Laos toch zot van die thai bath ( wel kleinere coupures nemen)

Commentaar

Re: Laos-Algemeen

ALGEMEEN:
                                      Via het busstation van Nong Khai met een taxi of tuktuk naar de grensovergang nabij The Friendshipsbridge. Daar aangekomen wijst de weg zich vanzelf en kun je een visum kopen voor plm $ 20,- (pasfoto's vereist).
                                      Aan de overkant met een taxi plm 30 minuten naar Viëntiane.

GELD:
                                      Destijds 2003, 2004 en 2006 was het handiger om in Laos met Thaise Baht te betalen, gezien de koers van de Laotiaanse Kip. Dat kon overal, want de koers van de Kip schommelde nogal en het was een heel gereken met al die nullen op hun biljetten.
                                      (De Laotiaanse Kip staat door die enorm wisselende koers niet op de internationale koersconverters)

De Laotiaanse Kip leent zich ervoor om makkelijk om toeristen na betaling in bijv een restaurant bij het wisselgeld te foppen.
                                      Aan de andere kant was/is het ook prettiger voor de Laotianen om "sterk geld" te ontvangen.
                                      Ik vroeg altijd "can I pay in Thai Baht and recieve change in Thai Baht?"
                                      Het was nooit een probleem.
                                      Love the life you live,
                                      live your dream,
                                      don't dream your life

Commentaar

Re: Laos-Viëtiane

Viëntiane:
                                        Zoek internet of de Lonely Planet maar na op de door jouw gewenste trekpleisters.

In het centrum - niet ver van de Mehkong River - zijn diverse restaurantjes waar je prima Lao, Thais of Europees/Westers kunt eten.
                                        Nabij dit centrum zijn ook enkele neon-barretjes, waarvan de uitstraling genoeg kan zeggen. Is ook zo. Ik ben niet genoeg ervaren in Laos om hierover te berichten. Verder dan een drankje ben ik niet gekomen, maar “het” was er wel!
                                        Op de boulevard langs de Mehkong River (en vooral de straatjes erachter) tippelen dames, heren en een mix daarvan. (kijk uit voor "struikrovers!" en ongewenste situaties/lokaties)

In principe kun je geen “gasten” op je kamer hebben.
                                        Vergeet echter niet het Aziatische spreekwoord: “wat ik niet heb gezien, is niet gebeurd”!
                                        Zelf een beetje slim en flexibel zijn; hier en daar een biertje of fooitje en men “ziet niks”.

Vanuit Viëntiane is het eenvoudig om een trip te boeken naar Luang Prabhang bij bijna elk hotel of guest House.
                                        De trip duurt plm 10 uur en gaat vaak/meestal per mini-bus/van. Het is een mooie reis door prachtige natuur, maar 10 uur is best lang voor een minibus/van-reis De optie bestaat om "halverwege" in Vang Vieng te overnachten.
                                        Love the life you live,
                                        live your dream,
                                        don't dream your life

Commentaar

Re: Laos-Vang Viengh

Vang Viengh:

Zoek internet of de Lonely Planet maar na op de door jouw gewenste trekpleisters.

Schitterend dorpje langs bergketen en rivier (naam ontschoten)

Vanuit Viëntiane in ongeveer 4,5 uur te bereiken per minibus/van.

Nooit iets ontdekt dat met “wandelen” te maken had.

Een dorpje dat in 2003 bestond uit zandwegen; in 2004 opkomend toerisme vertoonde en in 2006 bijna geasfalteerd was. Via via hoorde ik (helaas) dat Vang Viengh inmiddels in 2011 is verworden tot een paradijs voor toeristen die vooral luidruchtig willen wildwatervaren, kanoën, abseilen en vooral feestvieren in en rondom de rivier.

Wat mij betreft jammer!

Genoeg accommodaties om te overnachten en lekker te eten.